Bemutatkozott a Mio új navigációs rendszere

Mio Moov 330

Röviden megosztanánk a Mio Moov 330-cal kapcsolatos benyomásainkat. Természetesen a közeljövőben részletesen is tesztelni fogjuk az eszközt, az itt leírtak tényleg csak az első, rövidke találkozás utáni véleményünket tükrözik, mely még viszonylag képlékeny és a rendes teszt után talán meg fog változni.

Hirdetés

A gép egy aprócska dobozban bújt meg, mely egy autós töltőt, egy nem tartókaros autós tartót, valamint egy USB kábelt rejtett, hálózati adapterrel nem találkoztam, de valószínűnek tartom, hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő cuccok mellé azért fognak adni egyet (bár mostanában nem minden cég tartja ezt fontosnak). A tapadókorongos tartókar rövidke, masszív kialakítású, külön hely van benne a szivargyújtóról működő töltő miniUSB portjának, azaz vezetés közben nem tudjuk kirántani a gépből a kábelt. A kütyü 4,3 hüvelyk átlójú, 480 x 272 pixeles érintőkijelzőt kapott, melynek minősége nem hagyott kívánnivalót maga után. A processzor egy 400 MHz-es Samsung 2443, mely elég erőteljes a Windows CE 5.0 operációs rendszer alatt futó MioMap 2008 röccenésmentes futtatásához. A masina mérete 130 x 77,7 x 17,7 mm, tömege 171 gramm, ezen a masszív kialakítás ismeretében nincs mit csodálkozni.


Mio Moov 330

A MioMap 2008 tehát nem az iGO 8-as verzióján, hanem a Mio birtokában lévő Navman navigációs rendszeren alapul. A miértekre az oldal alján linkelt interjúkat elolvasva részben választ kaphatunk, így most ne is ezzel, hanem magával a szoftverrel foglalkozunk. A rövidke ismerkedés után azt mondhatom, hogy az új rendszer sem használhatóság, sem funkcionalitás szempontjából nem közelíti meg az iGO alapú MioMap-et, amit valószínűleg a tervezők is éreztek, épp ezért beleraktak pár teljesen haszontalan funkciót. Alaphelyzetben maga a térkép is borzasztóan néz ki, a bekapcsolt POI-k ugyanis eltakarják az utakat, meg kvázi minden érdemi részt. Szerencsére ezeket ki lehet kapcsolni, de ezzel valljuk be, nem vagyunk előrébb, mivel pár érdekes pontra igenis szükség lehet utunk során, tehát döntenünk kell, hogy a benzinkutakat szeretnénk-e látni, vagy érdemben navigálni. Utóbbi sem egy nagy móka, ami többek között az intelligens nagyítás hiányának és a már említett magyar nyelvű navigációs hangnak köszönhető.


Jóféle POI megjelenítés

Már az is roppant idegesítő, hogy a női és a férfi hang artikulátlanul, enyhe tájszólással beszél, utóbbi olyan szinten gyenge, hogy Polacheck mester a vezetéssel kapcsolatos hímsoviniszta nézetei ellenére ("egy nő ne szóljon bele, hogy hogyan vezessek") is a hölgy hangját választotta. A fő gond azonban nem ez, hanem a mondatalkotás mikéntje. Az utasítások nem egyértelműen, hanem a nyelvtani szabályokra fittyet hányva hangzanak el, a körforgalomból való kihajtás utasításán tíz percig nevettünk: "száz méter múlva hajts be a körforgalomba, majd hajts ki a második kijáraton, utána fordulj jobbra, majd 300 méter múlva fordulj balra". A navi tehát előre tervez, az események után az iGO-val ellentétben nem csak azt mondja el, hogy milyen messze van a következő forduló, hanem azt is, hogy ott mit kell tennünk. Érdekesen hangzik tehát egy olyan mondat, mint például "100 méter múlva fordulj balra, majd 503 kilométer és fél múlva fordulj jobbra". Nem elgépelés, a fél kilométerekkel a cucc nem tud mit kezdeni, bár erre az előző oldalon található videót végignézve a legtöbben felfigyeltek. Nem csoda.

A kezelőfelület minden bizonnyal nagyon felhasználóbarát szeretne lenni, szerintünk már-már túl primitív. Eleve nincs olyan gomb, ami a menü egyik alpontjából visszarepítene a főmenübe, helyette a "visszát" kell nyomkodnunk töretlenül. A helykihasználással is gondban voltak, a fényerő beállítása két oldalas, az egyiken a nappali, a másikon az esti erősség csúszkája található, pedig egyébként elég kicsik, úgyhogy simán elfértek volna egy oldalon is.


Bemutató

Érdekesebben hangzik viszont a fonetikus bevitel funkciója. Az iGo-nál ugye megszokhattuk, hogy csak azokat a karaktereket tudjuk begépelni, amelyek lehetségesek egy-egy város/utcanévnél, a Mionál bármit beírhatunk, viszont felismeri a fonetikusan beírt külföldi városokat is. A bemutatón ezt prezentálták nekünk, tényleg működött. Kevésbé hasznos fícsör a kép alapú navigáció, mely nem 3D megjelenítést takar, csupán annyit tud, hogy a masinára feltöltött, GPS-koordinátákkal ellátott képeket a Google Earth-höz hasonlóan megjeleníti, a képek között böngészve pedig kiválaszthatjuk őket kezdőpontként vagy úticélként. A demonstráción jól el is navigáltunk a Lánchídtól a Dohány utcai zsinagógáig, szuper. Van továbbá "ájtelefon-szerű" görgetőrutin, a leírtak így hangzottak el a tájékoztatón, ezen is jót röhögtünk.


Fonetikus keresés

Hasznos viszont, hogy a helységnevek beírása előtt nem szükséges megadnunk az országot, a program az összes térképen keres, a Mio állítása szerint villámgyorsan. Kevésbé hasznos, hogy a szoftver képes az egyes országok településeinek neveit az adott ország írásmódja szerint megjeleníteni, Bulgáriában tehát cirill betűkkel láthatjuk a városneveket, miközben a magyar települések a megszokott módon lesznek kiírva. A POI keresés megújult, beírhatjuk például, hogy "autószerelők", amire a gép ki fogja adni a közelben lévő szervizeket. Tetszett továbbá, hogy a térképen jelölve voltak az egyirányú utcák.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Mio

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés