Alkalmazásbemutató: Quadrant Standard Edition 2.0

Hirdetés

A számítógépekhez hasonlóan az egyre erősödő mobiltelefonoknál is valós az igény, miszerint a teljesítményt mérni kell. Ez nem annyira hangsúlyos a nagyjából fix, illetve éves cserélési ciklusú vassal operáló platformokon (mint például a Windows Phone 7 vagy az iOS), annál fontosabb viszont az Android esetében. A Google által karbantartott platform jelenlegi helyzete ugyanis hasonlít a PC-platform elmúlt időszakára, mely szerint a sebességbeli hiányosságokat a szoftver újragondolása helyett egyre erősebb hardverrel próbálják pótolni. Valamelyest beigazolódni látszik a módszer, nagyjából egy-másfél éve már simán lehet a mindennapokban jól használható androidos telefont venni, ehhez viszont az 1 GHz órajelű, gyakran többmagos processzorok megjelenése kellett. A rengeteg eltérő hardver miatt pedig tényleg fontos a szintetikus tesztek megléte, hiszen a specifikációs táblázatok gyakran nem nyújtanak elég támaszt a vas erejének belövéséhez. Arról nem is beszélve, hogy az eltérő megoldások és technológiák közötti tájékozódást is segíti, ha az ember ebből a szempontból is összehasonlítja a chipseteket és a rájuk épülő készülékeket.

Te is alkalmazásfejlesztő vagy?

Ha szeretnéd, hogy az általad fejlesztett mobilos alkalmazásról is írjunk a Mobilarena hasábjain, írj egy e-mailt a hello@mobilarena.hu címre! Előtte azonban megkérünk, hogy olvasd el a az alkalmazások megjelentetésével kapcsolatos felhívásunkat!

Felhasználó vagy?

Támogasd a magyar alkalmazásfejlesztőket azzal, hogy az ingyenes szoftvereket letöltöd, ezzel növelve az adott applikáció számlálóját! A fejlesztők nevében is köszönjük!

És itt jön képbe a Quadrant Standard Edition, amely a mai napig az egyik legkedveltebb benchmark-progi azok közül, amit az Android Marketen keresztül érhetünk el. A szoftver sokáig mérvadónak számított (az egymagos processzorral szerelt gépek esetében nagyjából ma is annak tekinthető), ám a fejlesztők lassan reagáltak a piac változásaira. Körülbelül egy éve, az LG Optimus 2X megjelenése óta ugyanis rohamosan terjednek a kétmagos processzorok, melyeket egyszerűen nem vett figyelembe a program. Ennek következtében az ilyen gépek gyakran rosszabb eredményt értek el, mint az azonos órajelű egymagos társaik, így a Quadrant Standard Edition szép lassan hitelét vesztette a felsőbb kategóriában. Emiatt mi is elhanyagoltuk a tesztet, melynek helyét a benchmarkok jelenlegi királya, az AnTuTu vette át a folyamatosan fejlődő Smartbench 2011 és 2012, valamint a megbízható eredményt szállító Linpack for Android mellett.

Úgy tűnik, korai volt a temetés, a Quadrant feltámadni látszik poraiból. A minap megjelent a 2.0-s verzió, melyben rengeteg optimalizálást eszközöltek, valamit a támogatott lapkakészletek palettája is jócskán bővült. Így elvileg már a két-, illetve négymagos processzorok esetében is reális képet kaphatunk, valamint immár Ice Cream Sandwich alatt is valós az eredmény. Ezek mellett egy komoly hibát is orvosoltak, amely a PowerVR SGX 540 grafikus gyorsítók kezelésére irányult. Az említett GPU-val szerelt telefonokon ugyanis irreálisan alacsony volt az FPS-szám, azaz a másodpercenként kirajzolt képkockák száma.

Nem is kellett több, mi is kipróbáltuk az új verziót. Kapásból négy nagyágyút vetettünk be, ügyelve arra, hogy a készülékek eltérő lapkakészletre épüljenek. Kiválasztottunk egy Exynos 4210 alapú gépet (Samsung Galaxy Note), egy NVIDIA Tegra 2 250-re épülő tabletet (Acer Iconia Tab A100), egy Qualcomm MSM8260-t használó tabletet (Vodafone Smart Tab 10) és egy Texas Instruments OMAP4460-nal szerelt telefont (Samsung Galaxy Nexus). A masinákban alkalmazott grafikus gyorsító is eltér, a Note egy MALI-400 GPU-val operál, az Iconia Tab A100 GeForce ULP-t használ, a Smart Tab 10-be egy Adreno 220 került, a Nexus pedig az említett mumussal, a PowerVR SGX540-nel van szerelve. Az alábbi táblázatban látható eredmények százalékos eloszlása nagyjából megfelel a többi benchmarkban tapasztalhatóakkal, így egyelőre bizakodóak vagyunk a Quadrant Standarddal kapcsolatban (bár a PowerVR SGX540 és az Adreno 220 grafikára vonatkozó pontszámai gyanúsan alacsonyak).

Quadrant Standard Edition 2.0
Benchmark Galaxy Note Iconia Tab A100 Galaxy Nexus Smart Tab 10
Total 3586 pont 1949 pont 2008 pont 1359 pont
CPU 5405 pont 2955 pont 5818 pont 2346 pont
Memory 4615 pont 2615 pont 1774 pont 2241 pont
I/O 5413 pont 1180 pont 1005 pont 744 pont
2D 546 pont 442 pont 189 pont 195 pont
3D 1949 pont 2554 pont 1255 pont 1278 pont

Apropó eredmények! Ezen a téren három említésre méltó változás is van. A program immár sokkal részletesebb pontszámokkal bombázza a felhasználót, az AnTuTu-hoz hasonlóan az összpontszám mellett a számítási teljesítményt, a memóriakezelést, az I/O műveleteket és a 2D, illetve 3D grafika sebességét is láthatjuk a felületen. Az eredmények egy új algoritmusra épülnek, így az eddigi (nem mellesleg óriási méretű) netes adatbázis elavulttá vált. Ennek megfelelően az összehasonlító ablakban jelenleg csak kevés készüléket találunk; az idő előrehaladtával remélhetőleg vissza fog állni az előző helyzet. Az összpontszám egyébként nagyon egyszerű módon kerül megállapításra, a részpontok összegét öttel kell leosztani, ennyi ugyanis a résztesztek száma.  Annyira viszont nem szerencsés, hogy így az egyes résztesztek ugyanakkora súllyal szerepelnek, mi jobban örültünk volna egy súlyozott algoritmusnak. Ezek mellett úgy tűnik, hogy a szoftverre eddig jellemző véletlen-faktort is sikerült kiküszöbölni, immár nem kell tízszer futtatni, hogy normális eredményt kapjunk, az újrafuttatások során egyelőre nagyon apró a különbség, amely betudható a háttérben tevékenykedő rendszerfolyamatok aktuális terhelésének.

A Quadrant Standard Edition tehát megkapja az újabb esélyt, az elkövetkezendő egy-két hónapban mindenképpen szerepelni fog a cikkekben használt benchmarkok között. Ez az időszak remélhetőleg elég lesz arra, hogy a netes adatbázis a megfelelő méretűre duzzadjon, amikor is kiderül majd, hogy mennyire valósak a szoftver által mutatott eredmények. Az alkalmazás egyébként mindenki számára ingyenesen elérhető, letölteni a Marketen, vagy ezen a linken keresztül lehet.

dr. Kind

Azóta történt

  • Alkalmazásbemutató: Hexxagon

    Androidos logikai játékot próbáltunk ki; az ingyenes applikáció magyar fejlesztők keze munkáját dicséri. A programban akár barátaink ellen is kipróbálhatjuk magunkat.

  • Alkalmazásbemutató: Order & Chaos Online

    A Gameloft androidos szerepjátékát kizárólag internetkapcsolaton keresztül játszhatjuk; az Order & Chaos Online egy óriási világot és rengeteg küldetést ígér.

Előzmények

Hirdetés