- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Megjelent a Moondrop audio-fókuszú telefonja Kínában, lesz globális verzió is
- Sony Xperia 10 IV - műanyag újracsomagolás
- Indiában startolt a Poco X6 és X6 Pro
- Apple AirPods Pro (2. generáció) - csiszolt almaságok
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Honor Magic6 Pro - kör közepén számok
- Samsung Galaxy A53 5G - kevesebbet többért
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Xiaomi 14 Ultra - Leica hercegnő
Hirdetés
-
Hosszabb bemutatót kapott a Steel Seed
gp A PC-re és konzolokra szánt teljes kiadás valamikor idén debütál, pontos dátumot még nem kaptunk.
-
Világító alma helyett világító tok és szíj az almákra
ma Megjelent a Glow 2.0, a Nomad fluoreszkáló iPhone védőtokjának és Apple Watch szíjának második generációja.
-
AMD Radeon undervolt/overclock
lo Minden egy hideg, téli estén kezdődött, mikor rájöttem, hogy már kicsit kevés az RTX2060...
Új hozzászólás Aktív témák
-
Reno7
senior tag
válasz Gyantusz #1249 üzenetére
Ha azt mondod "Szöcske" leesett volna , egyébként a Denevér PNR is ígéretes volt azt is valamikor 1995-ben kaszálták el, pedig a magyar K+F-nek jó kis tanulópályát indított el egy később akár UCAV-nak (szerintem). A HM Currus-t felszámolták idén nem?
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Nem kizárt, mert nem látom a HM háttérintézményei között (lehet ott sem volt, amilyen gyakran néztem ezt az oldalt).
Érdekes, elvileg járműkarbantartás (volt) az egyik alapfeladata. A Rábákat külsős cégekkel javíttatják, gondolom a Mernyókat is. Marad(na) nekik a BTR-ek, BRDM-2-k, Ural-ok, KrAZ-ok stb. szovjet technikák fenntartása.UAV esetében volt egy szlovák-magyar közös projekt abban az időben. A légvédelmisek célgépénél többre nem futotta a HM fantáziájából (Meteor).
Viszont a HM EI morzsolgat két gépet (Ikran és Bora).
(Kolontár: a cikk írója is képben van, a prof. multispektrális cuccait fel nem pakolták volna ezekre a gépekre, az biztos...)Erről volt Szolnokon szó a 2007-es rep.tudományi konferencián ([link]; [link], [link]).
Vissza az origo-s cikkre:
"Annak ellenére, hogy a HM EI és a Currus is állami vállalat, a fejlesztési költségeket és a repülő tervezett árát üzleti titokra hivatkozva nem árulták el." Nem is Agyarország lenne, ha nem lenne titok minden. (2010-től az árbevétel titkos)Érdemes megfigyelni az URL-címet (ingatlan-üzemeltetés): http://www.hmei.hu/ingatlan-uzemeltetes_egyebszolgaltatasok_meteor.html
Talán itt fog kapcsolódni a Komondor a képbe... (vezetési háp.)?
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #1253 üzenetére
Kösz az infót!
Az a mondatom nem sikerült túl jól, a kooperált nevét már rég elfelejtettem. A Jane's Sojka III néven emlegeti és nem szlovák, hanem cseh(-magyar) fejlesztés volt, pontosabban a Cseh Légierő kutatóintézete és a magyar fél közötti pénzügyi/marketingszövetség 1995-ben véget ért. 1998-tól teljes értékében alkalmazza a Cseh Légierő, 2001-től tuning. Aztán kimúlt.A magyar Meteorok (-1, -2, -3) meg csak céllövészetre lettek használva, noha értelmes irányban is el lehetett volna indulni már jó régen. Hiába, 10-15 év alatt csak összejön a dolog...
Itt van egy PhD-s értekezés 2009-ből, A Meteor-3R célrepülőgép alkalmazása és elektronikai rendszerei címmel. Koncz Miklós Tamás a 21. oldalon is emlegeti a Meteor-3MA-t mint -4R-t, szóval olyan nagyon nem új anyag. Három-négy év és lassan csak (kipróbálja) rendszeresíti a sereg is...
Egyébként az elejét mindenképp érdemes elolvasni.Afgánban az MH PRT meg a németektől kéri át az övékét, hogy tudjanak mivel felderíteni...
Itthon meg rég léteznek masinák... (röpke 3-4 lehetőség mindjárt adott 1990-től számolva), aztán meg vesszünk Skylarkokat "hatalmas" mennyiségben...Ha a doktori 141. oldali képe igaz, akkor ez a Meteor-3R.
(a cikk alja szerint az "Arrabona" jövőre megy éleslövészetre Lengyelországba)[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
válasz Gyantusz #1249 üzenetére
Egy honvedelem.hu cikk arról, hogy 2007-ben komoly fejlesztések zajlottak le a "Petőfiseknél" (VSBRDM-2M).
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
Íme a két pilóta nélküli repülőgép.
Érdekes hogy cikkben hívják robotrepülőgépnek és drónnak is.My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Reno7
senior tag
A 2SZ35 Koalicija–SZV miért nem állt rendszerbe? Ígéretes konstrukciónak tűnik.
