Bepillantás a frissített VW Golf VII új fedélzeti és infotainment rendszerébe

A GTI, GTD és az új 1.5-ös TSI Golf VII-ben nézhettük meg a VW legújabb fejlesztéseit, amelyek a fedélzeti rendszert érintették.

Golf - The Update néven rendezett kiállítást a Volkswagen a spanyolországi Mallorcán, ami a nyári sürgés-forgáshoz képest meglehetősen kihaltnak tűnik. Ez egy autótesztnél kifejezetten előnyös, pláne akkor, ha olyan autóknak lehet taposni, mint a combosított 2.0-s TSI benzinmotorral szerelt, "fészliftes" Volkswagen Golf GTI, vagy a szintén 2.0-s, de 184 lóerős dízel GTD és annak kombi változata, a GTD Variant (mindkettő manuális és 7 fokozatú DSG váltóval), de ne feledkezzünk meg a legfontosabb modellről, a megjelenés előtt álló, 1,4 literről 1,5 literre bővített, de továbbra is 150 lovas TSI-ről sem.

A tesztelt flotta: Golf 1.5 TSI kéziváltóval, Golf 2.0 GTD DSG, Golf 2.0 GTI DSG A tesztelt flotta: Golf 1.5 TSI kéziváltóval, Golf 2.0 GTD DSG, Golf 2.0 GTI DSG A tesztelt flotta: Golf 1.5 TSI kéziváltóval, Golf 2.0 GTD DSG, Golf 2.0 GTI DSG
A tesztelt flotta: Golf 1.5 TSI kéziváltóval, Golf 2.0 GTD DSG, Golf 2.0 GTI DSG [+]

Az új, 1,5 literre "felfúrt" TSI
Az új, 1,5 literre "felfúrt" TSI [+]

Az autók (az 1,5 literes motort leszámítva) alapjában véve tehát a régiek, néhány formai és esztétikai változást leszámítva, de ami nekünk fontos és új, az a vezetéssegítő rendszerek és az infotainment, melyek nem meglepő módon nagyon hasonlítanak a Portóban párhuzamosan bemutatott Octavia rendszerével. Volt viszont újdonság, az úgynevezett Active Info Display, ami lényegében a klasszikus műszerfalat váltotta fel egy 12,3 hüvelykes LCD-vel. Lényegében ez sem új, hiszen a VW részéről a Passatban megtalálható a testvére, illetve a konszernen belül az Audi is használ hasonlót, de most a márka legkedveltebb modelljénél, a 2013-ban év autója címet elnyerő Golf VII-ben is elérhető lett.

A "műszerfal" és a középkonzol adja az újdonságot
A "műszerfal" és a középkonzol adja az újdonságot [+]

A klasszikus analóg és digitális (vagy ennek keverékét ismerő) műszerezettséghez szokott sofőrök közül látatlanban sokan elutasítanák az új Active Info Display-t, de biztosítunk róla mindenkit, hogy élőben pozitív csalódás a minősége, valószínűleg sokak számára megéri a közel 200 000 forintos felárat. A 12,3 hüvelykes műszerfali kijelző 1440 x 540 képpontból áll, felülete matt, nem tükröződik, a betekintési szöge pedig páratlan, bárhonnan nézve kitűnően olvasható mindenféle környezeti fénytől függetlenül. Alapvetően minden fontos alapinformációt megjelenít, a sebesség, a fordulatszám, a megtett kilométer, az idő és a külső hőmérséklet is alapértelmezésben látszik, minden más testreszabható a középen, a fordulatszámmérő és sebességmérő között megjelenő menüben, amit a kormányon lévő gombokkal lehet kezelni. Ebből a menüből olyan információk hívhatók elő és jeleníthetők meg a digitális óracsoport (avagy kijelző) különböző pontjain, mint az aktuális sebességfokozat, az indulás óta megtett idő, a fogyasztás, az üzemanyagszint, a takarékos vezetést segítő alkalmazás, illetve a vezetéssegítő rendszerekkel kapcsolatos beállítás. A legfontosabb és legjobb véleményünk szerint az itt megjeleníthető komplett, Google-alapú navigáció, ami mindenképpen kényelmesebb, mint a középkonzolt nézegetni, ahol egyébként szintén előhívható ugyanez a térkép.


[+]

Apropó, Google: a navi használatához folyamatos internetkapcsolatra van szükség, amit nem a telefonnal való összeköttetéssel valósítottak meg, hanem beépített LTE-modem van a kocsiban. Emellett pozitívum, hogy ha már van modem, akkor a beépített WiFi Access Pointot sem felejtették ki, így utazás közben bárki, aki tudja a jelszót, az autó elérését használva tud internetezni tabletről, mobilról, notebookról. A töltés már fogósabb kérdés, a kocsiban ugyanis mindössze egy USB-aljzat van a váltó előtti felnyíló rekeszben, így hátul marad szivargyújtós megoldás. Az USB szükséges az Android Auto, a MirrorLink és a Apple Carplay támogatás kihasználásához, ezek nem működnek vezeték nélkül, míg Bluetooth kapcsolaton keresztül kizárólag telefonálni tudunk, meg persze az ehhez szükséges funkciókat elérni, mint a telefonkönyv és társai.

Hirdetés

Távolról egyébként az autó elérhető a Car-Net funkción keresztül (ez tehát azt is jelenti, hogy az autó folyamatosan online van), de ez a része is ugyanaz, mint amit az Octavia esetében ismertetettünk. Maga a funkció két részre bontott: biztonság és szolgáltatás, illetve információ és útmutató, ez a páros pedig rengeteg dolgot foglal magában. Távolról vezérelhető a központi zár, megszólaltatható a kürt, bekapcsolható a lámpa és a fűtés. Korlátozni lehet az autó mozgását is, előre meg lehet adni például olyan területeket, ahova a jármű nem mehet be; ilyenkor persze nyilván nem áll le a motor, de az alkalmazás egy értesítéssel jelzi, hogy nem várt esemény történt. Ugyanilyen értesítések sebességhez is köthetők, megnézhető az autó fogyasztása és egyéb alap adatai, illetve riasztást küld, ha épp valaki meglovasítani készül a verdát, vagy balesetet szenvedtünk, de ez utóbbit a vezető kézzel is kezdeményezheti, ha mondjuk az autó nem tört össze, csak szimplán rosszul lett valaki. További online szolgáltatások is elérhetők, köztük a POI-k, beleértve a benzinkutakat és az adott kút aktuális üzemanyag árait, ezenkívül lekérhető az online forgalmi információ, az időjárás, a hírek stb., tehát szinte bármi, amire szükségünk lehet útközben.

Golf 1.5 TSI Golf 1.5 TSI Golf 1.5 TSI Golf 1.5 TSI
Golf 1.5 TSI [+]

Beszéljünk egy kicsit magáról a középkonzoli Infotainment kijelzőről és rendszerről is, ami szintén látható a konszern más modelljeiben is. Itt felszereltségtől függően több típus is van, a navi nélkül 6,5 hüvelykes alapkijelző 800 x 480 képpontos felbontású, ezt követi a már navis Discover Media 8 hüvelykes, 1280 x 640 képponttal. Az igazi durranás a félmillónál valamivel többe kerülő Pro változat (ebben az LTE és minden ehhez szükséges kiegészítő benne van), mely 9,2 hüvelyken terpeszkedik, kvázi egy igazi tablet. Ennél a vezetés közbeni használatot megkönnyítendő néhány kapacitív érintőgombot is helyeztek oldalra, illetve hangalapú és gesztusvezérlés is használható. Példának okáért rádiócsatornát válthatunk, ha suhintunk egyet a tenyerünkkel, aminek közeledését külön érzékelő figyeli.

Home-net: akár azt is meg tudjuk nézni az autó kijelzőjén, hogy otthon ki csengetett...és akár be is engedhetjük.
Home-net: akár azt is meg tudjuk nézni az autó kijelzőjén, hogy otthon ki csengetett...és akár be is engedhetjük. [+]

A rendszer nagyon jó, gyors, némi tanulást követően hamar megszokható. Külön jó pont, hogy a fűtés- és klímapanel megmaradt klasszikusan gombokkal kezelhetőnek, nem kell a menüben pepecselni menet közben. Egyetlen negatívum azért mégis van, méghozzá fényes felület, amit sokan csak zongoralakkank csúfolnak, ez pedig ennél a kocsinál is jelen van, így hamar gyűjti az ujjlenyomatokat, érdemes kézközelben tartani egy jó minőségű mikroszálas törlőkendőt. A kocsikba egyébként a Dynaudio hangrendszere muzsikált (200 000 forint, ha az extralistán kipipáljuk), aminek hangminőségét illetően azt tudjuk mondani, hogy nem rossz a gyári rendszerek tudásához képest, az átlagembereknek bőven meg fog felelni.

Az infotainment kijelzőn rengeteg dolog megjeleníthető, a navi melletti kis ablak tartalma is testreszabható Az infotainment kijelzőn rengeteg dolog megjeleníthető, a navi melletti kis ablak tartalma is testreszabható Az infotainment kijelzőn rengeteg dolog megjeleníthető, a navi melletti kis ablak tartalma is testreszabható
Az infotainment kijelzőn rengeteg dolog megjeleníthető, a navi melletti kis ablak tartalma is testreszabható [+]

Az újdonságok másik nagy halmazát a vezetéssegítő rendszerek adják, ezekből is bekerült az autókba egy jó nagy adag (szintén felárasak, naná!), és némelyek szintén ismerősek lehetnek már. Ezek között van parkolássegéd (nyilván a kamera és a holttérfigyelő ma már alapvető dolgok), ami akár utánfutóval is megbirkózik már. A középkonzoli kijelző itt is szerephez jut, hiszen itt láthatjuk a kamera képét, illetve azt is, hogy milyen közel van valamilyen akadály, és kirajzolja, hogy mi az aktuális kormányhelyzet és ennek fényében milyen ívben fogunk kanyarodni. A sávtartó is működik, immár nagyobb ívű kanyarokkal is megbirkózik, ami korábban nem volt jellemző, ugyanakkor lenne még mit csiszolni a rendszeren, mivel némi kóválygás azért tapasztalható a sávon belül, tehát nem olyan, mintha az út kellős közepén egy sínen futna a gépjármű. Egyébként ez a mód félaktív, tehát csak egy ideig működik, nem ad végtelenségig önvezető funkciót a sofőr kezébe. Pontosabban fogalmazva: nem veszi ki a kormányt a kezünkből, elég hamar figyelmeztet, hogy fogjuk meg azt a karikát ott a szemünk előtt, hiszen azért van. Emiatt akár mondanánk biztonsági funkciónak, ami a figyelmetlen, ne adj Isten ájult-alvó vezetők hibáit korrigálja. Utóbbi esetben egyébként a vészhelyzet felismerő asszisztens is be tud avatkozni, akár teljesen állóra fékezve az autót, ha a vezető nem reagál a jelzésekre. Ugyanakkor autópályán az is nagyon hasznos, hogy nem hagy átcsúszni a szomszéd sávba.

Golf GTI Golf GTI Golf GTI Golf GTI
Golf GTI: nem túl vad a hangja, de sport módban DSG-vel azért nem marad el egy pici durrogás [+]

A felsoroltakon kívül van adaptív tempomat követési távolság tartással, vészfék-asszisztens, ütközéselkerülő, ami a gyalogosokat is érzékeli és képes beavatkozni annak érdekébe, hogy ne vasaljunk ki senkit (de vajon mi van a galambokkal?). Élőben azért ezt inkább nem próbáltuk ki. DSG váltós modelleknél pedig ott van még a dugóban való araszolást megkönnyítő "traffic jam assist", ami automatikusan gyorsít és fékez, megáll és elindul a forgalom függvényében. A mallorcai forgalom fényében ezt sem tudtuk tesztelni.


[+]

Daywalker

A cikk elkészítését a Telenor Hipernet Blog támogatta, ahol további mobilos érdekességekről lehet olvasni.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés