Használat, működés
Sokat számít, hogy mennyit tud kiolvasni OBD II-n keresztül az eszköz, a 2000-res évek elejéről származó autók esetén szűkebb lesz a funkcionalitás, az újabbaknál viszont egyre több mindent tudunk megnézni/kiolvasni. A rendszer rögzíti az akkufeszültségeket, és szól, ha túl nagy napi ingadozás vetíti elő a közelgő akkumulátorcserét, az app pedig minden esetben rögzít egy utolsó helyet, ahol leállítottuk a motort, hogy ha esetleg nem találjuk a kocsit a parkolóban, akkor meglegyen, sőt, mindezt akár AR-alapon is tudja és akkor a kamerán látjuk az irányt és a nagyjábóli távolságot. A kilométeróra-állások alapján időben szól abban, hogy időben cseréltessünk olajat és végeztessük el a kötelező karbantartást, de ha magunknak javítjuk az autót, akkor hibakódok törlésével is tud segíteni.
Senki ne gondoljon túl nagy trükkökre, ez a kütyü – akárcsak a legolcsóbb ELM327 – is csak egy felületes diagnosztikára képes, a hibakódot kiírja, adott esetben törölni is tudja, vagy utánakeresni a saját adatbázisában a kód alapján, de nyilván nagyon messze van attól, amit egy márkára szakosodott szervizben el tudnak végezni, viszont néhány rendszeresen előforduló hibakód legtipikusabb megoldási módjai ömlesztve fel vannak töltve a gyártó YouTube-csatornájára, illetve ha ilyen hibát olvas ki az autónkból, akkor automatikusan le is tudja játszani a vonatkozó videót, javaslattal. Élő adatokat is ki tud olvasni, ez is erősen autófüggő, nyilván a TPMS-szenzoral ellátott autóknál guminyomást is láthatunk, de van olyan autó is, aminél legfeljebb a sebességet meg az akksifeszültséget látjuk, de a realitás talaja a hazai autópark 14 éves átlagéletkora ismeretében kábé ott van, hogy fojtószelepállást, fordulatszámot, hűtőfolyadék- és olajhőmérsékletet ki tudunk tenni a kijelzőre, és körülbelül 1 másodperces késedelemmel látjuk is az adatokat.
Utólag elérhetővé válnak olyan adatok, hogy utunk során mennyi volt a legnagyobb sebességünk, de azt már nem tudjuk meg, hogy pontosan hol, amit viszont profi fogyasztácsökkentő albrandként adnak el (EzzySaver Dashboard), az valójában még foghíjasabb, hiszen kiírja, hogy az út alatt hány olyan másodperc volt, amikor a rendszer szerint túl magasan tartottuk a fordulatszámot, és ha ezt megnézzük, akkor kapunk is egy GYIK-jellegű, nagyon alapszinten elmagyarázott dokumentumot, hogy miért ne pörgessük a motort. Úgyhogy ez a része elég közepesre sikerült. Ami pedig még eggyel fájóbb, hogy a nagyon rövid, párszáz méteres utakat egyáltalán nem jegyezte fel nálunk, ha pedig ki van kapcsolva a Bluetooth a telefonunkon, akkor semmit nem örökít meg az útból, és még csak helyalapú értesítést sem állíthatunk be, hogy eszünkbe jusson foglalkozni ezzel.
Mindazonáltal ez egy egészen jól működő rendszer, néhány ledolgozható gyermekbetegséggel: de mégis hol van ebben az üzlet? Egyrészt, az USA területén maga a Nonda mint assistance-szolgáltató létezik, és ha a felhasználó megveszi az évi 40 dolláros szolgáltatást, akkor ingyenes gumisegély, akksisegély és zársegély szolgáltatást, továbbá telefonos segítséget és adott esetben hazavontatást is lehet kérni a termék mellé, másrészt árulnak ők mindenféle egyéb dolgot is az autóba, szivargyújtós töltőt, guminyomás-figyelő rendszert és kamerát is, mindez pedig egy alkalmazáson belül működik, így valószínűleg a felhasználó is inkább ezt a kényelmes opciót választja majd, ha ilyen kütyükkel akarja felszerelni a kocsiját.
A Nonda egy nagyon jó kialakítású eszköz, az app pedig nagyon profinak látszik, így igazából nem is tűnik fel az embernek első blikkre, hogy igazából semmi érdemivel nem tud többet egy bármilyen random, körülbelül 3500 forintba kerülő hibakódolvasónál. Ha azt vesszük, hogy 20 dollár az ára, akkor a jól működő és ingyenes app miatt mindenképpen érdemes lehet kipróbálásra a lelkes autótulajdonosnak, de aki távoli elérésre, flottakövetésre vágyik, annak egyéb alternatíva után kell néznie.
szentkuti11