Az Európai Parlament tegnap kinyilvánította a fogyasztók javításhoz való jogának támogatására vonatkozó intézkedések szükségességét. Az állásfoglalást 395 igen és 94 ellenében, 207 tartózkodás mellett fogadták el. Ahogy a töltőcsatlakozók egységesítését sürgető döntés esetében, a Parlament felszólítja az Európai Bizottságot kötelező érvényű szabályozás megalkotására, ami egyértelmű és világos módon tájékoztatja a fogyasztókat az elektronikai eszközök tartósságáról és javíthatóságáról.
Ugo Vallauri, a Javításhoz való jog kampány alapító tagja és a Restart Project társalapítója bízik benne, hogy ez gyors és jól érzékelhető intézkedésekhez vezet majd. 2021 január 1-től elsőként Franciaországban vezetik be az elektronikai eszközök javíthatósági besorolását, amit körülbelül úgy kell elképzelni, mint az iFixit pontszámai, Ausztria pedig csökkenti a javítási szolgáltatásokra rakódó adóterheket és támogatást nyújt az eszközök javításához fogyasztói oldalon.
Az döntést a 2014-es, Az európaiak hozzáállása a hulladékgazdálkodáshoz és az erőforrás-hatékonysághoz munkacímű jelentéshez lefolytatott közvéleménykutatásra alapozza a Parlament, amelyben a megkérdezettek 77%-a inkább megjavíttatná az elromlott eszközt, minthogy újra cserélje, illetve 79% egyetért abban, hogy a gyártóknak elő kell segíteniük eszközeik javítását és alkatrészeinek cseréjét.
Ennek ellenére az elmúlt években a mobilipar nem feltétlenül ebbe az irányba haladt és az állítólagos vagy valós környezetvédelmi megfontolások sem mindig érvényesülnek a szándék ellenére, vagy magasabb szintű helyi szabályozásba ütköznek. Másrészről pont az Apple igyekszik rugalmasabbá tenni az iPhone-ok szervizelését. Vannak ugyan egyéb kezdeményezések is, de például a moduláris, frissíthető hardverrel szerelt FairPhone elég kis példányszámban elérhető alternatíva és meglehetősen drága a képességeihez mérten.