- Poco F3 - a mindenes, de nem mindenkinek
- Milyen okostelefont vegyek?
- Garmin Forerunner 255 Music - nem csak futóknak
- Samsung Galaxy Watch5 Pro - kerek, de nem tekerek
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Megérkezett a Google Pixel 7 és 7 Pro
- Yettel topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- iPhone topik
Hirdetés
-
Különösen rendezett beltér hozható össze a Cooler Master új házában
ph A 49,73 literes térfogatú, látszólag jól szellőző modell tárt karokkal várja a konnektoraikat rejtő ASUS és MSI alaplapokat.
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
-
Érkezőben a Poco M6 4G
ma 5G-s és 4G-s Pro modell már van, hamarosan lesz Poco M6 4G-s alapváltozat is.
-
Mobilarena
Szeretettel köszöntünk a sztereó otthoni/szobai Hi-Fi világában !
Új hozzászólás Aktív témák
-
#56474624
törölt tag
Nem vitázom veled abban, hogy számok tekintetében felül lett múlva az "ósdi analóg technika", biztos igazad van, de ez engem nem is érdekel.
Egyértelműnek? Zeneszerető emberként ami kijön a hangfalakból, én azt.
De ahogy tapasztaltam, az LP-k hangzása mind a mai napig mérce (nem a zajszint miatt). És egy jobb CD-lejátszó is affelé húz hangzásban érdekes módon. SACD meg állítólag eredeti DSD-felvétellel, amit nem kódol át PCM-mé a lejátszó, még inkább, sőt már-már megtévesztendő a hasonlóság egy analóg felvételhez. De még mostanra is csak nagyon megközelítettük azt az LP-s hangzást. Le nem hagytuk egyértelműen.
De talán hasonlítsuk össze az élőzenével, melyik közelíti meg jobban. Én még nem tapasztaltam olyat, hogy egy rendszeresen komolyzenei koncerteket látogató ember azt mondta volna, hogy a CD mennyivel élethűbben szól az LP-vel szemben. Márpedig itt erről szól a fáma, no meg arról, hogy valamivel bizonyosan nem számoltál. Mert hogy az elméleted egyértelmű, azt látom. De a gyakorlat, ami zenében visszajön, az messze nem az.Mellesleg SACD-t nagyon sajnálom, hiszen egyrészt maga a formátum nem igen terjed el egyelőre, másrészt DSD-s felvételek kellenének csak (nem PCM-ből átkonvertáltak), de a piac diktál, nem pedig a szűk hi-fi réteg. És akkor itt be is fejezhetnénk, mert affelől nekem sincs kétségem, hogy a digitális technika önmagában nem lenne rossz, sőt nagyonis jó lehetne. De mikor fog előtérbe kerülni majd az igényesség?
-
DDL
őstag
Na persze a digit technikát nem sújtja a zaj. Ugye? A digit technikánál el lehet tekinteni ettől mi? A 120-140dB-est tartományból jó esetben 60-70 használható (a CD-n már a 60dB is nagy szó). Na jó 80dB. Ennyit meg egy jó vastag szalag nagy sebességen lazán aláz....
Tessék már kiszámolni a "felbontását" egy nagy sebességű 120um vastag 6mm széles szalagnak okoskáim.
Kösz a sértegetést egyébként.
Üdv: DDL
[ Szerkesztve ]
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
DDL
őstag
Na mennyi elektron szaladgál egy ósdi analóg cuccban? Mikor múlták felül a zajt?? A használható max. 60-70 dB-es dinamikatartománnyal? Ahol -60dB környékén már a használható jel igencsak torz? Nem csak zajos? A nagyobb felbontású rendszerek javultak már. Kezdik megközelíteni a '80-as évek végi analóg technika számadatait. Csakhogy már az analóg rögzítéstechnika is fejlódött...
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
DDL
őstag
válasz dabadab #4200 üzenetére
"(Az sem veletlen am, hogy digitalis szamitogepen potyogjuk ezeket a hozzaszolasokat, nem analog masinakon, pedig azokkal is kiserleteztek eleget.)"
Holott már több mint 10 éve léteznek analóg számítógépek. Csakhogy egylőre igen drága és bonyolúlt. Viszont ezért sokkal nagyobb a teljesítménye (egészen pontosan a jelenlegi mérőszámokkal nem értelmezhető). Keress a könyvtárban X Magazint és olvass! Csak hogy enyhén megkarcold az analóg számítógépek lehetőségeit.
Üdv: DDL
[ Szerkesztve ]
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
DDL
őstag
válasz #56474624 #4201 üzenetére
"...hogy számok tekintetében felül lett múlva az "ósdi analóg technika"..."
Ne felejtsük el hogy most a 20-30 ével ezelőtti analóg technikáról beszélnek. Nem a jelenlegiről...
Azért abba ne menjünk bele, hogy ez szól jobban vagy az a technika, mert ez egyrészt nagyon szubjektív másrészt ez már az elmélet megtestesülése. Azért azt el kell ismerni, hogy a digit technika elméletét sokkal "könnyebb" anyagi formába önteni, mint az analógot.
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
dabadab
titán
"Holott már több mint 10 éve léteznek analóg számítógépek."
Egy kicsit regebben, mar az okori gorogok is... (Tenyleg!) Arrol viszont nem tudok, hogy jelenleg barmilyen komoly analog gep lenne hasznalatban - nem lehet, hogy osszekeverted oket a kvantumszamitogepekkel?
szerk: eppenseggel a CD sem az a konkret up-to-date technologia, tobb, mint harminc eves multja van.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Ebit
addikt
Előre megjósoltam, hogy analog -digitális háború/ vita / lesz.
Személy szerint én azt gondolom, tapasztalom, hogy az analog gyártási technologia, teljesen letisztult, igaz a minőségi darabokhoz komoly háttér szükséges, nagyjából ezek is maradtak meg a piacon.
A digitális technikának is megvannak a maga előnyei, de a tömeggyártást jelenleg ők adják, természetesen itt is előfordulnak minőségibb darabok.
Szubjektiv véleményem szerint, ha lenne nagyobb összegem, mégis egy komolyabb analog láncot vásárolnék./lehet egy elavult csőves erősitőt./
-
dabadab
titán
"Előre megjósoltam, hogy analog -digitális háború/ vita / lesz."
Volt?... Oke, nehany analog-hivo valamiert ugy erezte, hogy rahajt a fizikai Nobel-dijra es a jelenleg elfogadottal meroben kulonbozo vilagmodellt skiccelt fel, de ennek semmi koze a hangrogziteshez magahoz (es vegkepp semmi konkret, valoban letezo technologiak es berendezesek osszehasonlitasahoz), hanem egyszeruen fizikai es informacioelmeleti kerdes.
DRM is theft
-
Cyrin
addikt
Uncsik vagytok már srácok, itt mindíg ez az analóg, digitális vita megy, ugyanazokkal a szereplőkkel, mindíg újra-újra kezdve.
Inkább csináljatok egy gyereket, az tuti analóg, és egyből értelmét veszti ez a nagy audiofülködés, egyből jó lesz a berippelt zenét is hallgatni a 6-ezres hangszórón (mint nálam)
-
DDL
őstag
válasz dabadab #4209 üzenetére
Egy kérdésemre válaszolj végre (egyszer ezt már feltettem neked is akkor még csak nem is reagáltál rá). Hogyan tudtak ezelőtt 25-30 évvlel ezelőtt LP-re rögzíteni (és vissza is játszani!) 80-100kHz-es mérő jeleket (egyes elvakult digitális hívők részére: kis torzítású tiszta jelek)? Amely teljesítmény ma már nem okozna olyan nagy gondot a digitális technikának sem. De még mindig sokkal drágább mint analógon.
Tessék mondani mennyi a magnószalag információ sűrűsége? Meg sem tudod állapítani. Annyi a változó a technikában (sebesség, szemcseméret, szalagvastagság, résindukció, szalagszélesség, résszélesség stb.). Mekkora a legkisebb leolvasható két szomszédos érték közötti különbség?
Arról nem tehetek, hogy nem vagytok ismerősek/járatosak az analóg rögzítéstechnológiában. Az smafu, hogy egy komolyabb 25(!) éves félprofi szalagos magnó negyedsávon(!) jó szalaggal 38 sebességgel 70-75dB-es jel-zaj viszont is tud. Ráadásul 10-12dB-lel lazán túl lehet vezérelni, mire eléri az 1%-os torzítást. És hol van ettől még a profi technika! Tessék 85-86dB-es valós dinamikatartományt elérni digit technikával 1% torzítás alatt.
Netán az LP-s okfejtésemben van a hiba? Hol? Mutass rá! Konkrét dolgokat írtam. Cáfolj meg. Arról nem tehetek, hogy megint nem tudjátok megvédeni az álláspontotokat.Itt akadunk el mindig. Pont ennél a felvetésemnél. Kissé szánalmas.
