2019. február 21., csütörtök

Gyorskeresés

Szponzorunk

Mobilfizetés blog: Az Apple Pay bemutatása

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: Mobilarena

Mostani bejegyzésünkben a cupertinói vállalat saját fizetési rendszerét részletezzük, a működéséről, a kompatibilitásról és az elérhetőségről is szót ejtünk.

Blogunkban többféle fizetésről beszéltünk már, amelyek között elég komoly szerepet tölt be az Apple Pay, amit érdemes külön bejegyzésben is részletesen kitárgyalni. Az almás vállalat tavaly szeptemberben mutatta be módszerét, aminek apropóján Tim Cook a mágnescsíkos kártyákat idejétmúltnak nevezte, amik szerinte egyáltalán nem biztonságosak. Az Apple Pay egy digitális pénztárca szolgáltatás, ami némileg hasonlít az itthon használt lehetőségekre, vagyis a MobilTárcára és a Walletre, de a két dolgot semmiképpen sem szabad összekeverni. A rendszer egyelőre az iPhone 6, az iPhone 6 Plus, az Apple Watch (illetve az ezzel kompatibilis eszközök, vagyis az iPhone 5 és az ennél későbbi modellek), az iPad Air 2 és az iPad Mini 3 termékekkel működik együtt, a használatához legalább iOS 8.1 is kell. Nincs szükség külön Apple által készített terminálokra, hiszen elég hozzá a MasterCard PayPass, a Visa PayWave, vagy az American Express ExpressPay leolvasók egyike. A kártyatársaságokkal 2013 elején szerződött le a cég, az ő kártyáikat lehet használni a szolgáltatásban is.

A vállalat egyértelműen azzal a céllal indította el a szolgáltatást, hogy a felhasználók fizetési szokásait megkönnyítse, megváltoztassa („nem kell a bank- és hitelkártyát magunknál hordani, a telefon úgyis mindig velünk van” mottóval). A vásárlás folyamata nagyon hasonlít a PayPass kártyák felhasználásának módjához, ám itt már két lépcsős hitelesítés zajlik, illetve egyáltalán nincs szükség vásárlói oldalról a szolgáltatókra, vagyis nem szükséges hozzá operátoroknál között előfizetés.

A terminálokkal való kommunikáció a legújabb Apple mobilok (iPhone 6 és 6 Plus) és az okosóra (Watch) esetén NFC chipen keresztül zajlik (ez maga a Secure Element, vagyis biztonsági elem, ami az információkat a tranzakció idejére tárolja), a hitelesítést az ujjlenyomat-olvasó segíti, a kártyák mentése pedig a Passbookban lehetséges. Az Apple módszerét bizonyos iOS szoftverek is támogatják, így alkalmazáson belüli vásárlásra is alkalmas. A felhasználók háromféle módszerrel adhatnak hozzá kártyát a Passbookhoz: betöltik az iTunes-ban tárolt fizetési adatokat, a kamera segítségével beolvassák az bankkártyán lévő számokat, vagy manuálisan viszik be az információkat.

A Watch-nak köszönhetően egyébként az iPhone 5, az iPhone 5c és az iPhone 5s tulajdonosoknak sem kell csüggedni, hiszen ők is tudják használni az Apple Payt, ám ehhez az órának autentikálnia kell, hogy a tulajdonosa hordozza az eszközt (vagyis a Watch nélkül ezek a telefonok a termináloknál nem használhatók). Ahogy az lecsatolásra kerül (tehát nem érzékeli, hogy a karon helyezkedik el), a folyamatban lévő tranzakció meghiúsul. Minden vásárlás egy dinamikus biztonsági kódot kap, így elméletileg nem lehet kicselezni a rendszert, a telefon elvesztése esetén pedig a „Find my iPhone” funkción keresztül lehet letiltani az Apple Pay-t. A cupertinói vállalat saját elmondása alapján semmilyen adatot nem tárol a vásárolásokról, és harmadik félnek sem ad ki bizalmas részleteket, ezek az információk automatikusan törlésre kerülnek a chipből (a számlatörténetet természetesen ez nem érinti).

Az Apple Pay működése elég egyszerű, a legújabb generációs almás telefonokat vagy az órát kell a terminálhoz tartani, ám amíg előbbiek esetén a biometrikus azonosító segít hitelesíteni személyünket (folyamatosan a leolvasón kell tartani az ujjunkat), addig az Watch-nál az oldalsó tekerő (digitális korona) alatti gomb kétszeri megnyomásával és kijelzőn megjelenő virtuális gombokra kattintva kell ezt megtenni. Kényelmi szempontból fontos, hogy nem kell bekapcsolni a kijelzőt és belépni a Passbookba, hanem elég a megfelelő terminálhoz tartani az eszközöket, és máris előugrik az alkalmazás. Online fizetés esetén az ujjlenyomat-olvasó vagy a jelszó használatával/megadásával lehet vásárlást kezdeményezni.

 

Az Apple Pay 2014 október óta működik az Egyesült Államokban, eleinte még elég sokan panaszkodtak arra, hogy a rendszer nem működik megbízhatóan, ám ezeket a hibákat már kiküszöbölte a cég. Az első lényeges terjeszkedésre 2015 július 14-én került sor, ugyanis a szolgáltatás azóta az Egyesült Királyságban is igénybe vehető, és egyelőre nyolc bank állt a rendszer mögé, közéjük tartozik a Nationwide, a NatWest, a Royal Bank of Scotland, a Santander és az Ulster Bank. Természetesen a jövőben további bővülésre is sor kerülhet, a hírek szerint az Apple folyamatosan tárgyalásokat folytat a Kanadában és a Kínában lévő bankokkal.

Az Apple profitálni is tud saját fizetési rendszeréből, mivel ha valaki ezt a szolgáltatást használja, akkor az almás cég Amerikában a végfelhasználói ár 0,15 százalékát zsebreteszi, az európai szabályozásnak köszönhetően viszont Nagy-Britanniában ennél kisebb részesedést söpörnek be. Utóbbiban ráadásul még a vásárlások összege limitált, jelenleg maximum 20 fontért lehet shoppingolni, szeptemberre az az érték 30 fontra fog nőni, ha pedig a terminálok fejlesztése befejeződik, akkor már nem lesz felső határ. Magyarországi vonatkozásban is vannak hírek, hiszen olyan rendszer kiépítése zajlik, ahol az eszközök kompatibilisek lesznek az Apple Payjel, vagyis 2017-től talán már itthon is jegyet válthatunk majd a segítségével a tömegközlekedési eszközökre.

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.