Hirdetés

Airis T620 - belépő szintű navigációs PDA

Bevezető, csomagolás

Ha valakitől megkérdeznénk, hogy mit gondol az Airis termékeiről, valószínűleg csak bután pislogna. Ez nem is csoda, hiszen itthon a cég annak ellenére sem túl ismert, hogy rengeteg elektronikai eszközt gyárt, kezdve a hordozható és asztali DVD lejátszóktól egészen a PNA/PDA-kig. Pontosabban ez így nem teljesen igaz, az Airis által fémjelzett PDA-k és PNA-k ugyanis a MiTAC (Mio) gyártósorain készülnek.

A T széria két legújabb gépe tavaly év végén került a boltok polcaira. A kisebbik, T610 nevű modell sokmindenben különbözik bátyjától, nincs benne se WiFi, se Bluetooth, valamint processzora is 100MHz-el lassabb órajelen ketyeg – ebből adódóan viszont még a T620-nál is olcsóbb.

A T620 egy átlagos méretű dobozban érkezett, melynek elején büszkén virít a „PC + GPS + WIFI + BT” felirat. Tény ami tény, ennyi pénzért az ember nem is várhat nagyobb szolgáltatáskínálatot. A kicsomagolás után elégedetten konstatáltam, hogy nem spóroltak a tartozékokkal: a Windows Mobile 5.0-t tartalmazó CD és a kézikönyv mellett USB kábelt, hálózati és autós töltőket, valamint egy meglepően jó minőségű, tapadókorongos autós tartót is kapunk a pénzünkért – bár egy tokot azért még belepréselhettek volna a doboza, függetlenül attól, hogy a kütyü elsődleges célja az autós navigáció.

Az autós tartó nagyon jó, a gép teljesen stabilan van benne, a töltő csatlakozójának pedig van egy külön fogója, tehát biztos, hogy nem fog kihúzódni menet közben.

Hirdetés

Külső

Az árcédulán szereplő összeg ismeretében kicsit féltem, hogy vajon milyen minőségű is lesz a T620. A kézbevétel után kellemesen csalódtam, abszolút nem kelt gagyi hatást, bár látszik rajta, hogy nem egy kétszázezres gép. Kézbe véve nagyon könnyűnek tűnik, 130 grammnál nem saccoltam volna többnek, úgyhogy meg is lepődtem, hogy igazából ennél 40-nel nehezebb. Az illesztésekre egy szavunk nem lehet, a kütyü abszolút nem recseg-ropog, egész masszív benyomást kelt.

A készülékház téglatest formájú, a sarkok lekerekítettek. Tipikus „oldszkúl” PDA kinézetű, nem hivalkodó, szín és formavilága letisztult, az elegáns jelző viszont túlzás lenne rá. A fémnek látszani akaró műanyag előlap nagy részét a 3,5 hüvelyk átlójú érintőkijelző foglalja el, felette két állapotjelző LED, alatta pedig a kezelőszervek találhatók. Az öt irányú joystick elég törékenynek tűnik, de kényelmesen használható. Körülötte négy gomb van, melyek a rájuk festett ikonok ellenére természetesen szabadon konfigurálhatók.

A hátlap már nem akar fémnek kinézni, érdes, fekete színű műanyagból készült, mely meglepően kellemes fogást biztosít a T620-nak. A (szemből nézve) jobb felső sarokban található az igen méretes, teleszkópos stylus, mely méreténél fogva nagyon kényelmes. A teteje lecsavarozható, ám hogy miért, arról fogalmam sincs – a reset nyílásba ugyanis nem fér bele, ellentétben a toll hegyével. A stylus silója mellett található a külső antenna csatlakozó, az alatt pedig a beépített hangszóró. A hangminőség átlagos, a hangerősség viszont jónak mondható, a navigációs szoftver kellőképp hangosan szól rajta, ami ugye egy ilyen készüléknél nem hátrány.

Felül három mágikus betű olvasható: GPS. Ezt meglátva minden járókelő egyből tudni fogja, hogy nem egy akármilyen ketyere lóg a szélvédőnkre rögzítve, hanem egy navigációs PDA. Azonban egy fokkal talán még ennél is hasznosabb a felirat melletti két bemélyedés, melyek az autós tartó rögzítési pontjai.

Alul kapott helyet a standard miniUSB csatlakozó, melyen egyben a töltő csatlakozó is. Mellette figyel a reset nyílás, valamint egy stylussal használható on/off csúszka, amivel ténylegesen ki lehet kapcsolni a készüléket, nem csak standby-ba tenni. Jobb alul a mikrofon árválkodik, bal felül az SD/MMC kártyanyílás (pirospont!), alatta pedig a 2,5mm-es jack csatlakozó, valamint a bekapcsoló gomb.

A kijelző sajnos nem nyerte el a tetszésemet. Felbontása a szokásos 240 x 320 pixel (QVGA), átlója pedig 3,5 hüvelyk, azaz meglehetősen nagy méretű. A fényerő 11 lépésben állítható, minimálison biztos, hogy senkit sem fog zavarni vezetés közben, maximálison pedig felveszi a versenyt egy belépő szintű zseblámpa fényével. A színek viszont valahogy nem az igaziak, egyszerűen nincs jó képe - ráadásul a belátási szöge is elég kicsi.

Belső, szoftverek

A Windows Mobile 5.0 for Pocket PC operációs rendszert futtató gép szíve egy 400MHz-s Samsung S3C2440-es processzor, a RAM/ROM mérete pedig a szokásos 64/128MB. A rendszer sebességével nincs semmi gond, az alkalmazások gyorsan elindulnak, a filmek lejátszásával viszont itt is vannak problémák, bár szerencsére nem olyan vészes a helyzet, mint pár konkurens gyártónál. A 700MB-os DivX/XviD filmeket az Airis nem tudja egy az egyben lejátszani, úgyhogy vagy át kell alakítani őket a QVGA kijelzőnek és a gép erőforrásainak megfelelőre (erről majd egy külön cikkben), vagy el kell játszani a TCPMP beállításaival.

A szintetikus sebességteszteket Anton Tomow Pocket PC Mark nevű programjával végeztem. A CPU tesztek eredményei nagyjából megegyeznek a 400MHz-s Intel processzorral rendelkező HP gépekével (hw6915, rw6815). A memóriasebesség az átlagosnál egy kicsit gyengébb, a fájlrendszer sebessége pedig szokatlanul gyors egy WM 5.0-s géptől.

Pocket PC Mark v1.03
Dhrystone Benchmark (CPU) 146,30 MIPS
Whetstone Benchmark (CPU) 5,78 MWIPS
Memory Benchmark 595,70 points
File system Benchmark 90,21 points

A szabadon felhasználható memória elég nagy, RAM-ból kb. 40, ROM-ból (azaz tárhelyből) pedig több, mint 90MB áll a tulajdonos rendelkezésére. Ez főleg annak köszönhető, hogy a készülékről hiányoznak a nagyobb gyártók által megszokott, előre feltelepített segédprogramok, még egy GPS-es helyzetjelző sem került rá. Az egyedüli extra program egy valuta és mértékegység átváltó funkcióval is rendelkező számológép, az eCalc. A tárhely SD/MMC kártyával bővíthető.

A Windows Mobile gyári programjaira és PIM funkcióira nem térnék ki, mivel ezekről ide kattintva egy külön cikk is olvasható.

Adatkommunikáció, GPS, akkumulátor

Mint az a bevezetőből is kiderült, a készülék fejlett adatkommunikációs képességekkel lett megáldva. A repertoárból egyedül a manapság már eléggé háttérbe szorult, ám néha technológiai korlátjai ellenére hasznos IrDA port hiányzik. Van viszont Bluetooth 2.0 és 802.11b/g szabványú WiFi. A hatótávolságuk elég jó, a WiFi a teszt során kiválóan teljesített, a T620 gond nélkül csatlakozott titkosítatlan és WEP kulccsal ellátott hálózatokhoz is. A Bluetooth már problémásabb volt, ami az MS BT Stack-nek köszönhető: nincs A2DP, néhány eszközzel problémás volt a párosítás. Kellemetlen továbbá, hogy a bekapcsolását követően a készülék tetején kigyullad egy nagyon erős fényű LED, ami pl. vezetéskor biztos, hogy zavaró.

Jöjjön a legérdekesebb pont, a beépített GPS vevő. Típusa a kissé túlhypeolt SiRF Star III-s. Sokmindent nem lehet róla mondani, a teszt során általában jól tette a dolgát, a boot idő (azaz a bekapcsolás után eltelt idő, ami alatt elég műholdat talál a gép a pozícionáláshoz) hideg/meleg indításkor is 30-90 másodperc között volt, azonban előfordult, hogy abszolút nem talált műholdat - ilyenkor csak a gép újraindítása segített. Az általam használt navigációs szoftver az iGO 2006 volt, mely tökéletesen együttműködött a géppel, felismerte a beépített GPS-t, a sebességgel pedig szintén nem voltak gondok.

A beépített akkumulátor 1200mAh-s, elméletileg otthon nem cserélhető – ha viszont valaki már kettőnél több csavart kicsavarozott életében, valószínűleg nem lesz gondban, ha mégis erre adná a fejét. Az üzemidő navigáláskor 2-3 óra, ami nem sok, de mivel a gép mellé jár autós töltő is, ez majdnem lényegtelen. Az akkuszint kijelzésével viszont valami nem volt ok, a töltöttséget jelző csík nem viselkedett túl következetesen. Volt, hogy miután feltöltöttem a gépet, az akkuszint a töltőről levétel után leesett 90-re, amit 5 perc iGO-s térképnézegetés még 20%-al lerántott. Már gyári hibára gyanakodtam, de pár perc elteltével a töltöttség visszamászott 90% fölé, ami jóval reálisabb.

Összegzés: Ha az árát is figyelembe vesszük, az Airis T620 egy nagyon jó gép. Bruttó 75.000 Ft körül egy internetezésre és PIM funkciók ellátására is alkalmas navigációs PDA-t kapunk, igaz szoftver nélkül, mely legalább további 10.000 Ft költséget jelent. Azonban a különböző fórumokon sajnos elég sok panasz olvasható a gépről, ami néha nem tér vissza standby módból, magától újraindul, vagy használat nélkül is lemerül. Ezeket szerencsére nem tudom megerősíteni, a nálam járt példány minden szempontból stabil volt, ám a pakliban ezek is benne vannak. Ennek ellenére megérdemli a Tetszett minősítést, hiszen egy PNA ellenében jó választás lehet azoknak, akik a navigációs lehetőségen túl WiFi-re és Pocket PC-s programok futtatására vágynak.

Airis T620

Bocha


A készüléket az RRC Hungary DiFO üzletág biztosította. Köszönjük.

Specifikáció

Airis T620
Operációs rendszer Windows Mobile 5.0 for Pocket PC (CE 5.1.70 kernel)
Méret 72 x 125 x 17,8 mm
Tömeg 170 g
Processzor 400MHz-es Samsung S3C2440
ROM/RAM 128/64MB (90/41MB szabadon felhasználható)
Kijelző 3,5 hüvelyk átlójú, 240 x 320 pixel felbontású, 16 bites színmélységű érintőkijelző
Bővíthetőség SD/MMC, SDIO
WiFi 802.11b/g szabványú
Infra/Bluetooth nincs/2.0
GPS vevő 20 csatornás SiRF Star III
Audio 2,5mm-es jack kimenet, mikrofon, monó hangszóró
Fényképező nincs
Akkumulátor 1200mAh-s nem cserélhető Li-Ion
Egyéb Külső GPS antenna csatlakozó

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • Airis

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés