Bevezető
Mindenki tudja, hogy kézből telefonálni tilos vezetés közben. És azt is mindenki tudja, hogy az új autók túlnyomó többségében ezt a problémát a gyártók már megoldják azzal, hogy van beépített Bluetooth a kocsikban. De a hazai autópark átlagéletkora 10 év felett van, az utakon futó járművek többségében még nincs ilyen megoldás, van viszont egy sereg módszer, amivel a telefonos kapcsolatot meg lehet oldani.
A triviális headset-vonalon túllendülve vannak “okos” tartók, amelyekből igen nagy a merítés, a használhatatlanság határán egyensúlyozó kínai trágyakupacok mellett akadnak életképesebb alternatívák, mint amilyen az MPOW terméke volt, de az még mindig messze áll a jótól, de eljuthatunk akár odáig is, hogy ki lehet cserélni a komplett fejegységet egy olyanra, ami papíron mindent tud, aztán vagy igaz, vagy nem. És van a Densionnak az a megoldása, amit ezúton mutatnánk be, a Car Docknál eggyel komolyabb ugyan, de a lényege inkább az, hogy láthatatlan, mert a kesztyűtartóban ücsörög és onnan intézi a dolgokat.
A Dension magyar cég. Ehhez képest nem a hazai az elsődleges piacuk, mostanában Norvégiában érnek el jelentős sikereket DAB-képes kiegészítőkkel, mivel a skandináv országban lekapcsolták az FM-sávot és még az új autókban is alig-alig van DAB fejegység. De ettől még a Car Dock is megvan a kínálatban, a Compact BT pedig több verzióban is létezik, lévén alapvetően ez a “gateway” kategória legolcsóbb darabja, az ennél komolyabb dobozkák már rengeteg féle audiós igényt igyekeznek különböző csatlakozókkal és szabványokkal kiegészíteni, az autós kihangosítás alapvető feladatait viszont a Compact BT is röhögve megoldja. 30 ezer forintos ára azért nem mondható filléresnek, de lesznek olyanok, akik azt mondják, hogy igen, nekik pont erre van szükségük, mert egyszerű, kicsi, nem látszik és optimális esetben minőségi problémákra sem kell számítani. A mi esetünk nem volt optimális, de ez távolról sem a Dension hibája, ahogyan azt majd látni fogjuk.
Beszerelés
A Compact BT aprócska, körülbelül akkora, mint egy gyufásdoboz, annál mondjuk némiképp nehezebb és számos csatlakozót találunk rajta. Ezek közül a mikrofonbemenet és az aux kimenet lesz nekünk érdekes, előbbihez kapunk is egy hosszú kábellel megtámogatott mikrofont, amit szépen végig lehet vezetni a tetőkárpit és a szélvédő találkozásánál, hogy aztán a belső tükör mögött, alig láthatóan figyelje a hangokat. Aux kábel viszont nincs, aminek prózai oka van: a különböző autók fejegységei nem egységesek csatlakozó szempontjából.
Autónk ezúttal egy W169-es Mercedes volt, 2004-es évjáratú, van benne egy egész korrekt fejegység, felkészítve telefonos funkciókra, de ez kábé azt jelenti, hogy ha a tulajnak egy 6310-es Nokiája van, akkor egy külön bölcső megvásárlása után működik. 6310-es Nokiája viszont már senkinek nincs (akinek mégis: el ne adja, egyre többet ér!), tehát az autó szinte kívánja, hogy a Compact BT belekerüljön.
A beszereléssel elsőre úgy tűnt, hogy nem lesz gond, a kesztyűtartó mögött találtunk tápot, rákötöttük a Compact BT-t, bedrótoztuk a mikrofont és készen is voltunk. A kis dobozka a telefonhoz Bluetooth segítségével kapcsolódik (a 8888-as kód beütését követően), ez is minden gond nélkül összejött, innen viszont alapvetően két út vezet tovább, vagy az FM-transmittert használjuk, hogy a hang átjusson a fejegységre, vagy az aux-kábelt. Az FM-transmitter előnye nyilván az, hogy nem kell további zsinórokkal szórakozni a középkonzol mögött, plusz elég jópofa módon az autós fejegység az RDS információk helyett az éppen játszott zene előadóját és címét írja ki, hiszen a Compact BT ezt is továbbküldi az FM-sávon.
A telefonunkon egy spéci GSM-kód beírásával tudjuk beállítani, hogy a Compact BT melyik frekvencián sugározza tovább a hangot, a neten van egy elvileg mindig friss frekvencialista a foglalt és a szabad sávokról, érdemes olyat keresni, ami itthon az ország jelentős részén kihasználatlan. Ezután pedig nincs további dolgunk, ha beülünk az autóba, akkor a gyújtással együtt életre kel a Compact BT, a telefonunk csatlakozik hozzá, a beszélgetések és a média hangja pedig az autó hangrendszerén jut el hozzánk. A mellékelt mikrofonra pedig igazán nem lehet panasz, jól hallható, amit mondunk.
Mikrofon a belső tükör mögött [+]
Elméletben tehát oké a dolog, de a W169-esben valami nem volt kerek. Állandó alapszintű sistergés volt hallható, ami mellett ugyan lehet élni, de nagyon zavaró. Úgyhogy mivel végigpróbálva egy csomó frekvenciát a dolog nem változott, ezért megszületett a döntés, hogy jöjjön az aux-kábel, amely ehhez a típushoz 1600 forintot kóstál, nem volt nagy művészet betenni ezt sem, de nyilván egy fokkal bonyolultabb, mint magát a Compact BT-t installálni. És a sistergés így is megmaradt, intenzitása kicsit csökkent ugyan, de még mindig zavaró volt.
Némi nyomozás után megszületett a megoldás, nem a Dension kütyüje volt a problémás, hanem a W169-esben a kesztyűtartó mögé tett tápcsatlakozó nem volt védett, azaz az autó generátora és elektromos zajai gerjesztették a Compact BT által kiadott hangot. Ha például felkapcsoltuk a fényszórókat, akkor a sistergés erősödött, tehát kellett futni még egy kört és egy másik helyről át kellett hozni a tápot, amit már nem zavart az autó elektromos rendszere. Így viszont nem csak aux-csatlakozón, hanem FM-sávon is szinte tökéletes lett az eredmény, ha a csatlakozás létrejött, akkor sosem szakadt meg egészen addig, amíg volt gyújtás. Indtás után ugyanis a Desnion kütyüje végigpásztázza, hogy jelen vannak-e a kocsiban a már párosított telefonok (négy készüléket ismerhet), amit először megtalál, ahhoz kapcsolódik. Ez azt is jelenti, hogy érdemes bekapcsolt Bluetooth-szal beülni, ha csak az autóban állunk neki babrálni a telefont, akkor kell neki néhány perc, mire magától rájön, hogy mi újság.
A Compact BT tehát okos kis szerkezet, nem látható, de mégis a beépített, gyári kihangosítókkal egyenértékű minőséget képvisel, csak arra kell figyelni, hogy honnan kap áramot. Ha ezt nem toljuk el, akkor szinte minden olyan autóban jó szolgálatot tehet, amely nem rendelkezik Bluetooth-megoldással, aztán a hahu-n a kocsi eladásakor be lehet majd pipálni, hogy van benne kihangosító.
Bog
A tesztkészüléket a Dension biztosította, a terméket itt lehet megvásárolni.