A Volkswagen Arteon fedélzeti rendszere

Hannoverben jártunk, ahol a hazai premier előtt próbálhattuk ki a Volkswagen legújabb limuzinjának infotainment rendszerét.

A legfrissebb kupélimuzin

Az autógyártók egy része csak mostanában kezdi el felismerni, hogy átlagfelhasználói szemmel az okostelefonos összeköttetés és az infotainment rendszerek minősége sokszor legalább olyan fontos egy kocsiban, mint a finoman dolgozó váltó vagy a jól hangolt futómű. Azt viszont több alkalommal volt lehetőségünk megtapasztalni, hogy a Volkswagen-csoport nem ezek közé tartozik, hanem a jelent és a jövőt képviseli ilyen téren. Az Arteon nevű új modell első, sajtónak szánt tesztvezetésén sem kellett csalódnunk.

A Volkswagen CC utódja megnőtt, amit a hátul utazók fognak leginkább értékelni
A Volkswagen CC utódja megnőtt, amit a hátul utazók fognak leginkább értékelni [+]

Az Arteon egyébként a gyártó új „kupélimuzinja": igen, ez az a furcsának hangzó karosszériaforma, amit 2004-ben, a Mercedes hozott divatba a CLS-sel, de a Volkswagen is hamar felismerte a benne rejlő lehetőségeket, gondoljunk csak az első Passat CC-re, vagy az Audi A7-re. Később eltűnt a Passat előtag, éveken át CC néven forgalmazták a típust, közel kilenc év elteltével azonban itt volt az ideje a váltásnak, az Arteon pedig természetesen már MQB-platformmal mutatkozott be, a néhány hónappal ezelőtt megrendezésre került Genfi Autószalonon.

Sportmódban kimondottan meggyőző az erősebbik TSI hangja - még ha kicsit szintetikus is, viszont az alulról rendkívül nyomatékos TDI is illik a kocsi karakteréhez
Sportmódban kimondottan meggyőző az erősebbik TSI hangja, viszont az alulról rendkívül nyomatékos TDI is illik a kocsi karakteréhez [+]

A termékkategória előnyeit nem sokáig kell ecsetelni, elég csak ránézni egy ilyen gépre, főleg azokon a gyönyörű, 20 colos kereken, pazar külső felszereltséggel, ahogy a reptéri parkolóban sorakoztak a tesztre váró autók, viszont érdemes figyelembe venni az egyik fő hátrányt, a szűkös hátsó fejteret is.

A fejnek kicsit szűkös a hely, de el lehet férni hátul is, a lábtér kimondottan bőséges
A fejnek kicsit szűkös a hely, de el lehet férni hátul is, a lábtér kimondottan bőséges [+]

Az Arteon esetén ez a probléma egyébként nem tűnt vészesnek, be- és kiszállásnál valóban figyelni kell, odabenn azonban, aki szeret terpeszkedni a hátsó ülésen, nem jön majd zavarba, hiszen hosszú az ülőlap és bőven van lábtér, ami pedig végleg megnyugvást okozhat, az az USB csatlakozó, a 230 voltos töltőadapter, a szivargyújtó és a háromzónás klíma megléte, amivel a kedves utas magának állíthatja be a tetsző hőmérsékletet, és ha merülőben van a mobilja, könnyedén nyerhet némi töltést.

Hirdetés

Menü, kezelés

Ahogy az a hasonló bemutatókon lenni szokott, pompás felszereltséggel érkezett az összes autó, 4Motion összkerékhajtási rendszer dolgozott mindegyik alatt, vezetőoldali masszázsülés kényeztette a tesztelői hátakat, 236 lóerőnél gyengébb motor egyikben sem volt, és ami a lényeg, fullos infotainment szolgáltatással érkezett: így bár az alapváltozatok kisebb kijelzővel bíró megoldását nem ismertük meg, minden olyan apróságot ki tudtuk próbálni, amit az új autóra bőven tízmillió forint fölötti összeget áldozni kész vásárlók használhatnak majd.

Még ezekkel a hatalmas kerekkel sem volt kényelmetlen a kocsi, persze a magyar utakon gyakran más lehet a realitás
Még ezekkel a hatalmas kerekkel sem volt kényelmetlen a kocsi, persze a magyar utakon gyakran más lehet a realitás [+]

Aki analóg műszeren szeretné legeltetni a szemeit, annak a középső légbeömlők közti óra lesz az egyetlen mentsvára – ez egyébként a Phaeton óta remekül áll a prémium VW-knek –, mindenhol máshol kijelzőt látunk, méghozzá remek minőségűt. A középkonzolon látjuk azt a 9,2 hüvelykes, 1080p felbontású érintőkijelzőt, ami a Discover Media Pro fantázianévre hallgató ökoszisztéma magját képezi, ezen kívül a digitális műszerfalat, illetve a szem elé vetített megjelenítőt (ismertebb nevén head-up display vagy HUD) nézheti a sofőr.

Hagyományos mutatót kizárólag a szellőzőrostélyok közti órán látunk
Hagyományos mutatót kizárólag a szellőzőrostélyok közti órán látunk [+]

Csatlakoztatási lehetőségek szempontjából nem lehet okunk panaszra, a könyöklőben USB és AUX port található, a kesztyűtartón át pedig az optikai meghajtón kívül SD-kártyákat és SIM-et is elhelyezhetünk, ez utóbbi különösen fontos az online szolgáltatások működése miatt. Egyelőre még nem lehet tudni, hogy itthon milyen feltételekkel adnak majd internetet az eladott Arteonokhoz, az viszont biztos, hogy akár egy saját kártyát is bepattinthatunk, ami aztán nem csak az internetet lesz képes vezeték nélkül megosztani a kocsin belül, hanem a távoli Car-Net szolgáltatások használatára is alkalmassá teszi a járművet.


[+]

Ehhez kapcsolódik a Car-Net alkalmazás, ami egy ideje már itthon is elérhető iOS-re és Androidra, a megjelenés óta pedig egyre többet tud. Most már nem csak a fedélzeti computer adatait, illetve az autó pontos helyzetét kérhetjük le bármikor, illetve nem is csak a fényeket és a kürtöt kapcsolhatjuk be, ha valamilyen okból nem találnánk a kocsit a parkolóházban, hanem távolról indíthatunk ablakfűtést, klimatizálást, de akár előre beállíthatjuk a navigációt, kérhetünk ajánlott indulási időt a Google adatbázisai alapján kiszámított forgalom függvényében, végül pedig nyomon követhetjük az autó mozgását, ha éppen más használja azt.


Már nálunk is elérhető a Car-Net alkalmazás[+]

Az online kényelmi extrák hasznosak a mindennapokban, de természetesen rendelkezésünkre áll az is, amit remélhetőleg soha, senkinek nem kell majd élesben kipróbálnia: a Security & Service. Ez a nevéhez illően, jobb esetben műszaki hiba, rosszabb esetben egy baleset bekövetkezése után nyújt segítséget: külön gombja van a belső tükör előtt, de ha például légzsák is nyílik, akkor magától értesíti a Volkswagen ügyfélközpontját, ahonnan megpróbálják orvosolni a problémát. Ezek a szolgáltatások természetesen mindennemű előfizetéstől függetlenek, ahogy a Car-Netért is csak egyszeri díjat kell fizetni, a megfelelő felszereltségű jármű kiválasztásával.

Lehet bármennyire okos egy autós rendszer, ha nem használható könnyen. Szerencsére az Arteon esetén ezzel sem volt gond, a klímaberendezés kezelőszervei továbbra is őrzik különálló helyüket a középkonzolon, a legfontosabb beállításokért nem kell érintőkijelzőt tapicskolni, elég a kormányon lévő gombokat vagy a váltó körüli billentyűket nyomkodni, az aprólékos testreszabást pedig egy rendkívül logikusan felépített, magyarul is hiba nélkül kommunikáló menüből oldhatjuk meg. A görgetéshez alkalomadtán hiányozhat egy tekerőgomb, viszont a rendszer hangerejéhez ott vannak a kormány gombjai, tehát még ehhez sem szükséges érintőpanellel bíbelődni.

A kijelző nagy, de egyáltalán nem rontja el a beltér letisztult stílusát
A kijelző nagy, de egyáltalán nem rontja el a beltér letisztult stílusát [+]

A menü kétoldalas, maximum nyolc darab nagy ikonból áll, a tablet méretű központi kijelzőre gondolva tehát egyáltalán nem túlzsúfolt, és az elrendezése is logikus. Elsőként a rádiót és a médiát tudjuk kezelni, utána jönnek a mobilos funkciók, mint a Car-Net, az App-Connect és a telefonálás, utána jönnek a kocsi finomhangolási opciói, majd a navigációs és közlekedési információk, végül pedig a képkezelő, a hangszínszabályzó és a rendszer beállításai.

Segédberendezések hada figyel az utasok biztonságára
Segédberendezések hada figyel az utasok biztonságára [+]

A vezetést segítő összes rendszert sajnos nem volt lehetőségünk kipróbálni a teszt alatt, viszont ilyen téren is nagyon fejlett az Arteon, a parkolássegítő képes bekormányozni a kocsit egy megfelelő méretű parkolóhelyre, de kézzel sem nehéz ezt megoldani, hiszen az emblémából alkalomszerűen előcsúszó, így koszolódni nem is igazán képes tolatókamera képe egyrészt késedelem nélküli, másrészt villámgyors, harmadrészt pedig a kormány mozgatásával mutatja is a várható ívet, amit majd a kocsi fara rajzol. Ha torlódás merül fel, 60 km/h alatt az autó képes magától elindulni és megállni, megfelelő távolságot hagyva az előttünk haladótól, és a sávelhagyást is megakadályozza. A táblafelismerő rendszerrel összehangolható tempomat szintén képes magától alkalmazkodni az útszakasz által engedélyezett sebességekhez, itt azonban vigyázni kell, ha valahol kimaradt egy 30-as tábla a derékszögű kanyar előtt, és nem bíráljuk felül a sebességtartót, akkor fokozott tempóval kell majd úrrá lennünk a helyzeten, ami még a csodálatosan tapadó Pirelli P-Zero gumikon sem lesz mindig hálás feladat.

Megannyi segédrendszer munkáját élvezhetjük
Megannyi segédrendszer munkáját élvezhetjük [+]

A vezetést segítő rendszer – akárcsak az online szolgáltatás – akkor jó igazán, ha valami váratlan baj esetén is rendelkezésünkre áll, az Arteon pedig az ígéretek szerint akár a szélső sávba kormányozza magát és egészen a vészvillogós leállásig képes fékezni magát, ha semmilyen interakciót nem kap a vezetőtől, és a sávtartónak is túl kell magát dolgoznia, hogy az úton maradjon a négykerekű. Ez persze már az utolsó fázis, mindenek előtt a kocsi mindenáron figyelmeztetni akarja a sofőrt, hogy legyen úrrá a helyzeten.

Mobilos csatlakozás, navigáció

Rendkívül jó ötlet volt Qi-töltőpadot tenni a váltó előtti, csukható rekeszbe, ide azonban csak az apróbb mobilokat tehetjük be, egy LG G5-méretű (149,4 x 73,9 x 7,7 milliméter) telefont már biztosan nem fogunk tudni úgy elhelyezni, hogy az magába is tudja szívni az ampereket, hiszen egy kitüremkedő, 2,1 amperes USB csatlakozó is útban áll. Ez a port egyébként nem csak a korrekt áramerőssége miatt érdekes, hanem az Android Auto, az Apple CarPlay és a MirrorLink kapcsán is, ezen keresztül tud ugyanis mindhárom megvalósulni. A CarPlay használata teljesen egyértelmű, ha Siri aktiválva van, mindennek működnie kell, az esetek többségében a MirrorLink-platform kezelése sem okoz problémát, viszont az Android Auto működésre bírásához továbbra is apk fájlból kell szoftvert telepítenünk – az ismeretlen források engedélyezése után, amit nyilván nem mindenki szeretne a saját készülékén.

A váltó elé csak egy apróbb telefont tehetünk tölteni, de legalább vezeték nélkül
A váltó elé csak egy apróbb telefont tehetünk tölteni, de legalább vezeték nélkül [+]

Ezek a megoldások továbbra is kábeles kapcsolatot kívánnak, és bár rendkívül sok funkciót adnak cserébe, jó eséllyel sokan használnának valami kötetlenebb megoldást, a Bluetooth pedig remek lehetőséget ad erre, aki csak a mobilos zenéit szeretné lejátszani, vagy egy-két telefonhívást lebonyolítani vezetés közben. A kékfog-szabványt ismerve nem meglepő, hogy a híváslistánkat elérjük az autó rendszeréről, válthatunk számot és megkapjuk a zenénkhez tartozó összes elérhető információt, az viszont mindenképpen örömteli, hogy a kihangosítás minősége átlagon felüli, ahogy a közepes felárat jelentő Dynaudio hangrendszerrel sincs nagy gond: az alsó-középtartományban van olyan frekvenciasáv, aminél kellemetlen rezgést generál a belső műanyagokon, ez azonban csak a vájt-fülűeket fogja zavarni, egyébként jól paraméterezhető az EQ, kellemes a hangtér, a szub-basszusok alapértelmezetten is elég nagyot ütnek, és sok apró zenei részlet bontakozik ki a közép- és magas tartományokban is. Nem kell csúcsminőségre gondolni, de autós szinten egy kimondottan korrekt hangrendszert volt lehetőségünk kipróbálni, amit persze a Comfort módban szinte zajmentes beltér is segít.

Nem csak a középkonzolon, hanem a műszerfalon is megjelenik a navigáció képe
Nem csak a középkonzolon, hanem a műszerfalon is megjelenik a navigáció képe [+]

A Google-alapú navigáció nem teljesen úgy működik, mint mobilon, az utcanevekkel kiegészülő magyar hangvezérlés még az okostelefonosnál is gépiesebb, és bár internetről gyűjti, majd jó eséllyel figyelembe veszi a közlekedési információkat az út megtervezésekor, nem jelöli külön a lezárt szakaszokat, torlódásokat és egyéb akadályokat. Mi előre beállított tesztutakat kaptunk, így a hirtelen lezárt autópálya-felhajtót szinte biztosan nem is tudta volna előre bekalkulálni és felülírni a rendszer, viszont az újratervezés után hiba nélkül vitt minket el a célig.

Túl sok újdonságot nem tapasztaltunk az Arteon kezelőrendszerében, viszont továbbra is örülünk annak, hogy ebben a fedélzeti ökoszisztémában komoly mennyiségű munka van a gyártó részéről, nem azt érezzük, hogy a megbízott beszállító a lehető legvékonyabb keretből próbált meg kihozni egy elfogadható optimumot, hanem egy jól átgondolt kezelőfelület könnyíti majd meg a tulajdonos mindennapjait. Az okostelefonos csatlakozás vezetékkel és vezeték nélkül is teljes körű, a vezetést támogató asszisztensek kényelmessé teszik a mindennapokat, a Car-Net alkalmazás bővülése pedig szintén piros pontot érdemel. Aki szkeptikus a műszeregység mutatói helyett virtuálisan, kijelzőn megjelenő számlapoktól, az jó eséllyel meggyőzhető a rendkívüli testreszabhatósággal, a HUD szintén egy könnyen megszokható extra, a középső érintőkijelzőt pedig egy-két kivételtől eltekintve ritkán kötelező használni, mi pedig úgy gondoljuk, hogy ez így jó. A gesztusvezérlés még mindig gyermekcipőben jár, egy-két apróságon lehet érezni a kezdetlegességből adódó bénaságokat, viszont összességében remekül használható és könnyen kezelhető a rendszer. Témázhatóságot és egyéb játékosságot ne keressünk, viszont a rideg profizmust úgy képviseli a Discover Media Pro, ahogy azt egy Volkswagentől elvárhatjuk.

szentkuti11

A cikk elkészítését a Telenor Hipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről lehet olvasni.

Azóta történt

  • A Seat Ibiza (2017) fedélzeti rendszere

    A konszern első MQB-s kisautója rendkívül fejlett, közelségérzékelős kijelzővel szerelt infotainment megoldással is rendelhető, mi az olcsóbb, egyszerűbb rendszert próbáltuk ki.

  • A Seat Ibiza (2017) fullos infotainment rendszere

    Az ötödik generációját élő szériáról talán senkinek sem a luxus jut eszébe, tesztautónk azonban minden földi jóval fel van szerelve. A fedélzeti rendszerét néztük meg alaposabban!

  • A Volkswagen Polo (2017) fedélzeti rendszere

    Ugyanazokra az alapokra épül, mint az idei Seat Ibiza, ettől függetlenül komolyabb fedélzeti rendszert kapott, fel van készítve az okostelefonos szolgáltatásokra is.

  • Ford SYNC 3 infotainment rendszer teszt

    Kipróbáltuk az aktuális Ford járművekben található infotainment rendszert, mely sokkal gyorsabb elődjénél és az okostelefonokkal is kommunikál.

Előzmények

Hirdetés