3D technológiák a hordozható eszközökön futó játékok mögött

A hordozható eszközökben lévő hardver

Előszó

Napjaink mobilos hardverkörnyezete már elég erőteljes ahhoz, hogy komoly grafikus számítások elvégzése se okozzon neki gondot. Ezt felismerve az Epic nevű patinás játékfejlesztő gondolt egy merészet, majd átírta a méltán híres Unreal Engine 3 néven futó motorját mobilplatformra is, melynek bemutatkozására az iOS alapú eszközökön nemrég debütált Infinity Blade szolgál. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy írunk egy rövid összegzést a mobilos chipek múltjáról és jelenéről, az említett grafikus motorról, mely mellett kitérünk a Quake játékok atyja átal készített id Tech 5 motorra, plusz megnézzük azt is, hogy a magyarul végtelen penge nevű játék mit is nyújt a valóságban, azaz hogyan teljesít egy ilyen fejlett 3D-motor egy tényleges játékban.

Az ARM sikertörténete

A mobilplatformok hardverkörnyezetének magját már jó ideje az ARM processzorok biztosítják, az 1983-ban kísérleti projektként indult technológia már a legnagyobb mobilprocesszor családdá nőtte ki magát; az Intel mostanában sokat lobbizik is azon, hogy ez megváltozzon és a jelenlegi chipek helyét a jövőben az Atom alapú CPU-k foglalják el. Az első generációs ARM-ek megtalálhatók voltak sakkgépben (ARM2 – ARM2 mag), az Acorn Archimedesben (ARM2 – ARM250 mag és ARM3 –ARM2a mag), valamint hordozható gépekben elsőként, többek között az Apple Newton 100-ban (ARM6 – ARM610 mag) is. A későbbi, fejlettebb verziók, mint az ARM7TDMI, az ARM9e vagy az ARM11 befészkelték magukat a szórakoztatóelektronikai és mobilkommunikációs eszközökbe is (Nintendo DS, Nokia N-Gage, Apple iPhone 2G, viszont a 3GS modellben és az iPod Touch 3G 32 és 64 GB-tal szerelt változataiban már az A8 magra épülő ARM Cortex technológiás hardver található). A mai legelterjedtebb chip a fentebb említett A8-as Cortex, mely számos gyártó mobilplatform rendszerének szívét képezi. Ezek közül a legelterjedtebb a Samsung S5PC100 és a Texas Instruments OMAP 3, de más gyártóknak is vannak hasonló megoldásaik.

3D technológiák

Míg PC-n inkább a Direct3D a mérvadó grafikai szabványok (azaz API-k) között, addig a hordozható eszközöknél az OpenGL hódított teret magának. A grafikus számításokat hordozható eszközöknél nyilvánvaló módon direkt mobil gépekbe készített grafikus chipek látják el. Ezek közül a három legismertebb és legelterjedtebb a Qualcomm Snapdragon chipsetben található Adreno (egykor ATi/AMD Imageon néven volt ismert), az iPhone-okban helyet foglaló PowerVR SGX, valamint az nVidia Tegra, mely inkább a hordozható számítógépekben találta meg a helyét.

Aki fogott már a kezében olyan okostelefont, mely az említett hardveres megoldások valamelyikére épül, valószínűleg hozzánk hasonlóan szájtátva konstatálta, hogy mennyit fejlődtek az efféle rendszerek az elmúlt években; manapság nem elképzelhetetlen, hogy olyan grafikával rendelkező játékot tartsunk a kezünkben, melyhez 7-8 éve még egy igen drága számítógép kellett. Ezt igazolja, hogy a játékipar két 3D-motorok készítésében jártas óriása is elkezdett kacsintgatni az mobilos megoldások felé, így elsőként teszik tiszeletüket saját motorjaik portolásával az iOS és az Android operációs rendszerek valamelyikével rendelkező platformokon is: míg az id a jövőre debütáló Tech 5 motorját írta át, addig az Epic a már évek óta népszerű Unreal Engine 3-mal kíván elkápráztatni minket.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés