- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Megmutatta a OnePlus a Nord 3 5G-t
- Hívószám-hamisítás
- Milyen okostelefont vegyek?
- Xiaomi 11 Lite 5G NE (lisa)
- Xiaomi 12 - az izmos 12
- Yettel topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Termékoldal buktatta le a Huawei Watch Fit 3-at
Hirdetés
-
Snapdragon 8-as szériával várhatók a Honor 200-ak?
ma A Honor 200 állítólag a 8s Gen 3-at, a 200 Pro változat pedig a 8 Gen 3-at használja majd.
-
Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
it Videohirdetésekre készülhetnek ezentúl a virtuális világokban a Roblox játékosai.
-
VR játék lesz az Batman: Arkham Shadow (Meta Quest 3)
gp Egyelőre csak egy teaser trailert kaptunk a teljes leleplezésre a Summer Game Festen kerül sor.
-
Mobilarena
Vásárlási segédlet - Karbantartás - Egyéb hasznos dolgok
Mielőtt kérdeznél olvasd el a téma összefoglalót, vagy használd a keresőt
Aktív témák
-
Doki-HUN1978
senior tag
válasz Teasüti #40300 üzenetére
-Persze ha korrekt akarok lenni ide írom, hogy a nagyobb tömeg miatt jobban gyorsul lefelé
Ezt kár volt hozzáfűzni, ezzel elveszted minden hiteledet, még ha amúgy okosság is lehetne a többi része.Nem értem, miért vesztettem el a hitelemet?
A nagyobb tömegű test jobban gyorsul lefelé nem igaz?!Egy pontot még szerettem volna arra az oldalra húzni, ha már egyszer a kerék mérete miatt gyengítettem. Illett ezen tulajdonság előnyét is megemlítsem. (hogy értsd a miértjét)
Persze nem akarom ezt a kérdést így túllihegni.
Erről egy bikemagos cikk jut eszembe, amelyben a magyar meridások páros versenyéről írtak több részben is.
Közben megtaláltam.
A 2. kép fölötti bekezdés sok mindenre választ ad!Számomra a tanulság: Lehet ócskavasad, ha ügyes vagy és tisztában vagy a magad és kerékpárod képességeivel, jöhetnek a méreg drága karbon, meg 29-es kerékpárjaikkal a többiek.
A kerékpároson múlik 90%-ban az eredmény.[ Szerkesztve ]
"A szórakozottság a zsenik erénye"
-
deicide
veterán
válasz Doki-HUN1978 #40301 üzenetére
Na de a kerékpáros egy 26"-os vagy egy 28"-os bringán tud gyorsabb lenni? Mármint ugyanaz a bringás. Azért kérdem, mert vennék egy 28"-ost, ha lehetne tudni, hogy gyorsabb leszek rajta, mint most a 26"-oson.
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Hasaggymeg
veterán
Ha van türelmünk hozzá az idő megmondja melyik a jobb.Eddig a 26" elterjedtebb versenyeken,ami magáért beszél.Legalábbis ha jól tévedek.
[ Szerkesztve ]
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
deicide
veterán
válasz Doki-HUN1978 #40303 üzenetére
Az országuti geometriája nem fekszik a ferde gerincemnek és a fejem is hamar megfájdul, mert ahhoz, hogy előre nézzek jobban fel kell emelni a fejemet. Ezért szeretnék kompromisszumként Cross-Trekkinget, mer ott megmarad a montis testtartás, de a nagyobb és vékonyabb kerék gyorsabbá tehet. Szerintem beruházok egyre, ha találok megfelelőt. Amit linkeltem szerintem kicsi lenne nekem, keresek egy 23"-ost (58cm).
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Teasüti
nagyúr
válasz deicide #40302 üzenetére
Áttétel kérdése az egész. Majdnem mindegy a kerékméret az emberi erővel elérhető sebességeknél.
Nagyobb léptékekben van csak fontos szerepe, ahol már a légellenállás is döntő fontosságú.Ahogy feljebb olvastam ---Lasali--- írását, mikor nem tudta tartani 26-os kerékkel az outis tempóját, az nem a kerékméret miatt van. Jó eséllyel hatékonyabb az outi bringa, valamint nagyobb áttételekkel szerelik, így nagyobb végsebességeket lehet elérni vele. 26-os gépen egyrészt nincs olyan nagy áttét, másrészt ezen a kisebb kerék sem segít épp, meg a nehezebb bringa.
(#40301) Doki-HUN1978
Reméltem nem kell ezt megmagyarázni, mert tudni illik a tömeg nem függvénye a gravitációs gyorsulásnak.
Általános iskolás fizika.[ Szerkesztve ]
-
deicide
veterán
válasz Teasüti #40306 üzenetére
??. Én is tapasztaltam, hogy 120kg-os tömegemmel jobban gyorsultam lejtőn, mint egy cingár bringás.
26 vs 28, most összezavarsz, mivel mindkét bringán a nagytányér 48-as, akkor a kerékmérettel nem lesztek előrébb sebességben azonos fizikai állapotot feltételezve?
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Hasaggymeg
veterán
válasz Teasüti #40306 üzenetére
.. a tömeg nem függvénye a gravitációs gyorsulásnak....légüres térben bro,légüres térben!
[ Szerkesztve ]
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
---Lasali---
Közösségépítő
válasz ---Lasali--- #40309 üzenetére
Találtam egy ilyen kis irományt: Mitől gurulnak ugyanazon lejtőn gyorsabban a nehéz biciklisták, mint a könnyűek?
Nem az áttétellel volt a baj, az tök mindegy. 44-11 van a montin, de az is elég 45 ig kb. Annyival meg nem mentem, csak meló után üldöztem egy haveromat, aki 36 al ment, és kifulladtam, majd meg szakadtam. 40 et át lépni nekem iszonyú erő kifejtésbe telik vele, míg a 28 as kerekű crosstrekinggel 45 öt is nyomtam tartósan, pedig azon picit szélesebb is volt a gumi.
Egyszerűen a 26 os keréknek az alacsony, keskeny slick gumival, olyan kicsi kerülete, hogy sokkal jobban kell pörgetni, de ezt lehet is érezni, meg látni is a biciklin ülve, hogy sokkal gyorsabban forog a kereke azonos tempónál, mint annó a trekkingen.
És ugyan akkor, ugyan ezért, jobban megugrik, de hamar elfogynak az 1-2 fok különbségű áttételek, szóval elindulok vele izomból, és hopp elfogyott a sebesség, váltok, megint elfogyott. megint váltok.. Míg a 28 as kerekű trekkinget hosszabban lehet gyorsítani.
Jah és a 26 os kerék sokkal hamarabb meg akar állni, nem tud annyit gurulni mint a 28 as, továbbá érzem hogy az út egyenlőtlenségeibe megakad, érzem hogy egy kátyuba belemenni a 28 ashoz képest olyan, mintha belefékeznék..Valamint ha már itt tartunk, amikor sokat mentem az országútimmal, akkor vettem észre, hogyha kisebb lánctányérral (39 fog) hajtok kisebb lánckereket, akkor nehezebb hajtanom a bringát, úgy érzem nem tudok többel menni, vagy csak nagyon nehezen tudnék. Mikor pedig felváltottam a láncot 53 as fogszámú lánckerékre, úgy éreztem hogy azzal tudok keményebbet menni. És ugyan ezt éreztem később a 32-44 nél is, meg a 36-48 nál is. És itt sem arról beszélek hogy a lábam elforgott volna, a pedálfordulatszám azonos volt, egyszerűen valahogy a nagyobb tányérral könnyebb elhajtani a biciklit, erre sem találtam magyarázatot.
[ Szerkesztve ]
-
deicide
veterán
válasz ---Lasali--- #40310 üzenetére
3 hsz-el feletted linkeltem
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Hasaggymeg
veterán
válasz ---Lasali--- #40312 üzenetére
Nem ér,ti csaltok,gugliról nem volt szó!
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
Teasüti
nagyúr
válasz Hasaggymeg #40308 üzenetére
Attól, mert a légellenállás bekerül a képletbe, attól még fizikai tény marad. A gravitációs gyorsulás nem függvénye a tömegnek. Ahogy az a linkelt cikkben is szóba kerül.
