Okostelefonos kamerateszt (2016)

Kilenc mobil száll versenybe a legjobb okostelefonos kamera címéért. Vajon a nagy nevek szoros csatáját hozza az összecsapás, vagy fű alatt kúszik be a győztes?

Esti körülmények

Azt láthattuk, hogy nappal egy-egy esetet leszámítva jól teljesítenek a mai csúcskészülékek, de amúgy is este és kevés fény mellett számítunk a hibák hatványozódására, hiszen a cserélhető objektíves fényképezőgépek szenzorméretének a töredéke fér csak bele egy-egy vékony mobilházba, úgyhogy igazán minimális összegyűjtött fényből kell gazdálkodniuk. Az első témát a felújított Széll Kálmán tér jelenti, ahol még mindig elég sok éles fényforrás akad, hogy a versenyzők ne hasaljanak el, de már elég kevés ahhoz, hogy megizzadjanak. Két részre osztjuk itt az elemzést: bal oldalra az automatika által lőtt JPG képeket helyezzük, jobb oldalon pedig lehetséges kézi beállítást bevetünk, és ha elérhető DNG mentés, abból dolgozunk. Mindkét megközelítés fontos, hiszen a legtöbben maradnak az automatikánál, akik viszont amúgy is használják fényképezőgépeiken a különféle beállításokat, bizonyosan ki fogják használni az ezekkel járó mobilos előnyöket is.

Esti képminőség (automata és legjobb kézi)

Samsung NX3000 (referencia)
Samsung NX3000 (referencia) [+]

Sony Xperia X (balra: automata, jobbra: automata) [+]

HTC 10 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Samsung Galaxy S7 edge (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Google Nexus 6P (balra: automata, jobbra: HDR+) [+]

Huawei P9 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

OnePlus 3 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Microsoft Lumia 950 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

LG G5 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Apple iPhone 6s Plus (balra: automata, jobbra: automata) [+]

Az NX3000 feladja a leckét: tökéletes a fehéregyensúly és rengeteg minőségi részlet jut a kép nagy részére. A Xperia X szín hű, ám az előnyeinek ezennel vége: homályos és katasztrofálisan túlélesített az egész kép, DNG opció ugye nincs az utófeldolgozás megkerülésére, és most figyelj: maximális felbontáson nem babrálható az érzékenység, úgyhogy esély nincs ezen „minőségen” javítani. A P9 is közel van színhűségben az NX-hez, és egész sok részlet megmarad a zajmentesítés után automata módban, amikor a két szenzor összedolgozik. Sajnos ezen nem sikerült tovább javítani kézi módban, mert optikai képstabilizátor nélkül nem tudtunk jobbat összehozni. Ilyenkor ugyanis csak egyetlen szenzor dolgozik, így sokkal kevesebb fény jut rá, hosszabb expozíció mellett pedig a kéz könnyedén bemozdul. A 6s Plus fehéregyensúlya kissé sárgás, amúgy a részletgazdagság rendben van, némi megmaradt zaj árán. A gondot inkább az alacsony kontrasztok okozzák, ennél harsányabbak voltak a színek. Kézi mód ugyebár nem jár, pedig van az iPhone kamerában potenciál.

A Lumia 950 sok részletet rögzít, de sok kárba is vész a jelentős zajmentesítésnek köszönhetően, emellett lilás a színegyensúly és fakó a kép. Óriási előrelépés kézi módban és DNG-ből dolgozni és segít a hosszú expozícióban a remek optikai stabilizálás is, így máris kiválóak az eredmények. Csakhogy ehhez este gyakran a fókuszcsúszka állítására van szükség, mert az automatika, de még az érintőfókusz is szeret mellé élesíteni. A G5 átlagos mennyiségű részletet tart meg automatikus módban, bőven akad zajmentesítés, a fehéregyensúly kissé meleg a Kelvin skálán, de a fókusz és a dinamika is rendben van. Ezúttal is komoly előny a kézi módban, DNG-ből nyert kép, bár jóval kevesebb részlet jut rá a Lumiával összehasonlítva, és színes zajt is felfedeztünk mindenütt, ez a G4 óta jellemző „feature”. Az OIS ezúttal is besegít. A HTC 10 kissé zöldes-sárgás irányba tolja a színeket, de nem vészes a dolog. Inkább gond a túlexponálás és a túlzott zajmentesítés, előnytelenül elmosva a részleteket automatikus módban. Hatalmas előny a kézi mód és a DNG feldolgozás, optikai stabilizálás itt is fogja az ember kezét, az eredmények magukért beszélnek.

A OnePlus 3 nagy érzékenységgel és rengeteg képzajjal lőtte el a fotót, de legalább nem nyomta agyon zajmentesítéssel. Így nem rossz a részletgazdagság, viszont pirosas köntöst kapott az egykori Moszkva tér. Itt is jelentős a DNG-ből nyert kép minőségelőnye (ennél is jobbat hoztunk össze a múltkor, a telefon saját tesztje idején), az OIS pedig hosszabb záridők megtartását is lehetővé teszi. Az S7 edge is a melegebb színegyensúlyt preferálja az általunk látottaknál, erre jobban odafigyelhettek volna. A részletgazdagság átlagos, de konzisztens auto módban, a fénymérés pontos. A kézi mód mutatja meg igazán a kiemelkedően nagy fényerejű lencse előnyeit: 1/6 másodperces záridőnél is alacsony, 125-ös érzékenységgel rögzítettünk, úgyhogy nem kellett a bemozdulástól tartani (amúgy is van OIS) és pazar lett a vonalélesség. A Nexus 6P esete trükkös, mert a gyári szoftver egyszerű, és alapból ugyan elfogadható vonalélességgel, ám kissé fakón és a kelleténél több zajmentesítéssel dolgozik. A villámgyors HDR+ mód aztán csodát tesz: olyannyira feljavítja a vonalélességet és a színeket, hogy optikai képstabilizátor nélkül, a Manual Camera program kézi módját használva nem sikerült azt lepipálni. A HDR+ ugyanakkor már komolyabb szoftveres belenyúlást jelent.

Második jelenet

Samsung NX3000 (referencia)
Samsung NX3000 (referencia) [+]

Sony Xperia X (balra: automata, jobbra: automata) [+]

HTC 10 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Samsung Galaxy S7 edge (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Google Nexus 6P (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Huawei P9 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

OnePlus 3 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Microsoft Lumia 950 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

LG G5 (balra: automata, jobbra: DNG-ből) [+]

Apple iPhone 6s Plus (balra: automata, jobbra: automata) [+]

A második témához a Millenárist választottuk, és talán nem látszik, de jóval haloványabbak az ottani fények, akár egy sötétebb szobában, így aztán tényleg előjöhetnek a hibák. Az iPhone-nak nincs kézi módja, de alapvetően rendben van a fehéregyensúly (kissé meleg) és a részletgazdagság, akárcsak a fókusz. A Sony magabiztosan szállítja a citromdíjat: a fehéregyensúly és az élesítés ugyan rendben van, az Xperia X ugyanakkor alulexponált, elmosott minden részletet és szétélesítette a megmaradt eredményt. Elég csak a sarkaknál szétnézni: azok a fehér izék nem szentjánosbogarak, hanem a szoftverfelelősök inkompetenciája. A OnePlus a második témánál is magas érzékenységgel rögzített, bár itt kevésbé meleg fehéregyensúllyal; részletekből átlagos mennyiség maradt zajmenetesítés után. Tetemes előnyt jelent ismét a kézi mód. A Lumia 950 nagyon szeretett a Millenáris sötétjében tapogatózni, élességet azonban csak ritkán talált. Ha végre összejött, akkor okés lett a részletgazdagság, ám a kontraszttalan kép, a túlzott a zajmentesítés és telítettség nem áll jól neki. Százszor jobb a profi módban lőtt, DNG-ből feldolgozott performansz, úgyhogy tényleg ráférne az automatikára az optimalizálás.

Nem rossz a HTC 10 automatikus képe, enyhén sárgás és ismét észrevehető a zajmentesítés, de egyik sem kritikus hiba. Azt viszont a DNG-ből feldolgozott képünk bizonyítja: többre képes a szenzor, és ezt szerencsére ki is lehet hozni belőle. A P9 fehéregyensúlyban vagy a kétkamerás felvétel részletgazdagságában megint nem vallott szégyent, most pedig kézből is összejött egy jobbfajta fotó, megkerülve a zajmentesítés részletveszteségét. Ugyanakkor optikai képstabilizálás nélkül nagyjából 50-50, hogy mikor melyik mód a célravezetőbb, és gyakran teszi fel majd a kérdést a felhasználó, hogy most akkor melyiket válassza. Tanácsunk: mindkettőt. G5 sokat megőrzött automatikus módban a park részleteiből, csak éppen sárgás lett a színegyensúly. Ezt könnyedén korrigáltuk kézi módban, bár színes zaj itt is tiszteletét tette, plusz a DNG-ből nyert részletgazdagság sem az igazi – ezért szeret az LG kissé túlélesíteni. Az S7 hasonlóan szerepelt: elfogadható mennyiségű részletek némileg sárgás fehéregyensúly mellett. A profi mód megint csak ráerősített a minőségre. A 6P automata módja most is fakó és némileg elmosott eredményt szült, amit a HDR+ megint feljavított, és ezúttal a Manual Camera alkalmazással is sikerült egy igazán részletgazdag esti fotót összerakni. Itt is megoszlik tehát, hogy mikor lehet a HDR+ és a kézi mód a befutó. Az apró, többelemes lencsék a precíziós gyártás ellenére sem tökéletesek: lilás fényfolt a jobb felső sarokban látható lámpafény körül a HTC 10, az S7 edge, a G5 és a Nexus 6P esetében is megjelenik. A 6s Plus, a P9, a OnePlus és az Xperia X sárgás-zöldesen töri meg a fényt, a Lumia 950 pedig sárgás-lilásan. A lencséket a lehetőségekhez mérten minden kattintás előtt megtisztogattuk.


[+]

Azt látni az esti rostát végignyálazva, hogy sehol sem hibátlan a képlet, és a kézi mód, illetve a DNG-ből való feldolgozás előnye tetemes. Továbbra is nagy tehát a szakadék a méretesebb szenzorral ellátott fényképezőképhez képest, főleg, ha mozgást kell fényképezni relatíve sötétben, mondjuk egy családi eseményen. Ilyenkor előny az S7 edge nagy fényerejű lencséje és gyors élesítése, (relatíve) álló téma esetében ugyanakkor a mobilkamerák átlagminősége előrelépett a legutóbbi teszt óta. Határozottan izgalmas a P9 megoldása a színes és monokróm szenzor rengeteg fényének egyesítésével, csak van mit rajta csiszolni. Ha a kombinált fénymennyiséget kézi módban és a DNG fájl esetében is fel lehet majd használni, komolyan megugorhat a minőség, picivel nagyobb fényerejű lencsékkel úgyszintén. Ez lehet a járható út a vékony készülékházat megtartva, és egyre több mobil dupláz rá a hátlapi modulokra.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés