A Toyota GR Yaris fedélzeti rendszere

Egy különleges, finom technológiai megoldásokban bővelkedő modellen keresztül néztük meg, hogy mennyit fejlődött a japánok infotainment rendszere az elmúlt években.

Bevezető

Nyilván léteznek olyan autók, amelyeknél a nap végén valószínűleg még a tulajdonosokat sem igazán izgatja, hogy mennyire jól kezelhető az infotainment rendszer és stabilan működik-e mondjuk az Android Auto, hiszen a francia Riviérán, egy szupersportautóban ülve valószínűleg nem kizárólag a zenében érdemes gyönyörködni. A nem csak milliárdosok által megvásárolható gépjárművekben viszont nagyon is fontos a szórakoztatásért felelős rendszer és az okostelefonos összeköttetés, az autógyártók egy része pedig szemmel láthatóan szenved is attól, hogy míg egy évtizeddel korábban elég volt jó autót gyártaniuk, mostanában már egy okos kütyünek kell legördülnie a gyártósorról. Manapság már nem igazán kérdés, hogy egy új modellnek együtt kell-e tudnia működni egy okostelefonnal, a modern infotainment rendszerek pedig kategóriától függetlenül bekerülnek egy-egy gyártó teljes termékportfoliójába. Ennek köszönhető, hogy a Toyota aktuális infotainment rendszerét abban a GR Yarisban tudtuk kipróbálni, amely bár nem egy kizárólag milliárdosok által elérhető szupersportautó, a vásárlóközönségét valószínűleg szintén kevésbé érdekli, hogy mi szól a hangszórókból. Ebben az autóban ugyanis másféle muzsikát is lehet hallgatni.


[+]

A Toyota GR Yaris ugyanis nem egy átlagos gép, hanem gyakorlatilag egy utcai rallyautó, amely valószínűleg szinte minden benzinvérű autórajongó szívét megdobogtatja. Ez a modell ugyanis nem a mai kor gyermeke, és talán azt sem túlzás állítani, hogy nem is a modern európai filozófia jegyében készült, és ezt most kivételesen a lehető legpozitívabb értelemben kell látni. Egy utolsó mohikán, egy olyan élményautó, amilyenhez hasonló az Euro 7-es érában valószínűleg már nem fog megjelenni. Ebben a Toyotában nem található meg a gyártó amúgy kiváló hibrid hajtáslánca, viszont bekötött szemmel sem lehet nem észrevenni azt a perfekcionizmust, amihez hasonlót csak a szigetországban gyártott tárgyakon lehet megfigyelni.


[+]

A GR Yaris egy homologizációs modell, amelyet a FIA Rally Világbajnokság (WRC) megnyerésére fejlesztettek ki. Ha pár szóban szeretnénk összefoglalni a lényeget: kis tömeg és nagy merevség. Rengeteg dolgot könnyítettek ki, felsorolni is nehéz lenne: alumínium motorháztető, csomagtérajtó és ajtóborítások, szénszálas tetőpanel, de még a hagyományosnál könnyebb lökhárítókon is fogtak egy kis súlyt. Az erőforrás egy közvetlen befecskendezéses, soros háromhengeres, G16E-GTS jelzésű, 1,6 literes turbómotor, amelynek a teljesítménye papíron 261 lóerő. A sebességváltó szerencsére kizárólag kézi lehet, a hatfokozatú megoldás használata álomszerű élmény, és nagyjából hasonló szavakkal lehet leírni a GR-FOUR összkerékhajtást, az elöl és hátul is megtalálható Torsen önzáró differenciálművek működését, meg azt a vezetési élményt, amit ez az elképesztő kisautó nyújt. Kicsit sajnáljuk, hogy télen jutott el hozzánk az autó, a vacak időben és a téli gumikkal nem akartuk kínozni, de még egy egyszerű városi A-ból B-be eljutás is óriási élmény volt ezzel az egyszerre végtelenül finom és brutális járművel.

A rendszer

A Toyota infotainment rendszerét legutóbb 2019 nyarán teszteltük az aktuális Corolla segítségével, és nem voltunk elragadtatva, hiszen a rendszer sem az Android Autót, sem az Apple CarPlayt nem támogatta – azóta egyébként már támogatja, a tulajdonosok egy ingyenes szoftverfrissítéssel kapták meg a funkciókat. Mindenesetre ezt a GR Yaris átvételekor még nem tudtuk, így kevésbé örültünk, amikor az ugyanazzal a dizájnnal rendelkező, de már 8 hüvelykes kijelzőt pillantottuk meg, mint annak idején a Corollában, de hamar kiderült, hogy a beltartalom változott, csak a keret maradt változatlan. Ez pedig alapvetően nem gond, hiszen a matt kijelző meglehetősen jó betekintési szöggel rendelkezik, színvilága pedig bár nem olyan ragyogó, mint mondjuk egy modern prémium okostelefonnál, de a belépőszintű autós megoldásoknál sokkal kellemesebb. És ezúttal már van Android Auto, Apple CarPlay és MiraCast is.


[+]

Egy DENSO rendszerről van egyébként szó, amely nem kápráztatja el animációkkal és színkavalkáddal a felhasználókat, de pont ennek az autónak az ilyesmi valószínűleg nem is állna jól – az egy másik kérdés, hogy valószínűleg ez a rendszer van egy csomó olyan Toyotában is, amiknek viszont jól állna. A sebességre viszont nem lehet panasz, még ha magának az autónak a teljesítményét nem is éri el a rendszer; animációk és áttűnések hiányában a tartalom gyorsan és jól olvasható módon rajzolódik ki, a görgetési sebességbe sem lehet belekötni. Láttunk már ennél gyorsabb megoldásokat, de nem annyit, mint lassabbat, összességében abszolút vállalhatónak és használhatónak gondoljuk a rendszert, amely tényleg nem a testre szabhatóság iskolapéldája, de pont annyi beállítási lehetőséget tartalmaz minden fronton, amennyire egy átlagfelhasználónak szüksége lehet. A fizikai felépítés, a kijelző körül található 8 darab gomb és két potméter sem fest egy különösebben modern képet, de használhatóság szempontjából nem tudunk belekötni, pár gombot biztosan meg lehetett volna spórolni, de inkább ez, mint a kizárólag érintésérzékeny felületekkel való operáció. Külön ki kell emelni, hogy a klímavezérlés az infotainmenttől külön kapott helyet, rendes gombokkal és használható kialakítással; a klíma amúgy ennél a konkrét modellnél kétzónás és mindkét sportülés rendelkezik ülésfűtéssel, amit retro billenőkapcsolókkal lehet aktiválni, ami amúgy megy az összképhez.


[+]

Van egy kezdőképernyőnk, amelyet minimálisan ugyan, de személyre tudunk szabni, tulajdonképpen az audiót, a fogyasztási adatokat, a telefonáláshoz kapcsolódó dolgokat és az órát tudjuk kirakni, pontosabban ezek közül hármat, ha pedig csatlakoztatva van Android vagy iPhone, akkor a bal alsó hely oda fog vinni. Ez utóbbi két funkcióval kapcsolatban egyébként nincs sok mesélnivaló azt leszámítva, hogy csak vezetékkel működnek, azzal viszont gyorsan és flottul, ami a sima Bluetooth-párosításról is elmondható. Kialakítás tekintetében viszont vannak hiányosságok, egyrészt a középen található levegőbefújók alatti telefontartó rész nem elég mély, így egy nagyobb gáznál a hátsó ülésre küldi a belehelyezett mobilkészüléket, másrészt nem támogatja a Qi töltést. USB-csatlakozóból pedig csak egy darab van, ami még a régebbi, A-típusú, de abból legalább jó, méréseink szerint 2,1 amperes. Középen nincs igazán alkalmas hely a telefon tárolására, úgyhogy a csatlakoztatott készülék elhelyezése problémás lehet. Ez viszont csak kifejezetten ennek a típusnak a sajátossága, a többi Yarisban jobban el lehet helyezni a mobilt, illetőleg szinte minden Toyotában elérhető opció a vezeték nélküli töltés.


[+]

A felület meglehetősen redundáns, egy csomó olyan funkcióhoz el lehet navigálni tapicskolással, amelyekhez tartozik külön gomb is, de ez pont nem probléma, hanem a használatot könnyíti. A beállítási lehetőségek száma azonban véges, a kijelzőnél csak a fényesség és a kontraszt állítható, ezt külön meg lehet tenni a nem túl magas felbontású, de rossz fényviszonyok között is értelmezhető képet adó tolatókamera esetében is. A rendszerben van WiFi menüpont is, ám ez a mi autónkban nem csinált semmit – valószínűleg vannak olyan felszereltségi szintek más régiókban, ahol az autóban levő SIM adatkapcsolatra is alkalmas, így a szoftverfrissítés is megtörténhet OTA használatával, ez nálunk nem volt opció. Szintén nem tudtunk a MiraCasttal sem zöldágra vergődni, ám ez egy kevésbé ismert és használt kommunikációs forma. Örültünk volna, hogy ha a CarPlay, vagy az Android Auto navigációs adatait át tudja emelni a rendszer a műszerfali kijelzőre, erre most már számos autó képes, de ezeken a hiányosságokon valószínűleg a 2022 tavaszán érkező friss infotainment megoldás fog segíteni, amely egyebek mellett gyorsabb ügymenetet és vezeték nélkül CarPlay lehetőséget is kínálni fog.