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Nem tudom, hallottatok-e róla, de a Honvédség a 2011-es évben tesztelte a spanyol Expal M-08 COMBI 60 mm-es aknavetőket. A további sorsuk egyelőre ismeretlen.
Az alábbi Sereg szemle 2011/3-4. szám 91. oldalán olvasható róla részletesebben.
Aki nem ismeri az MH ÖHP szakmai-tudományos folyóíratát, az ne lepődjön meg, mert más sem igen.
Itt van egy link róluk.
Itt egy tartalomjegyzék róluk (az idei számokra frissítés megkukult).Egyelőre csak a linkelt 2011/3-4 letölthető, a többi nem (pedig elvileg ez is közpénzből van finanszírozva...).
***
A cégről itt bővebben: [link].
Aknagránátjaikról itt: [link].[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #1262 üzenetére
A 40 mm-eseknél nagyobb a hatótávolságuk (700-1000 m kontra 1,5-3 km), nagyobb a rombolóerejük és még a viselhető kategória.
A briteknél 51 mm-es rendszer (L9A1) volt használatban és van még, de folyamatosan lecserélik 60-asokra ők is (osztrák Hirtenberger M6-ra; jópofa egy eszközcsalád). A lengyelek, a csehek és a franciák is ezt a skulót használják.
A US Army/USMC az M224-et használja, náluk a 60-asok már a II. vh. óta használatban vannak (M2 és M19).
List of infantry mortarsUSMC-s baka M224 menetben 2010-ben
M224 "etetése" közvetlen irányzással, állvány nélkül, 2010
Egy film. A talpnál alul egy elsütőkarral löveti ki. (jóformán tipikus)Tehát harcászati létjogosultsága van, csak az a kérdés, hogy a Honvédség hogyan alakítja át lövészalakulatainak a jelenlegi raj-szakasz szerkezetét. Merthogy ma nincs ilyen közvetlen tűztámogató csapatnemünk. Tudtommal. Egy szakaszhoz kellene egy aknavetős raj 3-4-5 csővel (3 fő/cső). Vagyis egy szakasz három raját fel kellene bővíteni négyre, amivel nőne a gyalogosszázad és -zászlóalj létszáma is. Bővülne az ellátási igény (ugye nekik folyamatos gránátszállítás kell, nem tudnak magukra málházni 10 tárat meg 1000 db lőszert a zsákba), gépkocsiigényeik lennének (Merci G), amihez megint üzemanyag és karbantartásháttér kell. Át kellene szervezni a gyalogos zászlóaljakat.
Vagy a meglévőkbe raknak rajonként 1-2 csövet 3-3 fővel, így viszont a gyalograj lefogóképessége csökken némileg. De az ellátásukat akkor is meg kell oldani. (érintettek: MH 5., MH 25., MH 25/88., MH 34.)És azt sem mondom, hogy a 40 mm-eseknek nincs létjogosultságuk! Lásd ezt a videót. (keresek egy videót, amiben M224-el dolgoznak közvetlen irányzással, de most nem fogom megtalálni)
Mondjuk 15-20 BTR-80-ba lehetne pakolni 120 mm-eseket (torony le), ha lenne értelme hol használni őket... (Afganisztánba túl nagyok, egyébként is 1,5 év múlva lelécelünk onnan; nincs rá jelenleg igény)
Jóformán tüzérség is csak formálisan létezik. Ugye a Vasziljokokat szétvágták a 90-es évek első felében, a légierőben nincs támogatókapacitás, értelmes közvetlen gyalogsági támogatás ma nem létezik a Honvédségben.
No és a kiképzés, aknás lőgyakorlatok, folyamatos gránátvétel stb... (mindig ezen bukik el a dolog, hogy valamit fenn is kell akarni tartani, nem elég csak megvenni)
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
-
#65675776
törölt tag
A tűzsűrűség növelése szép és jó. A logisztika csövenként számolandó. Amennyiben egy üteg négy csőből áll két lehetőség van:
-hagyományos egycsövű önjáró lövegek
-ez a kétcsövű csodaUtóbbi szép és jó, de egy jármű kiesésével lendületből felére esik vissza az üteg tűzereje, míg a hagyományos feléítéssel csak 3/4-ére.
A másik út, hogy ugyan annyi jármű. Szép, tényleg közel duplája lehet a tűzerő (feltéve ha azonos a tűzgyorsasága egy csőre levetítve, de nyilván kevesebb), csak éppen azt a kétszer annyi csövet ki is kell szolgálni. Zárótűzlövésnél nem éppen optimális, mivel egy-egy jármű fele annyi idő alatt felhasználja a lőszerkészletét, így valójában nem lehet vele zárótüzet lőni.
-A PzH2000 10 lövés/perc tűzgyorsaságát figyelembe véve egy egycsövű jármű 60db-os lőszerkészlettel 6 percig képes tartósan tüzelni, utána nincs mivel. Mondjuk ez is csak kb az első javadalmazás ellövéséig tartható, utána a felével érdemes csak számolni.
-Ha ez a kétcsövű okosság ennek pont a dupláját tudja (ami kizárt), akkor a 60db-os javadalmazást 3 perc alatt elhasználja. És utána? (Nagyobb javadalmazáshoz meg értelemszerűen nagyobb torony kellene.)De! Egy egycsövű jármű esetén nem probléma a folyamatos lőszerellátás, a löveg mögött lehet tárolni, és azt lehet folyamatosan bemálházni a toronyba a töltőnek. Ez a módszer létezik, pl elég sok képet találni ilyen eljárásokról a vietnami háború idejéről M109-ekkel. Kétcsövű jármű esetén ez egyszerűen fizikai képtelenség emberi erővel. Minden egyes tüzelőállásba meg kicsit extra lenne konvejort építeni. Pláne, hogy a 360°-ban forgatható torony ezt nem is tenné lehetővé, és a mobilitás megcsúfolása lenne. Emellett ugye ha egy ilyen löveggel akár csak a fent említett 10rpm-et akarnád tartani, akkor ahhoz egy nem kicsit bonyolult automata töltő kellene. Ami nem valószínű, hogy túlzottan megbízható lenne, és tovább nehezítené a folyamtos ellátást. Ráadásul a két zárszerkezet és a hozzá kapcsolódó dupla töltő (akár automata, akár kézi) jelentősen csökkenti a torony belső terét, ami a lőszerjavadalmazás rovására mehet csak. Ha kézi a töltés, akkor meg főleg, mert még egy töltőkezelőnek kell helyet biztosítani. Szóval a PzH2000 60db-os javadalmazása talán 30-ig is lemenne. De még az M109A6 Paladin 6rpm-jét sem lehetne igazán tartani így.
Szóval ott tartunk, hogy a több cső ellenére a valós tűzgyorsaság alacsonyabb lenne. Király!
És akkor az egyéb dolgokról még nem is szóltam. A torony mechanikus és hőterhelése többszörösére nőne. Nem a duplájára, hanem többre, ugyanis nem lenne annyi ideje hűlni az egyes csöveknek és zárszerkezeteknek, a forgócsapok terhelése is többszörös lenne, ráadásul változó irányú, ami fokozottabb igénybevételt jelenet. És a beltér is jóval melegebb lenne, amit ugyan erősebb kondicionálással talán lehetne javítani, de az megint a hasznos tértől vesz el helyet. És ugye ha a cső nem tud annyira lehűlni, akkor könnyebben deformálódik, megnő a szórása, lecsökken az élettartama.
Inkább a pontosság növelése a cél mindenfelé, mert azzal lehet igazán növelni a tűzerőt. Elvégre ugyan azt a hatást kevesebb lőszerrel is el lehet érni. Most így hirtelenjében ennyi.
Gránátvető: Manapság a gyalogság nem megy sehova járműtámogatás nélkül. Akkor hol a probléma? Épületharcban meg úgysem ér semmit egyik sem, ott továbbra is kézigránát.
-
Gyantusz
tag
válasz #65675776 #1265 üzenetére
Gondolom csak, nem tudom, hogy a 40 mm-es gránátvetők egy jövőbeni kézifegyvertender részei lesznek. Ha egyszer kiírásra kerül, vagy megint n+1. Szép-féle AK modernizálásra adja fejét a HM, amit Tömböl ex-VKF meghiúsított (pontosabban a tré minőség volt az oka, nem a VKF) 2009 körül.
Az aknavető kérdése gondolom a NATO gyalogharcászatának szerves részét képezi, amit Afganisztánban kipróbáltak/-nak és erre a koalíciós képességre állít rendszerbe eszközt a HM és alakítja át a lövészek szervezeti felépítését. Mindenképpen módosítani kell, csak az a kérdés, hogyan teszi. Ez szerintem hosszútávú történet és kivételesen nem negatív értelmű. Kérdés, hogy fog elsülni. Az aknavetők szakasz-századszintű támogatóeszközök, a gránátvető pedig osztag-raj. Nyilván mindkettő kellene, hiszen "gépkarabély-távolságban" (100-200 méter) a 60 mm-es aknavető már túl sok, kisebb és könnyebb eszköz kell.
Tehát más feladatkörről beszélünk. Az a kérdés, melyik a fontosabb? (ráadásul úgy kell erre válaszolni, hogy nincs tüzérségünk és támadó-helikoptereink)Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
válasz #65675776 #1267 üzenetére
A lőszer javadalmazásról nincs pontos adat, de 60-70 közé teszik, a torony meglehetősen nagy, annak ellenére is hogy nem ül benne ember, csak a lőszer és az automata töltő van benne, a személyzet az alváz elején ül egymás mellett, így a hőterhelés nemigen érinti őket. Videó az automatatöltőről 00:15. A lőszer utántöltést is automata végezné, itt az első képen, a torony hátulján van az a valami, a másodikon pedig az azt kiszolgáló szintén automatára tervezett kiszolgálójármű. Viszont az L/70-es lövegcsöveket lehet hogy megviselné a nagyobb hőtermelés. Sajna nem sok információt lehet erről az eszközről találni.
Szerk.: Tény az is hogy az utóbb leírt utántöltő rendszerről nem találtam se képet se videót, ami működésközben, fizikai valójában bemutatná.Manapság a gyalogság nem megy sehova járműtámogatás nélkül.: És a MH rendelkezik megfelelő páncélozott terepjárókkal? Szerintem nemigen, a 27 HMMWV-t leszámítva csak az MRAP-ek jöhetnek szóba, azoknak meg korlátozott a terepjáró, szóval megint csak járműbeszerzés lenne a vége.
[ Szerkesztve ]
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
A Humvee-kat csak béreljük - az MH 34. egyébként kapott még 14 db-ot (2011. júli. 18.; videót megnézni) -, hogy az ISAF kivonása után mi lesz velük, azt csak a két lízingszerződést kötő tudja. Ha a Gripen-szerződésre hajazok, akkor maradékáron megvehetnénk.
A 3 db FP Cougar-t megvettük 1,3 millió USD-ért 2009-ben (Rendszerbe álltak a Cougar-ok Afganisztánban, 2010. március 19.), úgyhogy az marad (meg a hazai fejlesztésű Komondor, ugye...). Pluszban pár MaxxPro, kölcsönben 2011. január elejétől. (mind a kettő MRAP kategóriás, ez nem típusjel, ez egy minősítés!)
Meg a BTR-80 lövésszállítók és van pár páncélozott Rába.
Terepjáró személygépkocsi kategóriában nincs páncélozott rendszeresítve. A Mercedes a 2001-es C+D-n bemutatott egy "páncélozottabb" G osztályt, de elég tré volt, nem lett belőle semmi.***
Más. Úgy tűnik, a modernizált magyar AK, az AK-63MF több mint egy éve rendszerben van! HK gránátvetőkkel.
[link]Kicsit lemaradtunk infók terén mint a borravaló...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
válasz Gyantusz #1270 üzenetére
Tudom mi az az MRAP, azt viszont nem tudtam hogy a MaxxPro-kat csak béreljük.
AK modernizáció - riport
GM6 Hiúz - Tények első kézből - 1.részMy SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Kösz, ezek hasznos infók! Végre valami értelmes anyag.
Akkor a 150 darabos, csapatpróbás elősorozat korrekt típusjele AK-63FM. Végül is így logikus is.
Az AMD-65"demók" is elég értelmesen néznek ki. Viszont szkeptikus vagyok abban, hogy a BM tervezné-e tömegesen felújítani az övéit.[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Ezt nem tudom, olvastátok-e, vagy hallottatok-e róla: (link)
"Krisztian Mohacsi - Ujzelandon mar magyarorszagot egy harmadik vilagbeli orszagnak mutatjak be... Biztos beragtak a halott katonak miatt. (2012. szeptember 12., 3:09 via mobil)
Szabó Gergő - A kiképzés csak egy dolog. Akik kikerülnek azok már évek óta kiképzéseken vesznek részt. Sajnos a hazai harcászati kiképzés még javarészt egy kontinentális háborúra való régi orosz típusú felkészülés, ami már igencsak idejétmúlt. Sokat mozdított előre a hazai helyzeten a vezetőség fejében az, hogy szerepet vállalunk Afganisztánban. Kihat a kiképzések korszerűsítésére, a modern harcászathoz való alkalmazkodásra, eszközkorszerűsítésre. A baj ott kezdődik, hogy erre nem kapnak elég keretet az államtól. Ezért van a sok kölcsön cucc. Volt, amikor a hollandok adtak a PRT-nek 12 akkut a mercikbe, mert a bennük lévők már szarok voltak, itthonról meg nem küldtek...
Ajánlanám mindenkinek Szlankó Bálint: "Maximum nulla áldozattal" c. könyvét, ami bemutatja, hogy mi is zajlik mind odakint, mind nemzetközi és hazai diplomáciai/politikai színtéren. Érdemes elolvasni! (2012. szeptember 12., 3:16)"Egyszerűen az ész megáll! Nincs a szarcikhoz akksi... és kölcsön kell kérni a hollandoktól?!
Beragadnak a DSK-k, mert nincsenek itthon karbantartva, sz@rokat visznek ki, hevederek szétrázódnak, elakadnak, nulla a fejlesztés egy ~60 éve hadrendben levő géppuskatípusra (és hibáira)? És ezmiatt egy katona kénytelen parancsot tagadni és hadbíróság elé állítják? Fegyverek használhatatlanok nap mint nap odakint?
Még jó, hogy a Humvee-k és a JAS 39 Gripenek nem magyar tulajdonúak...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
válasz Gyantusz #1273 üzenetére
Pont egy hasonló blogbejegyzést olvastam: Vitaposzt: Különlegesek: a Patyomkin alakulat?
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Holnap lesz 70 éve, hogy 1943. január 12-én áttörték a szovjet csapatok a 2. hadsereg arcvonalát Urivnál. Aztán két napra rá Scsucsjénél is.
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
lsc
nagyúr
Helikopter találgatások. Kíváncsi vagyok a "hegyek" mit fognak szülni.
Az élet kegyetlen .
-
Reno7
senior tag
Körkép az afganisztáni magyar szerepvállalásról. I. rész.
Egy újabb mini-sorozat a MH szerepvállalásairól. Ezt végre nem baromkodják el az indexesek mint az utóbbi néhány MH-es videót...My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
lsc
nagyúr
Pancser hadsereg, pancser tartalékosokkal.
Érdekes cikk, sok igazsággal.Az élet kegyetlen .
-
Reno7
senior tag
1998-ban például a tüzérdandár éleslövészetét látva a németek felajánlották, hogy a rendszerbe állítandó PzH 2000 önjáró lövegeik helyén felszabaduló amerikai gyártmányú, de a németek által jól tuningolt M 109G önjáró páncélozott tüzérosztályt kompletten, lövegestül, mentőstül, lőszerestül ingyen, felújított állapotban átadnának nekünk. A témában megkerestem Wachsler Tamás államtitkárt, aki azt mondta, hogy „támogatja az ötletet”, nyáron megy ki egy delegáció a részleteket megbeszélni. Nem lett belőle semmi, nem is említették meg a témát magyar részről.
Erről eddig nem hallottam, de elég durva...
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Reno7
senior tag
Az M109-esek szerintem valamivel nagyobb előrelépést jelentettek volna.
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
#65675776
törölt tag
A 2SZ1 és a BMP-1 is szép és jó lett volna, ha nem a rendszeresítéskori állapotukban vontuk volna ki mindet. Mert ugye menet közben fejleszteni felesleges. A T-72-esein is sokra mennek a 125mm-es ágyúkkal, ha a legelső lőszerkonstrukción kívül semmi sem lett hozzájuk rendszeresítve. Csak az a probléma, hogy azzal a lőszerrel gyengébb átütési értékeket produkál szegény ágyú, mint a 105mm-es L7/M68.
A BMP-1-ek védettsége meg kb alig jobb, mint egy páncélozott szarcié. A fenéklemez gyakorlatilag papírból van, a tető sem sokkal erősebb.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1284 üzenetére
A lengyelek tornyot cserélnek és megerősítik a védettséget, nekik valamiért megéri.
Egyébként volt fejlesztés, megvették automata ABV védelem nélkül őket, majd a 90-es években beszerelték utólag /GO 27 [link]/ , az sem volt kis pénz. Kivonás előtt majd fele hosszú idejű tárolásba volt helyezve, ennek előfeltétele volt egy közepes javítás és készletfeltöltés, az öt évet nem kecsit túllépették, majd kicsomagolás után mentek Kalocsára majd a kohóba.[ Szerkesztve ]
Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
Lengyeleknek van hadereje, ami ráadásul értelmesen van felépítve. Ilyen esetben lehet helye. A toronycsere egy dolog, a teknő védett(len)ségét az nem javítja. Márpedig a fenéklemezt egy 15cm átmégőjű faág is át tudja szúrni. Aknák ellen gyakorlatilag védtelen a BMP-1. Kialakításánál fogva ezen nagyon nem is lehet segíteni.
A Szu-22-ket is elkezdték nagyjavítani, aztán onnan vonták ki őket. Magyar hagyomány. Csak a Szu-22 legalább egy értelmes harcértékű fegyverrendszer. A BMP-1 már semmilyen formában sem felel meg a mai követelményeknek. A fegyverzete még az ellenfél IFV-i ellen sem ér szinte semmit.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1286 üzenetére
Márpedig a fenéklemezt egy 15cm átmégőjű faág is át tudja szúrni.
Duma, 25 évig üzemeltettem, egynek lyukadt ki a haspáncélja, az is akkor amikor a felderítőszázad leejtette a vagonról. Természetesen nincs meg az ideális V alak a haspáncélon, de akár a bradley-n akár máson megvan?
A fegyverzetről, akár toronycsere akár a régihez új lőszerek is megoldást jelentettek volna, magával a löveggel nem volt különösebb gond.Az előbb kimaradt hogy érdekes módon a németeknek az újraegyesítés után mégis jó volt egy darabig, ezen kívül csak a migek maradtak rendszerben, semmi más.
[ Szerkesztve ]
Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
Ismerősöm szolgált BMP-n, Ő említette az esetet.
Bradley-n sincs, de anak legalább van vastagsága.
Az ágyú szép és jó, de minden paramétere mutatja, hogy nem a nagy teljesítményre van tervezve. Az alacsony töltényűri nyomás miatt alapból nem is lehet az. És ez ugye összefügg magának a teknőnek a teherbírásával. A BMP-3 nem véletlenül nehezebb annyival. Pedig az is alacsony sebességű ágyú. Komoly megerősítések nélkül a BMP-1 nem alkalmas komoly fegyverzet hordozására. Viszont a megerősítés miatti tömegnövekedés miatt alulmotorizálttá válhat.
A németek tipikusan csak ismerkedési célzattal tartották rendszerben a keleti technikát. A MiG-29-ek fő feladata is a gyakorlórepülések és légiharcok voltak. Még azt is bevállalták, hogy átrepüljenek egy rajt a Red Flag-re (aminek a költségeit az amerikaiak fizették), ahol rájuk nem vonatkozott a "ha találat ért le kell szállnod" szabály, hanem pár perc pihenő után újra beléphettek a harccselekménybe. Érdemi feladatokat nem bíztak rájuk. NEm kell ezt a rendszerbentartást túlmisztifikálni, mert mint fegyverrendszerről nagyon negatív véleménye volt a németeknek. Konkrétan az T-4F-eknél is gyengébbeknek tartották őket a közeli légi harcot leszámítva.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1288 üzenetére
Mint írtam én meg 25 évig üzemeltettem, rálátásom volt 110 db-ra. Szedtem harckocsi akasztó prizmáról, Reziben sziklára felakadtat, mindegyiknek bírta a haspáncélja, ha gond lett volna velük vízen rögtön kiderült volna.
Viszont a megerősítés miatti tömegnövekedés miatt alulmotorizálttá válhat.
Ez is csak duma, a vpv /műszaki ment változat/ 2 tonnával nehezebb volt mit az alap bmp, szó sem volt alulmotorizáltságról, ha meg könnyebb torony kerül rá még több erősítést elbírt volna. A bmp 2 tronya is simán rá lett téve az1-es alvázára, pedig nem kicsit nehezebb, de valamiért csak elbírta. Egy erősebb motor is simán mehetett volna bele, az erőátvitel,futómű simán bírta volna.
A németek meg annyira ismerkedtek vele hogy évekig használták, egyszerűsítették /maljutka rendszer ki lett véve belőle/ illetve korszerűsítették /híradó rendszer pl./, majd annyira "elcseszték" hogy a görögök lecsaptak rájuk rögtön.
Azért volt /van homály itt a bmp-vel kapcsolatban rendesen, remélhetőleg/valószínűleg ilyen "mélyreható" információk alapján lettek kivonva is, az meg röhej kategória hogy lett helyette btr és hmmw, igaz nekünk régóta minden sz@r jó.Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
Ami változtatásokat leírsz az már kb olyan, mintha vennénk egy új járművet.
A VPV esetén meg a daru egy sokkal kevésbé dinamikus terhelést jelent, mint egy ágyú. Persze, hogy elbírja. Egy erősebb ágyút már nem bírt volna el a tetőlemez. Nem a tömegét, hanem a reakcióerejét. A 30mm-es gépágyú is kisebb dinamikus terhelést jelent, ezért mehet rá a BMP-2 tornya. Egyébként a sokkal nehezebb kitétel érdekes, lévén a BMP-2 a korai BMP-1-eknél is "csak" 1,4t-val nehezebb. A BMP-3 viszont ugyan azzal a verzióval összevetve 6t--val, de akár úgy is mondhatnánk, hogy 1,5x-ese a tömege. Nem véletlenül raktak bele jóval erősebb motort. Mindenképpen 20LE/t feleatt akarták tartani a fajlagos teljesítményét. Lánctalpas eszközök esetén ez alatti értéknél már erősen romlik a mozgékonyság. Egy ARV-nél ez nem szempont. Sokkal fontosabb, hogy milyen vonóerőt tudnak a csörlőre és a darura irányítani.
A németek kiszedték a Maljutkát, mert használhatatlannak tartották. A hiradó rendszert azért korszerűsítették, hogy egyáltalán tudjanak kommunikálni a többi saját egységgel. Ezért lett hasonló korszerűsítés elvégezve a MiG-29-eseiken is.
A HMMWV nem a BMP-k helyett lett beszerezve, hanem a semmire sem jó szarcik helyett. Valós harci és terepkörülmények között utóbbiak felettébb használhatatlannak tűntek ha két katonánál több ült beléjük.
A BMP-k kivonása alapvetően arra vezethető vissza, hogy itt volt egy rakat BTR-80(A), amikhez gyakorlatilag ingyen jutott hozzá a haderő. Csak nem volt annyi pénz, hogy a BMP-ket is párhuzamosan rendszerben tartsák. Kivonni meg nyilván nem az újabb eszközt fogják. Harcértékben sok különbség úgy sincs a kettő között.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1290 üzenetére
A daru miatt is be volt rakva két keresztgerenda, az 5 t súlyt a saját súlyán kívül is el kellett bírnia, és zokszó nélkül el is bírta. A vpv több mint 2 t-val volt nehezebb a bmp-nél, semmi gondot nem okozott.
Érdekes módon az hogy csak a futómű meg a páncéltest marad nálunk okosabb országoknál sem okozott gondot, lásd azcharit, ott is szinte csak az maradt, a "gyenge" orosz futómű ott is elvisz 44 t-át, itthon a legnehezebb változat volt 40 t /AM/, futómű gond azokkal sem volt.
