A Volvo S90 fedélzeti rendszere

Megnéztük, hogy mit tud a gyártó legfrissebb modelljének a fedélzeti rendszere, aminek kapcsán megtapasztalhattuk, hogy milyen az, amikor svéd szellemiségben készül egy gépkocsi beltere.

Kommunikáció, navigáció, összegzés

Noha az eddigiek alapján úgy tűnhet, hogy a Volvo tényleg odatette magát a rendszer megalkotása során, az okostelefonos kommunikációs repertoár nem teljes. Az egyre gyarkabban használt Android Auto felület például nem képezi az eszköztár részét, ha nem Apple telefonunk van, akkor a klasszikus Bluetooth kapcsolat lehetősége van csak meg. És ez sem működik tökéletesen, elvileg jó esetben a kocsi és a mobil között szinkronizálásra kerül a névjegyzék, az SMS üzenetek listája, a telefonfunkciók és a multimédia. Ezeket kis piktogramok jelzik a csatlakoztatott eszközök listájában, egy Galaxy Note7-tel és egy LG G5-tel minden frankón ment is, egy Huawei P9-cel viszont az üzenetek nem jöttek át. Elvileg ezt ugye a telefonon is engedélyezni kell, de a P9 nem dobott fel ilyen ablakot. Ugyanakkor viszont a zenelejátszásnál pont a G5-nél és a Note7-nél vettünk észre néha egy-egy megakadást, a Huawei ilyesmit nem produkált. Persze tudjuk, hogy hiába szabvány a Bluetooth, a verziószámok és a gyártók által használt szoftveres és hardveres apróságok mégis okozhatnak anomáliákat. Az viszont már a Volvo sara, hogy a zenelejátszás csak úgy működik androidos telefonról, hogy magán a készüléken kell összerakni a playlistet, az autó fedélzeti rendszere semmi ilyet nem tud, léptetni ugyan lehet a számok között, de albumborítókat nem lát, mappákat, vagy bármiféle számlistát nem tudunk lekérni és babrálni. Apró, de fontos extra viszont, hogy ha pendrive-ot dugunk a megfelelő helyre, akkor onnan még a FLAC állományokat is lejátssza a rendszer.


[+]

A telefonos összeköttetés egyik legfontosabb, kézzelfogható rákfenéje, hogy milyen módon tudjuk a kocsiban a készüléket tölteni. Ebből a szempontból a Volvo elég korrekt, két USB is akad, az egyik körül fehér a keret — csak ebben működik a CarPlay, tehát az iPhone-okat ide kell dugdosni. Viszont mindkettő 2,1 Ampert ad le, ami manapság elvárás, mégsem ugorja meg minden gyártó. A CarPlay ugyanolyan könnyedén működik az S90-ben is, mint általában az összes kocsiban, ahol eddig próbáltuk. A Siri engedélyezése alapfeltétel (az Apple azt gondolja, hogy mindent hangvezérléssel fogunk intézni, de ez itthon nem túl adekvát, lévén a Siri nem tud magyarul), utána rögtön megjelenik az iPhone lecsupaszított menürendszere, amely viszont fektetett nézetű. Így aztán alul-felül lesz egy jókora fekete sáv, de a 9,5 inches tablet így is bőven elég nagy, hogy a CarPlay által adott funkcionalitás (telefonálás, zene, navigáció) tökéletesen látható legyen.


[+]

Navigációt viszont maga a Volvo is ad, jobban mondva a Here. A Nokiától vett megoldás kifejezetten jó, teljes Európa rajta van, ami egyébként 30 GB helyet foglal valahol és havonta jönnek a frissítések, amelyek manuálisan, a tulajdonos által is telepíthetők. Az autóban GPS és GLONASS vevő is van, a pozíciót pontosan tartja, a magyar itíner korrekt, jól érthető, a következő manővert pedig a HUD-ra is kivetíti a Volvo. Egy okostelefonos megoldás kapcsán mindig elhangzik előnyként, hogy ha online tud lenni a készülék, akkor megjönnek a forgalmi információk és a friss térkép is adott, a Here pedig megpróbál ehhez a feladathoz felnőni, a TMC-t minden körülmények között használja friss információk kapcsán, de ha adunk neki a telefonról megosztva WiFi-n internetet, akkor még pontosabb forgalmi helyzetképet tud prezentálni és annak alapján tervezni. Az S90-ben egyébként van egy router, de a hazai forgalmazású autókban nincs SIM, tehát ugyan bekapcsolhatjuk a hotspot funkciót, de az maximum arra jó, hogy a kertben a Volvo legyen az ad-hoc LAN-party kiszolgálója, mert internetkapcsolatot nem tud varázsolni.

Az autó figyelmeztet, ha teendőnk van, a felhasználói kézikönyv pedig elérhető az érintőkijelzőn át. Az autó figyelmeztet, ha teendőnk van, a felhasználói kézikönyv pedig elérhető az érintőkijelzőn át.
Az autó figyelmeztet, ha teendőnk van, a felhasználói kézikönyv pedig elérhető az érintőkijelzőn át. [+]

Az S90 infotainment rendszere tehát már nem is csak infotainment. Nem csak arra jó, hogy a telefonunkkal történő kapcsolatot megoldja, hogy navigáljon, zenét szolgáltasson (videót is tud) és információkat adjon az utazásunk alatt erről-arról. Ez már egybe van gyúrva az autó hardveres erőforrásainak kezelésével is, a komplett középkonzoli gomberdőt egy óriási kijelző helyettesíti, ahonnan minden funkció elérhető, minden vezetési asszisztens állítgatható, gyakorlatilag egy interfész a sofőr és a gépkocsi között, amely nem mellesleg az infotainment feladatokat is ellátja. Láttunk már ilyesmit, egyre több fedélzeti rendszerbe kerülnek bele az automatizálással és a biztonsággal kapcsolatos funkciók és váltanak ki gombokat, kapcsolókat.

Biztos, hogy ez most a trendi irány, ugyanakkor valahol meg kell húzni egy határt, mert vannak olyan feladatok, amelyek egyszerűen egy tárcsával, egy kapcsolóval, egy egyedien beazonosítható formájú gombbal vezetés közben egyszerűbben intézhetők. Nem véletlen, hogy azért a hangerőt nem az ujjunk tapicskolásával változtatjuk itt sem, ahogyan a vészvillogó gombját is megtartották. Szerintünk a klíma (amit akarva-akaratlan, de elég sokan babrálnak menet közben) is ebbe a halmazba kell tartozzon. A S90 tehát egy nagyon menő, jól átgondolt, alapvetően gyorsan, pontosan és logikusan működő felületet ad az egészen kiváló ízléssel megformált beltérhez, mint felület, mint rendszer, mint mérnöki munka tényleg csodálatra méltó, de egy picit túl van tolva. Viszont élmény volt így is használni és valószínűleg pont az élmény lesz az, ami miatt a tulajdonosok is szeretni fogják kis hibái ellenére is.

Bog

A cikk elkészítésében a Telekom 4G/LTE mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

  • A BMW i3 fedélzeti rendszere

    Kipróbáltuk a német gyártó elektromos autóját, amely okostelefonos csatlakozás terén nem ígér semmi különöset, mégis nagyon jól teszi a dolgát. Az elektromos autózásról is elmondjuk a véleményünket.

  • Úton az önvezető autók felé

    Csendesen zajlik az autóiparban az a forradalom, amelynek a vége a teljesen magától közlekedő autó. Hat márka biztonsági és kényelmi berendezéseit próbálhattuk ki.

  • A DS 4 fedélzeti rendszere

    Prémium márka a Citroëntől, ebben is van elvileg MirrorLink, CarPlay és Bluetooth, ám a gyakorlatban mégsem annyira vidám a helyzet. Itt még sok csiszolásra lesz szükség.

  • A Seat Ibiza fedélzeti rendszere

    Nem kap különösebb hírverést a Volkswagen csoport fedélzeti megoldása, pedig kifejezetten jól sikerült és sokoldalú. Egy Ibizában próbáltuk ki.

Hirdetés