Hirdetés

A virtuális mobilszolgáltatókról

MVNO, MVNE, VNO, Postafon — minden, amit a virtuális szolgáltatókról tudni akartál.

Hirdetés

MVNO-t/BR-t indítanék, mire van szükségem?

Ha valaki egy virtuális szolgáltatót szeretne indítani Magyarországon, mindenek előtt tőkére van szüksége. Hogy pontosan mennyi az annyi, arról megoszlanak a vélemények, egy teljes virtuális szolgáltató elindításához a szerényebb becslések szerint 500 millió forintra van szükség, de sokan 1-2 milliárdos összegről beszélnek. Ha valaki részleges MVNO-t akar indítani, ezen összegek ötödével-hatodával is jó eséllyel sikeres lesz. A virtuális szolgáltatóknál mindenképp szükséges technikai fejlesztés eszközölése, bár rengeteg dologtól függ, hogy mire és mennyit kell költeni. Ha például egy vezetékes telefonokkal foglalkozó cég, netán egy internetszolgáltató szeretne beszállni a mobilos üzletbe, rengeteg dolgot megspórolhat magának, hiszen számlázási rendszere és ügyfélszolgálati központja valószínűleg már van, technikai fejlesztésekből tehát kevesebb kell — ha az adott cég nem akar saját üzenetközpontot, akkor az is elképzelhető, hogy semmilyen komolyabb fejlesztésre nem lesz szükség.

Tele2

Pénz szempontjából komoly szerepe van annak, hogy a szolgáltató milyen típusú előfizetéseket szeretne árulni. A postpaid (ezeket hívjuk itthon előfizetésnek) hátránya, hogy magas a finanszírozási igénye, plusz a szolgáltató némi kockázatot is vállal az utólag fizetős csomagok értékesítésekor, de mivel a lakosság nagy része nem rajong a feltöltőkártyás (prepaid) konstrukciókért, valószínűleg nem lesz komoly választási lehetősége, mindkettőt kell majd kínálnia. A szolgáltatások is nagyon fontos szerepet játszanak a cég sikerességében, ugyanis nem mindegy, hogy mire szakosodik az új versenyző. A legtöbben egész egyszerűen kedvezőbb percdíjakat kínálnak, mint konkurenseik, de vannak olyan MVNO-k is, akik speciális, ám igen drága szolgáltatásokat nyújtanak felhasználók szűkebb csoportjaiknak, akik meg tudják és meg akarják fizetni az árát ezeknek. Lehet gyúrni a mobilinternetre is, meg lehet célozni a fiatalokat, a lehetőségek kis túlzással végtelenek.

Disney Mobile
A Disney Mobile MVNO volt, nem vitték sokra

A brandelt viszonteladónak kis túlzással semmilyen dolga nincs, igaz, a bevételei sem valószínű, hogy a csillagos ég határait fogják súrolni. A vevőkör ugyebár adott, technikai fejlesztésre nincs szükség, a szerződést az ügyfelek nem velük, hanem a szolgáltatókkal kötik, tehát csak ki kell találni, hogy milyen konstrukcióval szeretnék árulni a portékát.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények