Renault Zoe menetpróba

Villanygombóc, vagyis városi, elektromos autó, amivel ki lehet merészkedni ugyan kicsit messzebb is, de nem ott van igazából elemében. Olcsóbb, mint a nagy konkurensek, de egyszerűbb is azoknál.

Hatótáv, motor, töltés

Amikor először beültem, akkor 100%-on volt az akkumulátor és azt írta ki nekem a kormány elé a gépjármű, hogy 300 kilométert közlekedhetek anélkül, hogy töltőt kéne keresgélnem. Ez túlzás, gondoltam, aztán egyre inkább meglepődtem, hogy tényleg olyan ütemben fogyott a hátralevő kilométerek száma, mint amennyit haladtam, sőt. Igazából óvatosabb vezetéssel simán kijön 320-330 kilométer belőle, ami kifejezetten korrekt, ha nem figyel oda az ember, akkor sem lehet 15 kWh/100 km fölé felnyomni a fogyasztást, de mivel a Reanult rendszere pszichés ökoterrort alkalmaz azzal, hogy pontozza a vezetési hatékonyságunkat, ezért nyilván nem elégszem meg 86 ponttal a 100-ból, 90 felett pedig már 12-13 kWh/100 km körül alakul az energiaéhség, és könnyű belátni, hogy így tényleg kifér 300 kilométer feletti hatótáv az akkuból.


[+]

De előbb-utóbb eljön a pillanat, hogy tölteni kell. És itt fontos eltérések adódnak a Zoe különböző verziói között, az R90-es és az R110-es motorkód ugyanis csak gyorstöltésre képes Type-2 csatlakozóval, a Q90 viszont villámtöltésre is. Az pedig egy óra alatt majdnem 80%-ot tol bele az akkuba, nekünk gyorstöltéssel sikerült 2 óra alatt ugyanezt elérnünk. Nem mindegy, hogy milyen töltőhöz állsz oda, az Elmű oszlopok általában csak 11 kWh-s teljesítményre képesek, de a MOL kutakon levő villámtöltők a gyorstöltést is 22 kWh-val abszolválják. Ha otthoni hálózatra tesszük a kocsit, akkor ennél lényegesen több időt kell lógatni a madzagon, még egy egész éjjel tartó etetés sem fogja 100%-ra tolni az akkut.


[+]

Az R90 és a Q90 nevéből adódóan körülbelül 90 lóerős, az R110 pedig értelemszerűen 110 lóerő körül mozog. A Q90 kicsit többet fogyaszt, mint a másik kettő, itt elvileg hatótávolság egy picit (körülbelül 10%-kal) kevesebb, viszont ez a 90 lóerős motor igazából városban akármire elég. A 110-es változatot nem próbáltuk, az valamelyest jobban megindul, de 0-100-as sprintben az sem fog brillírozni. A 90 lóerős gépek ezt 13,2 másodperc alatt oldják meg, a combosabb modell 11,4 alatt van százon, de a lényeg inkább az, hogy a városi 50 km/h-s tempót még a gyengébb motor is 4,1 másodperc alatt éri el, nagyjából azt lehet érezni, hogy 70 km/h körül fogy el a lendület, onnantól már kelletlenebbül gyorsít, de mivel egyébként is vége van a dolognak 135 km/h-nál, ezért érezni, hogy városi használatra termett. Már csak azért is, mert a Renault saját bevallása alapján is fixen 130 km/h-val csapatva alig 160 kilométer alatt felzabálja az akkut az autó. Ha csak 110-zel döcögünk a külső sávban, akkor összejöhet a 200 kilométeres hatótáv, ez azért biztos elég arra, hogy a fővárosból lejussunk a Balaton bármelyik pontjára, ha mégis úgy alakul, hogy ezt a túrát okvetlenül egy Zoéval kell megtegyük.


[+]

Ami viszont kellemes, hogy városban sokkal lágyabban rugózik, mint egyik-másik hasonló méretű autó, miközben roppant fordulékony és ügyes a kanyarokban, aminek nyilván az alacsony súlypont a legfontosabb oka. A Renault ráadásul jóval azelőtt felkészült a villanyautók egyik sajátosságára, mint ahogyan azt az EU elő fogja írni: alacsony tempónál búgó hangot ad ki magából, hogy a gyanútlanul bóklászó gyalogosok is észleljék, hogy jön egy Zoe. Ez minden indításnál fixen bekapcsol, a kormány alatt balra van egy gomb, amivel ki lehet iktatni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés