Hirdetés

Alternatív hajtás: 1000 km hatótávú luxusszedánt villantott a Nio

A feltörekvő kínai villanyautó gyártó az ET7 luxusszedán csúcsvariációját szilárd elektrolitos akkumulátorral készül leszállítani.

Ha az előző évtized az okostelefonról szólt, a mostani legmeghatározóbb elektronikai terméke a villanyautó lehet, főleg úgy, hogy hatalmas a világ legnagyobb gazdaságainak a nyomása az autóiparra, hogy mielőbb álljanak át megújuló energiára. Persze bele lehet folyni a kérdésbe, hogy mennyire zöld valójában a villanyautó, abban a válaszban mindenesetre nincs sok vita, hogy egyre inkább. A sanghaji alapítású Nio az avatottabb magyar olvasónak is ismeretlen név lehet, mivel szinte kizárólag az ázsiai piacra koncentrál, de több szempontból is szignifikáns szereplő az elektromos hajtású autók jövőjét illetően.

Folyik a munka a Nio hefei összeszerelő üzemében, Kínában
Folyik a munka a Nio hefei összeszerelő üzemében, Kínában (forrás: CNBC) [+]

Számos utcai terepjáróval a piacon (ES8, ES6, EC6) a Nio az egyik legdinamikusabban fejlődő feltörekvő EV márka, amely a Tesla mellett a legnagyobb fejlődést tudta felmutatni 2020 utolsó negyedévében, 17 353 járművet leszállítva, ami 111%-os éves növekedést jelent, a teljes tavalyi számadat pedig 43 728 villanyautó leszállítása volt. A lendületes fejlődésre a Nio részvényei is pozitívan reagáltak: a vállalat piaci kapitalizációja (91,8 milliárd dollár) ma nagyjából akkora, mint a Tesláé volt egy éve, és a részvények értéke a minap megtartott Nio Day bemutatónapon még magasabbra szökött.

Három oka van a befektetők optimizmusának: a Nio remek helyzetben van odahaza, a világ legnagyobb villanyautó piacán, hogy jelenlegi és közeljövőben érkező modelljeivel szignifikánsan növelje részesedését, miközben maga az EV-k aránya is gyarapodik a belső égésű motort használó riválisok kárára. A Nio ráadásul maga is fejleszti önvezető számítógépes rendszerét, végül pedig tudnak a járművei egy ügyes trükköt a hagyományos, kábeles energiaellátás mellett: 155 Nio állomáson, hosszas töltés helyett, nemes egyszerűséggel egy előre feltöltött akkumulátorra cserélhető a tulaj lemerülőfélben lévő telepe, és a gyártó eddig már félmilliónál több, párperces cserét lefolytatott.

Egy újgenercációs Nio telepcsere állomás
Egy újgenercációs Nio telepcsere állomás (forrás: NIO / Wccftech) [+]

Bár a dolog nem újkeletű, az viszont igen, hogy a járművek az eredeti vételár mellett opcionálisan jóval kedvezőbben is megvásárolhatók akkumulátor nélkül. Persze a telep benne van a járműben, csak nem száll a vásároló tulajdonába, hanem azt bizonyos havidíjért cserébe bérli – a szolgáltatás neve BaaS, azaz battery as a service. Az alap tárolókapacitás 70 kWh, de bérelhető 84 és 100 kWh-s pakk is, sőt: aki kisebb teleppel vásárolt Niót, némi havidíjárt cserébe bérelhet eggyel vagy kettővel nagyobbat. A márka 2021 végéig 500 másodgenerációs csereállomás munkába állítását ígéri, és ezek már egyidejűleg 13 akkumulátorral tudnak dolgozni, 312 cserét elvégezve naponta.

A Nio Day legfontosabb technológiai újítása is akkumulátorral kapcsolatos: a több száz szabadalommal rendelkező márka bejelentette 150 kWh kapacitású pakkját, amely solid-state akkumulátortechnológiát használ, azaz olyan telepet, melyben az elektrolit nem folyékony, hanem szilárd halmazállapotú (egészen pontosan hibrid elektrolitról beszélnek). A Nio kiemelkedően magas, 360 Wh/kg-os energiasűrűséget ígér, persze, ahogy minden solid-state technológia, ez sem lesz egyhamar elérhető.


(forrás: Wccftech) [+]

A 150 kWh-os telep 2022 legvégén kerülhet a Nio járműveibe, az ES8 esetében 850 km-es NEDC hatótávot biztosítva töltésenként. Nem a Nio az egyedüli amúgy, amely szilárd elektrolitos akkumulátorral készül, ám számos elektrokémiai és gyártósori problémát meg kell oldani mind a töltési életciklus, mind pedig a hatékony kihozatal oldaláról, mielőtt ezek a telepek nagy számban legördülhetnek. Amikor viszont ez megtörténik (sokan széles körben inkább az évtized második felére tippelnek), az energiasűrűség mellett a mindössze párpercnyi töltésidővel is előrelépést hozhatnak a ma használatos, folyékony elektrolitos társakkal szemben.


(forrás: Wccftech) [+]

A Nio Day leglátványosabb dobása persze nem a pakk, hanem az ET7 luxusszedán leleplezése volt, mellyel a márka a Model S és a német autógyártók négyajtósai ellen kíván harcba szállni. A 150 kWh-s teleppel szerelt variáns nem kevesebb, mint 1000 km-es NEDC hatótávot ígér, igaz: pontos megjelenés és ár ehhez a variációhoz még nincs. A 70 kWh-s belépőmodell 69 185 dollárnak megfelelő jüanért rendelhető elő (500 km hatótáv), avagy 58 375 dollárért, 151 dolláros akkumulátorbérlési havidíjjal. A 100 kWh-s modell esetében a teljes ár 78 142 dollárra ugrik (700 km hatótáv), avagy a bérlés 229 dollárra, a prémiumkiadásért ugyanekkora teleppel pedig további 3000 dollárt kell otthagyni. A 70 és 100 kWh-s modellek leszállítása 2022 elejétől várható.


(forrás: Wccftech) [+]

Nézzük a paramétereket: az ET7 hossza 5,098 méter, szélessége 1,987 méter, magassága 1,505 méter, tengelytávja pedig 3,06 méter. A jármű 0,23 Cd ellenállástényezővel és 480 kW teljesítménnyel rendelkezik (első motor: 180 kW, hátsó: 300 kW), 0-ról 100 km/h-ra pedig 3,9 másodperc alatt gyorsul és 33,5 méter alatt áll meg. Az üvegtetővel, 10,2"-es műszerfali és 12,8"-es középkonzoli kijelzővel szerelt ET7 alapból 23 hangszórót és 33 egységből álló szenzorkészletet kínál.


(forrás: Wccftech) [+]

Az utóbbi az önvezető (vagyis egyelőre inkább vezetéssegítő) szolgáltatáshoz tartozik, melynek Nio Aquila Super Sensing a neve, és melynek élén egy 500 méter hatótávú LiDAR szenzor (1550 nm-es lézer), tizenegy 8 megapixeles kamera, öt mm hullámhosszú radar, egy tucat ultrahangos szenzor és két nagy precizitású pozicionáló egység tartozik. Az Aquila másodpercenként 8 GB adatot mozgat az Adam névre hallgató önvezető számítógép felé, amely az Nvidia 4x Drive Orin chipen alapszik, és amely 48 Cortex-A78 processzor-, 256 tensor- és 8096 CUDA magot vet be, 68 milliárd tranzisztorral a fedélzeten.

Ezt látja a Nio önvezető számítógépe a szenzoradatok alapján
Ezt látja a Nio önvezető számítógépe a szenzoradatok alapján (forrás: Wccftech) [+]

A Nio rendszere állítólag hétszer nagyobb számítási teljesítményt kínál, mint a Tesla önvezető HW3 chipje, így élőben és precízen képes leképezni a jármű környezetét, kiváltképp az előterét. A gyártó 105 dollárnak megfelelő jüanért kínálja önvezető(nek mondott) funkcióit havonta. Megnyerő küllem (a Lucid Air azért az ember eszébe juthat), előremutató akkumulátortechnológia, önvezető hardver – nem véletlen, a Nio részvényeinek szárnyalása, ugyanakkor természetesen a jövő kérdése, hogy mennyire lesz versenyképes az ET7 a négyajtós luxuslimuzinok piacán, és mennyire lesz képes a márka a dinamikus fejlődési ütemet tartani. A nevet mindenesetre érdemes megjegyezni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nio

Azóta történt