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
dabadab
titán
(Van egy olyan erzesem, hogy valahol, valamiert menthetetlenul elbeszeltunk egymas mellett. Talan most kiderul, hogy hol.)
"[i]Hogyan tudtak ezelőtt 25-30 évvlel ezelőtt LP-re rögzíteni (és vissza is játszani!) 80-100kHz-es mérő jeleket"
Jo minosegu felszerelessel. Nem ertem, hogy ez mikepp jon ide, ennek semmi koze ahhoz, hogy vegtelen felbontasa van-e az analog medianak, mert a 100 kHz a vegtelentol nagyon messze van.
"mely teljesítmény ma már nem okozna olyan nagy gondot a digitális technikának sem. De még mindig sokkal drágább mint analógon."
Az akarmilyen jel digitalis rogzitese rohelyesen olcso: ami sokba kerul, az a lanc analog resze, konkretan az ADC, de a digitalis technika egyaltalan nem draga (pl sztereo, 64 bit / 1000 kHz mintavetelezesu jel rogzitesehez 16 MB/s savszelesseg kell, ezzel egy szemetteleprol guberalt PC is siman megbirkozik).
"Tessék mondani mennyi a magnószalag információ sűrűsége? Meg sem tudod állapítani. Annyi a változó a technikában"
A fotosoknak nem okoz gondot az, hogy megmerjek az analog film felbontasat es dinamikatartomanyat, pedig ott is vannak valtozok dogivel. Nyilvan a vegeredmeny nem egyetlen szep konkret szam lesz, mint digitalis technikanal, hanem valamifele eloszlasfuggveny, de ettol meg merheto marad mind az idobeli, mind az amplitudobeli felbontasa.
"Tessék 85-86dB-es valós dinamikatartományt elérni digit technikával 1% torzítás alatt."
Tessek, 50%-os negyszogjel, ciklusonkent tizszeresere novekvo amplitudoval, 120 dB dinamikaval: 0, 1, 0, 10, 0, 100, 0, 1000, 0, 10000, 0, 100000, 0, 1000000.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Nekem ugy tunt, hogy a kovetkezo hozzaszolasok kapcsolodnak valamennyire ide, de nem tudom, hogy melyikre gondolsz:
#4176: itt mondtad azt, hogy az LP elvileg nem savhatarolt, pedig az (ha nagyon elmeletileg vesszuk a dolgot, akkor a kvantummechanika adja meg a vegso hatarokat).
#4179: szubjektiv tapasztalat
#4186: altalanos megjegyzes
#4208: szubjektiv velemenyek
DRM is theft
-
válasz dabadab #4216 üzenetére
És megint eljutottunk oda, hogy elméletben jobb a digit technika, csak eszköz nincs, ami meg is tudja valósítani.
Mutass nekem egy olyan készüléket, amivel le tudom játszani a 64 bit / 1000 kHz mintavételezesű jelet.
De olyat is mutathatsz, amivel "meg lehet szólaltatni" (vagy legalább megmérni) a négyszögjeledet a megadott dinamikával és torzítással. Jah, hogy ilyen eszköz sincs. Akkor miről is beszélünk? -
dabadab
titán
"Akkor miről is beszélünk?"
Szerintem arrol, hogy a jelfeldolgozasban (-tovabbitasban, -tarolasban, -akarmiben) alapvetoen az analog komponensek a korlatozok, ahogy arra te is ravilagitottal (mert hat nem azert kihivas ilyen jelhez DAC-ot epiteni, mert ne tudna a digitalis resze fogadni, hanem azert, mert az analog resze nem bir ilyen merteku precizitast produkalni).
DRM is theft
-
#56474624
törölt tag
Szerintem azért ne keverjük a kettőt. Tényleg vannak olyan audiofülek, akik a zene résztletein élvezkednek, hogy ezt meg azt mennyire jól kiadja rendszerük. Ugyanakkor egészen más az, amikor ez az egész összeáll, harmonizál, nem fáraszt, nem mászik erőltetetten az arcodba, egyszerűen csak nagyon élvezetes a produkció. De előbbinél még a 6k-s műanyag hangfal is élvezetesebb lehet szerintem.
-
DDL
őstag
válasz dabadab #4217 üzenetére
Nem az LP nem sávhatárolt, hanem az analóg technika. Ha nagyon elméletileg nézzük akkor a digit technika ugyanúgy a kvantummechanika korlátjaiba ütközik. Vagy a digit technika építőelemeire nem vonatkoznak a fizika törvényei?
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
DDL
őstag
válasz dabadab #4219 üzenetére
Sajnos a digit technika ugyanolyan építőelemekből áll mint az analóg. Tetszik vagy sem. Ha az általad forzírozott "problémákat" ki tudja majd küszöbölni az analóg technika akkor az analóg módon rögzített jel is javuló tendenciát mutat majd (mint ahogy azt teszi folymatosan ma is). Tetszik vagy sem. És a digit technika mégiscsak egy folymatos az analóg technika szolgáltatta adatfolyamot dolgoz fel ahol - tetszik vagy sem - adatvesztés történik. A rögzítés még sehol nincs, de máris belép a sávkorlátozás ugyebár. Legyen az bármekkora felbontású ADC....
A CD leolvasása analóg módon történik. Amelyet korlátozott felbontási képességgel (bár egyre javuló) alakítunk át digit jelekké. Ugyebár...
Mi a probléma a DAC analóg részével? Írd le pontosan..
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
Ebit
addikt
válasz dabadab #4217 üzenetére
"Újabban azonban különleges csemegeként ismét felbukkannak a közvetlen vágású lemezek is. Ezek nem a hagyományos közvetlen akusztikus hangfelvételi eljárással készülnek, hanem olyan elektroakusztikai berendezéssel, amely a mikrofon és a vágógép között nem tartalmaz magnetofont. Az ilyen lemezek fő előnye a nagyobb dinamika és a lineáris fázismenet. Hátrányuk, hogy vágáskor állandó előtolást kell használni, hacsak a vágógép kezelője nem partitúrával a kezében dolgozik. Megjegyezzük, hogy a mérőlemezek is többnyire közvetlen vágásúak.
Jelenleg a hanglemezek többsége sztereo technikával készül. A sztereo technika - a korábbi monoval szemben lehetővé teszi a fül intenzitás- és időkülönbség alapján működő irányhallási mechanizmusának kihasználását. Mono berendezésen hallgatva csak az időkülönbségek rögzítése nélküli, tisztán intenzitáskülönbséggel készített sztereofonikus felvételek adnak jó eredményt, vagyis az ilyen felvételek monokompatibilisek (összeférhetőek). Sztereo átviteli láncban mindenütt két független csatornára van szükség, egészen a hangsugárzókig. A két hangsugárzót egymástól adott távolságban felállítva - és azokat külön-külön csatorna jelével működtetve -, a hang a zenekar térbeli kiterjedéseként észlelhető, míg azonos jellel működtetve a két hangszóró közötti látszólagos hangforrás érzete kelthető.
Az egyes hangszerek, hangszercsoportok hangját a megfelelő távolságban elhelyezett dinamikus vagy kondenzátormikrofonok veszik fel, és a hangfrekvenciás jeleket keverőasztalon keresztül vezetik a hangrögzítőbe. A hangkeverő és a többi stúdióbeli elektroakusztikai berendezés a szükséges kis zajszint érdekében földszimmetrikus ki- és bemenetű, és kisimpedanciájú. Ha a megfelelő keverési arányokat a felvétel közben állítják be, a felvételt kétcsatornás sztereo magnetofonnal lehet rögzíteni. Bonyolultabb műszaki berendezéssel akár huszonnégycsatornás felvételek is készíthetők, amelyről felvétel után, a kétsávos szalagra való átírás közben is ki lehet alakítani a jó hangzást." -
DDL
őstag
válasz dabadab #4216 üzenetére
Elbeszélünk egymás mellett. meg nem is. Én nem az rögzítéstechnikáról beszélek. A példám csak egy megvalósulása az elméletnek. Mint ahogy a CD, DVD-A, SACD a digit technikának.
Az ADC-nek mely analóg része a gond? Az aluláteresztő szűrő?? Mert a döbbi már a digitális rész. A szűrő meg semmi képpen nem gond...
A fotózás az majdnem digitális. Ugyanis meghatározott időközönként vesz mintát az analóg jelből. Másodpercenként 32-35-öt. Ezért az statikus rögzítés. Ebben az esetben nem olyan nagy gond. A mágneses rögzítésnél egy kicsit más a helyzet...
Tessék lerögzíteni és vissza játszani 85 dB dinamikatartományú torzítatlan szinuszt. Ez már a technika megvalósulása lesz.
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
vili13
őstag
"És a digit technika mégiscsak egy folymatos az analóg technika szolgáltatta adatfolyamot dolgoz fel ahol - tetszik vagy sem - adatvesztés történik."
Tetszik vagy sem, vannak ma már teljesen digitális hangszerek is - ha még nem hallottál volna ilyesmiről -, ahol nincs semmiféle analóg adat+zajfolyam, amit konvertálni kellene, és ahol adatot veszteni lehetne, ugyebár. Tetszik vagy sem, amíg nem lépsz ki a digitális világból, az egyetlen korlátozást az emberi fantázia határai jelentik.
-
-
#56474624
törölt tag
Szigorúan elméletileg mindig jobb lesz az analóg technika (mégha az nagyon-nagyon jól meg is közelíthető digitálisan, már ahol ez fontos), akármiben. Erről felesleges is vitázni.
Amit viszont nem értek, hogy miért úgy beszéltek néhányan a digitális technikáról, mintha az a gyakorlatban valóban 0-kkal és 1-esekkel dolgozna. Miközben mind jól tudjuk, hogy azoknak is egy-egy fizikai mennyiség feleltethető meg, és fizikai eszközökkel valósítható meg kizárólag, amelyeknek fizikai korlátai éppúgy vannak. Ez pedig már nem az elmélet, hanem a gyakorlat. Vagy most arról megy a vita, hogy elméletileg a gyakorlatban hogy is lehetne?
-
-
Ez miért teljesen digitális?
A jelfeldolgozás igen...
De az a jel származik valahonnan (analóg hangminta bedigitalizálva) és azt a jelet valahogy meg is kell szólaltatni (analóg hangszóró).Másrészt az ilyen digitálisan előállított hangok minősége fényévekre van egy jó hangszerétől.
-
DDL
őstag
Ööööö... Ezt most nem értem. És az összes többivel mi lesz? Vagy azokat felejtsük el?? Ettől lesz nagyobb felbontású a digitális technika?
Ez a beírásod eléggé kétsébeesett próbálkozás volt. Ráadásul nem válasz a kérdésemre csak annak megkerülésére tett gyenge próbálkozás volt
Üdv: DDL
[ Szerkesztve ]
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
#56474624
törölt tag
Dehogy téves. Menjél el villamosmérnökire a Digitális Technika 1 előadásra (hamarosan kezdődik), ott első előadáson megmondják neked az analóg és digitális technika elmélete közti különbséget. Ez az.
Ti belekeveritek a gyakorlatot az elméletbe, ha analógról van szó, hogy ilyen korlát, olyan korlát... de ha digitálisról, akkor meg csak a nullákkal meg egyesekkel jöttök. Ami nem jelent többet zenében, mintha kottában le lenne írva. De ha nincs egy zongorázni tudó és kottát olvasni képes ember, akkor az nem jelent semmit a fülünknek, azaz 0 információt tartalmaz ebből a szemszögből. Éppúgy nem jelent semmit a hallásunknak a gyakorlatban, mint az adott zene (analóg) hullámfüggvénye. -
Én is ezt vártam. De pl. a digitális zongorával is az a baj, hogy csak félig digitális,
hiszen egy jobb zongora hangjait digitalizálják (pl.: Steinway, Bösendorfer, Fazioli), majd azt játszák le.
Szegény (eredeti) zongora hangja átmegy egy A/D, majd D/A konverzión, erősítik beépített erősítővel és megszólal egy 8 wattos hangszórón.
El lehet képzelni milyen minőségromláson megy keresztül. Nem is csoda, hogy a digitális zongorát csak tanulásra ajánlák (mondjuk pianínó helyett), és "komolyabban" csak a pop zenében használják... -
DDL
őstag
Nem feltétlenül kel bedigizett mintákat használni. A szinusz függvényt meg lehet közelíteni digitálisan. Van leíró képlet. Csak az a baj, hogy az alap 'A' hang 440Hz-es frekije minden hangszeren máshogy szól. Mert nem csupán egy freki szól. Ezért is tré a nem digitalizált hangmintából dolgozó elektronikus hangszerek hangja...
Üdv: DDL
Messziről jött ember azt mond amit akar. http://logout.hu/blog/ddl/index.html
-
vili13
őstag
Abban igazad van, hogy a fránya hangszóró mind a mai napig analóg, de a jel létrehozásától a végfokig minden megldható tisztán digitális alapon. Az, hogy a digitálisan előállított hangok egyelőre nem minden tekintetben alázzák porig az akusztikus hangszereket, pusztán ízlés és idő kérdése...
-
vili13
őstag
Egyrészt nem csak szinusz állítható elő digitálisan, hanem ki lehet indulni eleve szélesebb sávú háromszög, fűrész vagy négyszögjelből, és lehet azt - lehetőleg ugyancsak digitálisan - tovább szűrögetni. Másrészt ha nagyon muszáj, - hála Fourier-nek - kellő számú szinuszból bármit össze lehet rakni, tetszőleges akusztikus hangszer hangját is, meg olyat is, amit azokkal lehetetlen volna létrehozni...
-
#56474624
törölt tag
Miért, akkor mi az analóg illetve digitális technika elmélete?
Tetszik vagy sem, vannak ma már teljesen digitális hangszerek is - ha még nem hallottál volna ilyesmiről -, ahol nincs semmiféle analóg adat+zajfolyam, amit konvertálni kellene, és ahol adatot veszteni lehetne, ugyebár. Tetszik vagy sem, amíg nem lépsz ki a digitális világból, az egyetlen korlátozást az emberi fantázia határai jelentik.
Az, hogy a digitálisan előállított hangok egyelőre nem minden tekintetben alázzák porig az akusztikus hangszereket, pusztán ízlés és idő kérdése...
Tetszik vagy sem, de igényes ember nem hagyja, hogy a technika alá rendelje önmaga igényeit, illetve a hagyományokat. Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye. Azt hiszem, ez most találó ide. Miért kellene lemondani a hagyományos zenéről a hagyományos hangszerekkel, illetve az emberi énekhanggal? Mert a digitális technika nem tudja tökéletesen megoldani (szerinted, ezt sugallod)?
Másrészt ez a korlátlanság mind szép és jó dolog, ha igaz lenne. De nem az. Vannak fizikai korlátok, igen. Nincs olyan, hogy digitális "határtalan" világ.
Abban igazad van, hogy a fránya hangszóró mind a mai napig analóg,
Az a fránya hangszóró nem tud másmilyen lenni SAJNOS, mert mi őskövületek analóg hallunk, és abból végeredményben analógnak kell kijönnie, hogy eljusson a fülünkhöz és hangként értelmezzük, uramboccsá!
Sőt analóg is beszélünk, énekelünk. Vagy hagyjuk a fenébe az emberi hangokat is, az emberi éneket? Esetleg az embert nem akarod újjáteremteni 100% digitális alapon?
[ Szerkesztve ]
-
#56474624
törölt tag
válasz frankie! #4244 üzenetére
Pl. vonósoknál előfordulnak torzulások, mikor a vonóval hirtelen megindulnak... Csak azt nem értem, hogy azt miért nem lehet elfogadni, ha egyszer hozzátartozik? Biztos, hogy ebben volna a zene lényege, amit a digitális úriember itt képvisel?
A hangszereink sok száz év alatt fejlődtek ki, tessék tudomásul venni, tiszteletben tartani őket. Mert nem véletlen fejlődtek így. Ugye az sem véletlen, hogy a brácsa hangjával próbálnak valamit kezdeni még napjainkban is, mert azért érzik páran, hogy valami még nem kerek ott. De árulja már el nekem valaki, hogy majd a majdnem tisztán digitális hangszerek miért lesznek jobbak? Mert majd talán tökéletesen leutánozzák egyszer az igazi hangszereket? És annak úgy konkrétan mi értelme lenne? Az új digitális hangszerek (új hangszínekkel) meg a fentebb már említettek miatt felejtősek. Nem lehet egyik napról a másikra semmibe venni több 100 év hagyományát, illetve több 100 év műveit. Szóval ez nonszensz egyszerűen.
-
dabadab
titán
"Az ADC-nek mely analóg része a gond? Az aluláteresztő szűrő?? Mert a döbbi már a digitális rész."
A szuro, a zajszigeteles, a tap, a letraellenallasok pontossaga (ha azokat hasznalnak), illetve ezeknek az ara. Nezz meg egy alaplapra integralt hangchipet: harom centbol kihozzak, hogy siman tudjon dolgozni 24/96 hanggal, viszont a masik harom centbol csak olyan analog komponensekre tellik, amik max egy Szokollal versenykepesek.
"A fotózás az majdnem digitális. Ugyanis meghatározott időközönként vesz mintát az analóg jelből. Másodpercenként 32-35-öt."
??? Egy fenykepnel (hacsak nem valami trukkfelvetel keszul) pontosan egyszer vesznek mintat, exponalaskor, ennyi. A fenyerzekeny reteg terbeli felbontasat egyebkent ugy merik, hogy fekete-feher csikos mintat fenykepeznek es megnezik, hogy milyen suru minta az, amikor meg meg lehet kulonboztetni az egyes vonalakat - ennek mintajara a szalag idobeli felbontasat kulonbozo frekvenciaju negyszogjellel lehetne tesztelni es megnezni, hogy milyen frekvenciaig marad elkulonitheto a negyszog teteje meg alja (mivel sem a fenyerzekeny, sem a magneses reszecskek nem egyenletesen helyezkednek el, ezert mindket esetben statisztikai modszereket kell alkalmazni, de ez azert nem olyan nagy nehezites). Az analog fenykepek dinamika-mereserol igy hirtelen nem tudnek beszamolni, de merik es szinte bizonyos, hogy azt a modszert is kb at lehet forditani a magnesszalag amplitudoerzekenysegenek meresere (hiszen vegul is ugyanarrol van szo).
#4221: "a digit technika ugyanúgy a kvantummechanika korlátjaiba ütközik. Vagy a digit technika építőelemeire nem vonatkoznak a fizika törvényei?"
De. Meg szerencse, hogy en is ezt irtam a #4191-ben
#4222: "Ha az általad forzírozott "problémákat" ki tudja majd küszöbölni az analóg technika akkor az analóg módon rögzített jel is javuló tendenciát mutat majd (mint ahogy azt teszi folymatosan ma is)"
Persze, az analog technika is fejlodget, de rettenetesen draga a digitalis technikahoz kepest. Hogyan kuldesz at egy nagyfelbontasu analog hangfelvetelt a vilag tulso felere? Athuzol az oceanon egy masfel meter atmeroju rezkabelt? Becsomagolog a mesterszalagot es postara adod? Mindketto rettenetesen maceras es koltseges ahhoz kepest, hogy egy emailhez odacsatolod a file-t.
" A CD leolvasása analóg módon történik."
A CD remek pelda. 26 evvel ezelott jelent meg a boltokban, az audio CD-re rafert ugy 747 MB zenei adat. Huszonot ev eltetevel mar BluRay lemezek jelennek meg, azonos fizikai meret mellett 50 GB adattal (es immar normalisan seekelheto formatummal es joval robosztusabb hibajavito koddal), vagyis az eltelt idoben tortent itt egyreszt egy hetvenszeres novekedes (es ez csak az optikai lemezek terulete, amik mara gyakorlatilag a sor vegere szorultak, a HDD-k adatsurusegehez (es megbizhatosagahoz es ar/teljesitmeny aranyahoz) kepest sehol sincsenek) masreszt meg a CD-k olvasasahoz szukseges elektronika ara a melybe zuhant, a jelek ertelemezesehez es feldolgozasahoz szukseges chipekbol ezret kapsz egy zacsko savanyucukorert. Ez alatt mi tortent az analog technikaban? Mennyit javultak az adott aron kaphato tapok, eloerositok? Valamicsket, de messze nem ennyit, egy jo minosegu CD lejatszo ma is draga, mert az analog reszeknel egesz egyszeruen nincsen ilyen drasztikus fejlodes.
Toncsi #4233: "A hangtechnikában a probléma nem a jel tárolása, hanem a jel felvétele és lejátszása."
Aham, tehat a keveres, a tarolas, a tovabbitas, a sokszorositas meg a tobbi nem problema? Nezted mar, hogy mennyibe kerul a jofajta (vagy akar a legrosszabb fajta) bakelit nyomasa? Vagy probaltal mar hordozhato lemezjatszot venni (es a zsebedben magaddal vinni par szaz lemezt)? Utanaszamoltal, hogy mennyire kulonbozo koltsegei vannak annak, ha az ember vilagszerte lemezboltokat uzemeltet meg ha fello egy iTunes-fele webaruhazat? Hogy mennyi penzbe kerul (es mekkora helyet foglal es mennyivel macerasabb hasznalni) annyi analog modon mukodo effekt, mint amit egyetlen normalis hangfeldogozo program tud?
Persze, a felvetel es lejatszas az, ami meg ma is maceras, mert ott nem lehet meguszni az analog vilaggal valo bajlodast - az osszes tobbi koztes lepesnel vegig maradhat az ember a digitalis birodalomban.DRM is theft
-
dabadab
titán
"Ezért is tré a nem digitalizált hangmintából dolgozó elektronikus hangszerek hangja..."
Gondolom ez alatt arra gondoltal, hogy "akkor, amikor mas hangszerek hangjat probaljak utanozni"
Mondjuk a vilag azert mar nem a Yamaha DX-7-nel tart (mondjuk abban meg raadasul analog oszcillatorok voltak ), sot. Egy normalis digitalis zongorahoz ugy keszul a hangmintagyujtemeny, hogy egy zongoristat bezarnak a studioba zongorastul es addig ki sem eresztik, amig minden hangot x kulonbozo modon le nem billentette - csak az a baj, hogy ez meg mindig nem eleg jo es innen mar nincs igazan hova tovabbmenni. Eppen ezert egyre nagyobb figyelem fordul a fizikai modellezes irant, ahol gyakorlatilag epitenek egy virtualis zongorat es kiszamoljak, hogy az milyen hangot ad ki magabol, erdeklodok hallgathatnak demokat (ez szintisztan modellezett, de vannak hibrid megoldasok is (hangminta + modellezes)).#4247 Ba cy lus: "A hangszereink sok száz év alatt fejlődtek ki, tessék tudomásul venni, tiszteletben tartani őket."
Mint ahogy azt is, hogy a hangszerek keszitesenel altalaban igyekeztek a letezo legjobb technologiakat hasznalni. A zongorakeszitok nagyon sokaig a technologia elvonalat kovettek, az ipari forradalom femipari fejlesztesei nelkul nem is letezne a modern zongora. Az a fajta ludditizmus, amit itt ebben a topikban is gyakran erezni, nekem leginkabb korunk talalmanyanak tunik, a regi idok hangszerkeszito mesterei messze nem voltak ilyen maradiak (bar persze az is lehet, hogy voltak olyanok is boven, csak azok a feledes homalyaba merultek , ellentetben pl. Stradivarival, aki lelkesen kiserletezett).
Egyebkent pl. a zongora hangjat egyaltalan nem volt szokas tiszteletben tartani, mashogy szolt az a zongora, amit Bach eloszor latott es az, amit vegul megszeretett, mashogy az, amit Mozart koraban hasznaltak, megint mashogy az, ami Lisztnek jutott es megint mashogy a modern zongora (es ezeken belul is volt szoras rendesen).
"Mert majd talán tökéletesen leutánozzák egyszer az igazi hangszereket?"
Ez peldaul egy remek indok. Egy hangversenyzongora draga es sok helyet foglal, tobb meg plane (mert ugye nincs ket azonos hangu zongora), maceras oket bemikrofonozni (meg ahhoz megfelelo terem is kell), hordozni, stb. Ezzel ellentetben egy korrekt digitalis zongora nem olyan nehez es draga (az ar nagy resze a billentyuzetbol jon, azt nem lehet meguszni, viszont az nem is problemas (egy digitalis zongoraba is bele lehet pakolni a komplett kalapacsmechanikat), az elektronika ara hosszu tavon a nullahoz kozelit).
Egyebkent pl. manapsag mar szinte senki sem hasznal analog szintetizatorokat, mindenki atallt a virtual analog cuccokra, amik szoftverbol modellezik a mindenfele oszcillatorokat, szuroket meg egyebeket."Az új digitális hangszerek (új hangszínekkel) meg a fentebb már említettek miatt felejtősek."
Oke, akkor most kihajitom "a nepszeru francio trio, Jean, Michel es Jarre" ((c) Ifjusagi Magazin ) komplett munkassagat, mert nem er semmit, nem is szolva a kortars komolyzene szamos alakjarol, akik ezt nem tudjak
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
Új hozzászólás Aktív témák
- Tudástár Parazitaeffektusok az áramkörben 1.
- Tudástár Melyik áram merre folyik a NYÁK földhálózatán?
- Tudástár Erősítők tápellátása
- Bemutató DSD: divatőrület vagy a zene új dimenziója?
- Bemutató Audio-gd Precision 2 erősítő teszt
- Amazfit I T-REX 2 I GTS 3 I GTR 3 I GTR 3 Pro
- Új Latitude 7440 2-in-1, FHD+ IPS kihajtható érintő, i7-1365U, 32GB DDR5, 512GB NVMe, IR kamera, gar
- Beszámítás! GB H610M i5 13400F 32GB DDR4 1TB SSD RTX 3070Ti 8GB MONTECH AIR 1000 Lite Corsair 650W
- Xiaomi Instant Photo Printer 1S Set Bontatlan!
- Beszámítás! GB H610M i5 13400F 16GB DDR4 250GB SSD RTX 3070Ti 8GB MONTECH AIR 100 Lite Chieftec 700W