Utoljára, lehet okoskodni messziről, egy "kis ideig" üzemeltettem, jó alap lett volna akár az eredeti erőátvitellel is, egy könnyebb toronnyal 3 t körüli "erősítő kúrát" elbírt volna, még úszóképesség is maradt volna.A hmmw és a btr azért van helyette mert nincs más, sokkal jobban jártunk volna a bmp-vel, a btr egy tehetetlen gumizabáló, a hmmw meg egy gyenge próbálkozás, hasonló mint az "ingyen" helikopterek.
Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
Csak továbbra sem látod, hogy a problémát a dinamikus terhelés okozza, nem a statikus. Utóbbira messze könnyebb méretezni. Ráadásul azzal a két gerendával le is van tudva a többlet terhelés. Egy ágyú reakcióerejét viszont a teljes szerkezetnek kell felvennie. Nem elég két gerenda, lényegében a teknő minden oldalát meg kell hozzá erősíteni.
Az Achzarit egy teljesen más kategória. És pl nem szabad elfelejteni, hogy a hajtáslánc is jelentősen át lett alakítva. Pl lendületből cserélték az eredeti 580LE-s motort 650LE-sre, majd később 850LE-sre. Ennek következtében az Achzarit fajlagos teljesítménye jelentősen nagyobb, mint akármelyik T-54/55-nek (19LE/t vs 14,6LE/t). Ráadásul az új hajtóműegység még kevesebb helyet is foglal a teknőben. Mindezt úgy, hogy az Achzarit védettsége messze felülmúlja a T54/55-ét. Megerősítették a felfüggesztést is. Szóval ne hasonlítsuk egy egyszerű BMP átalakításhoz, mert az izraeliek sokkal mélyebben belenyúltak a szerkezetbe. Láthatóan tudták mit akarnak, és ehhez mi szükséges. Ha pontosak akarunk lenni, akkor az eredeti járműből csak a teknő és a futógörgők maradtak. A 44t-ból ez kb 15-öt tesz ki.
A BTR és a BMP egymást kiegészítve teljesen megfelelő lenne. Ahogy a világon mindenhol rendszerben van mind a két kategória. Legalábbis ahol áldoznak a haderőre.
A HMMWV nem a BMP helyett van. Nem is tudja kiváltani. De ezt már leírtam az előbb is. Az a gyenge próbálkozás egyébként nagy megelégedést váltott ki az üzemeltetőkben. Az, hogy az ezeréves lepukkant DSK megbízhatatlanok már nem a jármű hibája, hanem a magyar karbantartási kultúrát minősíti.
Azzal nyilván egyetértesz, hogy amilyen formában ki lettek vonva, úgy nem feleltek meg a mai követelményeknek (de az akkoriaknak sem). Jelentős mértékű átalakítást igényelg volna az egész jármű, ami nem feltétlenül érte volna meg. Inkább el kellett volna gondolkodni egy váltótípus rendszeresítésén.
[ Szerkesztve ]
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1292 üzenetére
Ami változtatásokat leírsz az már kb olyan, mintha vennénk egy új járművet
Ezt írtad, erre írtam az azcharit-ot, ha nekik megérte nekünk miért nem. Kijön a bmp-ből a torony, van egy alapjármű ami 10,5 t, abba/arra lehetett volna pakolni 4 t-át, egy új torony /a gépágyúsak 1 t körül vannak/ és megerősítést értve ez alatt. Sokkal előrébb lettünk volna mint most, kiépített infrastruktúra volt az üzemeltetésre, nagyjavításra, mint említettem a gumibetétes lánc is tesztelve volt, tehát békefenntartó szerepre is alkalmas lett volna, sokkal jobb védettséggel mint a btr.
Sehol sem írtam hogy egy az egyben megfeleltek volna, leírtam nagy vonalakban szerintem hogy lehetett volna. Egyszerűbb volt kalocsán feldarabolni őket, holott az a mienk volt, azt csináltunk volna velük amit akarunk, ha akartunk is volna valamit.
BTR-eket használtam okucaniban, semmirevaló volt a sima 80-as is meg az A is, viszont gumira fékekre lehetett költeni ezerrel. Az A változat mondjuk valamit ért /legfőképpen nagy zöld vasnak legalább kinézett/, de a sima az semmit nem ért.Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
A BMP-kkel csak annyi probléma volt, hogy a 60-as évek tervezése, és mi kb változtatások nélkül tartottuk rendszerben. Egyszerre kellett volna költeni rájuk annyit, amennyit már nem érte volna meg. A gumis lánctalp is jó példa erre: le lett tesztelve, de amint pénzt kellett volna adni érte már nem kellett. Tipikus magyar hozzáállás. Nincs fejlesztés, csak tűzoltómunka. Vagy az sem. Mindenen látszik ez.
Az Achzarit a példa szempontjából a BTR-eknek felel meg. Az izraelieknek sem került semmibe az alapjármű, zsákmányoltak belőle elég nagy mennyiséget. Csak addig maradtak rendszerben (Tiran-4/5), amíg nem gyártottak elég Merkava-t. Utána már lehetett keresni nekik már feladatot, ha már egyszer ingyen voltak.
Konkrétan hogy érted, hogy "semmirevaló volt"? A jelek szerint az oroszokat és a többi üzemeltetőt ez nem zavarja.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1294 üzenetére
Az 54/55-ös meg 50-es évekbeli technika, mégis jó volt az izraelieknek átalakítani. A bmp-k már nekünk is ingyen voltak, rég kifizettük őket.
A sima 80-as nem rendelkezett éjszakai irányzékkal, a toronylövésznek három kézzel kellett volna rendelkezni ideális esetben, egy kéz a toronyféknek a másik kettő a két "hajtókar/elsütőhöz", a 14.5-es megbízhatósága meg tűzereje meg nem valami legendás volt.Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
Kezdetben azért állították rendszerbe őket, mert kevés hk-juk volt, szóval minden jól jött. Az első dolog, amit cseréltek, az az ágyú volt bennük, mert az orosz 100mm-es D-10T elég fing volt az L7-hez képest. Plusz ugye így egységes volt a teljes állomány. De megfelelt a céloknak, amíg nem volt elegendő korszerű és erős hk-juk.
Magyarország és a BMP esetén erről szó sem volt. A korszerűsítéssel sem lett volna több belőlük, és a harcértékük sem nőtt volna lényegesen.
A nevezett gyengeségek nyilván a feladatkör következményei. A BTR-ek feladata a gyalogság védett szállítása volt, nem a harcuk támogatása. Utóbbi a BMP-k feladatköre.
-
lsc
nagyúr
válasz #65675776 #1296 üzenetére
Az azchariton nincs löveg, amikor azokat kialakították akkor már bőven volt elég harckocsijuk, viszont a szemétből értelmes eszközt csináltak. Még úgy is megérte nekik hogy csak az alváz meg a futómű maradt.
A BTR-ek feladata a gyalogság védett szállítása volt, nem a harcuk támogatása.
Akkor miért van rajta toronyfegyverzet /főleg a 30-as gá/, csak szállításhoz túlzás.[ Szerkesztve ]
Az élet kegyetlen .
-
#65675776
törölt tag
A fejlődés: zsákmány T-54/55 -> Tiran-4/5 -> mikor már van elég normális hk, akkor pedig Achzarit. A Tiran-4/5 a '90-es évek elején lett végleg kivonva a tartalékos egységektől, első vonalban már a '80-as években sem használták őket.
A zsákmány hk-kon cserélték '73-tól a löveget L7A3/M68-ra. Később pedig a motort is az eredetiről AVDS-1790-2A-ra.
[ Szerkesztve ]
-
Reno7
senior tag
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Ez érdekes, mert a 2003-as "felújított" szerződés szerint 2007-ben már képesnek kellett lennie a típusnak LGB-k vetésére (lézervez.bomba), amit végső soron el is értek a svédek (vért pipilve). Ezért is vettünk vagy 4-6 db Litening III-at a 14 géphez, amiket 2009-ben fel is szereltek.
Gripen-ceremónia válaszok nélkül (2008.01.28.)
Konténerizálva (update 2.) (2009.04.21.)Ezekhez képest majdnem négy évet kellett "várni", hogy GBU-kat ténylegesen is vegyen a HM... Szép.
A linkedbeni másik "érdekesség" ez: (Rendhagyó) Air Power News 12. (2013.03.05.)
"A haderő rekord alulfinanszírozottsága, a koncepciótlanság, a politikai fóbiák, vagy egyszerűen a rossz gazdaként viselkedés meghozta eredményét. A Magyar Honvédség "helikopterflottája" év elején megszűnt létezni, mint honvédelmi illetve katasztrófavédelmi eszközrendszer, beleértve az ország teljes területének normaidőn belüli SAR-lefedettségét, vagy a szárazföldi csapatok légi támogatását."Más.
Nem tudom, ki hogyan vészelte át az elmúlt 24 órát, villamos árammal, vagy anélkül, a szabad ég alatt, vagy fűtött helyen, de érdekes, ahogy a BM és a HM feszít, hogy (Tata környékén) (ugye a MH 25. Klapkások őrhelye) T-72-esekkel mentették a közúton ragadt járműveket.
Sosem látott hóhelyzet: Lánctalpas harckocsik az utakon - fotók
Nem akarok nagyon telhetetlen lenni, de két 250 l-es póttök elfért volna a seggükön, hogy többet tudjanak kint lenni azzal a pár géppel.Hogy-hogy nem, de ez még a BBC-n is a címlaphírek között szerepel.
Hungary uses tanks to reach snowbound motoristsMindenesetre nemigen gyakori idehaza 1990 óta, hogy aszfaltot nyaldosson a 72-esek lánctalpai... (más már tényleg nincs, vagy a lövészalakulatok BTR-80-jai "nem értek rá"?)
Debrecenben a MH 5. Bocskaisok Uraljaival akcióztak a villanyászok.(jut eszembe, a TEK-nek már két BTR-je van, Pintér azok egyikében lett körbefurkáztatva; lévén szolnoki helikopáterek már nincsenek)
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
Új hozzászólás Aktív témák
- Azonnali processzoros kérdések órája
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Politika
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Óra topik
- Windows 11
- Freemail
- További aktív témák...