Bővül a javításhoz való jog az Unióban

Az új irányelv előnyben részesíti az alkatrészek javítást a cserével szemben és kiterjeszti a javításra vonatkozó jótállást.

A Tanács és az Európai Parlament február 2-án előzetes megállapodásra jutott a meghibásodott termékek javítását előmozdító irányelv bővítésével kapcsolatban, amely a javításhoz való jogról (vagy R2R) szóló irányelvként ismert. Az elfogadott szabályozás megkönnyíti a fogyasztók számára a termék javítására vonatkozó igényük érvényesítését a csere vagy az alkatrész cseréje helyett, egyúttal "könnyebbé, gyorsabbá, átláthatóbbá és vonzóbbá" teszi a javítási szolgáltatásokhoz való hozzáférést, főleg a garanciális időszak lejártával is.
Számos tartós fogyasztási cikk szervizelése és javítása gyakran költségesebb, mint kidobni a készüléket és újat vásárolni. Az új megállapodás ezen a gyakorlaton igyekszik változtatni minden olyan termék esetében, ahol az uniós jog javítási kötelezettséget ír elő a gyártó számára. "A mai megállapodással Európa egyértelműen a javítást választja az leselejtezés helyett. A hibás áruk javításának elősegítésével nemcsak új életet adunk a termékeknek, hanem jó minőségű munkahelyeket teremtünk, csökkentjük a hulladék mennyiségét, korlátozzuk a külföldi alapanyagoktól való függőséget és óvjuk környezetünket."
Az irányelv a következő, konkrét intézkedésekben fog megnyilvánulni:
  • a fogyasztók kérhetik a gyártókat, hogy javítsák meg azokat a termékeket, amelyek az uniós jog szerint műszakilag javíthatók (például mosógépek, porszívók vagy mobiltelefonok)
  • európai javítási információs űrlap, amelyet a szervizek felajánlhatnak a fogyasztóknak, egyértelmű információkkal, például a javítás feltételeivel, a munkálatok befejezésének várható idejével, árakkal, cseretermékekkel stb.; a javaslat mintaűrlapot is kínál
  • európai online javítási platform, amely megkönnyíti a fogyasztók és a javítóműhelyek közötti kapcsolatfelvételt
  • az eladó felelősségi időszakának 12 hónappal történő meghosszabbítása a termék javítását követően
A javaslat kitér arra, hogy ha a javítás nem esik a térítésmentes kategóriába, a szolgáltatást észszerű áron köteles biztosítani a gyártó/szerviz, a javítást követően pedig legalább 12 hónap jótállás vonatkozik a termékre, miután az rendeltetésszerűen üzemelő állapotban visszakerült a fogyasztóhoz. Az ingyenesen kiállított űrlapon a javítás feltételeire, költségeire és idejére vonatkozó információk a szolgáltatóra kötelező érvényűek és legalább 30 naptári napig érvényesnek tekintendők (ami a jelenlegi, gyorsan változó alapanya- és szolgáltatási árak/piaci környezet mellett meglehetősen nagyvonalú időintervallum). Ezzel együtt a hiba megállapítása (bevizsgálás) továbbra is térítésköteles lehet.

 

Előzmények

Hirdetés