OnStar ügyfélszolgálat, miben segíthetek?

SIM-et kapnak az új Opelek, ami egy csomó új lehetőséget nyit meg. Ezeknek a neve OnStar, minden új Opel tulajdonos egy évig ingyen használhatja a szolgáltatást.

SIM az autóban

2018 márciusától az összes Európai Unióban forgalomba helyezett autóban kell legyen SIM. Ezt a rendeletet azért hozták, hogy vész esetén automatikusan értesíthesse a gépkocsi a mentőket és a pozíciót is el tudja küldeni, magyarán egy olyan modulról van szó, amely mobilhálózatokon keresztül át tudja adni az aktuális koordinátákat, ha baleset történt. A sofőrök maguk is kezdeményezhetnek SOS hívásokat, de az autókba épített szenzorok és biztonságtechnikai megoldások maguktól is észlelhetik, ha baj van (például kinyílt a légzsák).

Ha viszont már mindenképp kell legyen a kocsikban SIM, akkor ezt nem csupán arra lehet használni, hogy a vészhívások megtörténjenek. Az autógyártókra van bízva, hogy milyen további szolgáltatásokat találnak ki, az Opelnél pedig sokat agyaltak, aztán megszületett az OnStar, amely szeptembertől itthon is számos Opel modellben elérhető, sok esetben az alapfelszereltség részét képzi, de alacsonyabb felszereltségek esetén is rendelhető opció. Az OnStar pedig egy csomó új funkciót ad hozzá a vezetéshez, úgyhogy elhoztunk egy ilyen autót, ami abból a szempontból pont kapóra is jött, hogy egy meghívásnak eleget téve el kellett jutnom Kolozsvárra.

Ezzel az Astrával utaztunk, a korábbinál vaskosabb tetőantenna rejti a hardvert
Ezzel az Astrával utaztunk, a korábbinál vaskosabb tetőantenna rejti a hardvert [+]

Az OnStar alapvetően egy szolgáltatáscsomag. Felhasználói szempontból nem tűnik nagy ördöngősségnek, a belső tükör felett van két gomb, az egyikre az van írva, hogy OnStar, a másikra pedig SOS. Vészhelyzetben az utóbbit kell nyomkodnunk, minden egyéb esetben az előbbit. Ha SOS jelzést adunk le, akkor megpróbálnak minket elérni a központból, ha ez 5 percen belül nem sikerül, akkor különösebb teketóriázás nélkül küldik a segítséget átadva a helyi erőknek az autó koordinátáit. Ha viszont elérnek minket, akkor az utasoktól további fontos információkat szereznek be a baleset súlyosságáról, a sérültek számáról és állapotáról, majd ezeket az adatokat is továbbítják a megfelelő szervek számára. Nyilván a dolog automatikusan is üzemel, nem kell a gombot nyomkodni (mert lehet, hogy nem vagyunk olyan állapotban, hogy ezt megtehessük), az autóba épített érzékelők egyből jelzik a központnak, ha baj van.

Ezekkel a gombokkal lehet kapcsolatba lépni a központtal
Ezekkel a gombokkal lehet kapcsolatba lépni a központtal [+]

Ez tehát a kötelező szint, amit minden autónak meg kell ugrania 2018-tól, az Opelnél azonban akad más is. Az OnStar központokban hús-vér emberek ülnek és fogadják a tulajdonosok hívásait, illetve egy webes és egy mobilos alkalmazás is tartozik a rendszerhez, amellyel további lehetőségeink adódnak. Az OnStar szolgáltatással felvértezett autókat a vaskosabb tetőantennákról lehet felismerni, hiszen a rádiós antennák mellett a pozicionálási egységeket is ebben kellett elhelyezni. Ne akarjuk szétszedni, nem lesz benne klasszikus SIM, csak egy chip, ami a szolgáltatói kártyákkal egyenértékű funkciókkal rendelkezik.

OnStar ügyfélszolgálat

Mi történik, ha megnyomjuk a kék gombot? Semmi különös, csak elindul egy hívás, amit valaki felvesz a központban (nekem mindig Zsolt jelentkezett) és megkérdezi, hogy miben segíthet. Fontos tudni, hogy azért ez nem egy teljes körű személyi asszisztencia, tehát nem fog nekünk pizzát rendelni és arra a kérdésre sem kell tudniuk válaszolni, hogy ki volt a venezuelai válogatott cserekapusa az 1994-es VB-n. De ami az autónkkal és az utazásunkkal kapcsolatos, abban megpróbálnak segíteni. Az első évben a szolgáltatás díjmentes, később évi 36 ezer forintért fizethetünk rá elő.


[+]

Miben tud segíteni az OnStar? Először is a navigációban. Az ügyintézőnek meg kell adnunk a címet, ő megkeresi a helyszínt és az útvonalat ráküldi a távolból az autó fedélzeti navigációjára. Ez elég gyorsan megtörténik és nem nekünk kell útközben ezzel babrálnunk, ráadásul POI-kat is ismernek, közeli benzinkutak, gyorséttermek, szervizek koordinátái is lekérhetők. Nem tudnak viszont köztes célpontot beállítani, nálam pedig okozott némi fejtörést, hogy én Erdélyben (mert ott is próbálgattam a rendszert, hiszen az OnStar szolgáltatás az EU egész területén működik) magyarul ismertem a települések nevét, az Opel által használt Here térképnek viszont ezekről fogalma sem volt, de az ügyintéző visszahívott, amint megtalálta a román elnevezést és megtervezte az útvonalat. Nem az OnStar problémája, hogy egyébként a gyári navigáció elég satnya, egy csomó utat nem ismert Erdélyben (a nagyváradi elkerülő mondjuk még a Waze számára is új volt), de a havasrekettyei vízesésnél konkrétan a semmi közepére tett a gyári megoldás. És sajnos a forgalmi információkat sem kapja meg online.

Ha baj van, akkor így működik
Ha baj van, akkor így működik

Az új Opelek infotainment rendszerében (amit már bemutattunk korábban) viszont van Android Auto és Apple CarPlay csatlakoztatási lehetőség is, így nem vagyunk rákényszerítve a beépített navigációra, hiszen a telefonunkat használva a Google Maps is működik. Persze aki nem akar adatroamingra költeni külföldön, annak ez nem opció, ráadásul az OnStar nem tudja egyelőre a telefont megszólítani és a gyári helyett a Google navigációjának címet küldeni. Kár.

Az OnStar ügyfélszolgálat akkor is segít, ha valami hibajelzést kapunk a műszerfalon, ők ugyanis a távolból is ki tudják olvasni a hibakódot és értelmezni azt. És ha kell, akkor küldenek segítséget, illetve kevésbé komoly esetben közeli szervizeket is javasolhatnak. Szintén hasznos (és sajnos szükséges) a lopásvédelmi faktor, ha ugyanis az autót eltulajdonítják, akkor a rendőrségi bejelentést követően az ügyszámmal a birtokunkban kell hívjuk az OnStar központot, ahol akcióba lépnek. Egyrészt a GPS alapján lokalizálják a járművet, másrészt letiltják a gyújtást, magyarán ha egyszer leállítják a kocsit, akkor utána újra nem lehet beindítani. És ezeket az adatokat a rendőrség felé is továbbítják. Persze minden védelem kijátszható, de megnehezíti az OnStar rendszerű Opelek elkötését, pláne, hogy az autó még SMS-t és emailt is küld nekünk akkor, ha beindul a riasztó. Fent látható egy videó arról, hogy mire lehet használni a szolgáltatást akkor, ha mondjuk az ember autóval vág neki egy külföldi útnak.

Alkalmazás, összegzés

Az OnStar ügyfelek a neten és a telefonjukon is egy csomó dolgot intézhetnek az autójukkal kapcsolatban. Ehhez szükséges egy regisztráció, emailben jön meg a verifikációs URL, illetve kell egy saját PIN-kód is, hogy egy asztalon hagyott, vagy rossz kezekbe kerülő telefonnal ne lehessen a távolból a kocsit izélgetni. Ezt a kódot minden tevékenység előtt be kell ütni. A webes felületen az autóhoz több sofőr is hozzárendelhető, illetve egy sereg információt is kaphatunk az autó állapotáról. Ezeket egyébként zömmel a telefonunkról is elérhetjük, a netes nézet inkább akkor válik hasznossá, ha flottamenedzsmenttel foglalkozunk, egy helyen látható az összes általunk felügyelt jármű és rengeteg statisztikai riportot lehúzhatunk.


[+]

A mobilos app felépítése triviális. Megnézhetjük az autónk adatait (mennyi üzemanyag van benne, ellenőrizhető a gumik nyomása, az olaj állapota, a kilométeróra állása és a legutóbbi útra vetített fogyasztás), ki tudjuk nyitni és be tudjuk zárni a távolból, illetve megszólaltathatjuk a dudát és felvillanthatjuk a lámpákat, ha sötétben kell mondjuk egy parkolóban lokalizálnunk a járművet. Lekérhető, hogy hol van a GPS alapján a kocsi, oda is navigál minket a telefonunk, ha kérjük. Tervezhetünk előre útvonalat, ami ráküldhetünk az autó rendszerére, így amikor beülünk, már nem kell matatni a rendszerrel (vagy hívni az OnStar ügyfélszolgálatot).


[+]

Az autókban akad még egy gomb, amivel elrejthetjük a kocsit más, hozzáféréssel egyébként rendelkező személyek elől. Ilyenkor nem lehet lekérdezni az alkalmazásban az autó helyzetét, a központ sem látja, csak akkor írja felül ezt a beállítást, ha segélyhívásról, vagy lopás miatti intézkedésről van szó. Az OnStar használata roppant egyszerű, felhasználói oldalról nem is kell tanulni, hiszen élő emberrel beszélgethetünk az autóban ülve (és mobilról is fel lehet őket hívni természetesen), az alkalmazás magyarul kommunikál és nem lehet eltévedni a menüben, mással pedig nem kell foglalkoznunk. Nyilván az Opel oldaláról kellett ebbe rengeteg munkát és szervezést belefeccölni, a helyi rendészeti és segítségnyújtással foglalkozó szervezetekkel együttműködéseket kialakítani, embereket betanítani, alkalmazásokat fordítani és SIM chipet illeszteni a modulba. Ebben egyébként a Vodafone az Opel partnere, de ez nem jelenti azt, hogy ahol nincs Vodafone hálózat, ott nem működik az OnStar, jártam olyan helyen, ahol a telefonom tök süket volt, de az OnStart el tudtam érni az autóból.

Ezt látják a központban baleset esetén
Ezt látják a központban baleset esetén [+]

Az biztos, hogy ha már kötelező a SIM 2018-ban az autókban, akkor nyilván érdemes kihasználni az ottlétét, más gyártók is így tesznek már tőlünk nyugatabbra. Az is biztos, hogy van még hová fejlődni, nyilván sok-sok tapasztalatot szereznek majd menet közben az ügyintézők és egyre több dologban fognak tudni segíteni. Remélhetőleg a navigációs rendszer is fejlődik (vagy a telefonos összeköttetéssel létrejövő megoldásokhoz is hozzáfér majd az OnStar), ám összességében ez már jelenleg is egy működő és sokszor hasznos szolgáltatás. Hogy aztán az egy éves próbaidőszak után hányan maradnak előfizetők... ez nagy kérdés, a kelet-európai, árérzékeny piacokon nem biztos, hogy eleinte népszerű lesz a szolgáltatás, ám ha a nyilván nélkülözhető kényelmi funkciókat kihúzzuk a listáról, akkor még mindig ott marad a lopás elleni védelem, amely - ha hatékonyan működik - sokszorosan is megéri az árát, amely egyébként 32 500 forint évente.

Bog

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

  • Az Opel Astra fedélzeti rendszere

    Az Opel tényleg sokféle lehetőséget kínál arra, hogy az okostelefonunkat összeköthessük az autónkkal. Azt hihetnénk, hogy ez triviális, de messze nem az.