Haladás
Az Eleglide C1 egy kifejezetten kellemes társ a mindennapi közlekedésben. Ez a középmotoros megoldás sokkal-sokkal kontrollálhatóbb, kezelhetőbb és komfortosabb működést biztosít, mint a hátsó agymotoros, pedálszenzoros gépek. Rögtön elindulásnál már megjön az erő, de nem önti ránk mind a 70 Nm-t egyszerre, hanem szépen épül fel a rásegítés. Külön élveztem, hogy a relatív kicsi, de minden helyzetben tök jól látható kijelző alsó során egy csík mutatja, hogy éppen mennyi erőt ad le a motor, így tényleg nyomon lehet követni, hogy mennyire kíméljük az akkumulátort, vagy mikor érzi azt a gép, hogy szükség van minden képességére.
Ez a kis kijelző nem csak az aktuális sebességet, hanem az átlagot és a maximumot is tudja mutatni, a százalékos akkukijelzés viszont ingatag, mivel a pillanatnyi feszültségből számol, ami akár 20%-os eltéréseket is jelenthet. Egy combosabb emelkedő után ijesztően leugrik az érték, hogy aztán öt-hat perc állás, vagy lejtő után megtalálja a helyes számot. Ha az akkut kiszedjük (ehhez kelleni fog a mellékelt kulcs), akkor van rajta egy indikátor, ami kék, sárga és piros fénnyel tájékoztat arról, hogy a töltöttségi szint hányadik harmadánál tartunk. Akárcsak korábban, most is a plusz-mínusz gombok együttes megnyomása visz a szervizmenübe, ahol állítható a kijelző fényereje, a km/mérföld átváltás, a maximálisan elérhető rásegítéses sebesség és a nem használt bringa kikapcsolási ideje.
Gyárilag 25 km/h-ban van maximálva a rásegítéses maximális tempó, ami megfelel az európai elvárásoknak. Ezt fel lehet piszkálni 32-ig, de tök felesleges, nagyon gyorsan kell ahhoz tekernünk a lábunkkal, hogy akár a 30 km/h-t elérjük. És 25 km/h felett már alig segít a rendszer. A gombokkal öt fokozatban kapcsolható a rásegítés mértéke, a kézikönyv azt mondja, hogy ez a 12-15-18-21-25 km/h-s sebességhatárt jelöli ki, de a gyakorlatban ez nem így van: egyes fokozatban is kapunk minimális segítséget 10 km/h felett is, ezt jól lehet követni az erőt jelző sávos kijelzésen.
Szerintem nem nagyon kell ezzel játszani, ha a maximális rásegítést kérjük, akkor sem kapjuk meg a teljes kakaót sík úton 20-25 km/h-val kerekezve, mert nincs rá szükség. Ez így komfortos és egyúttal takarékos. Ha viszont emelkedőhöz érkezünk, akkor nekünk is be kell segíteni, de egy 15%-os emelkedőn a legmagasabb fokozatra kapcsolva sem fogunk megdögleni, pusztán annyi történik, hogy 8-10 km/h-val haladunk csupán, de a tekerés nem lesz fárasztó, mert tényleg ennyit tud hozzátenni a motor. Vagyis ez nem egy versenygép, nem a száguldozásról szól, ez pont arra hivatott, amire az elektromos rásegítésű kerékpárokat kitalálták: könnyed tekeréssel el tudunk jutni messze anélkül, hogy különösebben elfáradnánk.
A 150 kilométeres hatótáv viszont mese. Biztos el lehet érni, ha a 60 kilogramm a testtömegünk és egyes fokozatban kerekezünk, de a realitás valahol 60-80 kilométer között alakul. Ha sok az emelkedő, akkor ez kevesebb, mert visszatöltés nincs. A maximális terhelhetőség a gyártó szerint 120 kilogramm, a vízállóság pedig IP5X, vagyis esőben még bátran kerekezhetünk. A mellékelt töltővel 7 és fél óra kell neki, hogy nulláról teljesen feltöltsük, ez átlagos érték.
Összegzés. Ez az a szint, ahol a elektromos rásegítésű kerékpár tényleg a komfortról szól és nem a gépészkedésről és a száguldásról. Nem kell állítgatni a rendszeren semmi különöset, nem kell kitanulni, az ember csak ráül és megy, a motor pedig a megfelelő erővel bekapcsolódik. Emelkedőn ugyanúgy lelassulunk, mint egy normál bringával, csak épp nem fáradunk el, sík úton pedig enyhe segítséget kapunk, hogy a hosszabb távú kerekezés se legyen fárasztó. Nem lehet vele 30 km/h-nál többel menni (kivéve lejtőn), ez egy kifejezetten komfortos, jól kontrollálható, kellemes társ, ami nem ijeszt meg, nem történik semmi túl hirtelen, mégis segít mindazoknak, akik a kerékpárra közlekedési eszközként tekintenek és csak nincs kedvük megizzadni minden emelkedőn. Korrektül össze van rakva, nem nyeklik-nyaklik, nem csörög, nem zörög, stabil, jól irányítható és pont arra szolgál, amire ezt az egész műfajt kitalálták. Bár nyilván valamivel drágább, mint a kevésbé szofisztikált megoldások, de még mindig kedvezőbb az ára, mintha egy márkás, nyugati gépet választanánk, az Eleglide ráadásul a korábbi modelljeihez bőséges mennyiségű alkatrészt is kínál, tehát remélhetőleg az üzembentartása sem lesz különösebb kihívás. Részünkről mehet rá egy plecsni:
Eleglide C1 |
Bog
A termék megrendelhető a Geekbuyingtól (EU raktár, ingyenes szállítás) az EBIKEHU kuponkóddal 1199 eurós ár érhető el. Illetve a gyártó webshopjában is elérhető, itt a NEWEBIKE kuponkód 100 eurós kedvezményt kínál.