Sony Xperia 1 VI - egyből hat

Vesztett egyéniségéből, de jobb lett a mobilpiac elit szegmensének japán különce.

Kamera, fotók

Látványos változás nincs a kamerahardveren, a három hátlapi kamera — széles, ultraszéles, tele — egymás alatt vannak elhelyezve, viszont a teleobjektív immáron távolabbra lát és új a feldolgozó algoritmus. Szintén friss a telemakró mód 120 mm-es fix gyújtótávon és 4 cm-es fókusszal, de megmaradt az ultraszélesben is az autofókusz, ami közeli témát érzékelve magától makró módra vált.


[+]

Nagyobb a változás a kameraszoftverben. A gyári alkalmazás áttekinthetőbb lett, a Sony visszalépett arról az útról, hogy külön fotós, videós és mozis alkalmazásokat kínáljon. Ennek előnye, hogy point and shoot kameraként könnyebben és jobban használható az Xperia 1 VI, hátránya viszont, hogy egyelőre csak a fotós profi mód van kész, videórögzítéshez a Sony algoritmusára vagy egy harmadik féltől származó programra kell hagyatkozni. Elvileg az ősz folyamán érkezik majd a Pro Video funkció az appba. Az újragondolt program a Google kamerára hasonlít leginkább, alul válthatunk a különböző módok közt, fent egy sávban a legfontosabb gyorskapcsolók, könnyen elérhető helyen a látószögek közt váltó gombok.

(forrás: Mobilaréna) [+]

Érdemes azért benézni a beállításokba is, mert ott be tudunk kapcsolni manuális expozíció, fókusz vagy épp záridő állításához virtuális gombokat, az arc- és szemfelismerő autofókuszt is kikapcsolhatjuk, illetve a mikrofonok rögzítésének mikéntjét és a hangerőszabályzó gombok feladatát is beállíthatjuk. Van tehát egy csomó opció, csak meg kell őket keresni, mert a szoftver alapértelmezetten nem teszi elénk.

(forrás: Mobilaréna) [+]

A kamera hardver szintjén nem változott azt leszámítva, hogy a teleobjektívben megnövelték a maximális nagyítást 5,2x-ről 7,1x-re, így 85 és 170 mm között képes a telefon a lencséket mozgatva változtatni a gyújtótávon. Ezzel kapcsolatban meg kell említenünk, hogy a tesztre kapott mobilból a kamera használatakor rendszeresen halk sistergés hallatszott a teleobjektívből, mintha folyamatosan dolgozna a teleobjektívben a lencséket mozgató motor, ám a lencsemozgató mechanizmust mágneses módon oldja meg a Sony, tehát nem kizárt, hogy azt halljuk, hogy feszültség alatt vannak ezek az elektromágnesek. Ez normál környezetben szinte észrevehetetlen, de egy csendes estén mindenképp hallható, de annyira soha nem hangos, hogy mondjuk egy videóban vissza lehessen hallani.

Kamerák:

  • Főkamera (széles): 52 MP-es Sony IMX-888 szenzor 48 effektív MP-es felbontással, 1/1,35"-es mérettel, 1,12 µm pixelmérettel. F/1,9, 24 mm ekvivalens, OIS, 120 FPS kiolvasási sebesség, akár 4K 120 FPS videók
  • Ultraszéles: 12 MP-es Sony IMX-563 szenzor, 1/2,55"-es mérettel, 1,4µm pixelmérettel. F/2,2, 16 mm ekvivalens, dual-pixel autofókusz, akár 4K 120 FPS videók
  • Teleobjektív: 12 MP-es Sony IMX-650 szenzor, 1/3,5"-es mérettel, 1 µm pixelmérettel. 3,5x és 7,1x közötti optikai nagyítás, így F/2,3 és F/3,5 közti blende, 85 és 170 mm közti gyújtótáv. Mozgáskövető autofókusz, OIS, akár 4K 120 FPS videók
  • Előlapi kamera: 12 MP-es Sony IMX-663 szenzor, 1/2,9"-es mérettel, 1 µm pixelméretek. F/2, 20 mm ekvivalens, fix fókusz (arc- és szemfelismerés), akár 4K 60 FPS videók

Mielőtt rátérnénk a statikus témákra és a mozgóképekre, legyen itt pár állatos fotó is, mert a Sony elhagyta a lézeres autofókuszt és teljes egészében algoritmusokra hagyatkoznak, amikor az arc és szemkövető AF-ről van szó. Tapasztalataink szerint az AF maga megbízható és pontos, viszont gyenge fények között várni kell a vaku felvillanásáig, és a záridő beállítása sem tökéletes mindig automata módban, szóval születhetnek elmosódott képek.

12 MP főkamera

A Sony viheti haza az első helyért járó díjat, ha természetességről van szó. A főkamera képei remek dinamikát, színeket, fehéregyensúlyt és vonalélességet hoznak nappali fények között, jó a részletesség is, és a nagy felbontású szenzort kihasználva ugyanezt produkálja a telefon 2x nagyításon is. Viszont ha mozgó részlet is van egy képen, a megörökítésének minősége kettős. Amennyiben a fókusz magától megtalálja a mozgó témát, vagy manuálisan kiválasztjuk azt (például a villamost az utolsó képen), akkor azt élesen fogja rögzíteni a telefon. De ha bárhol máshol van a fókusz a látótérben, a mozgást végző rész elmosódott, kvázi szellemképes lesz.

