Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz schawo #321 üzenetére

    Hogy valódi számokkal is lássuk:
    A villamosenergia-termelés valódi számait sokkal jobban mutatja a CO2 kibocsátási érték. Magyarországon 235g/kWh volt a 2020 átlag. Egy liter benzin a 2400 g CO2. Egy átlagos, jól karbantartott benzines átlagos éves fogyasztása 7l, azaz 16,8 kg CO2/100km. Dízelé 5,5l x 2640g = 14,5kg CO2/100km Villanyautó téli-nyári üzemben átlagban 20 kWh-t fogyaszt, ami 4,7 kg CO2/100km

    Fogadjuk el, hogy ezek a számok valódiak, de van ami még mindig hiányzik: Késznek veszed, hogy a villamos energia az csak úgy van, pedig nincs, annak előállítása komoly beruházás, komoly CO2 lábnyom és változós hatásfok. Azaz azt is valahogyan elő kell állítani és ha fosszilis alapon működő erőművel teszed ott is csak nagyságrendileg az elérhető energia kb. harmada hasznosul akárcsak a belsőégésűnél (OK, az erőmű hatásfoka picit jobb).
    Azaz itt csak áttoltad a döglött lovat a villamos energia előállításhoz.

    OK, de ne legyen foszilis, legyen pl. atom. Ott is gigaberuházás kell ami évtizedek alatt térül meg/tünteti el a CO2 lábnyomát (egyébként a mi olcsóbb áramunkat most többek közt ennek köszönhetjük, mert az a beruházás már rég elinflálódott).

    OK akkor legyen napelem. Ott is gigaberuházás kell (ami vagy azért sok mert tényleg ennyire sok munka/energia kell hozzá vagy mert valakik nagyot kaszálnak rajta).
    Már eleve drága a napelem (több mint 1 évtizedre előre kifizeted a villanyszámlád), de ha ki akarod egyenlíteni a napszakok ingadozását vagy hatalmas tárolókapacitás kell mellé vagy nagyon komoly hálózatbővítés (vagyis össze kell kötnöd a termelőket meg a fogyasztókat bárhol is legyenek azok, pl. nagyon sokan ingáznak az elővárosokból/falvakból ahol könnyű az energiát megtermelni a városba ahol tip. napközben dolgoznak; nem kellene így legyen, de most ezen ugorjunk) azaz nagyon sok tartalékot be kell tolni a rendszerbe ami az idő nagy részében kihasználatlan marad.

    Ezzel a hatalmas fejlesztéssel még mindig csak ott tartasz, hogy a napszakok ingadozását fedted le, de az időjárás változásait nem (borus/nem borus hetek, hónapk, tél/nyár stb.). Azaz ehhez még rengeteg gyors reagálású erőmű kell amit csak az idő egy részében használsz azaz lassan térül meg és nem lesz olcsó ill. a CO2 lábnyomát is lassan hozza vissza.

    Nem ok nélkül ugrott meg a németeknél az áram ára és vsz. még ők sem látják a végét.

    Aztán van az a munka ahol az elektromos nem igazán opció pl. építőipar (ahol nem tudod előre letenni az infrastruktúrát) vagy áruszállítás/futárszolgálat ill. jó pár szolgáltatás (ahol a töltögetés állásideje zavaró) stb.

    Messze nem azt akartam mondani, hogy ne lenne olyan amire az EV nem megoldás, de nem mindenre is és nem a pár másodper alatt százra gyorsuló sportautók és a nem hibrid kellene ide (amit nagyon megy, mert a gyártóknak a hülye szabályozás miatt ott még van profit minimális tényleges fejlesztés mellett).

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák