Nonda Vehicle Monitor Mini - nincs ingyen ebéd

Jól hangzik, ha egy okos app és egy egyszerű eszköz segítségével teljeskörűen felügyelhetjük autónkat, de még izgalmasabb, ha mindezt ingyenesnek hirdetik. Megvettük, kipróbáltuk!

Autófelügyelet ingyen?

Végtelen mennyiségű autós-mobilos okoskütyü van már a piacon, olcsó hibakódolvasóktól kezdve a nagyon komoly flottakövető ökoszisztémáig bármit megtalál magának, aki igazán keres, viszont a Nonda egy dologgal egész biztos felhívta magára a figyelmet: tartós promóció keretein belül ingyen adja a belépőszintű hardvert, és egy egész komolynak tűnő appot is hozzá. Persze az ingyenesség hamar megdől, hiszen a gyártótól megrendelve már a magas szálíltási díjaknál megfizetjük a terméket, a 20 dolláros postaköltség egy bármekkora levélbe beférő termékért kissé túlzónak tűnik, mi azonban kíváncsiak voltunk, megrendeltük, és egy hét alatt meg is érkezett.

A Nonda ZUS állítólag már egy hibakódtörléssel is súlyos tízezer forintokat spórolhat meg nekünk, nem is beszélve az állítólag nagy mennyiségben elérhető videós oktatóanyagairól, amik meg akár többszázezres szerelői munkadíjakat spórolhatnak meg, ne menjünk bele abba, hogy ennek mennyi realitása van (hiszen aki nekiáll egy komolyabb műveletnek, az két YouTube-videó megnézése után is elkezdi, aki meg nem, az nem a Nonda miatt fog belevágni), nézzük inkább meg, mit kapunk nulla dollár, plusz postaköltségért.


[+]

Aprócska doboz, aprócska eszköz: az internetre nem csatlakozó, tehát távoli vezérlést és elérést nem támogató, viszont lokálisan egész sok mindent kijelző kütyü tényleg meglepően kicsi, konkrétan egy OBD II-takarónak is nézhetnénk, annyira kicsi, úgyhogy nem lesz gond azzal, hogy valaminek úgy útban lesz, mint a korábban tesztelt Telenor Drivey. Alapvetően még külső burkolata sincs, szépen át lehet látni az áramkört, és ide vannak beépítve a működést jelző ledek is: ha takart helyen van az autónk diagnosztikai csatlakozója, akkor ez zavarni biztosan nem fog, de egyébként mellékelnek hozzá egy műanyag hátlapot is, amivel biztosan megoldható a probléma. Fizikai baj tehát biztosan nem lesz a kompatiblitással, ezt ügyesen megcsinálta a gyártó.


[+]

A mobilunkra a ZUS nevű alkalmazást kell letöltenünk, az autónkon pedig az OBD II-es csatlakozót kell megkeresni. Beütjük az autónk alvázszámát a programban, jobb esetben kidobja a többi adatot, rosszabb esetben nekünk kell bepötyögnünk a márkát és a típust. A Nonda és a mobilunk között Bluetooth-kapcsolat van, mellette pedig ugyanúgy rá lehetünk csatlakoztatva az autó audio rendszerére vagy egy külső kihangosítóra, és az internetünk is megmarad a Wi-Fi-n csatlakozó alternatívákkal szemben, ez mindenképpen jó, ráadásul nekünk nem is kell tennünk semmit, az app mindent megcsinál.

[+]

Hirdetés

A Nonda kütyüjére semmiképp sem flottakövető rendszerként kell gondolnunk, ez sokkal inkább a lelkes autótulajdonos okoskütyüje. Van ugyan menetrögzítés, de egyrészt csak akkor, ha a tulajdonos kapcsolódó telefonja a közelben van (hiszen annak a GPS-vevőjét használja), másrészt kizárólag egy Google-térképes útvonalat látunk, illetve azt, hogy hány perc és hány kilométer volt az út, tehát leginkább a pontos költségelszámolásnál jön jól, illetve ha valaki szereti feljegyezni azt, hogy milyen célokra mennyit használja az autóját, akkor beállíthatja, hogy ez épp munkaút volt, ebédért mentünk, esetleg valami jótékonysági vagy orvoslátogatási célra vettük elő a kocsit.

Használat, működés

Sokat számít, hogy mennyit tud kiolvasni OBD II-n keresztül az eszköz, a 2000-res évek elejéről származó autók esetén szűkebb lesz a funkcionalitás, az újabbaknál viszont egyre több mindent tudunk megnézni/kiolvasni. A rendszer rögzíti az akkufeszültségeket, és szól, ha túl nagy napi ingadozás vetíti elő a közelgő akkumulátorcserét, az app pedig minden esetben rögzít egy utolsó helyet, ahol leállítottuk a motort, hogy ha esetleg nem találjuk a kocsit a parkolóban, akkor meglegyen, sőt, mindezt akár AR-alapon is tudja és akkor a kamerán látjuk az irányt és a nagyjábóli távolságot. A kilométeróra-állások alapján időben szól abban, hogy időben cseréltessünk olajat és végeztessük el a kötelező karbantartást, de ha magunknak javítjuk az autót, akkor hibakódok törlésével is tud segíteni.

[+]

Senki ne gondoljon túl nagy trükkökre, ez a kütyü – akárcsak a legolcsóbb ELM327 – is csak egy felületes diagnosztikára képes, a hibakódot kiírja, adott esetben törölni is tudja, vagy utánakeresni a saját adatbázisában a kód alapján, de nyilván nagyon messze van attól, amit egy márkára szakosodott szervizben el tudnak végezni, viszont néhány rendszeresen előforduló hibakód legtipikusabb megoldási módjai ömlesztve fel vannak töltve a gyártó YouTube-csatornájára, illetve ha ilyen hibát olvas ki az autónkból, akkor automatikusan le is tudja játszani a vonatkozó videót, javaslattal. Élő adatokat is ki tud olvasni, ez is erősen autófüggő, nyilván a TPMS-szenzoral ellátott autóknál guminyomást is láthatunk, de van olyan autó is, aminél legfeljebb a sebességet meg az akksifeszültséget látjuk, de a realitás talaja a hazai autópark 14 éves átlagéletkora ismeretében kábé ott van, hogy fojtószelepállást, fordulatszámot, hűtőfolyadék- és olajhőmérsékletet ki tudunk tenni a kijelzőre, és körülbelül 1 másodperces késedelemmel látjuk is az adatokat.

[+]

Utólag elérhetővé válnak olyan adatok, hogy utunk során mennyi volt a legnagyobb sebességünk, de azt már nem tudjuk meg, hogy pontosan hol, amit viszont profi fogyasztácsökkentő albrandként adnak el (EzzySaver Dashboard), az valójában még foghíjasabb, hiszen kiírja, hogy az út alatt hány olyan másodperc volt, amikor a rendszer szerint túl magasan tartottuk a fordulatszámot, és ha ezt megnézzük, akkor kapunk is egy GYIK-jellegű, nagyon alapszinten elmagyarázott dokumentumot, hogy miért ne pörgessük a motort. Úgyhogy ez a része elég közepesre sikerült. Ami pedig még eggyel fájóbb, hogy a nagyon rövid, párszáz méteres utakat egyáltalán nem jegyezte fel nálunk, ha pedig ki van kapcsolva a Bluetooth a telefonunkon, akkor semmit nem örökít meg az útból, és még csak helyalapú értesítést sem állíthatunk be, hogy eszünkbe jusson foglalkozni ezzel.

Mindazonáltal ez egy egészen jól működő rendszer, néhány ledolgozható gyermekbetegséggel: de mégis hol van ebben az üzlet? Egyrészt, az USA területén maga a Nonda mint assistance-szolgáltató létezik, és ha a felhasználó megveszi az évi 40 dolláros szolgáltatást, akkor ingyenes gumisegély, akksisegély és zársegély szolgáltatást, továbbá telefonos segítséget és adott esetben hazavontatást is lehet kérni a termék mellé, másrészt árulnak ők mindenféle egyéb dolgot is az autóba, szivargyújtós töltőt, guminyomás-figyelő rendszert és kamerát is, mindez pedig egy alkalmazáson belül működik, így valószínűleg a felhasználó is inkább ezt a kényelmes opciót választja majd, ha ilyen kütyükkel akarja felszerelni a kocsiját.


[+]

A Nonda egy nagyon jó kialakítású eszköz, az app pedig nagyon profinak látszik, így igazából nem is tűnik fel az embernek első blikkre, hogy igazából semmi érdemivel nem tud többet egy bármilyen random, körülbelül 3500 forintba kerülő hibakódolvasónál. Ha azt vesszük, hogy 20 dollár az ára, akkor a jól működő és ingyenes app miatt mindenképpen érdemes lehet kipróbálásra a lelkes autótulajdonosnak, de aki távoli elérésre, flottakövetésre vágyik, annak egyéb alternatíva után kell néznie.

szentkuti11

Előzmények

Hirdetés