Új idők
Amikor mi bringázunk, akkor általában elektromos rásegítéses kerékpárokat használunk, ezeken pedig alapból van valami fedélzeti egység, ahol látszik a sebességünk és tudjuk matatni a rásegítés mértékét, szóval régen láttunk már klasszikus(nak tekinthető) megoldást. A magam 40+ évével én jócskán az a csávó vagyok, akinek az utolsó bringás kilométerórája még a mágneses, küllőre szerelt egység és a helyesen megadott kerékméret alapján számolt, a kormányra rakott kijelzőt pedig gombelem működtette. Hát, ahhoz képest nagyot fordult a világ küllős kereke.
Egyrészt a kínálat csúcsán a bringás navigációs berendezések trónolnak, a Garminnak is van rengeteg modellje, a Wahoo is gyárt ilyesmit, de ezek árban nyilván teljesen más szintet képviselnek, mint a Cafagótól tesztre kapott Cycplus M2. A nagy eltérés a navigálási képesség (és az ehhez szükséges, sokszor színes és jókora kijelző), no meg természetesen a mögöttes intelligencia, ami például a Garmint a fitnesz eszközök piacán is megkerülhetetlen szereplővé teszi. Ha azonban ezekre nincs szükségünk, csak annyi az elvárásunk, hogy lássuk a pillanatnyi tempót, a megtett utat és az emelkedést, akkor jóval kedvezőbb árfekvésű mezőnyben turkálhatunk, ahol vannak Bryton termékek, Sigma cuccok és a Garmin is tud kínálni egyszerűbb motyót, mint amilyen az Edge 130 Plus. Bár ez még így is közel 70 ezer forint…
És mindezen megoldások alatt még mindig megvannak az általam hagyományosnak tekintett eszközök, amelyek gombelemről működnek és a sebességen és az út hosszán kívül nagyon mást nem mérnek, jönnek a régi nevek is, mint a VDO és a Cateye. Tesztalanyunk azonban arra vállalkozott, hogy egy komolyabb árfekvésű masina képességeit kínálja relatív olcsón, mert bár vannak ebben az árkategóriában GPS-re támaszkodó gépek, de a Cycplus M2 tud egy-két apróságot, ami miatt figyelmet érdemel, mondjuk kapásból az, hogy kerek.
Kialakítás, felszerelés
Kerek formatervű bringás fedélzeti egység nemigen akad. A Cateye CCRS100 említhető meg, de az egy jóval egyszerűbb motyó. A kör alak ugyan jópofa, de félő, hogy a kijelzőt nehezebb kihasználni, ám a Cycplus jól meg tudja ugrani a feladatot azzal, hogy öt fix sávra osztja fel a területet, ahol szinte mindig ugyanazok az adatok látszanak, a négy oldalsó gomb pedig logikus módon kapcsol ezt-azt. A 2,5 inch átmérőjű display sima LCD-nek van nevezve, gombbal kapcsolható világoskék háttérfénnyel rendelkezik, valamelyest hajlamos tükröződni, de ha kap világítást, akkor jól olvasható a legtöbb esetben, ha pedig telibe megsüti a nap, akkor még kontrasztosabb lesz. Nem írják külön, de valami transzflektív jellegű trükkje azért van, ami sokat számít egy biciklis kiegészítő esetében.
A ketyere egyik nagy előnye, hogy az árkategóriában nem jellemző módon nem elemmel működik, hanem egy 1100 mAh-s akkumulátort rejt magában, amit a hátsó gumiajtó kinyitását követően Type-C porton keresztül tudunk tölteni. A gyártó 30 órányi üzemidőt ígér, ez világítással használva valamelyest csökkent, de 20 órányi nafta simán van benne még folyamatos GPS és Bluetooth kapcsolatot használva is. A háttérfény néhány percnyi mozdulatlanságot követően lekapcsol, de ha megmoccan a bringa, akkor újra üzembe lép.
A csomagban egy rövidke Type-C kábel mellett egy Garmin-szabványú felfogatót találunk, tehát ha nem közvetlenül a kormányra tennénk, hanem mondjuk a stucnira, akkor ezekkel a szabványos megoldásokkal ez megoldható. A kormányhoz adott felfogatót két gumigyűrűvel tudjuk fixálni (de hármat kapunk, hogy legyen pót), stabilan ül, magának az eszköznek a levétele pedig elcsavarással történik, ahogyan visszarakni is így lehet. Pofonegyszerű. 70 grammot nyom a cucc úgy, hogy fröccsenő vízzel szemben ellenálló, megkapta az IPX6-os védettséget.
A négy gomb közül a bal felső az útvonal rögzítéséért felel, ezzel lehet indítani és megállítani a rögzítést. Van a készülékben 16 MB memória, ez 3000 kilométernyi adatot tud tárolni. Viszont ezzel kapcsolatos az egyetlen ostobaság is, ha csak úgy leállítjuk a rögzítést, akkor a motyó nem menti automatikusan, hanem ennek érdekében a bal alsó gombot is meg kell nyomni. Szerintem ez béna, többször el is felejtettem. A jobb felső gombbal lehet az aktuális, az átlagos és a maximális értékek között váltani, a jobb alsó kezelőszerv pedig a háttérvilágítást kapcsolja ki és be.
Van ezen felül beállítások menü, ami a jobb felső gomb hosszas megnyomásával érhető el, itt lehet állítani az időzónát, a kerékméretet és a mértékegységeket, valamint innen tudunk ANT+ szabványú egyéb eszközöket párosítani, ami lehet kerékszenzor, pedálszenzor és mellkaspánt, ha ezek adottak, akkor az innen nyert adatokat is láthatjuk a kijelzőn és rögzítésre is kerülnek az út során. Ez szintén nem gyakori ebben az ársávban.
App és működés
A készüléket az iOS-re és Androidra is elérhető XOSS alkalmazással tudjuk a telefonunkkal összekapcsolni. Roppant kézenfekvő művelet, kelleni fog egy regisztráció, utána mindenféle gombnyomogatás nélkül látszódni fog a motyó a menüben. Ha az XOSS nem lenne elég, akkor a Strava is hozzáköthető a fiókunkhoz, onnantól automatikusan mennek oda is az adatok. Viszont az XOSS-ből nem lehet konfigurálgatni a készüléket, csak szinkronizálni és nullázni, valamint a tárhely állapotát ellenőrizni. Külön törölgetni sem tudunk adatokat, egyszerűen ha betelik, akkor a legrégebbi rekordokat felülírja.
Az XOSS alkalmazásban viszont nem csak vissza lehet nézni a bringázásaink adatait, hanem térképet is rajzol a szoftver, amiből videót is készíthetünk 3D megjelenítéssel, az exportálhatjuk, vannak grafikonok, ha pedig ANT+ segítségével egyéb szenzorok is közreműködtek, akkor azoknak az adatait is tárolja. Nincs folyamatos kapcsolatban a Cycplus M2 a telefonnal, manuális a szinkronizáció, de mivel magán a kütyün ott van minden információ, ezért egyébként sem kell nézegetni a telefont útközben — hacsak nem térképes navigációhoz, ami ugye nem ennek a masinának a szintje.
Lényegében nincs semmi különleges tudnivaló az ügymenet kapcsán. GPS jelet azonnal fog a termék, amint mozgásba lendül a bicikli, ez stabil és pontos, az általam bejárt útvonalakat pontosan mérte, szerencsére nem akarja ráhúzni a jelet a konkrét térképre, ami csak azért tűnt fel, mert egy átépített kereszteződésen is áthaladtam, és szépen az ő általa ismert út mellé húzta be a piros csíkot — és valóban ott haladt a nyomvonal. Van a masinában hőmérsékletszenzor is, a kijelző legfelső sorában ez is fixen látszik az akkumulátor állapota, valamint a GPS és a Bluetooth kapcsolatot jelző ikon mellett. A konkrét sebességünk egy tizedesjegyig olvasható, ezen kívül a magasság, a megtett út és idő, valamint az emelkedés és a lejtés mértéke is igény szerint megjeleníthető, plusz ugye a különböző szenzorok értékei, ha azok rendelkezésre állnak. A cucc összességében azt hozta, amit ígért, egy jópofa külsejű, a térképes navigáción túl a legtöbb elvárt funkciót megvalósító, könnyen használható, Garmin felfogatókkal kompatibilis, vízálló, tölthető és telefonnal, valamint ANT+ eszközökkel összeköthető motyót kaptunk, amely megfelel a célnak, ha ezen célok között a navigáció nem szerepel. Ha viszont igen, akkor jóval komolyabban zsebbe kell nyúlni, a CycPlus M2 ugyanis 37 eurós árával egyáltalán nem rossz vétel.
![]() |
Cycplus M2 |
Bog
A tesztkészüléket a Cafago biztosította, itt lehet megvásárolni.