Hirdetés

Alternatív hajtás: Egy kártya minden töltőhöz - ilyen a BMW Charging

Kell hozzá egy BMW is azért, de onnantól roppant kényelmessé válik a töltési procedúra, álljunk is meg bárhol.

Aki használ elektromos autót és azt néha publikus helyeken is tölti, annak nem újdonság, hogy egy rakás olyan alkalmazás van a telefonján, ami ezekhez nélkülözhetetlen. Mert az összes töltőüzemeltető vagy appos, vagy webes regisztráció után hajlandó csak áramot szolgáltatni, értelemszerűen eltérnek árazásban is ezek a berendezések, magyarán a dolog macerás, bonyolult és kicsit sem felhasználóbarát. És akkor arról nem is beszéltünk még, hogy ez az összetettség hatványozódik abban a pillanatban, hogy átlépjük az országhatárt és külföldön is szeretnénk tölteni.


[+]

A BMW nem az egyetlen cég, amely erre megoldást igyekszik kínálni, de a BMW Charging nevű szolgáltatás mind árazásában, mind kompatibilitását tekintve igen jól el van találva. Onnantól válik egyébként érvényessé, ha az ember töltöget annyit publikus pontokon, hogy az 1990 forintos havidíjat visszatermelje, de ez meglepően hamar összejöhet egy nagyobb akkumulátorral felszerelt kocsinál, márpedig a BMW-nél a most kifutó i3-ban is 42,2 kWh-s telep található, a nagyobb, újabb és drágább modellekben pedig ennél jóval nagyobb a kapacitás.


[+]

A szolgáltatás lényege, hogy az ügyfél regisztrál autójának alvázszámát (és egyéb adatait) megadva a szolgáltatás weboldalán, majd eldöntheti, hogy csak a telefonos alkalmazást veszi majd igénybe, de érdemes kérnie egy kártyát is (nincs külön költsége) hozzá. A legtöbb publikus töltőállomáson ugyanis is van RFID olvasó, amihez a kártyát érintve minden különösebb hacacáré nélkül elindul a töltés — és ugyanígy lehet leállítani is. Ha a töltőponton nincs ilyen lehetőség, akkor még mindig ott van az alkalmazásból történő vezérlés, ami hasonlóan működik, mint a különböző szolgáltatók megoldásai. A kényelmi faktort tehát ki lehet pipálni, ennél egyszerűbb megoldást jelenleg csak a Tesla nyújt — de nekik saját töltőhálózatuk van, itt viszont pont az a lényeg, hogy a magyarországi töltők több mint háromnegyede elérhető a BMW Charging használatával, ráadásul ez folyamatosan bővül. A Mobiliti/e-mobi, az ELMŰ, az Ionity és az E.ON töltőin már indítható a töltés, de természetesen további partnerek bevonása is várható.

[+]

A szolgáltatás másik sarokköve az árazás. Noha egyre több töltési szolgáltató biztosít olyan havidíjas csomagokat, amelyek csökkentik a töltés költségét, ezek természetesen csak az adott cég holdudvarába tartozó töltőkön érvényesek. A BMW Charging ezzel szemben egységárat kínál, függetlenül attól, hogy az adott töltőn aktuálisan mennyibe kerül 1 perc, vagy 1 kWh-nyi töltés, ez pedig egyrészt kiszámítható, másrészt pedig sok esetben kimondottan kedvező, de egyszerűbb, ha egy táblázattal szemléltetjük:


[+]

Az AC töltés tehát 99 forintért történik, a DC esetében 125 forintot számol fel a BMW Charging 1 kWh áramért. DC esetén 90 perc után még 60 forint per perc töltőfoglalási díjjal is számolhat, aki ott felejti az autóját. Összehasonlításképp érdemes tudni, hogy a Mobiliti az AC töltést 135 ft/kWh és a DC töltést 22 kW-os töltőn 155 Ft/kWh,  40-100 kW-os töltőn 110, 100 kW-nál nagyobb teljesítményű ultratöltőn pedig 120 Ft/perc áron kínálja, az E.ON pedig 129 és 149 forinttal dolgozik, tehát akár 36 forintot is lehet spórolni adott esetben kilowattóránként, magyarán a havidíj 55 kWh töltés után megtérül, onnantól pedig kifejezetten megéri a BMW megoldását használni. Az Ionity külön kategória, alapesetben 280 forintot kér a BMW 1 kWh-ért, ami megegyezik a normál díjszabással, de külön opcióként havi 4300 forintos költséggel ez 105 forintra csökkenthető, ami nyilván azoknak éri meg, akik nyugat felé utaznak és roppant gyorsan szeretnének áramot felvenni. A BMW ráadásul új PHEV és i3 vásárlása esetén a regisztrációtól számított 12 hónapig az Active tarifa 0 forintos havidíjjal odaadja, egyéb elektromos autónál pedig ezen felül az Ionity PLUS tarifa is 12 hónapig felár nélkül jár.


[+]

A BMW Charging tehát egyrészt kényelmes, másrészt még egy átlagos kapacitású akkuval rendelkező autó esetén is két töltés után már anyagilag is megéri. Ha idővel bekerül a lehetőségek közé a MOL és a Parkl, akkor ténylegesen a szélrózsa bármelyik irányában nekivághatunk az útnak, hiszen szinte mindenhol kiszámítható áron és kényelmesen fogunk tudni tölteni, ez pedig természetesen külföldön is működik.

[+]

A használat pofonegyszerű, vagy a kártyát érintjük a töltőn található olvasóhoz, ezzel indítva és leállítva a folyamatot, vagy a BMW Charging applikációt tudjuk ehhez használni, amely adott esetben útvonalat is tervez és természetesen listázza az elérhető töltőpontokat (külföldön is), valamint mutatja azok foglaltságát is, ha az adott szolgáltató ezt az információt elérhetővé teszi. Szintén az alkalmazásban tudjuk megtekinteni a töltési történetünket és a számláinkat is, ezek hó végén emailben is megkapjuk.

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Azóta történt

Előzmények

  • BMW iX3 menetpróba

    Annyira jól faragta át meglévő modelljét villanyautóra a BMW, hogy a legfőbb kérdésünk, ami felmerül: miért nem hamarabb kezdték el ezt?