Előzmények, az utunk
Szerkesztőségünk képviselete tegnap a Mio sajtótájékoztatóján vett részt, ahol bemutatták a vállalat új, Navman alapú navigációs rendszerét. Úgy éreztük, hogy erről érdemes egy nagyobb lélegzetvételű írást publikálnunk, mivel a cég háza táján nagy változások vannak, amik sajnos a Mio PNA-k tulajdonosait is érintik.
Mint arról lapunk is beszámolt, a Nav N Go márciusban szerződésszegés miatt megszakította az üzleti kapcsolatot a tajvani székhelyű céggel. A Mio PNA készülékeiben évek óta iGO alapú navigációs rendszer volt, mely hazánkban is nagy népszerűségnek örvendett. Kelet-Európában a Mio jelenleg a vezető pozíciót tudhatja magáének a navigációs eszközök piacán, ami - véleményünk szerint - egyrészt a kiváló minőségű eszközöknek, másrészt a még annál is kiválóbb navigációs szoftvernek és a frissítési lehetőségnek köszönhető. A rendszer lecserélésével azonban lehet, hogy megszakad a sikerszéria, továbbá a változás rosszul érintheti a Mio gépek tulajdonosait is. Többek közt az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdésekre kerestünk választ a sajtóeseményen, valamint lehetőségünk volt kipróbálni az új, Navman alapú rendszert is.
Az esemény helyszíne a Hotel Intercontinental volt, a meghívón legalábbis ez állt. Megérkezésünk után azonban kiderült, hogy ez csupán egy ideiglenes állomás, ugyanis egy rögtönzött sorsolást követően a sajtó csapatokba tömörült képviselői kaptak egy-egy slusszkulcsot, valamint - Fortuna kedvétől függően - egy Mio Moov PNA-t vagy egy papír alapú térképet. Ezt követően kaptunk egy címet, ahova a kulcshoz tartozó A osztályú Mercedes gépkocsival minél hamarabb el kellett jutnunk. Át is raktuk magunkat a verdákba, ám épphogy kigurultunk a parkolóból, rendőrök állítottak meg minket, mivel a belváros ezen részét delegációk érkezése miatt lezárták. Így egy rövid várakozás után tudtunk csak elindulni Budakeszire, de közben legalább meg tudtuk nézegetni a Moov 330 típusú PNA-t.
Az eszköznek köszönhetően igen vidám utunk volt. A készülék dolgaiba egyelőre nem mennék bele, de a hatalmas dugó közepette a magyar nyelvű navigációs hang egy-egy beszólásán jókat derültünk. A legnagyobb poénokról sajnos nem tudtunk videót venni, mivel útközben csak egy körforgalomba kellett behajtanunk, ezzel kapcsolatban viszont olyan beszédett tartott a gép, amilyet navigációs eszköztől még sosem hallottunk. Komolyan mondom, ember legyen a talpán, aki elsőre felfogja, hogy hányadik kijáraton kell kihajtani, a fáradt utasoknak viszont kellemes relaxációs gyakorlat lehet az enyhe akcentussal beszélő hölgy hallgatása, akit Polacheck mester enyhén rosszindulatú megjegyzése szerint valami nagyon eldugott településen kérhettek fel a munkára. (Szögezzük le. Nem voltam rosszindulatú, de valljuk be, hogy kissé viccesen hat, amikor egy navinak tájszólása van. - Polacheck)
Gondolom mondanom sem kell, hogy elsőként a papír alapú térképpel navigáló csapat ért be, pedig mi pár helyen a navigációs rendszer határozott utasításai ellenére is rövidítettünk, mindhiába. Csapatunk így utolsóként érkezett a helyszínül szolgáló étterembe, ami egyúttal azt is jelentette, hogy nem kaptunk Mio távirányítós autót, pedig nagyon pöpecnek nézett ki. Öröm az ürömben, hogy a sajtótájékoztatót csak a mi késésünk miatt nem kezdték el a kiírt időpontban, ráadásul az autóból kiszállva - mintegy fontosságunkat jelezve - itallal kínáltak, nem pedig berugdostak a terembe.
Hirdetés
Mio Moov 330
Röviden megosztanánk a Mio Moov 330-cal kapcsolatos benyomásainkat. Természetesen a közeljövőben részletesen is tesztelni fogjuk az eszközt, az itt leírtak tényleg csak az első, rövidke találkozás utáni véleményünket tükrözik, mely még viszonylag képlékeny és a rendes teszt után talán meg fog változni.
A gép egy aprócska dobozban bújt meg, mely egy autós töltőt, egy nem tartókaros autós tartót, valamint egy USB kábelt rejtett, hálózati adapterrel nem találkoztam, de valószínűnek tartom, hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő cuccok mellé azért fognak adni egyet (bár mostanában nem minden cég tartja ezt fontosnak). A tapadókorongos tartókar rövidke, masszív kialakítású, külön hely van benne a szivargyújtóról működő töltő miniUSB portjának, azaz vezetés közben nem tudjuk kirántani a gépből a kábelt. A kütyü 4,3 hüvelyk átlójú, 480 x 272 pixeles érintőkijelzőt kapott, melynek minősége nem hagyott kívánnivalót maga után. A processzor egy 400 MHz-es Samsung 2443, mely elég erőteljes a Windows CE 5.0 operációs rendszer alatt futó MioMap 2008 röccenésmentes futtatásához. A masina mérete 130 x 77,7 x 17,7 mm, tömege 171 gramm, ezen a masszív kialakítás ismeretében nincs mit csodálkozni.
Mio Moov 330
A MioMap 2008 tehát nem az iGO 8-as verzióján, hanem a Mio birtokában lévő Navman navigációs rendszeren alapul. A miértekre az oldal alján linkelt interjúkat elolvasva részben választ kaphatunk, így most ne is ezzel, hanem magával a szoftverrel foglalkozunk. A rövidke ismerkedés után azt mondhatom, hogy az új rendszer sem használhatóság, sem funkcionalitás szempontjából nem közelíti meg az iGO alapú MioMap-et, amit valószínűleg a tervezők is éreztek, épp ezért beleraktak pár teljesen haszontalan funkciót. Alaphelyzetben maga a térkép is borzasztóan néz ki, a bekapcsolt POI-k ugyanis eltakarják az utakat, meg kvázi minden érdemi részt. Szerencsére ezeket ki lehet kapcsolni, de ezzel valljuk be, nem vagyunk előrébb, mivel pár érdekes pontra igenis szükség lehet utunk során, tehát döntenünk kell, hogy a benzinkutakat szeretnénk-e látni, vagy érdemben navigálni. Utóbbi sem egy nagy móka, ami többek között az intelligens nagyítás hiányának és a már említett magyar nyelvű navigációs hangnak köszönhető.
Jóféle POI megjelenítés
Már az is roppant idegesítő, hogy a női és a férfi hang artikulátlanul, enyhe tájszólással beszél, utóbbi olyan szinten gyenge, hogy Polacheck mester a vezetéssel kapcsolatos hímsoviniszta nézetei ellenére ("egy nő ne szóljon bele, hogy hogyan vezessek") is a hölgy hangját választotta. A fő gond azonban nem ez, hanem a mondatalkotás mikéntje. Az utasítások nem egyértelműen, hanem a nyelvtani szabályokra fittyet hányva hangzanak el, a körforgalomból való kihajtás utasításán tíz percig nevettünk: "száz méter múlva hajts be a körforgalomba, majd hajts ki a második kijáraton, utána fordulj jobbra, majd 300 méter múlva fordulj balra". A navi tehát előre tervez, az események után az iGO-val ellentétben nem csak azt mondja el, hogy milyen messze van a következő forduló, hanem azt is, hogy ott mit kell tennünk. Érdekesen hangzik tehát egy olyan mondat, mint például "100 méter múlva fordulj balra, majd 503 kilométer és fél múlva fordulj jobbra". Nem elgépelés, a fél kilométerekkel a cucc nem tud mit kezdeni, bár erre az előző oldalon található videót végignézve a legtöbben felfigyeltek. Nem csoda.
A kezelőfelület minden bizonnyal nagyon felhasználóbarát szeretne lenni, szerintünk már-már túl primitív. Eleve nincs olyan gomb, ami a menü egyik alpontjából visszarepítene a főmenübe, helyette a "visszát" kell nyomkodnunk töretlenül. A helykihasználással is gondban voltak, a fényerő beállítása két oldalas, az egyiken a nappali, a másikon az esti erősség csúszkája található, pedig egyébként elég kicsik, úgyhogy simán elfértek volna egy oldalon is.
Bemutató
Érdekesebben hangzik viszont a fonetikus bevitel funkciója. Az iGo-nál ugye megszokhattuk, hogy csak azokat a karaktereket tudjuk begépelni, amelyek lehetségesek egy-egy város/utcanévnél, a Mionál bármit beírhatunk, viszont felismeri a fonetikusan beírt külföldi városokat is. A bemutatón ezt prezentálták nekünk, tényleg működött. Kevésbé hasznos fícsör a kép alapú navigáció, mely nem 3D megjelenítést takar, csupán annyit tud, hogy a masinára feltöltött, GPS-koordinátákkal ellátott képeket a Google Earth-höz hasonlóan megjeleníti, a képek között böngészve pedig kiválaszthatjuk őket kezdőpontként vagy úticélként. A demonstráción jól el is navigáltunk a Lánchídtól a Dohány utcai zsinagógáig, szuper. Van továbbá "ájtelefon-szerű" görgetőrutin, a leírtak így hangzottak el a tájékoztatón, ezen is jót röhögtünk.
Fonetikus keresés
Hasznos viszont, hogy a helységnevek beírása előtt nem szükséges megadnunk az országot, a program az összes térképen keres, a Mio állítása szerint villámgyorsan. Kevésbé hasznos, hogy a szoftver képes az egyes országok településeinek neveit az adott ország írásmódja szerint megjeleníteni, Bulgáriában tehát cirill betűkkel láthatjuk a városneveket, miközben a magyar települések a megszokott módon lesznek kiírva. A POI keresés megújult, beírhatjuk például, hogy "autószerelők", amire a gép ki fogja adni a közelben lévő szervizeket. Tetszett továbbá, hogy a térképen jelölve voltak az egyirányú utcák.
A Mio tervei
Remélem, hogy nem az én tájékozatlanságomból adódik, de a Mio szlogenje (Explore More) számomra újként hatott. Az viszont biztos, hogy a cég az új termékportfolióval együtt részben új termékfilozófiát is felállított, melyet öt kulcsszóval lehet összefoglalni. Én most csak a "váratlan dolgokat" említeném meg, mely egy navigációs eszközöket gyártó cég szájából kicsit furcsán hat, viszont a rövidke navigálás után meg tudom erősíteni, szóval igazat mondanak. Samuel Wang, a cég ügyvezető igazgatója sok számot mondott prezentációja során, ezek között szerepelt vállalata piaci részesedése is, mely Tajvanban a legnagyobb (56%), a második helyet viszont Kelet-Európa birtokolja (40%). Ennek eredményeként nagy hangsúlyt fektetnek Magyarországra is, a Mio termékek pozícióját júniustól többek között egy TV-s reklámkampánnyal kívánják megerősíteni. Mivel főszerkesztőnk állítása szerint mi vagyunk a hazai "gerilla sajtó", félelem nélkül ki merem jelenteni, hogy a rémes navigációs szoftver mellett szükségük is lesz egy jó reklámkampányra, ha labdába akarnak rúgni, vagy ha meg akarják tartani az itthoni 55 százalékos részesedésüket.
Tomasz Gdawiec, a Tele Atlas közép- és kelet-európai marketing menedzsere
Az elhangzottaknak nem kicsit ellentmond, hogy Wang úr a beszéde után PDA-s játékokkal múlatta idejét, ami a roppant unalmas prezentációkat figyelembe véve alapvetően érthető volt, ám ennek ellenére kevésbé volt szimpatikus a cég vezetőjétől. A habot a tortára akkor tette fel, mikor tevékenységét az újságírók kérdéseinek megválaszolása miatt sem szakította meg, egyik konkurens lapnál dolgozó kollégánk ugyanis egyenesen neki tett fel pár sokakat izgató kérdést, melyekre nemes egyszerűséggel nem válaszolt. Pár perc múlva megkérdezték tőle, hogy a Mio tervezi-e új PDA-telefonok piacra dobását, melyre válaszként felemelte a kezében lévő kütyüt, amin szinte biztos, hogy a Bubble Breaker futott (és azt megemlíteném, hogy az úr a teljes sajtótájékoztató alatt ezzel játszott - Polacheck). Vakuk villantak, a gépből sajnos szinte semmi nem látszott, a szolgáltatásokról érdeklődő kérdésre viszont csak azt a választ kaptuk, hogy "olyan lesz, mint a többi". Jól hangzik.
Samuel Wang, a Mio ügyvezető igazgatója
A legfontosabb kérdést - mely a régebbi Mio termékek támogatására irányult - legalább ötször kellett feltenni, mire valamire is használható választ kaptunk. A régebbi, iGO alapú gépek terméktámogatása nem szűnik meg, a gyártó szeptember és december között két ingyenes frissítést fog elérhetővé tenni. Az új Mio gépekre egyébként egy évig lesz elérhető az ingyenes térképfrissítés, a gyártó legalább kettőt garantál. Emellett egy érdekes kérdést is sikerült feltennünk a gyártónak a C310-zel kapcsolatban. Korábban ugye mind a Nav N Go, mind a Mio azt nyilatkozta, hogy ezt a készüléket minden probléma nélkül frissíthetjük majd az új iGo verzióra, azonban most azt a választ kaptuk, hogy a Mio az új MioMapet adja majd ehhez is. Ennek azért még utána fogunk járni.
Bocha kolléga nem említette, de kaptunk még egy csodás előadást arról, hogy a Mio merre is képzeli el a továbbiakban a navigációt. Egy üzletember útját követhettük végig egy rövid videóban, aki mindenben a navijára támaszkodik. Ez alapján hamarosan találkozhatunk Yellow Pages szolgáltatással a készülékekben (külön kiemelték, hogy ez lesz az első extra, amit bevezetnek), majd a későbbiekben real time időjárásjelentéssel segítik majd az utazókat, sőt a PNA-kban is meg fog jelenni az e-mail funkció, valamint a benzinárakat is tudja majd a készülék kutanként, amit hazánkban kicsit kétlek. Számunkra inkább nevetségesen ható volt, nem pedig érdekesség, a Mio közösségi hálós programja. Képzeljük el ezt úgy, mint az iWiW-et. Megérkezünk egy általunk ismeretlen városba, és az ottani Mio felhasználók majd segítenek rajtunk. Aha. - Polacheck
Az új PNA-k
Bár a sajtótájékoztatón új termékeket nem mutattak be, láthattunk egy diát, melyen az új termékcsalád tagjai voltak láthatók. Három kategórián belül összesen nyolc új gép érkezik. A Moov széria az átlagos igényekkel rendelkező felhasználókat célozza meg. A Moov 200e és 200u 3,5 hüvelyk átlójú kijelzővel érkezik, nem lesz bennük se Bluetooth, se a már említett fotós navigáció, ellenben tartalmazni fogják a SiRF InstantFix nevű technológiát, mely az eddigieknél is gyorsabb pozícionálást tesz lehetővé. Az szám végén lévő betűk a térképállomány méretét jelölik, az u a teljes Európás változat, az e-ben pedig alig több mint egy tucat térkép lesz, hogy pontosan mely országoké, azt egyelőre nem tudni. Az általunk is használt 330-as széria szintén két, térképállományában különböző tagot számlál, melyek jóval okosabbak a 200-as család gépeinél. 4,3 hüvelyk átlójú kijelző, Bluetooth és fotós navigáció kerül beléjük, továbbá a kisebb gépekhez hasonlóan lesz bennük trafipax előrejelzés. A Moov család legokosabb tagja a 360u, mely a 330 szolgáltatáskínálatát a telefon kihangosításának lehetőségével toldja meg.
A sajtóanyagból kiszedett kép
A professzionális felhasználóknak a cég a Monk G405FEU kódnevű készüléket ajánlja. A masinát szintén 4,3 hüvelykes kijelzővel és teljes Európa térképpel vértezik fel, újdonság viszont az integrált MP3-lejátszó, valamint - ha jól értelmeztem a specifikációs táblázatot - a GSM-modul. A gyártó honlapján ez és a "felfedezőknek" szánt Mermaid gépek nincsenek fent, ezért a konkrétumok nem ismertek, a Monkról a sajtóanyagban sem volt kép. Végül, de nem utolsó sorban itt van a kisebb térképállománnyal szerelt Mermaid 425EEU és a teljes Európát tartalmazó T455FEU. A táblázat alapján ezek a Moov 360u MP3-lejátszó szoftverrel kiegészített változatai lesznek, de szinte biztosak lehetünk benne, hogy azért más különbségek is akadnak.
Hogy őszinte legyek, az új rendszer abszolút nem győzött meg. A sajtótájékoztatóra a márciusi események fényében nagyon szkeptikusan mentem el, azt hittem, hogy az iGO után megállt az élet a Mio háza táján, ami azért kissé naiv elképzelés volt. Jó látni, hogy van egy működő navigációs rendszerük, mely pár valóban hasznos újítást is hozott (fonetikus bevitel, nem kell az országneveket is beírnunk), azonban a látottak alapján a közelébe sem ér a régi MioMapnek. A mókusvakítások hallatán jókat kuncogtam, ennek tükrében izgatottan várom a júniusi TV reklámokat, valószínűleg hasonlóan mókásak lesznek. Viszont az a helyzet, hogy ez alapvetően egy szomorú dolog, azt pedig különösen sajnálom, hogy minden próbálkozásunk ellenére sem tudtunk egy korrekt választ kicsikarni a terméktámogatással kapcsolatban. Talán legközelebb.
Egyáltalán nem érzem magam meggyőzve arról, hogy a Mionak jót tett az iGO-ról a váltás az új MioMapre. Nekem elsőre eléggé logikátlannak és átgondolatlan struktúrájúnak tűnt a PNA, azonban lehet, hogy csak szokás kérdése a dolog. A sutaságain viszont jót röhögtünk a kocsiban a két velünk utazó (nem szakmabeli) újságíró kollégával együtt, így elmondhatjuk, hogy nem csak nekünk okozott mosolygós perceket az út. A távirányítós autót pedig megérdemeltük volna, hiszen hátrányból indultunk: Navit kellett használnunk - Polacheck
Bocha feat. Polacheck
Képek a Tele Atlas kisbuszáról
Érdekesség gyanánt íme pár kép az említett Tele Atlas kisbuszról, amivel az új utakat, változásokat rögzítik. A cégnek jelenleg kereken ötven ilyen vagy ehhez hasonló járműve van világszerte, ebből hazánkban egy üzemel, Észak-Amerikában pedig több mint húsz tevékenykedik.