Tomtom GO730 - haj(í)ts ki

Bevezető

Ha az ember kap egy olyan navit tesztre, amelyről köztudott, hogy a hazai térképe finoman szólva is foghíjas, akkor bizony gondban van. Írhatunk róla olyan tesztet, amely az eszköz többi funkcióját méltatja, de egy navi arra való, hogy A pontból eljussunk B pontba, egyszerűen, idegeskedés nélkül, precízen. Itthon a Tomtom nem jeleskedik ilyen szempontból, úgyhogy pont kapóra jött, hogy kiruccantunk a CeBIT-re, mivel a tőlünk nyugatabbra fekvő országok térképeit elvileg keni-vágja a Tomtom.

Tomtom GO730
[+]

Írhatunk olyan tesztet is, amely kiemeli, hogy más országokban mennyire szuper az adatbázis, de egyrészt ez itt még mindig egy .hu végződésű domain, másrészt pedig az a helyzet, hogy a Tomtom az osztrák és a német tájakon sem jeleskedett annyira. Megtehetnénk azt is, hogy csak finoman utalgatunk a hibákra, s akkor hátha a gyártó, vagy a forgalmazó hálából reklámokat helyez el az oldalunkon.

Tomtom GO730
[+]

Ám amikor négy ember fogja a fejét szinte minden elágazásnál egy 12 órás úton, amikor ugyanez a négy ember szénné röhögi magát azon, hogy a hannoveri tengeröbölbe irányít minket a kellemesnek egyáltalán nem nevezhető női hang, akkor már körvonalazódik a cikkíróban, hogy itt mi fog születni. S erre még egy lapáttal rátesz az, ha máshol lát egy alapvetően pozitív hangvételű, elvileg független és objektív írást, mert felbuzog benne a „na, akkor majd én megmondom a frankót” érzés, ami pont olyan cikkekhez adja a motivációt, mint ez itt. Persze tegyük hozzá, hogy nekünk van összehasonlítási alapunk, rengeteg iGO és Garmin alapú cucc fordult meg már a kezünkben. De mivel a GO730 ára nem kicsit borsos, ezért teljesen evidens, hogy ezekhez mérjük.

Külső

A Tomtom azon kevés navigációs szereplő egyike, amely egy kézben tartja a hardvert és a szoftvert is. Ez azért praktikus, mert így a vason futó alkalmazás megbízhatóan működik, nem fagy, nem akadozik. Szintén a Tomtom javára írandó, hogy a Garminhoz hasonlóan igen erős a kijelzők terén, a tesztkészülék képernyője minden helyzetben olvasható volt, akár napfényben, akár éjszaka autókáztunk.

Tomtom GO730
[+]

Dicséretet érdemel a tartókar, amelyből egy könnyed mozdulattal kikapható a készülék, igaz, a töltő nem közvetlenül a készülékhez csatlakozik, ezt tehát szintén nem árt kihúzni. MiniUSB bemenetről van szó, amely kellemes kompatibilitási lehetőségeket kínál, mi is egy Mio Moov szivargyújtós tartozékával etettük a GO730-at, de az eszköz akkumulátor szempontjából is igen meggyőző, Pesttől Bécsig semmiféle áramot nem kapott, de nem mutatta a merülés jeleit.

Tomtom GO730
[+]

A készülékház igényes, kellemes a formaterv, jók a felhasznált anyagok. Gombokkal nem zsúfolták tele a tervezők, csak az eszköz jobb felső sarkában találunk kezelőszervet, ezzel lehet életre lehelni, illetve kikapcsolni a készüléket. A tartozékok listáját gyarapítja a TMC antenna, ezzel jobb helyeken egészen friss információkat nyerhetünk dugókról, balesetekről, torlódásokról, s csak egy gombnyomás ezek figyelembe vételével újratervezni az útvonalat.

Funkcionalitás

A navigáción túli kiegészítő szolgáltatások mennyisége igen impresszív. A médialejátszó ugyan nem nyújt sok extrát, de ha van Bluetooth kapcsolatra alkalmas telefonunk, akkor elvileg a lehetőségek új dimenziójába léphetünk át. Elvileg. Két készülékkel gyürkőztem neki a funkciók kiaknázásának, egy Philips 9@9k képviselte a low-end vonalat, egy Samsung S8300 pedig a legmodernebb fejlesztéseket. Előbbivel könnyedén létre is jött a kapcsolat, ám az OBEX fájlküldés nem szerepelt a szolgáltatások között, így sem a telefonkönyvet, sem az üzeneteket nem tudtam átszipkázni.

Sebaj, itt az új csoda, a Samsung, majd ezzel minden lesz, mint a Corvinban. De már a párosításnál beszólt a Tomtom, hogy valami nem kerek, így itt csak kihangosítóként és modemként működött a készülék. Alapvetően egyébként is ez utóbbi a lényeg, hiszen mobilhálózati internet segítségével egy rakás új lehetőséghez férhetünk hozzá.

Ilyen például a térképek letöltése, vagy a MapShare alkalmazás, ahol a felhasználók által javítgatott adatbázisok cserélhetnek gazdát. Jópofa az időjárás előrejelzés, amelyet akár a célpontra, akár pedig a kiindulási helyre nézve megnézhetünk, s van rengeteg letölthető extra, például különböző autók műszerfal megvilágításához illő színsémák, vagy a gyári hangokon túl extra itínerek letöltése. Magyarul csak Marikát és Ervint kínálja fel az online adatbázis, s mivel a hölgy gyári tartozék, ezért rávetettem magam Ervinre, de a letöltés 98%-ánál kiírta a Tomtom, hogy hiba, ám nem részletezte, hogy ez milyen természetű. Még kétszer futottam neki, de vagy Ervin nem akart engem, vagy a Tomtom nem akarta Ervint.

Ha csak kihangosítóként tekintünk a készülékre, akkor nem lehet okunk panaszra. A Tomtom hátulján található hangszóró eleinte kimondottan jól teljesített, aztán egyszer csak beadta a kulcsot, elkezdett recsegni, torzított, úgyhogy le kellett vegyük felére a hangerőt. A navi nem esett le a földre, nem tettem víz alá, csak ült a műszerfalon, s egyik napról a másikra berekedt, s persze nem volt túl jó idő Hannoverben, de a Tomtom a kocsiban ült, úgyhogy erre sem foghatja.

Navigáció

A hazai térkép tragikus. A kedvencem az volt, amikor az M5-ös autópálya bevezető szakaszára akartam ráfordulni Kispest irányából közeledve. Itt a Nagy Sándor József utca és a Hunyadi utca között van egy felüljáró, normálisan az ember úgy kanyarodik rá a pályára, hogy átslisszol a felüljárón, majd tol három jobbkanyart. A Tomtom viszont a felüljáró közepén, pont az autópálya felett szólt, hogy forduljak balra. Az már csak hab a tortán, hogy amikor Szegedre mentem, akkor a Hattyas sor helyett a Hattyú utcában kötöttem ki, a bónusz humor pedig az volt, hogy a Hattyú utca 21-et már ismerte, de az előtte levő házszámokra azt mondta, hogy nem léteznek. Ebben hol a logika? Azt már lassan megszokom, hogy TeleAtlas térképekkel a szüleimhez nem jutok el (még az utca sem létezik Budapesten).

De kapjon dicséretet is a készülék, a CeBIT-re vezető úton szinte percre pontosan tippelte meg érkezésünk idejét. Aztán amikor autóval akartunk elugrani abba a boltba, amit előző nap gyalog közelítettünk meg, megint gondban voltunk. A címét ugyanis nem tudtam, de addig huzigáltam a térképet, mire meglett. Ráböktem, kiírta a címet, de arról a képernyőről ezt nem lehetett célpontként felvenni, vissza a főmenübe, majd onnan új navigálás beállításával sikerült abszolválni a feladatot. A köztes célpont fogalmát ismeri a készülék, pedig baromi jó lett volna, ha ehhez nem kell kimászni a főmenübe és ott babrálni, hanem felhasználóbarát módon egyből a vezetési térképről igényelhető.

A legröhejesebb funkció viszont a hangos navigáció. Alapból van ugye Marika, aki tükörfordítottan beszél, a manőver előtt mindig azt mondja, hogy „után 200 méterrel forduljon jobbra”, ami az angol „after 200 meters” szó szerinti fordítása. Miután ez már évek óta így van, ezért nagyon megörültem az új csajnak (akinek nincs neve, illetve van: Special NQi), ő már normális magyarsággal osztotta az észt, csak kissé, hmm, tömören fogalmazott. Autópályán a letérő előtt két kilométerrel mukkan meg először a kütyü, de csak annyit mond, hogy „hajts ki”. Hová, aranyom, hová? Aztán a letérés előtt 600 méterrel már konkrétabb, de volt olyan, hogy azt tanácsolta, hogy forduljunk balra, amit autópályán leginkább tankokkal szokás kivitelezni.

Ugyanezt a humort tolja el a csaj a városi navigálás közben is, 600 méterrel a forduló előtt hirtelen megnyikkan, hogy „fordulj balra”, aztán egészen odáig kussol, amíg meg nem érkezünk a fordulóhoz. Nagyon hiányzott a következő manőver előrejelzése, mert volt egy-két cikk-cakk, ahol a fordulók között csak 100-200 méter különbség akadt, ezt jó lett volna előre látni. Szép képet rajzol viszont autópályák elágazásánál, korrektül mutatva a helyes sávokat.

Tomtom GO730
[+]

Ám összességében a GO730 meg sem közelíti egy hasonló árú Garmin PNA, vagy iGO8 alapú gép szintjét. A nyugat-európai térképek között ugyanis nincs különbség, hazai vonatkozásban az előbbi kettős a földbe döngöli a Tomtom üdvöskéjét, magyar hang, kezelhetőség, felépítés és logika szempontjából pedig ugyancsak lemarad a tesztelt eszköz. Jópofa cucc ez a mobilnetes tartalomletöltés, ha működik, de nem lehet eleget hangsúlyozni: a navi arra való, hogy A-ból B-be elvigyen, s ne bosszúságot okozzon.

Bog

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés