Az Opel Astra fedélzeti rendszere

Előszó, beltér

Igen, ez egy autóteszt a Mobilarenán. Nem kell megijedni, nem váltottunk profilt, eszünk ágában sincs megpróbálni konkurenciát állítani az általunk amúgy kimondottan színvonalasnak gondolt magyar autós portáloknak, nincs is meg a tudásunk ahhoz, hogy futóművekről vagy változó szelepvezérlésről írjunk, úgyhogy az autók efféle tulajdonságaival kapcsolatban továbbra sem minket kell keresni. Van viszont egy olyan terület, amivel itthon úgy igazából senki nem foglalkozik, pedig mi nagyon érdekesnek gondoljuk, ez pedig nem más, mint az infotainment rendszerek világa. Magyar nyelven nem igazán léteznek olyan cikkek, amelyek részletesen taglalnák mondjuk azt, hogy a gépjárművek milyen okostelefonokkal tudnak makulátlanul együttműködni, pedig ez a terület az egész iparág számára egyre fontosabb, legalábbis erre tudunk következtetni abból, hogy a nagy elektronikai kiállításokon egyre hangsúlyosabban kommunikálják az efféle dolgokat. A saját logikánk is ezt diktálja, aki új(abb) autót vesz, annak majdnem tutira van okostelefonja is, amin van navigáció, zenelejátszó, egyre kevésbé lehet felárat kérni egy beépített, offline naviért. Az okostelefonokat viszont jól ismerjük, eldöntöttük hát, hogy betömjük ezt a hézagot, és ezennel útjára engedünk egy cikksorozatot, ami remélhetőleg oda fut ki, hogy pár hónap múlva már az összes gyártó megoldását bemutattuk. Akit részletesebben is érdekel a motivációnk, az nyugodtan kattintson ide.

Íme az új Astra
Íme az új Astra [+]

Első tesztünk tárgya az új Opel Astra, amelyre azért esett a választásunk, mert mindent tud, amit a prospektusok ígértek, ami egészen döbbenetes módon ritkaságnak számít ezen a területen. Mellesleg pont most választották meg az Év Autójának. Tisztán látszik egyébként, hogy az autógyártók nincsenek felkészülve a gyakran frissülő Android és iOS rendszerekre, egészen egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy a felhasználók egy okostelefon segítségével jobb navigációs rendszert kaphatnak, mint amiket az autókba építve találhatnak, ahogy az Apple és a Google autós megoldásait is viszonylag lassan fogadják be, pedig mint az pont az Astra kapcsán kiderült, ezek nagyon is működőképes rendszerek. Ráadásul az Opel magyarországi képviselete egy külön szakértőt foglalkoztat annak érdekében, hogy az infotainment rendszerek fejlesztésével minden rendben legyen, úgyhogy minden kérdésünkre nagyon gyorsan választ tudtunk kapni.


Egy közepes felszereltségű beltér R 4.0 IntelliLinkkel, azaz 7 hüvelykes érintőkijelzővel. [+]

Az Astrákban jelenleg kétféle rendszer működik, az alapfelszereltség része az R 4.0 IntelliLink névre hallgató megoldás, amely egy 7 hüvelykes single-touch érintőkijelzővel, valamint Apple CarPlay és Android Auto támogatással bír; az általunk tesztelt gépjárműben is ez a rendszer dolgozott, ugyanis a magasabb felszereltségű autókhoz kérhető Navi 900 IntelliLinkből még nem állt rendelkezésre tesztpéldány. Ebben az esetben már 8 hüvelykes multi-touch kijelzőről, integrált GPS-ről és TMC-ről is beszélhetünk, ráadásul itt beépített navigáció is rendelkezésre áll, amelynek utasításai a műszerfal vezető előtt elterülő részén található, 4,2 hüvelykes képátlójú, színes kijelzőn is megjelenhetnek. Természetesen ezt is be fogjuk mutatni, ha megérkeznek az új autók Magyarországra, ezek augusztustól várhatók teljeskörű Android Auto támogatással is. De mindebből talán az a legfontosabb, hogy az Opelnél tényleg komolyan veszik a témát, a legfapadosabb Astra is rendelkezik Bluetooth összeköttetéssel, a következő szinten pedig már az R4.0 IntelliLink jár gyárilag, ami nagy szó, sok más márkánál az ilyesmi feláras.


[+]

Az új Astra beltere nagyon kulturált, az előző generációt jellemző gombhalmaz a múlté, a vezetőt és utasait kimondottan rendezett és ergonomikus kialakítás fogadja. A rendszer szíve a már említett, 7 hüvelykes érintőkijelző, amely bár nem érzékeli a többujjas érintést, nagyon reszponzív, és az autógyártó által titokban tartott, de viszonylag alacsony felbontása (800 x 600-at, legfeljebb 1024 x 768-at tippelnénk) ellenére is nagyon szép, nappal és éjszaka is jól olvasható képet ad. (Ezen idővel muszáj lesz változtatni, ha kijelző felbontása ugyanolyan technikai adat, mint a nyomaték és csomagtér mérete, a vevőknek fontos lesz.) Alatta öt gomb található, amelyek közül a középső egy tekerőtárcsába van beépítve, a funkciók teljesen egyértelműek. A kézifék környékén nincs olyan tárcsás megoldás, amilyet többek között a BMW és a Mazda használ, az Opel szerint ugyanis az Astránál ilyesmire egyszerűen nincs szükség, nem olyan nagy az autó, hogy a vezető ne tudja kényelmesen elérni az érintőkijelzőt, magyarán feleslegesnek érezték, hogy dedikált beviteli eszközt helyezzenek el ott, ahol most gyakorlatilag nincs semmi. Az USB-csatlakozó és a 3,5 milliméteres hangbemenet a könyöktámaszban kapott helyet, a kábeleket külön vájatokon át lehet kivezetni. Az USB-csatlakozó 2,1 amperes áramerősséget tud leadni, azaz még a nagy energiaigényű okostelefonokat is gond nélkül lehet tölteni róla.

Kommunikáció

Az új IntelliLink rendszerhez háromféle módon lehet okostelefont csatlakoztatni; szinte bármilyen készülékkel képes Bluetooth-on keresztül kommunikálni, a megfelelő androidos eszközöknél elérhető a Magyarországon hivatalosan nem létező Android Auto, az iPhone-okat pedig Apple CarPlay használatával lehet működésre bírni. A Bluetooth-kapcsolat felállítása pontosan akkora kihívást rejt magában, mint egy vezeték nélküli hangfal csatlakoztatása, az érintőkijelző alatt lévő gombkvintett baloldali, házikó ikonnal jelölt tagját megnyomva el kell jutni a főmenübe, ahol a telefon menü alatt felállíthatjuk a kapcsolatot. Az okostelefon kijelzőjén persze külön engedélyt kell adni ahhoz, hogy az autó hozzáférhessen például a névjegyzékünkhöz, ha ezt megtettük, akkor operációs rendszertől függetlenül működni fog minden, Android, BlackBerry 10, iOS és Windows esetében sem tapasztaltunk problémát, a nevek szépen megjelentek, a híváselőzmények is elérhetők voltak. Kihangosítva egyébként kimondottan jó a hangminőség, és mivel a beltér amúgy is halk, ha akarnánk, sem tudnánk belekötni ebbe a részbe. Amibe viszont bele tudunk kötni, hogy ez mind szép és jó, de hova tegyem a telefonom? Egyrészt rakhatom a könyöklőbe, úgyis onnan jön a kábel, de az Opel adott egy univerzális tartót is, amit a sebváltó elé lehet felrakni. Kár, hogy a phablet kategória modelljeit már nem tudja méretüknél fogva befogadni.

Apple CarPlay egy Insigniában.
Apple CarPlay egy Insigniában. [+]

Az Apple készülékeinél a már említett CarPlay nevű megoldást tudjuk használni, amely kizárólag kábelen keresztül működik, tehát az iPhone-nak folyamatosan csatlakoztatva kell lennie ahhoz, hogy az itteni funkciókat elérjük, ami egyben azt is jelenti, hogy a készülék töltődik is. A konfigurálás ebben az esetben túlságosan komoly kifejezésként hat, hiszen a rendszer felélesztéséhez tényleg csak annyit kell tenni, hogy csatlakoztatjuk a kábelt, ezt pár másodperces várakozás követi, majd a konzolon megjelenik az Apple kimondottan autókhoz készített kezelőfelülete, ahol az iOS-ből már jól ismert ikonok köszönnek vissza. Egy dolgot azonban meg kell tennünk mindenek előtt: a Sirit engedélyeznünk kell a készüléken. Az iPhone 5-től felfelé minden modell támogatott, mi pont ezzel, tehát egy közel hároméves hardverrel próbáltuk ki a rendszert, amelynek sebessége makulátlannak nem, de kielégítőnek simán nevezhető. Az egyik legfontosabb funkció a telefonálásé, ami nagyjából azt tudja, amit a Bluetooth segítségével amúgy is elérnénk, de a kezelőfelület egy kicsit szebb és gyorsabb. A zenei rész kiváló, a zenék albumborítóval, jól átlátható és kereshető listában jelennek meg, az előre megcsinált lejátszási listák ugyanúgy támogatottak, mint az előadók, albumok vagy műfajok szerinti szűrés. A navigáció természetesen az Apple térképállományát használja, az egyetlen kevésbé kényelmes megoldás itt az, hogy egy cím keresésénél mindenképp a Siri ugrik elő, egy külön ikonra kell rábökni a virtuális billentyűzet előcsalogatásához, lévén a magyarul nem beszélő Sirivel nehezen jutnánk dűlőre, ha mondjuk a Karinthy Frigyes utcába szeretnénk elmenni. Logikus és biztonságos megoldás, hogy a virtuális gombsort csak akkor érhetjük el cím megadásánál, ha az autó nem mozog, noha nagyon sokan simán pötyögnek menet közben is telefonok kijelzőin. A szöveges üzenetek megjelenítésére szintén lehetőséget ad a rendszer, ez leginkább a mobilparkolás leállításakor lehet hasznos. Ezen kívül elérhetők a podcastok és a hangoskönyvek is, ha pedig letöltöttük a klienseket az okostelefonra, akár a Deezert és a Spotify-t is elérhetjük az Astrában.

Az androidos csatlakoztatás nem ennyire egyszerű, de még így is jobb a helyzet, mintha az Opel a MirrorLink mellett tette volna le voksát, lévén azt csak pár gyártó (a nagyok közül a HTC, a Samsung és a Sony) támogatja. Ugyanakkor az itt használatos Android Auto (amely a Google fejlesztése) Magyarországon hivatalosan nem elérhető, ezért a kliensprogram a hazai Play Áruházból nem tölthető le, de az APK fájlt kézzel telepítve működik a szolgáltatás, amelynek beüzemeléséhez szintén szükséges egy adatkábel használata, de utána már vezeték nélkül működik.

Android Auto az Astrában
Android Auto az Astrában [+]

A különféle engedélyek megadása szó szerint több perces procedúra, de szerencsére csak egyszer kell túlesni rajta. Az Android Auto alapvetően három funkciót lát el, a Google Térképet használva képes navigálni, itt ugyanazt a felületet kapjuk, amit minden más platformon is megszokhattunk, szóval nagyon kellemesen használható. A zenelejátszás hozza az elvárt szintet, a telefonkönyv viszont véleményünk szerint kevésbé használható kezelőfelülettel rendelkezik, mint akár az Opel gyári megoldása, de a célnak nyilván megfelel. Érdekes amúgy, hogy a telefonos funkciókhoz külön létre kell hozni a Bluetooth kapcsolatot, ez nem történik meg a kábeles csatlakoztatástól.

Multimédia, egyéb beállítások

Az okostelefonos csatlakoztatás után elérhető multimédiás lehetőségek egy részét az előző oldalon kitárgyaltuk, de a többi autónál tapasztaltak fényében fontos hangsúlyozni, hogy itt tényleg működnek az ígért funkciók, tehát operációs rendszertől függetlenül megjelennek a telefonon tárolt zenék az autó konzolján, lehet számot léptetni, a zene hangereje pedig külön a navigációtól függetlenül szabályozható, ami érdekes módon nem mondható el minden autóról, vannak olyan gyártók, amelyek járműiben muszáj zenét is hallgatnunk, ha hanggal akarunk navigálni.


[+]

A kellemes multimédiás lehetőségek persze részben függetlenek kell, hogy legyenek az okostelefonos funkcióktól, az Opel ebből a szempontból is nagyon korrekt terméket rakott össze. A hanggal kapcsolatos beállítások sokrétűek, egyrészt van hangszínszabályzó, ahol a beszédorientált, rockra, jazzre, popra, country-ra és klasszikus zenére kihegyezett gyári beállítások mellett egyedi hangkép is beállítható, ami amúgy a mély, közép és magas tartományok erősítésében és gyengítésében, valamint a hang utastéren belüli helyzetének megadásában nyilvánul meg. A hangerő a sebesség fényében automatikusan is változhat, ráadásul itt nem csak a ki/be opciók közül választhatunk, hanem azt is megadhatjuk, hogy mennyire alkalmazkodjon a zene ahhoz, hogy mennyivel megyünk. Az FM-rádió szintén kellemes felülettel rendelkezik, az automatikus állomáskeresés villámgyorsan végbemegy, ezt követően elég jól lehet ugrálni az adók között.


[+]

Mivel napjaink autói tele vannak elektronikával, teljesen logikusnak tűnne, hogy ezek beállításait az infotainment rendszer segítségével módosíthassuk, de erre sok autó ennek ellenére sem képes. Nem úgy az új Astra; a klíma kapcsán elöl és hátul is bekapcsolható az automatikus páramentesítés, továbbá megadható az automatikusra állított ventilátor maximális erőssége is. Az esőérzékelős ablaktörlőt épp úgy ki lehet kapcsolni, mint az automatikus ablaktörlést tolatáskor, az automatikus ajtózárás kapcsán viszont hiányzik az időtartam megadásának lehetősége, csak ki és bekapcsolható. Egy komoly hibát viszont felfedeztünk, ez pedig a tolatóradarral kapcsolatos, azt ugyanis csak teljesen lehet kikapcsolni az érintőkijelzőn keresztül, arra tehát nincs mód, hogy ha kell, akkor egy gombnyomással életre keltsük, ha már van neki egy dedikált gombja a sebváltó közelében. Márpedig érdemes kikapcsolni, ugyanis olyan érzékeny, amilyet mi még nem láttunk, a piros lámpánál állva a zebrán elhaladó gyalogosokra is képes volt bepittyenni, de a tényleges parkoláskor is gyakran előfordul, hogy indokolatlanul riogatja a sofőrt. A probléma amúgy az, hogy bár a hardveres gombot megnyomva elvileg kikapcsolható legalább a következő motorleállításig, a valóságban magától is visszakapcsol. Nem jöttünk rá, hogy a start-stop rendszer készteti-e erre, mindenesetre marha idegesítő volt.


[+]

Az új Opelek kapcsán érdemes tudni, hogy idén nyártól már a Magyarországon forgalmazott példányokba is beépítik majd az OnStar rendszert, amely már 4G kapcsolaton fog működni és akár mobil WiFi hotspotot is hozhat az autókba. Majd akkor írunk róla bővebben, ha aktuális lesz, mindenesetre az autók nem autós tulajdonságaihoz jelentősen hozzátesznek majd, hiszen az OnStar segítségével egy gombnyomással indítható vészhívás, a jelzés pedig baleset esetén automatikusan elküldésre kerül, amennyiben a járművek közepén elhelyezett doboz nem sérül. Ezen kívül elérhetővé válik majd a távvezérlés is, az okostelefonos RemoteLink alkalmazással többek között a guminyomás és az olajszint is leolvashatóvá válik, de legalább ennyire hasznos a lopásvédelem és a szerviznek automatikusan elküldhető járműdiagnózis is.

Összegzés

Mi egy háromhengeres, 1 literes motorral szerelt Astrát kaptunk. Féltünk egy kicsit ettől a downsizing motortól, de abszolút kulturáltan lehet vele közlekedni. Nem egy sportkocsi, de a városi forgalomhoz bőven van ereje, autópályán a sebességhatárok feszegetése is könnyedén összejön, rugalmasság kapcsán viszont érződik, hogy ez egy alapváltozat, pótkocsis kamion előzését lendületből érdemes megkezdeni főúton. Kicsit mormogós a hangja, de nem bántó, meg lehet szokni, adott esetben meg is lehet szeretni. Ha komótos az ember, akkor városban 7-8 liter között eszeget, dinamikusabb vezetés mellett viszont nem ritka, hogy a 9 literes fogyasztást karcolgatja az Astra.


[+]

Az Astra kellemes környezetet nyújt a vezetőnek, de ezt az új világot (ami nem csak az Opelre jellemző), ahol a dedikált gombok helyett egy kijelzőt kell tapicskolni, még nekünk is szoknunk kell, noha évek óta érintőkijelzős eszközök forgatagában élünk és dolgozunk. Szemléletváltás ez az autóiparban, vannak, akik minden létező funkciót egy ilyen megoldásba csomagolnak és még a lámpát is így kell kapcsolgatni, van példa a redundanciára is, ahol a gomb is megmarad, de a tapicskolás is alternatíva. Egy gomb akkor is pontosan működtethető, ha az ember nem néz oda. Egy érintőfelület nem ilyen, előbb-utóbb meglesz az arany középút és nyilván majd a hangvezérlés hozza el a tökéletes ergonómiát, de amíg egy gomb minden nyelven, minden országban ugyanúgy néz ki és ugyanazt csinálja, addig a beszédre épülő parancsok megértése komoly informatikai fejlesztést igényelnek. Na, erre pont jó, hogy vannak már egységes platformok, mint az Apple és a Google megoldásai, noha ezek még csak azokat a funkciókat tudjá vezérelni, amit a telefon is képes: navigáció, telefonálás, üzenetkezelés, zenelejátszás. De ha az autóipar jobban beengedi a járművek rendszerébe ezek az informatikai cégeket, akkor adhatunk majd parancsot a parkradarnak, a lámpáknak és a klímának is, ez akár dedikált, okostelefonos appokon keresztül is megvalósítható.

Koszosan is nagyon tetszetős.
Koszosan is nagyon tetszetős. [+]

Azért az Opelt választottunk a cikksorozatunk első darabjaként (noha már kipróbáltunk négy-öt másik autót is), mert ebben tényleg működnek az okostelefonos kapcsolatok, nincs telepítési nehézség (leszámítva, hogy itthon még nem elérhető az Android Auto), nincs eldobált összeköttetés, nem szaggat a rendszer és benne vannak a legfontosabb funkciók. Azok után, hogy volt nálunk olyan kocsi, ahol a MirrorLink egyetlen telefonnal sem működött, vagy ahol nem lehetett regisztrálni online az autó alvázszámát, esetleg ahol nem működött a központi szerver, mi nagyon nagyra értékeltük, hogy az új Astrában nincsenek ilyen gondok, ráadásul nem egy csilli-villi, tizensokmilliós autóban érhetők el csak a szolgáltatások, hanem már az alapváltozat is tartalmazza ezeket. Ez a jó irány, reméljük, hogy a többi gyártó is elindul (elgördül) az úton, akár így, akár úgy, a következőkben igyekszünk minél több ilyen rendszert kipróbálni és a tapasztalatainkat megírni.

Bocha feat. Bog

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

  • A Seat Ibiza fedélzeti rendszere

    Nem kap különösebb hírverést a Volkswagen csoport fedélzeti megoldása, pedig kifejezetten jól sikerült és sokoldalú. Egy Ibizában próbáltuk ki.

  • Android Autót minden mobilra!

    A gépjárművekbe beépíthető Android Auto rendszer a jövőben mobilokon is működni fog.

  • A BMW i3 fedélzeti rendszere

    Kipróbáltuk a német gyártó elektromos autóját, amely okostelefonos csatlakozás terén nem ígér semmi különöset, mégis nagyon jól teszi a dolgát. Az elektromos autózásról is elmondjuk a véleményünket.

  • A Volvo S90 fedélzeti rendszere

    Megnéztük, hogy mit tud a gyártó legfrissebb modelljének a fedélzeti rendszere, aminek kapcsán megtapasztalhattuk, hogy milyen az, amikor svéd szellemiségben készül egy gépkocsi beltere.

Előzmények

Hirdetés