Kritikus év előtt áll a Huawei

A gyártó elnöke 2020-ban lassú növekedésre és személycserékre számít, ha marad a gyártó az amerikai kereskedelmi feketelistán. A Mate 30 család viszont lendületben.

2019 legfontosabb mobilos eseménye az Amerikai Kereskedelmi Minisztérium döntése volt, amely nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva felvette a Huawei-t és számos partnerét az entity list-re. Ez eltiltja az amerikai vállalatokat a listán szereplő cégekkel és nevekkel való kereskedéstől, hacsak erre külön engedélyt nem kapnak – a Microsoft kapott, a Google viszont nem, így mobilszolgáltatásai nem bukkanhatnak fel a jövőbeni Huawei és Honor termékekben, hacsak valami fordulat nem következik be. A Huawei az ősztől ugyanakkor már teljes mell- és sávszélességgel saját mobilszolgáltatásai fejlesztésén dolgozik, hogy a P40 család megjelenéséig minden rendszerszinten integrált Google-szolgáltatásnak akadjon színvonalas alternatívája.


A Mate 30 Pro HMS-sel, Google-csomag nélkül jelent meg - mindössze néhány piacon [+]

2020 kritikus év lesz, hiszen az eladások motorját 2019 második felében a hazai piac jelentette, ahol egyébként sincs jelen a keresőóriás, nyugaton pedig még kérdéses, mennyi lesz vonzerő egy drága telefon Gmail, Drive, YouTube, Kereső vagy az összes korábban megvásárolt Play Áruház alkalmazás, szolgáltatás és multimédia nélkül. 2019-et a gyártó a májusi fordulat ellenére pozitív számokkal zárta, derül ki a Huawei elnöke, Eric Xu dolgozóinak írt leveléből, amihez a Bloomberg is hozzájutott. A Huawei 18%-os növekedést ért el árbevételben, 36 billió forintot bezsebelve, igaz: főleg az év első felének köszönhetően, amikor 23%-os volt az előrelépés. Ez az utolsó hat hónapban az amerikai döntés hatására visszaesett, főleg nyugaton, Kínában ugyanakkor épp emiatt nőtt meg a vásárlókedv.

Eric Xu
Eric Xu (forrás: Bloomberg)

A Mate 30 családból november végéig például 12 milliót szállítottak le világszerte, és reális a 20 milliós cél teljesítése, ennek persze nyilván az otthoni boltok teszik ki az oroszlánrészét. A helyi vásárlóknak köszönhető, hogy 2019 végéig a gyártó 240 millió okostelefont leszállított, amivel megőrizte ezüstérmes helyét a piacon – igaz, a Samsungot nem sikerült megelőznie, és jövőre a bővülés még szerényebb lehet. Xu éppen ezért előrevetítette: átszervezések és összevonások jöhetnek, a legrosszabbul teljesítő menedzserek 10%-ára pedig elbocsátás várhat. „A túlélés lesz az első számú feladatunk” – tette hozzá a vezető, megjegyezve, hogy a 2019 első felében látott növekedés nem lesz tartható 2020-ban.

Richard Yu
Richard Yu (forrás: Huawei Update)

Egyelőre az elemzők se tudják megbecsülni a Google-mentes HMS fogadtatását a nyugati piacokon, és kérdéses, hogy a patrióta lendület Kínában jövőre is kitart-e. Akad azonban egy ütőkártyája a Huawei-nek: a világ legnagyobb hálózatkiépítőjeként kulcsszerepe van az 5G technológia elterjedésében, jól árazott ajánlatokkal pedig számos riválisára rálicitálhat. „2020-ban lép igazi szintet az 5G, a mesterséges intelligencia korának eljövetelével egy időben” – tette hozzá már Richard Yu, a Huawei fogyasztói üzletágának vezére. „A bizonytalanság jövőre növekedni fog, és ez lesz a vállalat igazi tesztje.”

Előzmények

Hirdetés