Hirdetés

Interjú Beck Györggyel

A Vodafone konkrét tervei

Magyarországon fog felépülni a Vodafone nemzetközi pénzügyi központja. Ez milyen előnyökkel jár majd?

Ez mindenféleképpen nagyon jó az országnak, hiszen egy új cég jön hazánkba, ahol sok száz szakemberre lesz szükség, akiknek a nagy része fiatal, magyar munkaerő. Korábban Magyarországra jellemzően a gyártás miatt érkeztek cégek az olcsó munkaerő miatt. Ezek a gyárak szépen keletebbre húzódtak az idők folyamán (Ukrajna, Románai, vagy a Távol-Kelet). Éppen ezért nagyon jó lehetőség a központ, mert itt a szakértelem fog dominálni. A gyártással ellentétben ezt nem lehet egyik pillanatról a másikra kipakolni keletebbre, ez valamilyen szempontú bebetonozódást hoz magával. Nagyon jó lehetőséget teremt fiatal, végzős szakembereknek is, főleg a közgazdasági szektorból, ezért már fel is vettük egyetemekkel a kapcsolatot. Természetesen az idetelepülő, önálló cégként működő pénzügyi központ Magyarországon fog adózni, költeni, pláne, hogy rengeteg külföldi vendéget fognak majd fogadni. A Vodafone számára azért jó ez a beruházás, mert ezzel az emberállománnyal megtámogatva a Vodafone itthon egy 2000 fős céggé válik, jó lehetőség lesz az átjárás a két cég között. Erősebbé válik a Vodafone brand is.

Teljesen más téma: a debreceni Vodafone üzlet átalakításáról sokat lehetett olvasni a sajtóban, új arculatot kapott a bolt. Fog-e ez folytatódni, illetve várható-e esetleg új, nagy Vodafone üzlet megnyitása?

A növekedési stratégiánkhoz tartozik, hogy minél több ponton kell tudnunk elérni az ügyfeleinket és a potenciális ügyfeleinket. Ennek a szemléletnek eredménye a debreceni bolt átalakítása. Ez azért is érdekes, mert egy olyan koncepcióról van szó, amely megpróbál támaszkodni az ügyfelek szokásaira. Az emberek egy része csak bemegy, érdeklődik, de csak pár dologról akar hallani. Mások a termékeket meg akarják érinteni, közelebbről is megvizsgálni. És vannak akik tudják, hogy pontosan mit akarnak. Eddig úgy volt, hogy az első két csoport is csak az eladókon keresztül tudta kielégíteni az igényeit, így aztán az értékesítőkön nagyon nagy nyomás volt. Az új megközelítés az, hogy három részből áll az üzlet. Bejövetel után rögtön egy olyan egységet talál a vásárló, ahol tájékozódhat arról, hogy mit kínálunk, a következő fázisban ki tudják próbálni, meg tudják fogni a termékeket, és csak a harmadik részben találkozik az ügyfél közvetlenül az értékesítővel. Ez nem csak Debrecenben van így, a világon sok helyen ugyanezt a filozófiát alkalmazza a Vodafone. Az első visszajelzések nagyon jók, emiatt a boltátalakítások folytatódni fognak. Egyszerre persze nem lehet ezt az összes üzlettel megcsinálni, mert egy átalakítás kapcsán valamennyi időre kiesik egy bolt, alternatívát pedig mindig tudni kell nyújtani a minket személyesen felkereső ügyfeleknek, érdeklődőknek. Tény viszont, hogy a 21 saját kézben levő Vodafone üzletben az elkövetkezendő időszakban ez az átalakítás megtörténik. Megnézzük azonban azt is, hogy a boltok optimális helyen vannak-e, optimális-e a kihasználtságuk, így előfordulhat, hogy egy-két helyen egyes üzleteket át fogunk helyezni, ha kell, akkor nagyobbakat nyitunk, és új boltok nyitása is elképzelhető, ha látunk olyan területet és lehetőséget, ahol ez megvalósulhat. Ezzel párhuzamosan a viszonteladói hálózattal is foglalkozni kell, sok ügyfél itt találkozik a Vodafone-nal. Hasonló átalakítás várható ezen a területen is, hogy hasonló legyen az imidzs.

Mennyire sikeres a nemrég elindított HSDPA szolgáltatás? Nem fél a Vodafone attól, hogy ugyanabba a hibába esik, mint néhány éve a GPRS kapcsán, amikor kapacitáshiány lépett fel?

A HSDPA indulásunk eddig abszolút sikeresnek mondható. Az egész mobilinternet terület nagyon jó lehetőség a mobilcégek számára, hogy növeljék az egy ügyfélre eső bevételeket, olyan ez a terület, mint a mobiltelefonos piac néhány éve. Nem arról van szó, hogy már mindenkinek van valamelyik szolgáltatónál mobilinternet előfizetése és át kell csábítani, itt nagyon nagy az első felhasználók aránya. Amit mi megléptünk – fölvállalva néminemű rizikót is – az pont az, amit eddig a mobilinternet ellen felhoztak. Jelesül, hogy valamekkora fix adtmennyiség után viszonylag költséges forgalmi díjat kell fizetni. Ehhez képest mi az 5 és 10 gigás csomagok mellett (amelyek egy átlag felhasználónak elegendőek) felvállaltuk az ötezer forintért végtelen mennyiségű adatforgalmazást, egy pici limitációval. Ha valaki átgondolja az ajánlatot (2 éves szerződés van, ugye), akkor 115 ezer forintért két éven keresztül hordozható, nagysebességű internethez jut, de ha nagyon muszáj, akkor a GPRS is rendelkezésére áll. Ez ráadásul független attól, hogy az illetőnek milyen mobilelőfizetése van. Erre a jelek szerint a piac is abszolút vevő, pláne, ha azt nézzük, hogy a tévéreklámok eleinte még el sem indultak. A magam részéről olyan áttörést várok a mobilinternettől, mint annak idején a mobiltelefontól, ami a 90-es évek elejétől indulva mára kvázi kiütötte a vonalas telefonok nagy részét, ugyanezt várom a mobilinternettől a fix internetkapcsolat ellenében hosszabb távon. A mobilinternet egy dimenzióval több, mint a fix, mert a mindent és mindenkor mellé bejön a mindenhol lehetősége is. A kérdésre válaszolva (hogy nem fogunk-e ugyanabba a problémába belezuhanni, mint a GPRS esetében tettük) valamennyi, ésszerű kockázatot vállalni kell. De azért nem gondolom, hogy ez a probléma előjöhet, mert az akkori állapotok annyiban mások voltak, hogy ott elsőként a Vodafone jött ki azzal a lehetőséggel, így egy pillanat alatt rengeteg felhasználó keletkezett. Most viszont egy lépcsőzetes jelenséget figyelhetünk meg, hiszen a másik két versenytársunknak is van valamilyen HSDPA ajánlata, másrészt ezen a piacon az ADSL és a kábeles megoldás is versenyez. Tehát a felhasználók száma megoszlik. A GPRS ajánlatnak annak idején nem volt alternatívája.

Mit lehet tudni a fejlesztésekről ezügyben? Van Budapest és öt város, mi lesz ezután?

Természetesen nem állunk meg, most kapcsoltuk be a Balaton környéki állomásokat. Utána megyünk tovább, év végére újabb nagyobb városokat fogunk bekötni. (A Vodafone tervezett lefedettségi térképén már látszik Nyíregyháza, Kecskemét, Szolnok, Székesfehérvár és Szombathely lefedése – a szerk.) 2008-ban ez még tovább bővülhet, de nyilvánvalóan figyelnünk kell azt is, hogy milyen a hálózat kihasználtsága, de én azt várom, hogy jelentős mennyiségű használat lesz. Egyelőre a hálózat gyorsabban fejlődik, mint a készülékek, jelenleg még viszonylag kevés HSDPA eszköz kapható.


Év végére tervezett HSDPA lefedettség

Mégis kik reménykedhetnek? Megyeszékhelyek csupán, vagy kisebb települések is?

Először a nagyobb városok, aztán fokozatosan tovább.

Lesz olyan ez a lefedettség olyan szintű, mint most a GSM?

Azt gondolom, hogy területi és sebességi bővülés is várható. Utóbbit szépen lehet felfele növelni. A területi lefedettség növekedése az igényektől függ, ha kell, akkor bővítünk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés