Hirdetés

Garmin nüvi 3790T - a csúcsnavi

Bevezető

Rég járt nálunk Garmin navigáció teszten, úgyhogy amikor a Speedshop kérdezte, hogy adjon-e valami PNA-t, egyből rávágtam, hogy a legdurvább Garmint küldjék el, kíváncsi voltam ugyanis, hogy hová fejlődött az 1989-ben alapított gyártó az elmúlt időszakban. Nos, előre szólok, hogy csilli-villi extrák, vadító 3D és hasonló frenetikus fejlesztések nem várhatóak, ellenben arra, amire a PNA szolgál, a Garmin 3790T az egyik legalkalmasabb gép a piacon.

Garmin nüvi 3790T
[+]

A Garmin azért érdekes márka, mert egy kézben van a hardver és a szoftver. A vason nem WinCE és nem is Android ül, a szoftver pedig abszolút egyedi, nem portolható más gépekre, viszont baromira hozzá van lőve az eredeti vashoz, elképesztő módon optimalizált, tökéletes összhangban van a hardverrel. A Garmin készülékek nem is olcsóak, bár vannak kevésbé húzós árú modellek, a csúcsgép a maga 90 ezer forintos bruttó vételárával nagyon messze van attól, hogy néptermékké váljon. Manapság 20-30 ezer forintért lehet már szoftverrel és térképpel PNA-t szerezni, gondolom az olvasóban is felmerül a kérdés, hogy mi kerül ezen háromszor annyiba.

Garmin nüvi 3790T
[+]

Viszont én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a 3790T-t elvihettem magammal egy négy napos túrázásra, ahol Ausztria és Szlovénia útjain is kolbászolhattam vele, próbálgattam városban, eldugott utakon, még földúton is, s bizony szép lassan megértettem, hogy miért Garmin a Garmin, s miképp tud életben maradni az egyre szűkülő navigációs piacon is, ahol okostelefonok veszik át az uralmat, miközben emberek százezrei torrenteznek le szoftver nélküli gépekre nem jogtiszta alkalmazásokat. Persze a Garminnak is vannak gondja, nem véletlenül próbálkoztak az Asus-szal karöltve valami mobiltelefont összedobni (ami bizony nem volt frenetikus siker), de például az outdoor navigációs eszközök piacán továbbra is ők a legerősebbek, van biciklis GPS, spéci karóra, hajókra való szonár, halászati okosság is a kínálatban.

Külső

Ez a legszebb autós navigációs berendezés, ami valaha a kezem között volt. Akkora, mint egy új iPod Touch, körülbelül annyira vékony is. Rettentően elegáns, az előlapi kijelző és a keret csillogó feketéje között kikapcsolt állapotban nem látni az elválasztást, nincsenek gombok sehol, egyedül az oldalán végigfutó fém kereten találhatunk egy power billentyűt. Itt lesz alul a tartóhoz való csatlakozó és a microUSB bemenet, oldalt microSD illeszthető be, s nagyjából ennyi. Nem tudom, hogy feltűnt-e bárkinek, hogy a gépen microUSB csatlakozó van, ez nem túlzottan jellemző a PNA-k világában.

Garmin nüvi 3790T
[+]

A tartozékok listája megfelelő, azaz adakábel (microUSB), autós töltő (miniUSB), tartókar, illetve TMC antenna ücsörög a dobozban. A történet lényege, hogy a tartó oldalán miniUSB csatlakozó várja az áramot (s így megvan a visszafelé történő kompatibilitás), ha viszont géphez kötjük a kicsikét, akkor már az új szabványnak megfelelő bemenet várja a kábelt. Az autós töltő közepére lehet a jack csatlakozós TMC antennát beküldeni, ezen viszont nincs cuppantó, amivel a szélvédőre lehetne helyezni, én jobb hiján begyűrtem a kábel egy részét a szellőzőrostélyba. A tartókar egyébként rövid, de masszív, egyterűben, kisbuszban nem biztos, hogy hasznos, viszont atomstabil, pedig elég rázós utakon is haladtam. Ugyanakkor van egy tapadókorong is a dobozban, tehát műszerfalra is lehet állítani, ha úgy alakul.

Garmin nüvi 3790T
[+]

A készülék hátlapja igazi mestermű. Két részből áll, egy szálcsiszolt hatású fekete plasztik és egy kisebb, a hangszórót magába foglaló fekete fém találkozik a hátlap kétharmadánál. Letisztult, sallangmentes, kár, hogy nem megbontható, így az akkumulátor nem cserélhető, ugyanakkor érdemes tudni, hogy röhögve elvan áram nélkül négy órányi folyamatos navigációval a ketyere, standby állapotban pedig hetekig elfetrenghet valami fiókban anélkül, hogy számottevően csökkenne a töltöttség.

Garmin nüvi 3790T
[+]

S akkor a lényeg, a navigációs berendezések egyik legfontosabb pontja, a kijelző. A 4,3 inches ablak felbontása 800x480 pixel, technológiáját tekintve kapacitív TFT. De olyan fényereje és kontrasztja van, hogy bármilyen másik navi sírva bújik a sarokba, tudom, hogy nem ez a legjobb példa, de egy Airis is ült az egyik kocsiban, ahová felcuppantottam... az ég és föld azért helytálló kifejezés, mert verőfényes napsütésben a Garmin tökéletesen látható volt, a másik gépen pedig csak az ég látszott, de az is csak azért, mert visszatükrözte a felhőket. Ráadásul képes a multitouch-ra, amely bizony nagyon jól jön akkor, ha az ember épp nem vezet, hanem valahol üldögélve körül akar csak nézni a környéken. Oh, van giroszenzor is, ami minden helyzetben el tudja forgatni a képet, azaz lehetőségünk van álló nézetű navigációra is, amely egyébként sokkal praktikusabb, mint a fekvő, lévén az ember inkább előre akar tekinteni, mint oldalra.

Szoftver, térkép

A Garmin saját szoftvert használ. NavteQ térképekkel dolgoznak, plusz pénzért lehet kérni itthonra TopMap adatbázist, de most már talán leírható, hogy nagyon masszív eltérések nincsenek. Az első frissítés ingyenes (a vásárlástól számított 90 napon belül), a továbbiak már pénzbe kerülnek. A Garmin kezelőfelülete szögegyszerű, mégis mindent tud, ami szükséges. A kezdőlapon felül két ordas nagy ikon tesped, a „hova“ és a „térkép“. Az elsővel rögtön célpontot adhatunk meg, a második pedig csak megmutatja, hogy merre vagyunk. Cím megadásakor választható QWERTZ, illetve ABC billentyűzet, országváltás nem probléma, a határokon simán áttervez a kütyü. Villámgyorsan talál pozíciót, több száz kilométeres útvonal számítása is csupán néhány másodperc. A térkép nézete döntött 2D, domborzattal, nagyon jól követhető útvonallal, automatikus nagyítással (ami egyébként kikapcsolható). Budapest belső kerületeiben épületek is vannak, bár egyáltalán nem éreztem ennek olyan nagy szükségét.

Garmin nüvi 3790T

A tervezési algoritmusok között találunk olyan lehetőséget is, amely az üzemanyagfogyasztás alapján javasol útvonalat úgy, hogy megadhatjuk, hogy milyen típusú autónk van (dízel, benzines, bioetanol, LPG), mennyit fogyaszt városban, autópályán, illetve mennyibe kerül egy liter nafta, s ez alapján kikalkulálja, hogy az adott útvonal mennyibe fog nekünk kerülni. A másik okosság a trafficTrends nevű szolgáltatás, ami elvileg tudja, hogy melyik útvonalon mikor van dugó, s igyekszik azt elkerülni aszerint, hogy épp hány óra van. Ehhez persze rengeteg információ kell, az adatbázis folyamatosan épülget, de még ne tegyük rá az életünket (például ha szül az asszony és kocsival vinnénk a kórházba).

Garmin nüvi 3790T

A magyar hang viszont gyárilag csak egyféle, nincs nevesítve, mint Moha bá, vagy Marika, nő, beszél, kicsit fura. A nyelvtannal nincs komoly gond, ismeri a „tarts, térje le, enyhe“ kifejezéseket, de valamiért a „fordulj“ helyett továbbra is a „pordulj“ kifejezést használja, ami elég idiótán hangzik. A körforgalmakat jól kezeli, egyedül Szentgotthárdon szívta meg a város közepén levő dupla körforgalmat, az már sok volt neki, ugyanakkor a gép tökéletesen mutatta az irányt. A Garmin oldaláról viszont le lehet tölteni új magyar hangokat is, lehet csemegézni. A navi tökéletesen pontosan követi a kocsi helyzetét, nincs késés, egyszer viszont azt tapasztaltam, hogy egy kereszteződésről elfeljtett szólni Ausztriában, holott egy jókora macisajt volt az út végén. Úgyhogy satu, de persze nyilván én nem figyeltem túlzottan, elaltatott az odáig tökéletesen kommunikáló navi.

Garmin nüvi 3790T

A TMC rendben működött, legalábbis ha kapott adatot. Hogy Zalaegerszegről indulva miért ugrált azon, hogy a Budaörsi úton dugó van, az nekem kicsit rejtélyes, elég lett volna akkor pattognia, ha már közeledem és még mindig torlódnak az autók. A térképadatbázisra egy rossz szavam sem lehet, ismert minden kis utat az Őrségben, Szlovéniában és Ausztriában is bátran lemásztam a főútról, ha valami érdekeset láttam, mert bíztam benne, hogy valahogy majd visszavisz a navi, s ez egy kivétellel mindig így is történt, jóllehet olyan utakon haladtam, ahol egymagam alig fértem el. Egyszer viszont ráküldött egy földútra, akkor morcogtam, de ez is csak azért történt, mert mentem a saját fejem után.

Egyéb extrák

A kütyüben a legfontosabb extra a Bluetooth. Egy Galaxy S II-vel párosítottam, gond nélkül sikerült is minden, tárcsázni lehet, a kihangosítás minősége megfelelő, látjuk a névjegyzéket, illetve a híváslistát is. Mindezek közben vidáman navigál tovább a szoftver, csak éppen nem karattyol, ez így van rendjén. Az extrák között találunk képnézegetőt (a memóriakártyáról olvassa be a fotókat), ezt kevésbé ajánlom, mert már öt megapixeles fotókkal is gondja támad, rettentően lassan dolgozik. Ezen kívül számológép, méretékegység átváltó, világóra és vekker van még a listán. Elvileg hangvezérléssel is működik a kütyü, de ez sajnos magyarul nem ért (s ezzel vannak még a világon így pár millióan), illetve babrálhatjuk még azt, hogy milyen ábra szimbolizálja az autónkat az úton.

Garmin nüvi 3790T

Számítógéphez kötve alapesetben külső meghajtóként viselkedik a ketyere, ha ennél többre vágyunk, akkor szinkronizációs program kell. Ez Windows alatt telepedik is magától, az OSX verziót le kell húzni a netről. Ezzel válik lehetővé a térképfrissítés. A számítógéphez kötött navi viszont tetszhalott állapotba kerül, ám töltést vesz fel így is.

Garmin nüvi 3790T

Összegzés. A Garmin 3790T egy baromi jó navi. Nem nagyon lehet belekötni, csak abba, hogy ennek megfelelően iszonyatosan drága az átlagnavikhoz képest. Ugyanakkor elképesztően jó a kijelző, a szoftver, az anyaghasználat és az összeszerelés minősége. A térkép naprakész, a frissítések időről-időre megvásárolhatóak (az első ingyenes), a kezelőfelület barátságos, a Bluetooth hibátlanul működik, az egész kütyü pedig állati elegáns, ráadásul álló nézetben is működik. Apróságokat tudok csak mondani, amelyek némiképp árnyalják a képet: a kissé idétlen gyári magyar hang, a tapadókorong nélküli TMC antenna és a bizonyos helyzetekben rövid tartókar okozhat esetleg egy kis fejcsóválást, de egyik sem olyan dolog, ami nagyon vészes, sőt, igazából szőrszálhasogatásképp is felfogható. Ez a navi pont azt tudja, amire kitalálták, out-of-the-box működik, minden különösebb buherálás és haxolás nélkül professzionálisan teszi a dolgát. Nyilván nem adhatok rá különösen ajánlott plecsnit, mert ahhoz drága, de akinek futja rá, az nyugodtan veheti úgy, hogy:

Garmin nüvi 3790T

Bog

A tesztkészüléket a Speedshop biztosította, köszönjük! Vásárláshoz kérem, kattintson ide!

A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés