IneTrack: GPS-nyomkövetés, nem csak a KKV szektornak

  • (f)
  • (p)
Teszt – Írta: Bocha | 2014-07-23 09:47

A magyar cég járművek és emberek nyomkövetésére is kínál megoldást, mely sokkal egyszerűbben használható, mint amire sokan gondolnának.

Nyomkövetés? Hogyan és minek?

A szerkesztőségben épp a napokban beszélgettünk arról, hogy a telekommunikációs iparág fejlődésével előtérbe kerülő technológiák közül melyek azok,amik valóban könnyebbé tették az életünket. Gyakorlatilag teljes az egyetértés abban, hogy a WiFi és a mobilhálózatokon keresztül lehetséges internetelérés egészen fantasztikus, de a sort az okostelefonokban lévő egyre jobb minőségű kamerákkal is lehetett volna nyitni, mely bár szigorúan nézve egy másik iparág vívmánya, fejlődését mindenképp össze lehet kötni az okostelefonok terjedésével. Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni a rendkívül olcsón előállítható, mégis kimondottan pontos szenzorok hadseregéről, amelyeket a mobilszolgáltatók által kínált internettel összekeverve meg is kapjuk az iparág sok résztvevője szerint az emberiség jövőjét jelentősen befolyásoló M2M-mel, ami a gépek közötti kommunikációt (machine-to-machine) takarja. A téma egyébként nagyon aktuális és rengeteg lehetőséget rejt magában, Boggal ennek megfelelően minden kedden beszélünk is róla a Gazdasági Rádióban.

Mercedes-Benz 190E
[+]

Dávid barátunk Mercedes-Benz 190E típusú autója, amin a szolgáltatást kipróbáltuk.

Az előző bekezdés végigolvasása után azonban valószínűleg sokaknak van hiányérzete, nem esett ugyanis szó a GPS-ről, azaz a globális helymeghatározási rendszerről, aminek köszönhetően szinte bármilyen eszköz pozícióját meg lehet határozni; többek között ugyebár az okostelefonokét is, hiszen a GPS-vevők már évek óta alapfelszereltségnek számítanak. A többség ennek kapcsán nyilván az okostelefonokon elérhető autós navigációra gondol, amit ma már tömegek használnak hatékonyan, függetlenül attól, hogy a vezetés közben történő telefonnyomkodás nyilván közlekedésbiztonsági problémákat vet fel és sok baleset okozója. A készülékünkbe épített GPS-t persze emellett is sok területen lehet használni, elég csak a turizmust, a Foursquare-hez hasonló közösségi szoftvereket vagy akár az egyszerű Google Mapset említeni. Van azonban egy olyan terület is, ami egyes nyugati piacokon mindenki által ismert, hazánkban azonban egyeseket már a szó hallatán is kiráz a hideg: ez a nyomkövetés.

Mercedes-Benz 190E
[+]

Van benne kilométer...

A fogalom nagyon egyszerűen definiálva körülbelül annyit takar, hogy a követett tárgy (ami közvetve egy vagy több követett személyt is jelent) pozíciója bármikor meghatározható és normális esetben naplózott is. Nyomkövetést akár egy hétköznapi okostelefonnal is meg lehet valósítani, tulajdonképpen a telefonlopások ellen az operációs rendszerekbe ágyazott funkciók is pont ezt csinálják, aktuális GPS-adatokat küldenek egy szerverre, ami megjeleníti azokat egy térképen. Hazánkban a tapasztalataink szerint még az efféle használat sem minden felhasználó részéről elfogadott, lévén az nincs rendben, ha mondjuk az Apple vagy a Google – idézőjelesen – látja, hogy merre vagyunk éppen.

Mercedes-Benz 190E
[+]

...de így is makulátlan.

Hogy az említett cégek mit látnak és mit nem, illetve az adatokat mire használják fel, az nyilván nem lehet témája ennek a cikknek, ahogy a célok között sem szerepel a nyomkövetéstől ódzkodó olvasók véleményének erővel történő átformálása. A következő oldalak oldalak elolvasára után viszont mindenképp érdemes lehet átgondolni, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak egy efféle megoldás használatának.

Az Inepex Kft. és az IneTrack

Hazánkban és nemzetközi szinten is több cég foglalkozik nyomkövetéssel. Mi most az Inepex Kft. IneTrack névre hallgató szolgáltatásán keresztül mutatjuk be egy ilyen dolog működését, ami többek között annak megfelelően jöhetett létre, hogy egy ismerősünk az IneTrack rendszer használata mellett döntött a pár év múlva remélhetőleg OT-s rendszámmal büszkélkedő, minden elemében makulátlan és gyári Mercedes-Benz 190E típusú gépkocsijába, amiről az előző oldalon már megcsodálhattunk pár képet. Az Inepex-szel történő kommunikáció szerencsére nem volt nehézkes, hiszen nem egy óriási cégről, hanem egy fiatal mérnökökből álló, startup-szellemiségű vállalatról beszélhetünk, amit egyébként 2007-ben alapítottak, úgyhogy tapasztalatnak és ügyfeleknek sincsenek híján. Jelenleg körülbelül 5000 eszközt követnek, valamint van egy ingyenesen használható androidos szoftverük is, amiről már mi is írtunk. A szóban forgó szoftverük egyébként egy évig ingyenes, több száz hazai felhasználó nyüstöli rendszeresen.

IneTrack/Inepex iroda

Az IneTrack kapcsán alapvetően egy nyomkövető szolgáltatásról beszélhetünk, ami gépjárműveknél és személyeknél is megvalósítható, de használatához feltétlenül szükség van egy eszközre is, amit angolul trackernek, magyarul egyszerűen nyomkövetőnek lehet hívni. Ilyenből jelenleg 5 félét forgalmaz a cég, amelyek felhasználási területüknek és tudásuknak megfelelően eltérő felépítésűek és más-más gyártóktól is származnak; a Ruptela és a Teltonika két litván cég, a MeiTrack kínai, az ATrack pedig tajvani. GPS-vevő természetesen mindegyikben van, amelyek a felhasználási területből adódóan pontosabbak, mint az okostelefonokban található egységek, illetve nyilván SIM-kártyát is találni bennük, amivel az adatkommunikációt oldják meg. Az IneTrack szolgáltatás jelenleg csak a magyar piacon érhető el, úgyhogy az eszközökben lévő Vodafone kártyák is az országhatárhoz (pontosabban a határon lévő adótornyokhoz) vannak kötve, legalábbis akkor, ha az alap nyomkövetést veszi igénybe a felhasználó, mert a külföldre utazók számára természetesen nemzetközi nyomkövetés is elérhető.

Ruptela Tco nyomkövető az IneTrack kínálatában
[+]

Ruptela Tco nyomkövető a Mercedes-Benzbe történő beépítés előtt.

A történet a MeiTrack MT90-es személykövető használatakor a legegyszerűbb. Ebben az esetben meg kell venni a kütyüt (ára a cikk megírásakor bruttó 44 449 forint) és meg kell rendelni a szintén fizetős szolgáltatást, majd az aktiválás után már működik a nyomkövetés. A kütyü egy viszonylag kompakt méretű kis doboz (77 x 47 x 20 milliméter), alkalmas telefonhívások fogadására, található rajta SOS-gomb, egy töltéssel pedig körülbelül 11 órán keresztül használható folyamatosan. Ilyen ketyerék lógnak egyébként a Cserhát Mentőkutyás Egyesület életeket mentő kutyáinak nyakörvén is, az egyesület ugyanis a Vodafone és az Inepex támogatásának és munkájának köszönhetően elveszett emberek keresésekor efféle rendszert használ ahhoz, hogy lássák, az ebek már milyen területeket fésültek át, ami a korábbinál hatékonyabb keresést tesz lehetővé. Ez persze egy speciális felhasználási terület, az IneTrack honlapján az MT90-est túrázóknak, idős embereknek és ügynököknek ajánlják, de azok a hölgyek is előszeretettel használják, akik például éjjel járnak haza és félnek az utcán egyedül. Egy ember esetleges eltűnésekor a kütyü által küldött adatok egyébként még akkor is nagy segítséget jelentenének a rendőrségnek, ha az eltűnt illetőnél nem lenne ott a tracker, mert az eltűnések egy jelentős részénél a hivatalos szervek sajnos még azt sem tudják, hogy merre kezdjenek el kutakodni.

Ruptela Tco nyomkövető az IneTrack kínálatában
[+]

Ebben a történetben egyébként több lehetőség is van, mint amit az IneTrack jelenleg nyújt. 2012-ben kísérleti jelleggel megvalósult egy projekt többek között Vodafone és Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NaNE) gondozásában, aminek keretében párkapcsolati erőszak által veszélyeztetett nők számára biztosítottak egy hasonló eszközt, aminek a vészhívó gombja közvetlenül a rendőrségre indít hívást, akik így már előre tudták, hogy mire számíthatnak és mi a teendőjük, ráadásul a szomszédokkal vagy a féltő családtagokkal ellentétben intézkedni is tudnak. A program neve egyébként Vodafone a Nők Biztonságáért, az ebben szerepet kapó nyomkövetők pedig az egyes esetekben szó szerint életet mentő vészjelzések leadása után hangrögzítésbe is kezdenek, a hanganyagok pedig egy bírósági eljárás során bizonyítékként használhatók fel azoknál a fehér hollóknál is ritkábban látható eseteknél, amelyek végül egyáltalán eljutnak a bíróságra. Az efféle eszközök rákfenéje egyébként ugyanaz, ami az okostelefonoké is: az üzemidő. Folyamatos hálózati kommunikáció és bekapcsolt GPS esetén még egy kijelző nélküli, relatíve gyenge célhardverrel rendelkező doboz is hamar lemerül.

Autós használat, beépítés

Az IneTrack fő célcsoportját azonban az autóval rendelkező felhasználók, azon belül is elsősorban a kis- és középvállalatok jelentik, bár Dávid barátunk Mercedes-Benzének példáján keresztül azért az is látszik, hogy az autóőrültek számára is hasznos lehet egy efféle szolgáltatás. Mindenek előtt érdemes arról szót ejteni, hogy a felhasználók miért nem szeretnének efféle rendszerrel felszerelt autót vezetni. A probléma nyilván nem azokat a végfelhasználókat érinti, akik saját döntésük eredményeképp nyomkövetőt építenek az autójukba, hanem azokat a dolgozókat, akik céges gépjárművet használnak. A városi legendák szintjén maradva elég megemlíteni azokat a buszsofőröket, akik kikapcsolt klímával és lejtőkön gurulással minimalizálják a busz fogyasztását, hogy a kvótából ilyen módon megmaradt gázolajat le tudják szívni és értékesíteni tudják némi fizetéskiegészítés gyanánt. Ennél azonban sokkal valóságosabb problémát jelentenek azok a munkatársak, akik cégük tudomása és engedélye nélkül magáncélokra is használják a gépjárműveket; az efféle tevékenységet nyilván ellehetetleníti egy követőrendszer használata, ami a cégek számára épp ezért jelent költségmegtakarítást, a tracker beszerelésétől ugyanis a motor üzemanyagfogyasztása nyilván nem változik, az autóhasználati szokások viszont igen. Mivel cége és munkatársa válogatja, nyilván nincs minden esetben érvényes statisztika arra, hogy az üzemanyagfogyaszást mennyire fogja vissza egy nyomkövető beszerelése, de 10-20 százalékról simán beszélhetünk olyan esetekben, ahol indokolatlan magánhasználat tapasztalható. Fontos azonban kiemelni, hogy a cégek a jogszabályok szerint kötelesek tájékoztatni az alkalmazottak a nyomkövető szolgáltatás használatáról. Az IneTrackkel használható trackerek egyike egyébként képes mindenféle egyéb adatot is kinyerni az autóból, amivel még az indokolatlanul erőteljes gázadások és fékezések is kiszűrhetők, a céges kocsik versenyautóként kezelése és ebből adódó amortizációja ugyanis szintén egy létező probléma.

Ruptela Tco nyomkövető az IneTrack kínálatában
[+]

Egy nyomkövető rendszer használatától sokakat visszatart az is, hogy a trackereket házilag nem feltétlenül lehet beépíteni a járművekbe. E törvényszerűség alól leginkább az OBD-II csatlakozós eszközök jelentenek kivételt, ilyen port minden M1 kategóriás (8 személy vagy annál kevesebb szállítására alkalmas), EU-ban bejegyzett gépjárműben található, amelyik 2001 (benzines) vagy 2004 (dízel) utáni gyártmány. Ezek a trackerek azonban lopással szemben egyáltalán nem védenek, lévén a tolvaj egy ugyanolyan egyszerű mozdulattal tudja kitépni a csatlakozóból a kütyüt, ahogy a gazdája behelyezte, ráadásul az OBD-II-es ATrack AX5 a maga nettó 39 999 forintos árával pont annyival drágább a tudásában még kicsit komolyabb, de beépíthető Ruptela Ecónál (27 499 forint), amennyibe a beszerelés kerül. Ezt egyébként nem az Inepex, hanem annak ajánlott szervizpartnerei végzik, de a saját szerelőnk is képes a mutatványra, ami körülbelül egy-másfél órát vesz igénybe és általában nettó 8-10 ezer forintot kérnek el érte. Az OBD-II-es tracker használata tehát inkább azoknak ajánlott, akik esetleg cserélgetik az autókat és az eszközt vinnék magukkal.

Ruptela Tco nyomkövető autóba építés közben
[+]

A legkomolyabb kütyü Mercibe is beépített Ruptela Tco, amely első ránézésre abban különbözik társaitól, hogy akkumulátorral is rendelkezik, aminek köszönhetően az autótól teljesen függetlenül tud üzemelni, ha annak áramforrásával valami gond lenne. Ennél fontosabb különbség azonban, hogy támogatja a Controller Area Network névre hallgató adatbusz szabványt (röviden: CAN bus), aminek köszönhetően olyan információkat is ki tud nyerni az újabb autókból, amikhez társai nem férnek hozzá.

Ruptela Tco nyomkövető autóba építés közben
[+]

Az IneTrack alapvetően a járművek sebességét és helyzetét követi, de sok felhasználó számára fontos az üzemanyag szintjének mérése is, amit egyébként pont az egyszerűbb eszközökkel is meg lehet oldani, ugyanis háromféle megközelítése is van:

  • A tehergépjárművekbe általában szondát raknak, ami nem egy egyszerű mutatvány, meg kell hozzá fúrni a tankot. A személygépjárművekben lévő, amorf formájú tankoknál ez a módszer nem használható.
  • Autóknál is jó viszont az analóg üzemanyagmérés, ami gyakorlatilag a jármű jelszintjét veszi le. Gyakorlatilag az üzemanyag-visszajelző feszültsége kerül megjelenítésre, de a skála nem lineáris, úgyhogy először kalibrálni kell. Ez a módszer egyébként nem a létező legpontosabb.
  • A harmadik módszer a CAN buson keresztül történő lekérés, ami gyakorlatilag a gyári szondát használja. Nyilván ez a legegyszerűbb, de a régebbi autóknál nem működik, többek között a tesztautóban sincs CAN bus.

Egy efféle kütyü CAN busra történő csatlakoztatása egyébként kimondottan veszélyes dolog, ha nem hozzáértő csinálja, úgyhogy otthon semmiképen sem érdemes nekiesni. Ha a kábelt véletlenül elvágja az ember, vagy rosszul állít be egy internetről rendelt trackert, ami ennek következtében ráír az autó rendszerére, az legalapvetőbb elektronikai dolgok is felmondhatják a szolgálatot, aminek nyilván baleset lehet a következménye. Ezt leszámítva viszont más a helyzet a belépő szintű trackerekkel, a gépjárművüket rendszeresen bütykölő hobbisták elméletileg képesek lehetnek megoldani a feladatot, hiszen csak a 12 voltot, a földet és a gyújtást kell megtalálniuk, a kütyükre ezeket kell rácsatlakoztatni. Persze a doboz megfelelő rögzítése is egy fontos feladat, az IneTrack elmondása szerint voltak olyan ügyfeleik, akik bár képesek voltak csatlakoztatni a trackert, azt nem rögzítették megfelelően, aminek következtében a dobozból kijöttek a kábelek és a szolgáltatás megszűnt.

Ruptela Tco nyomkövető az IneTrack kínálatában
[+]

Van egyébként pár olyan kiegészítő, amik a CAN bustól függetlenül is tudnak működni, jellemzően a Teltonika FM11-gyel és a Ruptela Tco-val. Ilyen például a mindössze nettó 2000 forintos iButton, ami gyakorlatilag egy sofőrazonosító kulcs, de a használatához egy 3000 forintos olvasóra is szükség van. Ennek használatával beolvasható a sofőrök azonosítására alkalmas kulcs, azaz látszik, hogy ki vezette az autót; ez azoknál a cégeknél praktikus, ahol nem névre szólnak a járművek, hanem többen is használják azokat. Ha viszont csak egy ember ül a volán mögé, a céges és magánútvonal kapcsoló jöhet jól; egy billenőkapcsolóról van szó, amivel megadhatjuk, hogy épp milyen típusú használatnak van alávetve a kocsi. Ezen kívül létezik hőmérsékletszonda is, amit alapvetően azon fuvarozók számára találtak ki, akik mondjuk élelmiszert vagy egyéb, hűtést igénylő terméket szállítanak.

Ruptela Tco nyomkövető az autóban
[+]

A doboz a helyére került.

A legolcsóbb Ruptela és a középkategóriás Teltonika trackerek között pont ezen kiegészítők támogatása a különbség, ezek egy része ugyanis a 1-Wire szabványt használják, amit nyilván támogatnia kell a nyomkövetőnek.A felsoroltakon kívül van még egy dolog, amit a Ruptela nem tud, a többiek viszont a modernebb autóknál igen, ez a távoli leállítás lehetősége. Természetesen nem arra kell gondolni, hogy egy gomb megnyomásával egyszer csak elmegy minden elektronika az autóból, az autó fokozatosan áll le, hogy a tolvaj biztonságosan ki tudjon állni a forgalomból; ha viszont ez megtörtént, nem fogja tudni elindítani a motort. A tesztünkben szereplő Mercedes-Benznél ez a funkció egyébként nem elérhető, mert nem így került beszerelésre a készülék.

A gyakorlatban

A rendszer a beszerelés után gyakorlatilag egyből használható, csak egy regisztrációra van szükség, aminek során meg kell adni az IneTrack által a kütyü mellé adott kis kártyán lévő kódot ahhoz, hogy azonosítani tudjanak minket. Ezt követően internetböngészőn vagy androidos alkalmazáson keresztül érhetjük el járművünk adatait. Más operációs rendszereket (mondjuk iOS-t és Windows Phone-t) az érdeklődés hiánya miatt egyelőre nem támogatnak, épp ezért nincs is folyamatban efféle fejlesztés a cégnél. Ez mondjuk bármelyik nap megváltozhat, az IneTrack rendelkezik ugyanis saját API-val, aminek köszönhetően bárki által elkészíthető egy kliens, legyen szó más platformról vagy épp egy CRM-rendszerről, amibe az IneTracket használó cégek akár be is ágyazhatják a rendszert. Ezt az API-t használja egyébként a saját fejlesztésű androidos kliens is, mely pár apróságtól eltekintve pont azt a funkcionalitást nyújtja, amit a teljesértékű böngészős változat is, mindkettő nagyon jól használható. Ezektől elmarad tudásában a mobilos böngészőkre optimalizált portál, ahol kis túlzással csak azt nézhetjük meg, hogy hol van éppen az autónk. Nyilván autója válogatja, de a Mercedes-Benzben lévő tracker minden útvonalon pontosan tudott mérni, nem volt leárnyékolva, nem szakadozott a kapcsolat.

IneTrack
[+]

Menetlevél az IneTrackben.

Pedig a rendszer ennél sokkal többet tud. Egyrészt eseményként monitorozva van minden, ami az autóból kiolvasható, a Mercedes-Benz esetében ez a motor beindítását és leállítását jelentette. Egy jól átlátható felületen (menetlevél) megnézhetjük, hogy mikor merre járt az autó, itt nyilván a térképen is megjeleníthetjük az útvonalakat. Ha az előfizető igénybe veszi az üzleti app csomagot (havi nettó 194 forint), lehetőséget kap amolyan virtuális kerítések meghúzására is (Geofence); ilyenkor a térképen vektorosan rajzolgathatunk, lekerítve olyan területeket, amelyekből a ki-, vagy épp az oda történő belépéskor a rendszer figyelmezető emailt képes küldeni. Ez az autólopásoknál is jó lehet (igaz, ott az SMS-szolgáltatás lenne a legjobb) de az elsődleges felhasználási terület inkább a céges autóhasználat limitálása. Ebben a csomagban egyébként benne van a céges és magánútvonalak szétválasztásának lehetősége és a sofőrazonosítás is, ezekhez azonban a korábban már említett kiegészítő hardverek beszerzése is szükséges. A rendszer alapértelmezésben az OpenStreetMap nevű közösségi térképszolgáltatást használja, ami ugyan nem minden esetben olyan pontos, mint a Google Maps (bár a közösség sokszor gyorsabban reagál a térképhibákra, mint a Google), de a célnak tökéletesen megfelel, hiszen itt útvonalak naplózásáról, nem házszámszintű navigációról beszélünk. Az IneTrack egyébként saját implementációt használ, aminek köszönhetően a színek a Google Mapsből ismerősek, de ha valaki még így sem elégedett, két kattintással átválthat a keresőóriás szolgáltatására is.

IneTrack
[+]

Az IneTrack magyar cégként egyelőre csak Magyarország területén biztosítja szolgáltatását, ilyenkor a havidíj az előre befizetett összeg fényében nettó 2330 és 1867 forint között mozog (3 hónap és 1 év). Ebben nincs benne a nemzetközi nyomkövetés, ha az autó külföldre megy, a szolgáltatás lekapcsol, de utólag, honos hálózathoz érkezve a megtett útvonalak felkerülnek a rendszerbe, mert a trackerek a belső memóriájuk erejéig képesek megjegyezni az utakat. Van viszont mód külföldi követésre is, ami egyrészt működhet 1 éves előre fizetett konstrukcióban is, de az ára drágább, mint az alap szolgáltatásé, amihez ugye hozzáadódik (2670 forint / hónap). A néha-néha külföldre látogató felhasználók úgynevezett IneTrack kreditekkel is feltölthetik a kártyákjukat, egy kredit ára körülbelül 30 forint (kreditcsomagtól függően 31,25 és 28,125 között változik), ami az 1-es díjzónában nagyjából 80 kilométer út megtételére elegendő. A rendszer egyékbént úgy 1000 kilométerenként használ el 1 MB adatot, ami 12 kreditbe kerül. A belátható időn belül átalakuló roamingrendszer persze várhatóan itt is árcsökkenést fog hozni. Ha az autó már külföldön tartózkodik, amikor megrendeljük a szolgáltatást, akkor mindenképp mobilos cellát kell váltanunk ahhoz, hogy a kapcsolat létrejöjjön, tehát az álló autót utólag befizetett nemzetközi nyomkövetéssel sajnos a technológia sajátosságai miatt nem fogjuk tudni azonosítani.

IneTrack
[+]

Aktuális pozíció a webes felületen megtekintve.

Az IneTrack elsősorban a kis- és középvállalatokat, nem pedig a magánfelhasználókat célozza meg, árszabásuk ennek megfelelő, végfelhasználói szempontból találni olcsóbb szolgáltatásokat is. Vannak viszont elvitathatatlan előnyeik is, az egyik ilyen a publikus API, aminek köszönhetően a cégek a saját IT-s rendszereikbe tudják integrálni a szolgáltatást, ami akár a vállalatirányítási rendszer részévé is válhat. Fontos továbbá, hogy az IneTrack akkor is megőrzi az adatokat és a felhasználói fiókot, ha valaki lemondja a szolgáltatást; a régi útvonalak és adatok tehát aktív előfizetés nélkül is megtekinthetők.

IneTrack Android verzió IneTrack Android verzió

A konklúzió viszonylag egyértelműnek tűnik; a nyomkövetés nem egy ördögtől való dolog, hanem egy kiforrott és jól használható szolgáltatás, aminek a cégautókban sok esetben lehet helyük. Emellett egy ilyen rendszer a lopások ellen is védhet, de látni kell, hogy nem ez az elsődleges feladata, csupán erre használni ugyanis túlságosan drága mulatság.

Bocha

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.