Hirdetés

Bogist M5 Pro - a boltbajárós

Relatív nagy kerekek, széles trepni, alacsonyra vett kormány, ülés, szögegyszerű kezelés. Azoknak, akik nem a sebességet keresik egy rollerszerű gépben.

Bevezető

Boomer roller címmel raktam ki erről a termékről videót a YouTube-ra, aztán szóltak, hogy ez talán nem is roller. És ha a definíció szerint nézzük, akkor tényleg nem az, rolleren kapásból nem szokás ülni, ezen sem muszáj, de akkor a kormány annyira lent van, hogy az már vállalhatatlan. Segédmotoros kerékpárként sem értelmezhető, mert semmi kerékpárszerű nincs benne, elektromos robogónak túl kicsik a kerekek, szóval a Bogist M5 Pro egy ilyen fura öszvér, amit úgy legóztak össze, hogy ne legyen drága, de megfeleljen annak a célnak, amire szánják.


[+]

Jó, egy Bogist nevű cuccra nem mondhattam nemet, a Geekmaxi küldte ide a masinát, náluk lehet kosárba tenni jól megkuponkódozva (M5PROSHU) 429 euróért (ami épp most majdnem 170 ezer forint). Kicsit utánanézve a Bogist márkának hamar kiderül, hogy nem csak ez az egyféle furaságuk van, ebből a konkrét M5 Próból már van egy kicsit fejlesztett változat, ahol enyhén nagyobb kapacitású Li-Pol akku van Li-Ion helyett, ez a gyártó szerint picit nagyobb hatótávot ígér, valamint a terhelhetőséget is 150 kilogrammra tolták fel, amit úgy oldottak meg, hogy simán kivették a hátsó kerék rugózását — nem biztos, hogy ez így jobb, mindenesetre mi még a 2023-as gépet nyüstöltük.


[+]

Mielőtt beleugrunk a részletekbe fontos tisztázni, hogy ez a masina mire készült. Mivel 13 Ah-s akkuja és 500 wattos maximális teljesítménye van, ezért a hatótávja nem túl sok. A prospektus 30-35 kilométerről harsog, én inkább azt mondanám, hogy kicsivel több mint 20 kilométer. A végsebességet is 48 km/h-ban határozza meg a gyártó, de nálunk másfél kilométeres, tökéletes simaságú, teljesen egyenes aszfaltúton sem jött össze a családból kölcsönvett 12 éves srácok alatt 42 km/h-nál több, pedig ők nem képviselnek annyit tömegben, mint egy átlagfelnőtt. Viszont ez jobbára lényegtelen, ennek a terméknek az a célja, hogy felszereljük a vicces hátsó dobozt, feltesszük mindkét lábunkat a trepnire és mindenféle különösebb előképzettség nélkül elgurulunk a jószággal a sarki boltba kiflit venni, aztán haza. Nem cél, hogy nagy távokat és gyorsan tegyünk meg, nem lehet feldobni a HÉV-re, ez inkább kertvárosok, falvak, külterületi ingatlanok elintéznivalóit segíti olyan területen, ahol nincs tömegközlekedés, de a posta, a háziorvos, a bolt, vagy a horgásztó gyalog már messze lenne. És így is kell rá tekinteni.

Hirdetés

Kialakítás

Nagyon kedvesen a csomagolásban ott figyel a hátra felrakható kosár, egy telefontartó a kormányra, egy számzáras lakat, némi nagyon alapvető és jellemzően mihaszna leírás, valamint két biztosíték (vagy jumper), amire csak akkor van szükség, ha limitálni akarjuk a végsebességet 25 km/h-ra, az egyik ilyen bigyót kell az akku mellett bedugni és akkor az zárja azt az áramkört, ami a sebességmaximumot befolyásolja. Ez pedig azért van így, mert egyébként zéró beállítási lehetőséget kínál a termék. Az összecsukhatóság ugyan nem erőssége a Bogistnak, de a kormányoszlop lehajtható, magát a kormányt is ki lehet szedni (és ha kell, akkor a vezetékek is könnyen leköthetők), az ülés pedig kiszedhető. Így már be lehet rakni a 25 kilogrammos tömegű gépet egy random autó hátuljába.


[+]

Az összeszerelés normál esetben nem kéne bonyolult legyen, kormány fel, vezetékek összekötése, ülés a helyére (ennek állítható a magassága), gumikat felfújni (lehet, hogy a gyárinál érdemes kicsit keményebbre), aztán már lehetne is haladni. De. Egyrészt érdemes minden csavart végignézni, mert a szorgos kínai kezek olykor-olykor nem alaposak eléggé. És nagyon fontos beállítani a fékeket, ezek bovdenes tárcsafékek és az elsőnél teljesen laza volt a gyári állapot, a hátsónál viszont teljesen rosszul volt kalibrálva a fékpofa, úgy belekaristolt több ponton is a tárcsába, hogy azt hallgatni is szörnyű volt. Ezzel elvacakoltam egy fél órát, aztán mentem egy kört boldogan addig, amíg az első nagyobb gödörnél úgy be nem térdelt a hátsó felfüggesztés, hogy a gumi belenyalt a hátsó sárvédőbe. Erre két megoldás van, én az egyszerűbbet választottam: leszedtem a sárvédőt, csak ilyekor vigyázni kell, mert a hátsó lámpa bekötése ott marad lifegve, hogy innentől azt nyírja a berugózó kerék. A másik opció, hogy a két hátsó rugót keményebbre kell húzni, de nyilván ehhez már több szerszám kell, mint az az imbuszkészlet, amit a csomagban találunk.