[+]

A rendszer hangfelismerő funkcióval is rendelkezik, amelyet a kormányról lehet indítani, amelyen amúgy a dizájn szempontjából ideálisnak tűnő mennyiségnél szintén egy picivel több gomb van, de legalább kényelmesen lehet vezérelni akár a zenét, akár az adaptív tempomatot. Rengeteg nyelven tud, magyarul azonban sajnos nem, de aki beszél akármilyen idegen nyelvet, az valószínűleg meg fogja azt találni a listában, úgyhogy kényelmesen indíthat majd hívásokat és kérhet zenét. A műszerórák között van egy második kijelző, amely összeköttetésben áll a fő infotainment rendszerrel, képes megjeleníteni többek között az épp játszott zeneszámra vonatkozó adatokat, de főleg a vezetéssel kapcsolatos információk átadására szolgál. Hogy navigációt ki tudnánk-e oda rakni, azt sajnos nem tudjuk, mert az általunk tesztelt modellből ez a funkció hiányzott, mármint maga a navigáció. A vezetéstámogató rendszereket ki- és bekapcsolni, konfigurálni szintén ezen a kis kijelzőn keresztül lehet, a nagy megjelenítőn igazság szerint nincs is az autó működésére, teljesítményére vonatkozó beállítási lehetőség; három vezetési mód elérhető amúgy (normál, sport, pálya), ezek között a sebváltó melletti tekerő segítségével tudunk váltani, a kis kijelző dizájnja ehhez némiképp igazodik is, de ennyi. Tehát nincsenek olyan funkciók, mint a kormány keménységét állító csúszka, illetve az autó nem is informál arról, hogy mi mit jelent, tehát mondjuk milyen a teljesítményeloszlás sport és pályamódban (ez utóbbinál amúgy 50-50). Ez kicsit furcsa, de aki ilyen autót vesz, valószínűleg pontosan tudja, hogy mi mit csinál.

A Toyota GR Yarisról még sokat lehetne írni, de ez a teszt elsősorban az infotainment rendszerről szól, annak milyenségét pedig valószínűleg ennyi karakterben is sikerült átadnunk: egy nem különösebben látványos, de értelmes felépítésű, jól kezelhető, kellemes sebességű megoldásról van szó, amelyből ezúttal már szerencsére nem hiányzik sem az Android Auto, sem az Apple CarPlay. Igazság szerint nagy öröm volt számunkra, hogy a rendszert egy ennyire izgalmas és egyedi autóban tudtuk kipróbálni, hiszen az is elképzelhető, hogy ez volt az utolsó olyan tesztautónk, amely a szó legjobb értelmében vett klasszikus autózás szellemiségében épült. A Toyota következő generációs infotainment rendszere pedig pár hónapon belül érkezik majd, remélhetőleg azt is lesz lehetőségünk bemutatni majd.

Bocha

Előzmények

  • Ford Mustang Mach-E menetpróba

    Egy minden szempontból nagyon amerikai villanyautót volt szerencsénk letesztelni: karakterességével és sportosságával emlékeztet a régire, de sokkal hangsúlyosabban egy modern, széleskörűen használható kocsi, brutálisan nagy akksival.

  • Mindenki elektromos hajtásra vált

    Mármint kizárólag. Sorban jelentik be a márkák, hogy felhagynak a belsőégésű motorok fejlesztésével, számos gyártó pedig már kitűzte a dátumot a pusztán elektromos hajtású modellpaletta értékesítése kapcsán is.

  • Mercedes EQA menetpróba

    24 milliós árcímkéjét ismerve nyilvánvaló lehet, hogy a csillagos márka is egy nagyon kellemes villanyautót ad, de ezúttal korántsem arról van szó, hogy nagyítóval kéne keresni a kisebb-nagyobb hibákat.

  • BMW iX3 menetpróba

    Annyira jól faragta át meglévő modelljét villanyautóra a BMW, hogy a legfőbb kérdésünk, ami felmerül: miért nem hamarabb kezdték el ezt?

Hirdetés