Hirdetés

Tovább csúszik az Apple fantomautó projektje

Lesz vagy nem lesz iCar az évtized közepéig? A friss kéminformációk nem bizakodóak.

Azt, hogy a rendkívül jól titkolózó Apple évek óta fejleszt valamiféle villanyautót ökoszisztémájába integrált fedélzeti rendszerrel és önvezető képességekkel, onnan sejtjük, hogy ehhez szükséges kulcspozíciókba hosszú esztendők óta csábítanak át a riválisoktól szakembereket, és tesznek közzé szép számban kacsolódó álláshirdetéseket. Tim Cook és vállalata ugyanakkor nem hajlandó még csak célzásokat sem tenni  EV projektjére – persze ez volt a helyzet a saját fejlesztésű chipekkel is, aztán egyszer csak besétált az M-széria, és állva hagyta a tradicionális processzortervezőket.

A Canoo Lifestyle Vehicle
A Canoo Lifestyle Vehicle (forrás: Robbreport) [+]

A Bloomberg belsős információk alapján úgy hallotta: az Apple a legfelső képen látható, áramvonalas, sportos és agresszív dizájnú villanyautó helyett a Canoo Lifestyle Vehicle kapszuladizájnjához hasonló, méretes, elöl-hátul nagyjából szimmetrikus formával készült, limuzinszerűen egymás felé néző ülésekkel, a kiadás pillanatától elérhető teljes önvezetéssel, kormány és pedálok nélkül. Ez persze csak egy volt több ötlet közül, legutóbb mindenesetre 2025-ös starttal számoltak, ám a forrás szerint most tettek két lépést hátra. Egyfelől, ahogy a Waymo vagy a Tesla esetében látjuk, nincs még tömeghasználatra kész az önvezetés, bármilyen oldalról közelítsék meg, márpedig alapvetően befolyásolja a formát az, ha mégis csak szükség van kormányra, pedálokra és sofőrre.

Önvezető jármű a Westworld című sci-fi sorozatból
Önvezető jármű a Westworld című sci-fi sorozatból (forrás: Pinterest) [+]

Éppen emiatt az Apple hagyományosabb személyautó forma mellett döntött nemrégiben, és a dizájnt, illetve a kezdőfunkciókat 2024 végéig tervezi véglegesíteni. Ez azt is jelenti, hogy 2025-ben a bejelentés helyett a csak tesztfázis indul, a premier pedig 2026-ban lehet, ami ugye az autóiparban nem jelent azonnali piacra kerülést. Az Apple Car / iCar eredetileg 120 ezer dollár felett nyitott volna (47 millió forint), ám most már szeretne Cupertino 100 ezer dollárba beleférni, ami érthető, mert hiába az almások brand értéke, a luxusjárgányok nem tömegtermékek, és egy sok szempontból piacvezető Lucid Air luxusszedán sem fogy úgy (pontosabban nem tartanak ott a megrendelésekkel, mert amúgy a gyártás is nyögvenyelős), ami az ötvenmilliós és drágább műfaj gyarapodását jelezné recesszió küszöbén.

Az Apple főhadiszállása
Az Apple főhadiszállása (forrás: Bloomberg) [+]

Az Apple villanyautó dizájnjáért a forrás szerint egyébként épp a Canoo egyik korábbi vezére, Ulrich Kranz felel, de érkezetek szakemberek Fordtól (Desi Ujkashevic), a Porschétól, a Lamborghinitől (Luigi Taraborelli) és a Teslától is (Stuart Bowers). Az álláshirdetések, szakember elcsábítások és a megbízhatóbbnak tekinthető belső információk alapján az minimum hitelesnek tűnik, hogy az Apple önvezető villanyautós részlege immár 1000 főt számlál, és jó pár éve folynak a fejlesztések, úgyhogy az iCar ötlete több puszta spekulációnál vagy rajongó tévképzetnél. Ám akár az amerikai Rivian vagy a Lucid Motors fejlesztési és gyártási ütemét nézzük, akár a Tesla fél évtizedes szenvedését a kis szériaszámtól a tömeggyártásig jutva, világos, hogy rendkívül bonyolult, nehézkes, időigényes és kockázatokkal teli a saját brandes EV frappáns ötlettől a nyereséges szériagyártásig eljutni. És ez a világ legnagyobb értékű vállalatát is óvatosságra inti.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Előzmények