Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • borg25

    senior tag

    válasz MageRG #21097 üzenetére

    A sötét középkornak az se tett jót, hogy a középkort onnan számítjuk, hogy a Nyugat-Római Birodalom összeomlott. A barbár hordákat gondolom inkább az arany izgatta, semmint a felhalmozott tudás. A felszabadult provinciák is inkább a szabadságnak örültek, semmint, hogy most mi lesz a fejlődéssel. Pár száz évnek el kellett telnie, míg kialakultak az új nemzetállamok, megszilárdultak annyira, hogy újra érdekelje őket a tudomány. Ezzel szemben Törökország felemelkedése azzal kezdődik, hogy elfoglalja Konstantinápolyt, a Kelet-Római Birodalom fővárosát. A barbár hordákkal ellentétben ők már értékelik a felhalmozott tudást. Mindemellett az arab világ felemelkedésének másik oka a térségben elérhető olcsón bányászható arany volt.
    Miután létrejön az új Európa, kezd újra működni a gazdaság beindulnak az egyetemek, újra felfedezik – az arab világon keresztül - a régi tudást, majd továbbmennek és új elméleteket állítanak fel.

    A vallásoktól kezdetben elvárt volt, hogy magyarázzák meg a világ keletkezését. Az embereket nem az Eukleidészi geometria izgatta, hanem, hogy miért vannak itt, hogy keletkezett az élet, a csirke volt-e előbb, vagy a tojás. Mondák, hiedelmek lassan beépültek a vallásba. Ha a vallás abban hazudott, hogy hogy keletkezett a világ, akkor vajon másban miért mondana igazat? Igaznak tekinthetőek-e Jézus szavai? A tízparancsolat tartalma követendő-e vagy egy ember képzelgése? A fizikában, ha cáfolsz egy elfogadott tételt, akkor benned, és senkiben sem merül fel, hogy az egész fizikát megkérdőjelezd. Vagy ha meg is kérdőjelezed és az alapjaiban építed újjá akkor is a fizika marad megkérdőjelezhetetlen, csak fejlődött. Vallás esetén egy megkérdőjelezést sokszor arra használnak, hogy magát az egész vallást kérdőjelezzék meg. Egy újítás sokszor új vallás alapítását jelenti, és nem a régi átértelmezését.
    Régen azt mondták, a pápa tévedhetetlen. Majd hit és erkölcs dolgában… ha a székében ül.
    A vallás a lélekről szól, a lélek és Isten a szakterülete. A többi csak rá lett pakolva. Nézd meg a Bibliát. Nem emlékszem rá, hogy Jézus bárhol is beszélne a világ keletkezéséről, vagy dolgairól. Max annyit mond, hogy adjátok meg Istennek ami az Istené, császárnak, ami a császáré. Amit esetleg lehetne említeni, az egyes evangéliumok kezdése, pl János evangéliuma: Kezdetben volt az Ige, az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige, ő volt kezdetben Istennél. Ez felfogható egyfajta világkeletkezés magyarázatnak, de számomra inkább csak bevezetés, és nem axioma megfogalmazás.

    Világban jelen lévő gonosz:
    Az emberben van ott a hajlam a rosszra. Az ördög ezt csak előhívja. Nem az a cél, hogy ne kövessen el bűnt, hanem, hogy ismerje önmagát, uralkodjon önmagán, és ne vétkezzen.
    Ismered azt a viccet, hogy egy nő a férjével egy csónakban horgászik, a férj lefekszik aludni, a nő meg gondolja, hogy a csónakban napozik. Arra jön a halőr, és meg akarja büntetni a nőt, mondván, hogy ott vannak a botok, nincs engedélye, nyilván orvhorgász. A nő hiába védekezik, hogy de hát, ő csak napozott a férje a horgász, azért vannak a botok a csónakban. A halőrt nem hatja meg. Mire a nő azt mondja, oké, de akkor ő is feljelenti a halőrt erőszakért. A halőr csodálkozva, hogy miért? De hát ő nem tett semmit. Mire a nő: Az nem úgy van, ő monokiniben, itt vannak a tó közepén, a férfinek van szerszáma, szóval megtehette, és akkor a halőr logikájával nézve meg is tette.
    Szóval a cél, hogy ráeszméljünk arra, milyen rosszat tehetünk, és tegyünk ellene, hogy ne tegyük meg. Szerintem Isten ezért engedi a gonoszat ténykedni, hogy megmérethessünk.

Új hozzászólás Aktív témák