2x nagyítás, 12 MP főkamera

De ha már dinamikatartomány, akkor érdemes tudni róla, hogy a továbbfejlesztett HDR-ről csak egy ikont fogunk látni a keresőben, az előnézeti kép így sokszor eltér az elkészülő fotótól. A naplementekor készült képeken például jóval sötétebbnek mutatta a telefon az utcát, ha pedig ilyenkor nem bízzuk az algoritmusra a dolgot, hanem áthelyezzük a fókuszt vagy változtatunk az expozíción, akkor kiéghet a képünk világosabb része. Ugyanez a problémám az éjszakai móddal is, amellett, hogy itt a vonalélesség azért gyengül. Az előnézeti képen jóval sötétebb képet látok, az Xperia 1 VI erős utómunkával világosít a fotón. Szerencsére hosszabb időre maradt a készülék, így volt ezeket időnk kitapasztalni.

48 MP főkamera

Megtartják a képek remek természetességüket nagy felbontásban is, és több valódi részlet rögzül. A fehéregyensúly jó, látható zaj nappal nincsen, de egy kicsit lágyabb a rajzolat, mintha az egyébként sem túl agresszív élesítés visszább venne. A teljes felbontásban is megy a HDR és az éjszakai mód is.

12 MP ultraszéles kamera

Az olcsóbb Sony mobiloknál itt szokott a legtöbb gond lenni (Xperia 10 VI teszt hamarosan), az Xperia 1 viszont korrekt módon teljesít. De. A fehéregyensúly és a színek nem olyan jók, mint a főkamerán, az ultraszéles fakóbb és kissé sárgásabb fotókat készít. Ez főként videóban feltűnő, ha a két látószög között vált az ember. Este itt is besegít az éjszakai mód a zajt jól kordában tartva, de az ultraszélessel készült esti fotók fakók és részletektől mentesek.

Makró, 12 MP ultraszéles kamera

Közeli témák fotózásához a telefon automatikusan az ultraszéles kamerára vált az iPhone-hoz hasonlóan. A minőség oké, jobb a dedikált makró kamerák legtöbbjénél, de a telemakró móddal jellemzően jobb fotókat lőhetünk az Xperia 1-gyel, ha hajlandók vagyunk kicsit rásegíteni a fókuszra manuálisan.

3,5x nagyítás, 12 MP teleobjektív

Jó fények között jól beállított fehéregyensúly, széles dinamika, pontos színek és kevés zaj jellemzik a 3,5x nagyítást. Este gyengül kicsit a dinamikatartomány, nagyon nagy lesz a kontraszt a világosabb és sötétebb részek között, de kifejezetten jól kezeli a zajt a telefon és meglepően természetesen tartja meg a részleteket. 3,5x-nél még a fókusz is megbízható és pontos, fotózzunk akár este, akár reggel.

7,1x nagyítás, 12 MP teleobjektív

Ugyan két fix nagyítási pont van a szoftverben gyorsgombra kitéve (3,5x és 7,1x), lehetőségünk van a kettő közötti tartományban is fotózni, illetve az optikait digitálissal keverve akár 20x-ig elmehetünk. Utóbbi fölösleges, jó fények mellett is gyenge minőséget hoz, este pedig már az értékelhetetlen kategória. A 7,1x viszont még elfogadható, de tapasztalataink szerint itt már akadnak problémák a fókusszal. Manuális rásegítéssel jó vonalélességgel tudunk így is fotózni. Este is meglepően jó a zaj-, és koherens a színkezelés, de a dinamika gyengébb.

12 MP telemakró

A szoftver automatikusan 120 mm-re állítja be a telemakró módban a telefon kameráit, de opció a 360 mm ekvivalens gyújtótáv használata is, itt már digitális rásegítés van. Opció a fókuszt manuálisan a témára segíteni, és ajánlott egy tripod, egy állvány vagy két nagyon stabil kéz a makró mód használatához. S bár továbbra is a Huawei P60 Pro telemakró módját tartjuk a legjobbnak, a Sony naturalista megközelítése is korrekt képeket eredményez.

12 MP előlapi kamera

Jó részletek, jó élesség, természetes tónusok és jól beállított expozíció. Voltak évek, amikor a Sony is ráfordult a szemnagyító-arcfogyasztó szépítő módokra, szerencsére ezek ki vannak kapcsolva alapból. A HDR jó dinamikát hoz a háttér és a képen szereplő arcát összhangba igazítva. Viszont míg a hátlapi kamerákon a zajkezelés remek, az előlapi kamera képein esténként feltűnik a képzaj gyenge fényviszonyok mellett. Ilyenkor érdemes lehet a kijelzőt, mint vakut felvillantani, a háttér ilyenkor általában nem látszik, de az arc igen.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

Előzmények