Hirdetés

Alternatív Hajtás: Új jelöléseket kapnak az elektromos autótöltők Európában

2021. március 20-án lép életbe egy új uniós szabályozás, amelynek értelmében a tisztán elektromos meghajtású autók és töltők a korábbitól eltérő és a tervek szerint jobban érthető jelöléseket kapnak. Ezek a jelölések a közelmúltban forgalomba helyezett, tehát nemrég gyártott elektromos járművek (tehát nem csak autók) egy részén már megtalálhatók, de a töltőkön, a kábeleken, a kereskedőknél és a kézikönyvekben is lehet majd találkozni velük. Hasonlóan kell elképzelni, mint a belsőégésű motorral szerelt autóknál az üzemanyagtanknál található matricákat, amelyek jelölik, hogy benzines vagy dízelüzemű járműről van-e szó. A jelölésnél számít, hogy fehér alapon fekete, vagy fekete alapon fehér a betű, a kábelek autóba helyezendő végén lesz ez utóbbi színkombináció látható.


(forrás: www.fuel-identifiers.eu) [+]

Az átláthatóság jegyében a különféle csatlakozókat az ABC első betűivel jelölik. Az A betű jelölné az otthoni töltőket, de valamiért kimaradt a sorból, ami ebből adódóan a B betűvel kezdődik, ez az amúgy nem sok helyen elérhető Type 1 csatlakozótípus új neve. A C betű jelöli majd a Type 2 csatlakozót, amivel ebből adódóan elég gyakran fogunk találkozni, hiszen az itthon elérhető járgányok többségét ezen keresztül lehet tölteni. A D és az E betűk a Type 3-A és Type 3-C neveket váltják, hazánkban ezekkel sem lehet túl gyakran találkozni.

Átláthatóbb így?
Átláthatóbb így? (forrás: www.fuel-identifiers.eu) [+]

A DC-töltés kapcsán már nem ennyire átlátható a jelölés, legalábbis ha a hivatalos táblázatot vesszük alapul. A köznyelvben csak CCS-ként ismert, teljes nevét tekintve Type 2 CCS Combo csatlakozó K vagy L betűvel lesz jelölve a teljesítmény függvényében: 50 és 500 volt között használható a K, 200 és 920 volt között pedig az L. Ez olyan, mintha lenne egy közös halmaz, pedig nincs, a K jelölésű 50-500 voltos, változó feszültségű oszlopoknál maximum 50 kW-os töltés vehető igénybe, az L pedig érvényes mindarra, ami ennél gyorsabb. A gyakorlatban ez jelenleg azt jelenti, hogy a sok helyen megtalálható 50 kW-os villámtöltőkön K betű lesz, a 350 kW-os Ionity esetében pedig L. Itt fontos megjegyezni, hogy az autókon több betű is szerepelni fog: egy sima Type 2-vel és CCS-sel is felszerelt autón C és K, vagy C és L, attól függően, hogy milyen áramerősséget képes egy villám- vagy hipertöltőből felvenni.

A CHAdeMO a jövőben M és N néven fut, szintén a teljesítmény függvényében, a sávok ugyanazok, mint a CCS K és L esetén. Az O betű pedig a Type 2a DC töltőoszlopokon lesz megtalálható, ami vélhetően a CCS nélküli Tesla Superchargereket jelenti. Hogy a szabályozás a nap végén átláthatóbbá teszi-e a különféle töltőtípusok felismerését, az a véleményünk szerint erősen kérdéses.

Előzmények