Nokia N82 - új mérce

Hirdetés

GPS

Az N82-ből nem maradt ki a navigáció sem. Miután a cikk megírása előtt átböngésztem néhány fórumot, arra a konklúzióra jutottam, hogy a GPS még elég sok potenciális vásárlónak kissé homályos pont. Nem konkrétan az N82 kapcsán, hanem úgy egyáltalán, úgyhogy:

Egy jó navihoz három dolog kell. Először is egy térkép, ami lehetőleg minél frisseb, minél részletesebb. Az N82 nem meglepő módon Navteq adatbázisra épül, hiszen ez a cég a Nokia tulajdona. Szükség van egy szoftverre, amely a térkép alapján navigál, útvonalat tervez és megjeleníti az eredményt, ez esetünkben a Nokia Maps, amely a telefon alaptartozéka. Ezek mellé pedig kell egy hardver, ami veszi a műhold jelét, illetve megjeleníti a szoftvert: ez értelemszerűen maga az N82.

A navigáció alapvetően ingyenes, ha csupán arról beszélünk, hogy a műhold nem tartja a markát azért, hogy valami veszi a jelét. Fizetni szokás viszont azért a három dologért, amiket fentebb említettünk. Esetünkben a térkép bizonyos része rajta figyel a mellékelt 2 gigás kártyán, ami nincsen rajta (de mi mégis arra kolbászolunk), azt az N82 valahogy megpróbálja megszerezni. Kézenfekvő, hogy erre internetkapcsolat a legjobb megoldás, úgyhogy igény esetén a megfelelő térképrészleteket le is rántja a netről a szoftver.

Miután a Nokia Maps a telefon gyári tartozéka, ezért innentől kezdve látjuk a pozíciónkat a képernyőn, megkereshetjük a kívánt címet és a rendszer meg is tervezi az útvonalat. Amiért esetünkben fizetni kell, az a hangos navigáció (fordulj jobbra, balra, vissza és fel), itt a térkép nagyságától és a használati időtartamtól függően kell perkálni, egy Kelet-Európa esetén egy éves előfizetést számolva ez 70 euró. Természetesen enélkül is szuperál a dolog, csak nem beszél. (Update: a hazai forgalmazású N82-ből még ez is hiányzik, itt a hang nélküli navigálás is díjköteles.)

A nagy kérdés persze a térkép frissessége (ajjaj), illetve az útvonaltervezés tökéletessége (kisebb ajjaj), ezeken múlik ugyanis a navigáció megbízhatósága. A Navteq hazánkat tekintve nem tökéletes, de jobb, mint egy éve volt, bár egy csomó pesti utcát még mindig nem ismer, ahol az etalon iGO már egy ideje vidáman tervez. Az útvonaltervezés algoritmusa viszont egy picit javult, már nem akar gyökeresen rossz irányba vinni a masina, bár így is egy 10 kilométeres távon 5-6 alkalommal felülbíráltam a rendszert, így az általa kalkulált 30 perces utazási időt 24 percre csökkentettem.

Mindezek ellenére az irány jó, hogy stílszerű legyek. Még mindig inkább egy iGO alapú PNA-ra bízom az odatalálásom sikerességét, mint erre a cuccra, de ha nincs más megoldás, akkor ezzel is el fogok találni a célhoz, mindenképpen jobban teljesít, mint a már tesztelt Samsung navigáció, de egy Garmin XT-vel nem veszi fel a versenyt. A kijelzőn megjelennek rendesen az utcanevek is, egész korrekt a POI adatbázis, van 3D üzemmód és könnyen lehet zoomolni. Plusz pontot is kiosztanék: az N82 GPS vevője 1 percen belül megtalálja azt az 5 műholdat, ami kell neki a navigáláshoz, ezt sok hasonló eszköz megirígyelhetné.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Nokia

Azóta történt

Előzmények