Smart ForFour EQ - a legolcsóbb villanyautó

Még így is jó drága, jóval többe kerül, mint a benzinmotoros verzió. Viszont pár dologban egész ügyes, ezt pedig a Reanult-nak köszönheti, városban ideális társ.

Hirdetés

Használat

A ForFour hossza nincs 3,5 méter. Az tényleg nem sok. A fordulóköre 9,1 méter, remekül lehet vele parkolni és lavírozni, vezetni egyszerű, mint egy dodzsemet, alapvetően egy tök vidám dolog, suhan hangtalanul, meglepő módon nem billeg ezeken az aprócska, 15 colos kereken sem a magas bódé (naná, alul van az akkumulátor, ezért mélyen van a súlypont), hátul hajt, mint valami menő sportkocsi (meg a kispolák), az elvileg 80 lóerős motorhoz pedig remek dinamika jár, legalábbis a városi forgalomhoz képest. 60-ra 5,5 másodperc alatt repül, aztán elfogy a lendület úgy 85 környékén, a 130 km/h-s végsebességet viszont ki lehet belőle autózni, csak olyankor a hatótávunk rohamosan csökken, pályán nem ijesztő, csak kontraproduktív. Az autóban van menetstabilizáló és kipörgésgátló, ha vizes az út, akkor kigyorsításnál bizony el tudna pörögni a kerék, ezt megfogja az elektronika. Nem tudom megsaccolni, hogy télies útviszonyok között hogyan viselkedik, de van némi aggályom abban a tekintetben, hogy egy havas napon a ForFour inkább ijesztő, mint játékos. Akik próbálták, azok szerint viszont meglepően ügyesen avatkozik be ilyenkor az elektronika és egyáltalán nem akarja összetörni magát az ember. A rugózás persze kisautós, az úthibákon általában ügyesen átszalad, de a durvább döccenőknél sokszor felüt a futómű, ami nyilván sokkal jobban hallatszik a motorhang hiányában.


[+]

Elöl relatív kényelmes. Két ember nem fogja egymás vállát súrolni, a lábtér és a fejtér is elegendő, de magunk mögé beülni már kevésbé komfortos. Egy átlagos magasságú ember mögé be tudja magát fészkelni egy másik felnőtt, de papíron is csak négy személy szállítása megengedett. Hátul ülve a rövid ülőlap és a meredek támla miatt kicsit kuporgós az üléspozíció, a hatótáv miatt úgysem megyünk vele egyhuzamban túl sokat, viszont a gyerekülés sima ügy, mert lábtér azért akad, egy hároméves csemete cipője nem fog hozzáérni az első ülés támlájához. A csomagtartó meglehetősen vékony, 180 literes hivatalosan, de mivel az aprócska motor itt van alul, ezért magasan kezdődik a pakolható felület, a 10 kilós mudi kutyámat már nem gyömöszölném ide be. Mondjuk a kalaptartó kivételével már ő is komfortosabban elfér és igazából az autó általános minőségéhez képest lelombozóan gagyi is ez az elem, lötyög, nincs sín hátul, méltatlan. Egy hétvégi bevásárlással meg is lehet tölteni a hátsó traktust, ugyanakkor az ülések ledöntésével lehet bővíteni a helyet. A csomagtérrel kapcsolatosan a másik apró ostobaság, hogy ugyan van az ajtó belső részén egy behúzásra szolgáló mélyedés, de az nincs túl jó helyen, ha nem akarjuk összemaszatolni a kezünket a becsukás során, akkor nagyon kifacsart mozdulattal lehet csak abszolválni a feladatot.


[+]

A látható helyeken a vezető körül a burkolatok minősége rendben van, szövetszerű a műszerfal teteje, ami tök bohém a kerek középső légbeömlőkkel. A Reanult-ból jövő kapcsolók engem nem bántanak sem vizuálisan, sem minőségben, de az ablakemelők (csak az első kettő, a hátsó üvegeket csak kibillenteni lehet) gombjai is bénán vannak elhelyezve, túlságosan hátul. A nagyon primitívnek tűnő váltókar nem mondható csinosnak, de a klasszikus PRND elrendezést tanulni sem kell. A legelső modellekből hiányzott az állítható magasságú kormány, ami meglehetősen ciki, de ezt azóta pótolta a gyártó, aki most venne ilyen verdát, az már megkapja ezt a funkciót. Kell is, én viszonylag alacsony vagyok (173 cm), a nálam magasabb sofőrök nemigen találták meg az ideális pozíciót, ráadásul a kormánymagasságtól függetlenül is arra panaszkodtak, hogy nem tudják eléggé leengedni az ülést, így viszont rendesen bezavar a kilátásba a középső visszapillantó. Elég vicces, hogy a bal hátsó ajtó mögött a farmotoros verziókban tényleges szerepet kapó légbeömlő az elektromos változaton is megmaradt, a másik oldalon a töltőnyílás található.


[+]

Az autóból mérete és formája miatt a kilátás jó, a tükrök kicsit aprócskák (a középső is, bent), elképesztően pici az eleje, de azért van neki, viszont nincs benne rakodóhely. A műanyag első fedelet előre lehet csúsztatni, így férhetünk hozzá a hagyományos akkumulátorhoz és az ablakmosó tartályához. Belül sem fogjuk elrejteni a cuccainkat, kesztyűtartó speciel nincs, az ajtózsebek kicsik, a két pohártartó viszont szabványos méretű. Nincs könyöklő, nincsenek rejtett zsebek és fiókok, ebből a szempontból nem áll jól a Smart. Még a töltőkábelnek sincs fixen kialakított helye hátul, az mindig ott tekereg a csomagtér padlóján.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés