Nagy bejelentésekkel készült az a Stellantis-csoport, amely rengeteg márkát képvisel szerte a világban, itthon a Fiat, az Opel, a Peugeot és a Citroën számít leginkább, de ide tartozik a Dodge, a RAM, a Maserati, az Alfa Romeo és a Jeep is. Az EV Day 2021-re keresztelt rendezvény arról szólt, hogy a cégcsoport bemutatta terveit a közeljövőre vonatkoztatva alapvetően az elektromos hajtásra való áttérés szempontjából, ugyanis az összes felszólaló azt hangsúlyozta, hogy ez a jövő, akár akkumulátoros, akár üzemanyagcellás megoldásról is beszélünk.
Rengeteg információ hangzott el az egyes márkák kapcsán, az Opel például megpróbálja bevenni Kínát, 2025-re pedig utcára kerül a csak tanulmányautóként ismert Manta-E, amivel az érzelmekre (is) próbálnak majd hatni. Erre mondjuk minden esély megvan, mert az újragondolt Manta valóban elég dögös, de egyúttal retró formatervet kapott. 2024-re minden modelljükből lesz tisztán elektromos verzió, 2028-ban pedig már csak kizárólag villanyos Opelt lehet majd venni.
A Jeepnél 2025-re ígérik, hogy elektrifikálják a modellpalettát, a RAM ugyanezt 2030-ra tette, a Dodge pedig ugyan nem mondta ki, de a Challenger (vagy Charger) elektromos verziójával készül, ami szerintünk minden eddigi Dodge izomautónál erősebb lesz. A Stellantis csoport 2030-ra Európában 70%-os arányt szeretne elérni elektromos autókkal, ezt az Egyesült Államokban 40%-ra teszik, de nyilvánvalóan ez óriási átalakulást jelent, amelynek most fektetik le az alapjait.
Ez pedig négy teljesen új platformot jelent, amelyeket STLA néven ismerünk majd (ez a Stellantis szóból jött), small, medium, large és frame nevet kaptak a különböző méretű platformok, amelyek közös jellemzője, hogy bizonyos határokon belül tengelytáv és így a ráépített kaszni is változtatható. A large nevű platformot például 4,7 és 5,4 méteres hosszúságú autóknál használják majd, a frame pedig egy létrevázas megoldás, amit értelemszerűen a Dodge és a Jeep fog használni pickup és 4x4 hajtású terepjárók esetében.
A különböző platformok különböző méretű akkumulátorokat tudnak fogadni, a legkisebb kategóriában 37 és 82 kWh közötti, a medium esetében 87 és 104 kWh óra közé eső, a large-nál 101 és 118 kWh közé ékelt, a frame pedig akár 200 kWh-s telepet is elvisz majd, amivel 500, 700 és 800 kilométeres hatótávokat szeretnének elérni. A gazdaságos gyártás miatt egyfajta inverterrel és háromféle elektromotorral szerelik majd a járműveket, a legkisebb 70 kW teljesítményű lehet, a középső 125 és 180 kW-ot kínál majd, a legnagyobb pedig 150 és 330 kW közötti teljesítményt nyújthat, ez utóbbi már 800 voltos rendszer.
Az akkumulátorok kapcsán számos gyár építését tervezik és rengeteg beszállítóval működnek együtt (CATL, LG, Samsung, BYD, SVOLT), plusz elkezdték ők is az újrahasznosítási folyamatot kidolgozni, amely a már ismert szcenáriót követi: ha egy autóhoz már kevés a kapacitás, akkor töltőállomásokban, vagy lakossági energiatárolásban lehet majd használni a telepet, ha tovább deegradálódik az akku, akkor pedig újrahasznosítják a 95%-át a benne levő nyersanyagoknak, noha egyelőre csak egy ilyen üzem működik.
A töltőhálózatok építésébe és üzemeltetésébe is beszállnak, elsőként dél-Európában indul a hálózat, de fokozatosan terjeszkednek majd, 2025-re 1500 helyszínen 5000 gyorstöltőt létesítenek, 2030-ra már 9000 helyszínnel és 35 ezer gyorstöltővel kalkulálnak. A szilárdtest akkumulátorokat 2026-ra várják, de addig is komolyan próbálják optimalizálni a fogyasztást a 12 kWh/100 kilométeres értéket kitűzve, ami a jelenlegi villanyautós kínálatnál elég ritka, a Stellantis-csoport általunk próbált villanyautói pedig magasan ezen érték felett fogyasztanak.
Ugyanakkor viszont bizakodásra ad okot, hogy pont a vezérlést és az ezzel kapcsolatos IT fejlesztéseket a Foxconnra bízták és arról is szó esett, hogy nagyon rugalmasan skálázható a gyártás, platformonként évi 2 millió autót tudnak előállítani, ha szükséges. A Foxconn az energiamenedzsmentért, a visszatöltési hatékonyságért és a fedélzeti rendszerért és a távoli elérésért felelhet majd, plusz a Stellantis azt ígéri, hogy folyamatosan jönnek majd az autókra az OTA-frissítések - felár nélkül.
A tervek tehát komolyak, érezhető volt, hogy főleg az amerikai piacon lesz nehezebb dolguk, a Jeep és a Dodge szóvivője is nem győzte hangsúlyozni, hogy nem azért állnak át elektromos hajtásra, mert az a divatos, hanem azért, mert az a hatékony, az erős és a gazdaságos, Európában azonban könnyebb dolguk lesz, már csak azért is, mert a Peugeot már most is nagyon népszerű az e-autókkal, de a Fiatnál is úgy látják, hogy az 500e sokkal kelendőbb, mint várták, az Opel pedig újszerű, modern, de mégis a történelmét felidéző formaterveivel próbálhatja magához csábítani a vásárlókat, akik elsősorban a millenium-generáció tagjai.