[+]

Ha minden rendesen a helyére kerül, akkor érdemes gyorsan átnézni a kezelőszerveket. A gázkar a jobb oldali markolatban van, a bal oldalon pedig a lámpa és a duda gombját találjuk. A hátsó lámpa egyben féklámpa is, kicsit jobban világít, ha lassítunk. A stucni igazából egy gyorskioldó, a fedélzeti kijelző pedig kissé jobbra került, egy kulccsal helyezhető feszültség alá a jószág, de ezen a kijelzőn nincs gomb, nem érintős, ez csak definíció szerinti kijelző: kijelez. Alapvetően az aktuális sebességet mutatja, felül egy négy szegmenses sáv tájékoztat a töltöttségről, de ez is a pillanatnyi feszültségből számol, szóval ugrál fel-le, de amikor már tényleg kevés van az akkuban, akkor a rendszer csippan egyet. Menet közben váltogatva írja a teljes megtett kilométerszámot és a gyújtás felrakása óta megtett távot, valamint a pillanatnyi feszültségét a 48 voltos rendszernek. Elvileg oldalt néha vannak más piktogramok is, de azoknak a jelentésére nem jöttem rá, vélhetően a motor teljesítményével mutatnak némi összefüggést. Ami amúgy tökmindegy.


[+]

Az első villában van valami jelzésértékű teleszkóp, az kevésbé csillapít, hátul viszont a kettős rugó és az ülés is levesz érezhetően az úthibákból. Az ülve alacsony súlypontunk miatt a stabilitás remek, az üléspozíció viszont kívülről roppant ostobán néz ki, de szerintem ez már-már az annyira groteszk, hogy akár menő is lehet. Az első lámpa közepesen jó fénye a kisforgalmú közlekedéshez bőven elég, indexelni pedig leginkább a lábaink kinyújtásával fogunk.

Használat

Rajtam kívül kilenc különböző ember próbálta ezt a masinát. Bizonyos körökben roppant népszerű is lettem ezzel, a 12 éveseket kábé csak azzal lehetett róla leszedni, hogy lemerült a gép, de az 50+-os korosztály is rettentően élvezte, itt az alany saját bevallása szerint bringázni sem nagyon mer, mert nincs túl sok egyensúlyérzéke, ellenben a Bogist csodájával két óvatos kör megtétele után elrobogott 40-nel a murvás úton bele a rengetegbe, hogy sok perc után térjen vissza lelkesen.


[+]

Mert egy dologban biztos bajnok a cucc: teljesen hülyebiztos és nagyon stabil. Persze ezt is el lehet dobni, ha izomból rángatjuk a kormányt, vagy ha olyan mély kátyúba esünk bele, amit a 12 inches kerekek már nem viselnek el. De normál esetben az történik, hogy a jobb oldali markolat nagyon kontrollálható módon adagolja az erőt, ha csutkára húzzuk indulásnál, akkor sem fogunk elrepülni, pont jó a dinamikája a terméknek. Az 500 wattos maximális erő kisebb-közepes emelkedőkön is felvonszolja a gépet, a hátsó felfüggesztés miatt egész jó a rugózás (és ezért nem tudom, hogy a 2024-es modell menetkomfortja mennyivel jobb, ha egyáltalán), eleinte főleg földúton és murván közlekedtem vele, később aszfalton is helytállt. Nem gyorsul vehemensen, alattam a 39 km/h volt a maximum, de ehhez kellett neki úgy 600-700 méter, viszont a 20-25 km/h sebességet relatív hamar el tudja érni.


[+]

Azzal kezdeném a verdiktet, hogy ezt a Bogist M5 Prót én bizony megtartom. Magamnak. Nem Budapestre, hanem pont falusi környezetbe, nálunk nincsen bolt (lakosságszám 147 fő), a szomszéd településen (4 km) már van, oda el lehet jutni a kertek alatt. De akkor is kapóra jött, amikor a HMD kiküldte a Skyline-t pont oda vidékre, a GLS pedig közölte, hogy ő ezen az úton be nem jön a dobozossal, mert összekarcolják a fák a kasznit. Sebaj, rollerre pattantam, kábé másfél kilométert csapattam földúton, hogy ütközzek a futárral a faluban, a “nokiásdobozt” betettem a rácsos kosárba és visszaverettem. Papucsban. Csak az őzek néztek hülyének, őket pedig én szoktam, szóval kvittek voltunk. Mostanra már jócskán 60-70 kilométer benne van a masinában, persze nem tudom, hogy mennyire lesz tartós, azért a tizenéves rokonaim sem kímélték a jószágot, de egyelőre bírja. Örömteli, hogy a Bogistshop oldalán kvázi mindent lehet hozzá rendelni (akku, markolat, ülés, első villa, töltő, gumi külső és belső, féktárcsa, de már motor is van), szerintem az ára is korrekt. Stabil, biztonságos, faék egyszerűségű modernkori Babetta ez, ami alapvető mikromobilitási igényeket szolgál ki egy olyan célközönség számára, amely idegenkedik a magas, bizonytalan rollerektől, de nem óhajt (vagy tud) biciklizni sem, viszont nem akar hosszabb távokra menni, csak a szomszédba tejért, vagy a fodrászhoz négy utcával arrébb. Lehet ugyan röhögni rajta, hogy ez hogy néz már ki, meg milyen kis csirke az akku, de vannak bőven olyanok, akiknek pont erre van szükségük, egy wattal sem többre úgy, hogy ne is kelljen hosszú kilométereken át gyakorolni a használatot.

Bog

A terméket a Geekmaxi küldte tesztre, itt lehet megrendelni, a szállítás ingyenes. 30 eurós kedvezményt kínál hozzá M5PROSHU kuponkód.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Előzmények