14 autómárka vált elektromos hajtásra a Stellantis égisze alatt

Opel, Peugeot, Dodge, Fiat, RAM... hogy csak az ismertebbeket soroljuk. Ezek mind a Stellantis csoporthoz tartoznak, az EV Day 2021 bejelentés pedig meghatározza a márkák jövőjét.

Hirdetés

Nagy bejelentésekkel készült az a Stellantis-csoport, amely rengeteg márkát képvisel szerte a világban, itthon a Fiat, az Opel, a Peugeot és a Citroën számít leginkább, de ide tartozik a Dodge, a RAM, a Maserati, az Alfa Romeo és a Jeep is. Az EV Day 2021-re keresztelt rendezvény arról szólt, hogy a cégcsoport bemutatta terveit a közeljövőre vonatkoztatva alapvetően az elektromos hajtásra való áttérés szempontjából, ugyanis az összes felszólaló azt hangsúlyozta, hogy ez a jövő, akár akkumulátoros, akár üzemanyagcellás megoldásról is beszélünk.

Az elektromos Manta
Az elektromos Manta [+]

Rengeteg információ hangzott el az egyes márkák kapcsán, az Opel például megpróbálja bevenni Kínát, 2025-re pedig utcára kerül a csak tanulmányautóként ismert Manta-E, amivel az érzelmekre (is) próbálnak majd hatni. Erre mondjuk minden esély megvan, mert az újragondolt Manta valóban elég dögös, de egyúttal retró formatervet kapott. 2024-re minden modelljükből lesz tisztán elektromos verzió, 2028-ban pedig már csak kizárólag villanyos Opelt lehet majd venni.


[+]

A Jeepnél 2025-re ígérik, hogy elektrifikálják a modellpalettát, a RAM ugyanezt 2030-ra tette, a Dodge pedig ugyan nem mondta ki, de a Challenger (vagy Charger) elektromos verziójával készül, ami szerintünk minden eddigi Dodge izomautónál erősebb lesz. A Stellantis csoport 2030-ra Európában 70%-os arányt szeretne elérni elektromos autókkal, ezt az Egyesült Államokban 40%-ra teszik, de nyilvánvalóan ez óriási átalakulást jelent, amelynek most fektetik le az alapjait.


[+]

Ez pedig négy teljesen új platformot jelent, amelyeket STLA néven ismerünk majd (ez a Stellantis szóból jött), small, medium, large és frame nevet kaptak a különböző méretű platformok, amelyek közös jellemzője, hogy bizonyos határokon belül tengelytáv és így a ráépített kaszni is változtatható. A large nevű platformot például 4,7 és 5,4 méteres hosszúságú autóknál használják majd, a frame pedig egy létrevázas megoldás, amit értelemszerűen a Dodge és a Jeep fog használni pickup és 4x4 hajtású terepjárók esetében.


[+]

A különböző platformok különböző méretű akkumulátorokat tudnak fogadni, a legkisebb kategóriában 37 és 82 kWh közötti, a medium esetében 87 és 104 kWh óra közé eső, a large-nál 101 és 118 kWh közé ékelt, a frame pedig akár 200 kWh-s telepet is elvisz majd, amivel 500, 700 és 800 kilométeres hatótávokat szeretnének elérni. A gazdaságos gyártás miatt egyfajta inverterrel és háromféle elektromotorral szerelik majd a járműveket, a legkisebb 70 kW teljesítményű lehet, a középső 125 és 180 kW-ot kínál majd, a legnagyobb pedig 150 és 330 kW közötti teljesítményt nyújthat, ez utóbbi már 800 voltos rendszer.


[+]

Az akkumulátorok kapcsán számos gyár építését tervezik és rengeteg beszállítóval működnek együtt (CATL, LG, Samsung, BYD, SVOLT), plusz elkezdték ők is az újrahasznosítási folyamatot kidolgozni, amely a már ismert szcenáriót követi: ha egy autóhoz már kevés a kapacitás, akkor töltőállomásokban, vagy lakossági energiatárolásban lehet majd használni a telepet, ha tovább deegradálódik az akku, akkor pedig újrahasznosítják a 95%-át a benne levő nyersanyagoknak, noha egyelőre csak egy ilyen üzem működik.


[+]

A töltőhálózatok építésébe és üzemeltetésébe is beszállnak, elsőként dél-Európában indul a hálózat, de fokozatosan terjeszkednek majd, 2025-re 1500 helyszínen 5000 gyorstöltőt létesítenek, 2030-ra már 9000 helyszínnel és 35 ezer gyorstöltővel kalkulálnak. A szilárdtest akkumulátorokat 2026-ra várják, de addig is komolyan próbálják optimalizálni a fogyasztást a 12 kWh/100 kilométeres értéket kitűzve, ami a jelenlegi villanyautós kínálatnál elég ritka, a Stellantis-csoport általunk próbált villanyautói pedig magasan ezen érték felett fogyasztanak.


[+]

Ugyanakkor viszont bizakodásra ad okot, hogy pont a vezérlést és az ezzel kapcsolatos IT fejlesztéseket a Foxconnra bízták és arról is szó esett, hogy nagyon rugalmasan skálázható a gyártás, platformonként évi 2 millió autót tudnak előállítani, ha szükséges. A Foxconn az energiamenedzsmentért, a visszatöltési hatékonyságért és a fedélzeti rendszerért és a távoli elérésért felelhet majd, plusz a Stellantis azt ígéri, hogy folyamatosan jönnek majd az autókra az OTA-frissítések - felár nélkül.


[+]

A tervek tehát komolyak, érezhető volt, hogy főleg az amerikai piacon lesz nehezebb dolguk, a Jeep és a Dodge szóvivője is nem győzte hangsúlyozni, hogy nem azért állnak át elektromos hajtásra, mert az a divatos, hanem azért, mert az a hatékony, az erős és a gazdaságos, Európában azonban könnyebb dolguk lesz, már csak azért is, mert a Peugeot már most is nagyon népszerű az e-autókkal, de a Fiatnál is úgy látják, hogy az 500e sokkal kelendőbb, mint várták, az Opel pedig újszerű, modern, de mégis a történelmét felidéző formaterveivel próbálhatja magához csábítani a vásárlókat, akik elsősorban a millenium-generáció tagjai.

Azóta történt

Előzmények

  • Opel Mokka-e menetpróba

    Zseniális formaterv, otthonos és praktikus belső tér, potens villanyhajtás, de vajon megőrizte márkajellegét a PSA-s befolyással az Opel? Szerintünk igen!

  • Peugeot e-208 menetpróba

    Stílusos és feltűnő jelenség a forgalomban, hangulatos belterében pedig nagy öröm létezni a mindennapokban, ám az infotainment rendszerrel és a fogyasztással nem teljesen voltunk elégedettek.

  • Alternatív hajtás: 2021-ben is rengeteg elektromos autót várunk

    Idén még színesebbé válik a villanyautók piaca, rengeteg új típussal számolhatunk, viszont az elérhetőség kérdése és a várakozási idő továbbra is kardinális problémát jelenthet.

Hirdetés