Apple iPhone 4 - a térerő legyen vele

Antenna-gate

Most már antenna-gate néven emlegeti maga az Apple is azt, ami szűk egy hónap alatt történt az iPhone 4 kapcsán. Érdemes kronológiai sorrendben haladnunk, mert így tanulságos a történet.

Alighogy elkezdődött a hivatalos forgalmazás, egyes vásárlók arról számoltak be, hogy bizonyos ponton megfogva a készüléket, a térerő elszáll. A témában egy felhasználó rövid levelet is intézett közvetlenül Steve Jobs-hoz (lehet neki írni, igen), aki kurtán csak annyit válaszolt vissza, hogy fogja a delikvens máshogy a telefont. Ez a nem túl szofisztikált válasz (amire persze később rá lehetett sütni, hogy milyen atommód laza és könnyed) indította el a lavinát, ez ugyanis inkább pökhendi és arcolós, mint laza és humoros, ráadásul a problémát sem igazán oldotta meg.

Pár nap alatt megtelt a YouTube olyan videókkal, ahol júzerek pro és kontra kézzel, ujjal, kulccsal és egyéb cuccokkal demonstrálták, hogy elmegy-e a térerő, vagy nem. A helyzet kezdett forró lenni az Apple számára, de az egyre nyilvánvalóbb tervezési hibát egy korrekt megoldás és beismerés helyett azzal ütötték félre, hogy ez bizony szoftveres gond, hamarosan elérhető lesz a 4.01-es rendszer. Ebben a verzióban az iPhone korábban túlzottan "optimista" térerő indikátorát egy realisztikusabb váltotta, aminek hatására a kijelzés nem ingadozott annyira drasztikusan, mint korábban, de persze a probléma nem szűnt meg létezni.

Viszont sikerült egyre jobban felbőszíteni a népet, ez már Magyarországon sem jött be annyira senkinek, ha egy vezető beosztású ember az arcába hazudik. Tetézte a bajt az is, hogy az Apple hivatalos online fórumáról egyszerűen törölték azokat a témákat, amik az antennával foglalkoztak. Ez már komoly húzás, a net szabadságát elég komolyan vevő amerikai júzerek is csúnyán kiakadtak. Közben mindenféle pletykák kaptak szárnyra azzal kapcsolatosan, hogy Jobs tudott-e a problémáról időben, de magasról tett rá a design miatt, vagy hogy azért nem derült ki, mert a tesztek során nem a végleges házban volt a készülék, de az első jelzések után majdnem egy hónapot kellett várni, mire az Apple sajtótájékoztatót hívott össze a témában.

Itt három dologra hegyezték ki a védekezésüket: ők sem tökéletesek, szeretik az ügyfeleiket és más gyártóknál is előfordul az ilyesmi. Az Apple szerint ez iparági probléma, és csak a felhasználók 0,55% százaléka fordult hozzájuk ilyen problémával, amit vagy elhiszünk neki, vagy nem. Előcitálta a Nokiát, a RIM-et és a Samsungot, hogy náluk is van ilyen gond, csak azt felejtette el megemlíteni, hogy nevezett gyártók esetében kezünkkel be kell burkoljuk a telefont, míg az iPhone 4-nél elég egy rosszul elhelyezett ujj. A sok handabanda után viszont mégis lett megoldás: 30 napon belül vissza lehet vinni a készüléket pénzvisszafizetés mellett, illetve mindenki kaphat ingyen tokot (case), amit a telefonra kell ráhúzni.

Apple iPhone 4

Ez végre normális megoldás, csak mire ide eljutottunk, addigra sikerült olyan kommunikációs ámokfutást bemutatni az Apple-nek, amit valószínűleg elrettentő példa gyanánt fognak oktatni releváns egyetemeken. A nagy arcolásból pofáncsúszás lett, a hitelességet nem lehet azzal visszaszerezni vaskos kummantások és önkényes cenzúra után, hogy "we love our customers", mert ez kissé groteszk. A hitelességet azzal sem lehet visszaszerezni, hogy ahelyett, hogy sűrű mea culpa hangzana el, még bemártjuk a többieket is ujjal mutogatva, hogy de hát az ő cuccuk sem tökéletes. Miközben eddig minden arról szólt, hogy az Apple az. A cég nagy szerencséje, hogy mára olyan imázst és mítoszt teremtettek maguk és Steve Jobs köré, amely képes volt ezt a baklövés-sorozatot is túlélni. Az iPhone 4 minden idők legjobban startoló telefonja a piacon, bár azt még nem tudni, hogy az antennával kapcsolatos események a további értékesítéseket mennyire vetik vissza.

Úgy tűnik azonban, hogy egy dologra ráébred az Apple is. Egy ekkora céget nem lehet kézivezérléssel irányítani, ha zseni a vezető, akkor sem tud mindenhez hozzászólni, sőt. Az Apple-nek nincs hivatalos Twitter és Facebook csatornája, a kommunikációjuk abból áll, hogy Steve Jobs évente kétszer-háromszor beszél meghívott újságírók előtt. Kész, ennyi. Ez nem működik. Az pedig pláne nem működik, hogy közben ugyanez az ember egy mondatos alázós válaszokat ad felhasználói levelekre, mert azt hiszi, hogy megteheti. Nem teheti meg, s erre vélhetően most ő is rájött.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés