2024 legnépszerűbb villanyautója és 2023 legnépszerűbb járműve rég óta várt ráncfelvarrást kapott: a Tesla sanghaji gigagyárában kozmetikázták először át a Model Y-t. Mivel az Észak-amerikai piacra Kaliforniában és Texasban, az európaira pedig elsősorban Berlinben készül a Tesla crossovere, és jelen pillanatban még nem állították át ezeket a gyártósorokat a friss dizájnra, úgy tűnik, a Model 3 Highland frissítéséhez hasonlóan némi késéssel lesz a Juniper kódjelű Model Y facelift errefelé elérhető.
A Tesla Robotaxi koncepciója (forrás: Tesla) [+]
A legfontosabb külső változás az első-hátsó fénysáv használata, amivel a jelenleg ötüléses kiosztásban megvásárolható crossover a Tesla fejlesztés alatt álló robotaxijára, a Cybercabre hasonlít.
A megújult Model Y (forrás: Tesla) [+]
Rá is fért a ráncfelvarrás a kissé unalmas és a régi Model 3-ra felhizlalt változatára emlékeztető járműre, amely jelenleg hátsókerék-meghajtással és 455-ről 466 km-re növelt WLTP hatótávval érhető el Ausztráliában (593 km a kínai CLTC kalkulációi szerint), és 533-ról 551 km-re növelt WLTP hatótávval (719 km CLTC) Long Range összkerékhajtással. Sem a 600 WLTP km-es Long Range hátsókerék-hajtású, sem pedig az 514 WLTP kilométeres Performance variáció nem rendelhető még a megújult járműből. Az árak javarészt változatlanok.
A legérdekesebb új karakterjegy nem is az első, hanem a hátsó, indirekt fénysáv: a vörös fény valamiféle felületről visszatükröződve szór puha fényt a Tesla feliratra. Az elülső változtatásokkal még jobb lett a légellenállás és a hatékonyság, a friss felnikkel és az akusztikus üvegekkel pedig csendesebb az utastér. A felfüggesztést érintő változásokkal a gyártó kényelmesebb menettulajdonságokat és precízebb kormányvisszajelzést ígér.
Power folding Rear Seats! pic.twitter.com/wT7Z7137U1
— Nic Cruz Patane (@niccruzpatane) January 10, 2025
A Model 3 Highlandhez hasonlóan a Juniper is megkapta az utastérben a programozható, körbefutó RGB LED csíkot, valamint a 8"-es hátsó érintőpanelt, „sebességet” pedig itt is az első, 15,4"-re nőtt képernyőn lehet váltani ujjhúzással. Az újabb Tesla modellekkel ellentétben ugyanakkor megmaradt az indexkar, azaz nem a kormányon lévő gombokkal kell irányjelzést küldeni. Került egy kamera az első lökhárítóra, amely biztosan megsegíti majd az önvezetést és az önparkolást – elég valószínű, hogy az új Model Y a megszokott AI 4 önvezető számítógéppel rendelkezik.
New @Tesla Model Y official video from Tesla China. pic.twitter.com/3711QX6VkQ
— Jay in Shanghai 电动 Jay 🇨🇳 (@JayinShanghai) January 10, 2025
Akad még motorikusan lehajtható és felnyitható hátsó üléssor összesen akár 2159 literre növelve a raktérkapacitást, a csomagtartó pedig automatikusan felnyílhat, ha a tulaj tele kézzel közeledik hozzá. A Model Y 19"-es Crossflow és 20"-es Helix 2.0-s felnikkel rendelhető, és készül egy limitált darabszámú startkiadás is saját Exclusice Launch Series logóval.
Launch Series: Exclusive Launch Series badging on the rear liftgate, puddle light, doorsill plate and more. All-Wheel Drive comes with Acceleration Boost. pic.twitter.com/wDfLWnsk0L
— Nic Cruz Patane (@niccruzpatane) January 10, 2025
A Model Y 4750 x 1920 x 1624 milliméteren hosszában, széltében és magasságában nagyjából változatlan, a tengelytáv 2890 milliméter. A rövidebb hatótávú variáns 62,5 kWh-s akkut kapott, 201 km/h a végsebessége, 5,9 mp alatt éri el a 100 km/h-t és 170 kW-on lehet tölteni. A hosszabb hatótáv esetében ez 78,4 kWh, 201 km/h, 4,3 mp és 250 kW. Az előbbi 9, az utóbbi 16 hangszórót kínál, az ülések rendre fűtöttek, az elsők emellett szellőztetettek.
A kézbesítés Ázsiában és Ausztráliában márciusban indul, az európai frissítésre viszont nincs hivatalos információ, addig pedig felénk a régi változattal kell beérni. Következtetni viszont lehet: Tajvan geopolitikai okokból Berlinből kapja a Modell Y-t, és a szigetországban 5-6 hónap múlva kézbesítik a Junipert. Ryan Wang szerint 2-3 hónap a szállítás átfutása, ez alapján pedig április környéke lehet, amikor az európai gigagyárból legördül és kézbesítik a friss modellt.