Légellenállásban sem hinném, h sokat osztana szorozna az a pár centi átmérő különbség a keréken.(#40309) ---Lasali---
Ugyanarra a bicajra raktad fel mindkét kereket? És lehetőleg azonos állapotban volt a gép a két teszt közben?
Környezeti változók? (azonos szakaszon, ugyanolyan időjárás, stb). Azonos gördülési ellenállás? (mintázat, nyomás)
Légellenállás? (lobogó ruházat, stb).Önmagában a különbség erős becsléssel (nem számolva a gumi összenyomódásával) 7,7%-os különbséget jelent a megtett útban (kerület különbség). 80-as pedálfordulat mellett 44/11-es fokozatokban 26-os keréken nagyjából 40 km/h-t lehet elérni. 28-es keréknél ez 43 km/h-ra módosul (+- 0,2 mindkét esetben). 26-os keréknél 48/11-es fokozatokra lenne szükség a 43,5 km/h-hoz. Kicsit számolgattam, és az a 7,7% érvényes nem csak a kerék kerületeire, de a sebességre és még az áttételi arányra is. Vagyis ennyivel nagyobb fokozatba kell váltanod azonos pedálfordulat mellett, hogy tartani tudd azt a tempót, amit a 28-as kerékkel diktáltál. Másik fokozatban viszont módosul a lánc hatékonysága. És akkor más változókat még nem is vizsgáltam.
Kis tányér+kis lánckerék esetén keresztbe váltottál, ott már érezni a hatékonyságbeli különbséget.
Meg többet hajtogatod a láncodat a kisebb kerekeken, nagyobb súrlódási veszteség. De ezt sem gondolnám jelentősnek. Bár, ha azt nézem, h én most rozsdás és csikorgó lánccal közlekedek és úgy érzem nagyon nem mindegy a láncvonal, akkor de, szignifikáns különbség van.Ugyan egy huszárvágással ráfoghatnánk, h mindez önmagában a kerékméret műve, h kifulladtál kisebb kereken.
De annyi tapasztalatom nekem is van az aszfalttal, h ott a fenti változók sokszor nagyon is jelentősek. Már attól is kikészülök, h egy kis szellő hátráltat és tartani próbálom az iramot.
Szóval 7-8% különbséget simán összehoznak neked az egyéb tényezők is.[ Szerkesztve ]
-
belaazallat
addikt
válasz deicide #40302 üzenetére
Nem nekem szól a kérdés, de ha megengeded válaszolnék rá! 28-as nekem jobban bevált, az "áramvonalasabb testtartás miatt. Meg amit itt leírtam.
(#40316) deicide
Nekem érezhető volt a különbség a két bringa között a cross sokkal jobban indult meg, dinamikusabbnak éreztem. Puding próbája az evés! Próbáld ki rokonod bringáját, úgy könnyebben tudsz dönteni.[ Szerkesztve ]
"Ha valami el tud romlani, az el is romlik. Ha nem tud elromlani, akkor oda kell adni Bélának, és el fog... ;]" by peterkeT \__/ Online FPS nick: Celpont \__/ Minden út járható. ... Harckocsival! Hummer rulez!
-
deicide
veterán
válasz belaazallat #40315 üzenetére
Köszönöm. Arra jutottam, hogy ki kell próbálnom, bátyámnak van egy 28-as KTM-je, de ha esetleg sokkal gyorsabb nem is leszek, legalább lesz egy bringám aszfaltra, a mostanival meg mehetek terepre, akkor már nem fogom sajnálni annyira, mint most, hogy csak ez van
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Doki-HUN1978
senior tag
válasz Teasüti #40306 üzenetére
Úgy látszik hiányoztam fizika órán mikor ez volt a téma, de arra határozottan emlékszem, hogy egy ping-pong labdát és egy teniszlabdát ugyanazon lejtőn legurítunk akkor a teniszlabda ért le elsőként.
Ennek függvényében azért ezt a megállapításodat gondold újra kérlek!
"A szórakozottság a zsenik erénye"
-
gooool
őstag
Sziasztok!
Ti mit gondoltok? Megéri Ultegra szettes outit venni vagy elég a 105 is? Ahogy elnéztem a mostani felállást ugyan az az egész, minimális eltéréssel, ami leginkább a tömeg (kb. plusz 200g az Ultegra javára), ellenben az ár olyan 100K-s diffi is simán megvan.
A Dura-Ace abszolút esélytelen átlag embernek, szintén 200g-ért és semmi pluszért nem adnék közel kétszer annyit.Köszi a választ!
[ Szerkesztve ]
Üdv, Balázs
-
-
rétisün
veterán
válasz gooool #40319 üzenetére
szerintem hobbi szinten a 105 is bőven elég. dura-ace meg aztán tényleg felesleges, én pl. azzal se lennék előbbre, én vagyok a leggyengébb alkatrész a gépezetben
(#40322) deicide: és 6-8 barra fújt keskeny (ált. 23-as) gumi
[ Szerkesztve ]
war...war never changes.... hol kezdődik a valóság, és hol ér véget a képzelet.....Ron Swanson for president !!
-
---Lasali---
Közösségépítő
válasz Teasüti #40314 üzenetére
fúú basszus..
Na! Kezdem olvasni, vagyis tákolni a válaszokat.
Nem ugyan arra a bicajra raktam fel mind a két kereket, az érdekes lett volna felni fékes rendszernél.
Azonos állapotban volt, én biciklim volt mindegyik, én raktam össze őket, én szervizeltem. Én állítottam be őket, kb a hátam-karom szögei is ugyan azok voltak, kormány magasság, minden... Alkatrészek közt elhanyagolható különbség volt, a két bringa súlya is pár 100 gramm eltéréssel azonos volt. Kerekek agyra-felnire-küllőre szinte egyeztek. Ugyan az a patent pedál, integrált hajtómű 9 es rendszer stb stb.
Pár apró különbség, hogy a trekking gumija kb 3mm szélesebb volt az pedig az MTB javára válik, de nem ő nyert a tesztben, tehát ez sem változtat a dolgokon.
Mindig 6 barra fújtam mindkettőt, 5 barnál én már érzem hogy nehezen mennek.
Környezeti változók, hagyjuk már.. ez nem olyan teszt volt hogy életembe először elém rakták a két biciklit és mennyek velük egy 5km es kört. A trekkingbe belenyomtam 9700 km -t, utána ellopták, és elkezdtem a montit használni munkába járni meg túrázni.Ezeket az adatokat milyen pedálfordulatszámnál számoltad?
Valamint adott gumiknak a kerületével számoltál? Mert ugye nem milyen mennyire ballonos, milyen a szövet szerkezete hogy mennyire magas, stb..
Szerintem ennél többet ki lehet velük tekerni még azelőtt hogy elforogna a lábad nagyon magas fordulatra (bő 100 fölé pl) 40kmh az 26 os kerékkel még keskeny 28mm es gumival is kevés, pedig azzal sokkalta kisebb a kerék mint terep gumival.
A 28 as keréknek meg 32mm es gumival sokkal többet gurul egy hajtókar fordításra 48-11 be mint egy országúti 53-12 ben 23mm es gumival, szóval ezek az eredmények elég falsak.Nem váltottam keresztbe. Kb 30-35 ös tempónál van ez, amikor az országutin a 39 es tányér lassan kezd elfogyni de még alul van 3 fokozat, a nagytányér meg még sok, szóval ez az a sebesség ahol a 10 es rendszerben mindegy melyik tányért választod, mindegyiken eléggé keresztbe kell tenni a láncot.
Én értem hogy összehoznak a tényezők ezt azt, de azt nem hozzák össze, hogy a montival "országúti" gumival menni olyan menni mint egy dízel teherautóval, amibe pakoloda sebességeket de nem megy, csak nyomatéka van, míg a trekkinggel kilősz mint egy honda VTI -vel.
[ Szerkesztve ]
-
Hasaggymeg
veterán
válasz Teasüti #40314 üzenetére
Figyelmen kívül hagyod,hogy a Földön vagyunk,ugyebár és nem csak az,amúgy valóban tömegtől független.gravitációs gyorsulás befolyásolja a lejtőn ereszkedő mondjuk azonos bringa 2 különböző tömegű lovasát, hanem a légellenállás is.Toronyból leejtett polisztirol golyó csak nem fog egyszerre Földet érni egy ólom golyóval.Holdat viszont már igen.
"Végy egy kerékpárt,nem fogod megbánni...feltéve ha életben maradsz."Samuel Langhorne Clemens link: https://cdn.rios.hu/dl/upc/2024-02/02/91209_d2j2gi0v6zwls7lx_1000006503.jpg
-
gooool
őstag
válasz TripleB #40320 üzenetére
& rétisün:
Ma ültem és kipróbáltam egy Ultegrás Meridát, igaz a hajtómű karbon FSA volt, de amúgy teljes 2011-es Ultegra. Nem lehet összehasonlítani az én kis régebbi szériás Sora-mmal, de tény, hogy élvezetesebb menni vele. Viszont olvasva a fejlődést a mostani 105 már simán jár ott, mint a 2011-es Ultegra, ha nem jobb, de a 105-öt még meg tudnám fizetni jövőre talán, az Ultegra már necces. Természetesen új kerékpárról van szó.[ Szerkesztve ]
Üdv, Balázs
-
Teasüti
nagyúr
válasz Doki-HUN1978 #40317 üzenetére
Ping-pong labda pár grammos tömege és a tenisz labda 5-6 dekagrammja között nagyságrendi eltérés van.
A ping-pong labdára kisebb gravitációs erő hat (nem keverendő gravitációs gyorsulással!), mivel kisebb a tömege.
Ez azt jelenti, hogy kevésbé húzza a gravitáció a föld középpontja felé, kisebb az az erő, ami lehúzza a lejtőn.
Viszont a teniszlabdáénál nagyobb ellenerő fékezi, mivel rosszabb a tömeg/felület aránya, amiből a közegellenállás keletkezik. Ez a két erő tart egymással egyensúlyt alapesetben és egészen addig tart a gyorsulás, míg kiegyenlítik egymást. Ezt hívjuk végsebességnek. Az igaz természetesen, h a nagyobb tömegre nagyobb gravitációs erő hat. Ezt hívjuk súlynak, amit mindenki ismer. Viszont ha gyorsulásról beszélünk (9,81 m/s^2), azzal nincs összefüggésben a tömeg. Ha szabadesést vizsgálunk, akkor ha egyszerre indítasz két különböző testet, akkor ugyanolyan sebességgel kezdenek el zuhanni, egészen addig, amíg az egyik el nem éri az aerodinamikai jellemzői nyújtotta végsebességét. Ahol is a gravitációs erő és a közegellenállás tart egyensúlyt egymással, az egyik annyira húzza lefelé, amennyire a másik fékezi (tolja felfelé? ). Ekkor megszűnik a gyorsulás. Egy áramvonalasabb test később éri el ezt a sebességet, egy nehezebb test szintén később. De nem tömegéből eredően gyorsul jobban, hanem mert a nagyobb tömeg jobb közegellenállási tényezőt jelent. Vagyis nagyobb közegellenállási erőre van szükség ahhoz, hogy kiegyensúlyozzuk az m*g gravitációs erőt.Röviden: Újragondoltam. A tény tény marad.
-
deicide
veterán
válasz Doki-HUN1978 #40330 üzenetére
Akkor ha esetleg belebotlasz olyan fitness bringába, ami tárcsafékes, 52-es tányéros, ne tartsd magadban kérlek Vagy ebbe a meridába olcsóbban.
Live fast - On high - Repentless - Let it ride
-
Teasüti
nagyúr
válasz Teasüti #40327 üzenetére
Helyesbítek , mikor ledobsz két testet a levegőben, akkor csak akkor kísérik egymást, ha ugyanolyan alakjuk van.
Így csak a tömeg eltérő a két testnél - m/A viszonyból következik a közegellenállás -, vagyis ugyanolyan képet fest a légellenállás/sebesség grafikonjuk.Ha eltérő az aerodinamikájuk, akkor más meredekségű parabolákat kapunk függvényképnek. Az egyik meredekebben ível felfele, így lehet az, hogy jobban gyorsul a másik.
(#40328) Doki-HUN1978
Esetünkben ez csak annyin változtat, hogy képbe kerül még a jármű és talaj közt fellépő ellenállás, valamint a lejtő meredekségével korrigálják a gravitációs erőt. A lényegen semmit sem változtat.[ Szerkesztve ]
-
TripleB
senior tag
-
szki
őstag
válasz Teasüti #40332 üzenetére
Nagyon fizikáztok ahelyett, hogy sportolnátok!
De már nem is tudom mit akartok itt modellezni! Tudtommal a bicaj nem űrrepülő légüres térben! Számoljatok a légellenálláson túl a talajjal érintkező gumik gördülési ellenállásával, és a csapágyak súrlódásával is. Vegyük a közös tekeréseink során már sokszor előforduló esetet: rétisün és Béla elindul lefele egy lejtőn kezdőlöket nélkül, és lefele sem tekernek. És nem meglepő, de Béla előbb ér a lejtő aljára! Most hadd ne írjam ki a testsúlyokat, bicajokatItt a buliidőszak ideje! Meg lehet futni, bicajozni 11 napon át! Január 2.-ig semmi meló
-
Doki-HUN1978
senior tag
válasz deicide #40331 üzenetére
Mindenképp írok, ha látok valamit.
Bár én elgondolkoznék TripleB bringáján is.
Aszfaltra teljesen felesleges a tárcsa...(#40332) Teasüti::
Tehát, van egy 500g ill. egy 515g súlyú felnink.
Ha egyszerre elengedjük őket a lejtőn melyik ér le elsőnek a lejtő aljára?(#40337) szki: Én már sportoltam ma... nyakig sárban.
[ Szerkesztve ]
"A szórakozottság a zsenik erénye"
-
Teasüti
nagyúr
válasz Doki-HUN1978 #40340 üzenetére
Hát attól függ melyiknek mekkora a haladás irányára vett merőleges vetülete.
Ha ugyanakkorák, akkor egy hangyaf@sznyival a nehezebb.
Ha a nehezebb nagyobb, akkor könnyen átbillenhet a mérleg nyelve.szki:
én ma már kisportoltam magam, itthon pihentetem az ízületeimet. -
Teasüti
nagyúr
válasz Teasüti #40341 üzenetére
Várjunk, mi? Már belezavarodtam.
Lássuk csak megint...
Azonos aerodinamika, eltérő tömeg, együtt esnek, különböző végsebesség.
Lejtőn gurulva bekerül még a talajra gyakorolt ellenállás, ami súrlódási tényező szorozva grav. erő korrigálva a meredekséggel. Grav. erő meg a tömeg és grav. gyorsulág szorzata. Vagyis...
Jah. A nagyobb tömeg jól jön a talaj ellenállásánál is.
Légellenállásban elméletileg csak végsebességben van különbség, gyorsulásban nincs, ha azonosak a felületek. -
Doki-HUN1978
senior tag
válasz Teasüti #40343 üzenetére
Azonos a felület, tehát az kihagyhatjuk az egyenletből.
Két eltérő tömegű test nem fog ugyanakkora gyorsulást produkálni.Pontosabban talán addig fognak, amíg az alacsonyabb tömegű el nem éri a végsebességét?!
Nem voltam jó fizikából, ezt már nem tudnám kiszámolni...
[ Szerkesztve ]
"A szórakozottság a zsenik erénye"
-
Teasüti
nagyúr
válasz Doki-HUN1978 #40342 üzenetére
Egyszerűsítsük le a példát, felületnek vegyünk egy 30mm x 26" és 29"-os téglalapot, tömeg adott. Legyen 30°-os lejtő. Súrlódási tényező (gördülési ellenállás) mondjuk 0,5. 20°C-os levegő sűrűsége 1,204 kg/m^3, Pillanatnyi sebesség legyen 1 m/s!
Ezek alapján végigmegyek a fentebb linkelt oldalon található képleten, ahol a pillanatnyi gyorsulást számolják. Abból megmutatkozik, hogy melyik az agilisebb.
a_pill = (m*g)*sin(alfa)-súrlódás*(m*g)*cos(alfa)-(alaki tényező, ami most legyen 1)*felület*levegő sűrűség*(V^2/2m).
26-os: a_pill=0,5*9,81*sin(30°) - 0,5*0,5*9,81*cos(30°) - 1*(26*25,4*30/10^6)*1,204*(1^2/2*0,5)=0,3226 m/s^2
29-es: 0,515*9,81*sin(30) - 0,5*0,515*9,81*cos(30) - (29*25,4*30/10^6)*1,204*(1/2*0,515)=0,3316 m/s^2
Elég kicsinek tűnik az eltérés.
Arra nem emlékszem, h ezt hogy kell szemléltetni adott idő alatt megtett távolságokkal, de mindjárt utána nézek.(#40344) Doki-HUN1978
Igaz, a talajon nem egyenlő a gyorsulás azonos felület esetén sem. :$ Hisz abban a tagban is benne van a gravitációs erő (tömeg * grav. gyorsulás), függ a tömegtől.
Hát konklúzió a mai estére: elmondhatjuk, h én követtem el baklövést, mikor kritizáltalak. Nem volt helytelen a megállapításod, én meg tök mást kezdtem el bizonygatni, aminek épp csak érintőlegesen van köze hozzá (grav. gyorsulás - ami persze még mindig nem függvénye a tömegnek ). Pozitívum viszont, h már értjük a fizikai hátterét.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz Teasüti #40345 üzenetére
Szóval ebben a fiktív példában hasraütés-szerűen megadott tényezőkkel a kiszámolt gyorsulások alapján, amik 0,3047 és 0,3126 (benéztem a képlet utolsó tagját, ahol a tömeg a nevezőben van ugye), erre az eredményre jutottam:
100 méteres lejtőn legurítva a két felnit a 29-es győz 33 századmásodperccel. 25,29 sec vs 25,62 sec.
De mivel fogalmam sincs egy kerék alaki tényezőjéről (amit az egyenletben figyelmen kívül hagytam), és gördülési ellenállásáról (hasra ütésre 50%), ezért nem tekinthető mérvadónak az eredmény.szerk: kicsit játszottam ezzel a két tényezővel és arra jutottam hogy az különbségen nem változtat nagyságrendileg. Jókora változásoknál is százados különbségek mutatkoznak csak gyorsulásban. Vagyis jó eséllyel 100 méteres lejtőn nincs meg 1 másodperces különbség sem időben.
[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Fizika óra: legurítunk egy 26-os (500 g) és 29-es (515 g) felnit a 30°-os lejtőn, akkor 1 km alatt jön ki egy másodperces előny a 29-es javára. ^^
Jó éjszakát mindenkinek!(#40347) bubi92
Mire gondolsz?
Egy henger palástfelületének merőleges vetülete az téglalap. Igazából tökmindegy mekkora felülettel számolok, csak a két felület egymáshoz vett aránya fontos a különbség kiszámolásához (az is lehet egy arányszám, ha tetszik - a hányadosa a két eredménynek). A kapott eredmények meg sztem kellően pontosak, h levonhassuk belőle a következtetéseket. Nem hinném, h sokat változtatna a dolgon, ha lemodelleznék egy konkrét felnit.[ Szerkesztve ]
-
---Lasali---
Közösségépítő
válasz Teasüti #40348 üzenetére
És ezzel most bebizonyítottad a semmit? Vagy azt hogy a nehezebb tényleg hamarabb ér le és az előbbi 2 órában nem volt igazad?
Mellesleg a súly többet 3% volt, ami nullával egyenlő, ugyan olyan felnik közt ekkora gyártásbeli különbség szokott lenni. Szóval szemléltető példának igen gyenge.[ Szerkesztve ]
Aktív témák
● Olvasnivaló az
1. hozzászólásban.
● 2013.04.01-től fokozottan ellenőrzik a rendőrök a kerékpárosokat!
● Bringás jókívánságok:
- Ésszel!
- Széles utat, gumifákat!
- Örökös hátszelet!
Itt a jó idő (és a magas UV sugárzás), úgyhogy hosszú túrák előtt kenjétek be magatokat naptejjel!
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Autós topik
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Gaming notebook topik
- Építő/felújító topik
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Proxmox VE
- World of Tanks - MMO
- További aktív témák...