NFC élesben - mobillal fizettünk a Szigeten

Üzleti modell, jövő

Hogy miképp és hogyan fog ez elterjedni? Egyáltalán: mi a szolgáltató véleménye a Szigeten történet tesztelésről? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a Gazdasági Rádió Szenzor című műsorában, amely vissza is hallgatható, itt van lent az ehhez szükséges felület. A Vodafone képviseletében Nyéki Zsolt nyilatkozott, aki készségesen válaszolt a kérdésekre.

A három hazai mobilszolgáltató közösen dolgozza ki a szabályozást. Ebben partnerük is van, pontgyűjtőkártyákkal és egyéb tranzakciókkal foglalkozó kereskedelmi egyesület jött létre, amelynek a SuperShop, az OTP és a MasterCard is tagja. Ez a Magyar Mobiltárca Egyesület, amelynek pontosan az a feladata, hogy specifikálja a hazai szabványt, az interfészeket, s olyan felületet hozzon létre, amelyhez később könnyen lehet csatlakozni. Számítások szerint 2012-ben már bőven lesznek olyan szolgáltatások, amelyek erre épülve bekerülnek az NFC-s telefonokba.


Google Nexus S - az első NFC-s Android

Az éles, üzemszerű működést még számos tesztnek kell megelőznie. Természetesen több nyitott kérdés is van a történettel kapcsolatban. Nyilván egy intenzív felvilágosító kampányra lesz szükség ahhoz, hogy a végfelhasználók kipróbálják a technológiát, ráadásul SIM cserére is szükség lesz, hiszen az NFC szolgáltatások alapvetően a kártyára költöznek. Talán az olvasóban is felmerül a kérdés, hogy miért éri ez meg a szolgáltatóknak, a kereskedőknek és az ügyfeleknek. A végfelhasználó két szempontból profitálhat az NFC-ből: egyrészt sokkal gyorsabbá, kényelmesebbé és transzparensebbé tehető a költés, másrészt pedig ezekkel összefüggésben rengeteg olyan plusz funkcióhoz juthatnak hozzá, amit hasznosnak értékelhetnek. Például egy buszmegállóban a megfelelő helyhez tartva a telefont rögtön meg tudja jeleníteni a készülék, hogy mikor jön a következő busz, vagy egy benzinkutas tankolás után felírt hűségpontjainkat a telefon segítségével fordíthatjuk az online katalógusból való termék megrendelésére.


[+]

Nyéki Zsolt, a Vodafone mobil pénzügyi szolgáltatásaiért felelős vezető

A kereskedők oldalán természetesen erős érv lesz ugyanaz, ami a bankkártyák kapcsán is megtörtént: készpénz nélküli vásárlási lehetőséget tudnak kínálni. Ezek mellett – ha a szabályozás tényleg jól sikerül – saját akcióikkal, hűségprogramjaikkal is bekerülhetnek az NFC-s körbe, így erősíthetik az ügyfeleikkel való kapcsolattartást, hatékonyabbá tehetik a marketinget. A szolgáltatók pedig ott találják meg a számításukat, hogy a SIM-re nyilván csak azokat a cégeket engedik fel (s teszik így lehetővé az NFC-s használatot), akik ezért valamilyen módon fizetnek. Vagy simán „kibérelik“ a helyet a kártyán, vagy pedig tranzakciónként valamiféle jutalékot csengetnek. Nyilván innentől ez már nem technológiai, hanem gazdasági kérdés, hogy a meg tudnak-e állapodni a felek úgy, hogy az ügyfél se érezze a végén azt, hogy mindezen szolgáltatások díja nála csapódik le, ugyanis akkor lőttek az NFC elterjedésének.

Természetesen a piaci szereplőknek érdekük az NFC népszerűsítése, a Szigeten történt teszt is hangsúlyos kommunikációt kapott. Hogy aztán végül a technológia milyen hamar épül be a mindennapjainkba (mert kétség sem férhet hozzá, hogy így lesz), az már nem rajtunk, végfelhasználókon fog múlni. Az NFC tényleg előremutató, működő valami, ami gyökeresen megváltoztathatja a mobilhasználati szokásainkat.

Bog

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés