Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Gyantusz

    tag

    Asztakutyapiskótáját!
    Ezt látta már valaki?
    [link]
    Mi a vélemény? Le vagyok maradva... Azért Tömböl se vág érdekes képet.

    Ha már Tömböl László mk. altbgy-ről van szó, akkor a Légierőről egy keveset. Bár egy kicsit régi már...

    Ez se rossz: [link]

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Zenty

    őstag

    válasz #65675776 #180 üzenetére

    Visszamenőleg olvasva a csapatszállítás probléma meglepett. Konténert nem lehet cserélni vagy valami gyár update?

    "Olyan sok magyar fejlesztés egyébként nincs bennük, szinte minden származik valahonnan (igazság szerint a Rába D10 (motor) is, ami a Rába 2156 továbbfejlesztett változata, MAN eredetű, még annak idején az MAN buszlicenccel került Magyarországra a 2156, sok helyen Rába-MAN 2156-ként is említik. Az Ikarus 200-as sorozat ugyanis egy MAN busz licencgyártott változata, némileg átgyúrt tervekkel)."

    Úgy tudom a fő alkatrészek magyarszkik, de egyébként mindenki ezt csinálja.
    Például saját futómûveket gyárt a Rába, és a legnagyobb megrendelőjük amerikai, és Eu gyárak. A többség aztán valószinüleg az sem tudja, hogy valamilyen "ős" amcsinak nevezett kocsin magyar fútómű van.
    A saját updateü MAN motor pedig nem meglepő, már az "1 vh" előtti időkben is tárgyaltak motor, és szoros kapocsról a gyárral.

    [ Szerkesztve ]

    Guild Wars - Zenty a survivor

  • mityku

    aktív tag

    válasz Gyantusz #601 üzenetére

    Azért ez egy csöppet meredek! ( mármint a Gripen átadáskor készült videó) :D
    Az egy dolog, hogy a B. Jelcin jó pár alkalommal ( na jó lehet, hogy mindíg) tök részeg volt, mikor valami hivatalos eseményen ott volt.
    De a Szekeres Imiről nem gondoltam volna, hogy lelkes követője a Jelcinnek. :DDD

    Optimistán bele a reménytelenségbe! ''a légifölény olyan mint a pénz: nem boldogít, de nem árt ha van'' - by: JagdPanther

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Zenty #602 üzenetére

    A MH komplett konfigurációkat vett, nem nyúlhat hozzájuk. Szóval ha kell személyszállításra is alkalmas verzió, akkor azt a gyártól kell megrendelni. Arról nem is beszélve, hogy a mostani vferziók nem is rendelkeznek engedéllyel személyszállításra.

    Magyarországon gyártják, de hozzáadott érték minimális van benne.

    A Rába futóműgyár már nem magyar tulajdonban van, a BPW vette meg jópár éve, azóta a BPW Drechsel & Kollár Kft a tulajdonos, maga a futóműgyár BPW-Hungária Kft néven működik. Exportpiacként csak és kizárólag németországot jelölik meg. Egyébként sok saját konstrukciót már nem gyártanak, ami anno az Ikarus-okba és a Rába teherautókba került, már elég régen elavult. Sajnos erre is az igaz, ami az Ikarus-ra magára: elmaradt az innováció, ezért versenyképtelenné váltak. (Most ott tartunk, hogy a MAZ messze magasabb minőséget gyárt buszban, mint az Ikarus, aki egy időben a világ busztermelésének ~65-70%-át adta...) A mai Rába futóművek alapvetően licenctermékek.

    Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy nem kell kooperálni, sőt! Épp ellenkezőleg. Nagyon is kell, ezzel jelentős költségeket lehet megspórolni (lásd Eurofighter, Rafale, Gripen párhuzamos fejlesztése). Csak nem kellene a kooperációs termékeket tisztán magyarnak beállítani, hanem a helyén kellene kezelni.

  • Egon

    nagyúr

    Lassan két hete tart az alapkiképzésem a Bólyain. Ha valakit érdekel bármi infó ezzel kapcsolatban, akkor szívesen megírom a tapasztalataimat.

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • Gyantusz

    tag

    válasz Egon #605 üzenetére

    Hajrá, ne fogd vissza magad! ;)

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Dare2Live

    nagyúr

    válasz #65675776 #604 üzenetére

    Most vagy 2darab Rába létezik vagy nagyon furcsa dolgokat beszélsz.

    pl exportpiacok:
    [link]

    vagy fejlesztések(van 2007es beszámoló is)
    "[I]A Rába dinamikus fejlődését és piaci alkalmazkodóképességét mutatja, hogy a Futómû üzletág a 2006-os év során 30 különböző új fejlesztést valósított meg, melyek során új futóműcsaládok is születtek.

    * A FÁK és Jugoszlávia piacaira folyamatosan zajlik az autóbusz-futóművek fejlesztése. Több járműgyártó igényének megfelelve a Rába továbbfejlesztette midi autóbuszok számára korábbi 3,3 tonnás merev mellső futóművét, és már 2006-ban jelentôs volumennel elindultak a szállítások a KAMAZ felé a vevő specifikus
    igényeit is kielégítő kétfokozatú differenciálzáras autóbuszfutóműből.
    * A Marmon-Herrington számára kifejlesztett új termékeknek köszönhetően az amerikai partner nehéz (8-as) teher -
    gépkocsi-kategóriában is ki tudja szolgálni vevőit, a 6 tonnás hátsó futómű kialakításával pedig a Rába immár ebben a kategóriában sem csupán mellsô futómûvekkel van jelen az amerikai piacon.
    * A japán ISUZU igényeit kielégítve a Futómû üzletág kifejlesztett egy komplett balkormányos merev mellső futóművet.
    * A Claas részére pedig a nedvesfékes traktorok megnövekedett motorteljesítményéhez igazodó új fejlesztésekkel nem csupán lehetővé vált futómûvek alkalmazása a 360 lóerős traktorokban, de mindezt egyszerűbb konstrukciós kivitellel, magasabb élettartammal és költségcsökkentéssel sikerült elérniük a Rába mérnökeinek.
    * A Rába ebben az évben is bizonyította, hogy alkatrészgyártóként is van lehetőség a magas szintű fejlesztői tudás értékesítésére. Erre jó példa az ISUZU számára tervezett 704-es tengelytest, amelynek kiszállítása szintén 2006-ban kezdődött meg.
    * A futóműalkatrészek kategóriájában többek között új tengelytestek, egy tengelyvég, egy kuplungház, egy behajtótengely és egy királycsap szállítása indult meg a partnercégek (Dana, ArvinMeritor, ZF, Georg Fischer) felé, és 2007-ben a nagy európai járműgyártók felé a mellső és hátsó futómûalkatrészek szállításában további jelentős felfutás várható.
    [/I]"

    persze licensz is van bőven, sok a Raba beszállítója is de ez elég általános egy dolog.

    úgy amblokk vagy nagyon el vagy tévedve vagy 2db Rába van MOon.

    [ Szerkesztve ]

    don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Dare2Live #607 üzenetére

    Kettő létezik. Szombathelyen működik a BPW-RÁBA Futóműgyár Kft.

    Mindenesetre abban igazad van, hogy összekevertem őket. :B

  • Egon

    nagyúr

    válasz Gyantusz #606 üzenetére

    Nos, rendben.:)
    Tehát, amiről szó van, az a tiszteknek rendszeresített, ún. KVNR tanfolyam. Régebben 3 hónapos volt (aki volt sorkatona, annak 4-5 héttel kevesebb), jelenleg egységesen 6 hét a kiképzés ideje (a pletykák szerint a közeljövőben szigorítanak a feltételeken, és tiszthelyettesek esetében fél, tiszteknél egy év kiképzés lesz...). Olyan személyeknek kell részt venni rajta, akik nem katonai iskolát (főiskolát vagy egyetemet) végeztek, de valamilyen úton felvételt nyertek az MH állományába (toborzóiroda közreműködésével, közalkalmazotti állásból átnyergelve stb.). Tipikusan jogászok, orvosok stb.
    Elöljáróban ennyit, a jövő héten folytatom a konkrét infókkal (óraszámok, stb.), illetve a tapasztalatokkal.

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • Zenty

    őstag

    válasz #65675776 #604 üzenetére

    Igen a Győri Rába kicsit más :) és ahogy nézem elég jól megy nekik. [RÁBA]

    A Honvédség egyébként eddig mennyi Rábát vett? Csak annyit találtam, hogy több mint 100 darabot

    [ Szerkesztve ]

    Guild Wars - Zenty a survivor

  • Zenty

    őstag

    válasz Dare2Live #607 üzenetére

    + egy kis kiegészítés :)
    "A több mint egy évszázados autóipari tapasztalattal rendelkező Rába Járműipari Holding Nyrt. az iparág egyik legnagyobb magyar vállalata. A vállalatcsoport három stratégiai üzletága haszongépjárművekhez, mezőgazdasági erőgépekhez és földmunkagépekhez kifejlesztett futóműveket, futómű főegységeket és alkatrészeket, haszon- és személygépjárművekhez alkatrészeket, illetve speciális járműveket gyárt.

    A mintegy 3000 főt foglalkoztató Rába Nyrt. székhelye a nyugat-magyarországi Győrben található.

    A Rába árbevételének mintegy 60 százaléka a világ több mint 40 országába irányuló exportból származik.

    A Rába Járműipari Holding tevékenysége három üzletágon keresztül valósul meg, melyek az árbevételhez a következő arányban járulnak hozzá:
    Rába Futómű Kft. 59%
    Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. 28%
    Rába Jármű Kft. 13%

    A futómű üzletág vertikuma a kapcsolódó szolgáltatások teljes körét felöleli, ily módon a Rába legigényesebb vevői számára is képes teljes körű ipari megoldásokat nyújtani. A futómű termékeket az üzletág elsősorban exportra termeli, hagyományosan legnagyobb felvevő piaca az Egyesült Államok, de magas színvonalú termékeivel Nyugat- és Kelet-Európában, valamint Ázsiában is egyre növekvő a jelenléte.

    A járműipari alkatrész üzletág két nyugat-dunántúli üzemet foglal magában. A móri gyár a központja az ülés- és ülésrendszer-gyártásnak és -sajtolásnak, S míg Sárváron a forgácsolás és megmunkálás a fő technológia, Az üzletág elsősorban a Magyarországon és az EU régióban működő nemzetközi autóipari társaságok számára értékesíti termékeit.

    A jármű üzletága korábbi fejlesztések tapasztalataira alapozva megújította termék portfolióját. Fokozott terepjáró képességű, speciális szállítási és védettségi követelményeket kielégítő katonai felhasználású teherautó-család és önjáró buszalvázak fejlesztési és adaptációs munkálatait, valamint gyártását végzi. Legnagyobb hosszú távú megrendelője a Magyar Honvédség, amelynek a megrendeléseit jelentős nemzetközi partnereket is bevonva teljesíti.

    A Rába Járműipari Holding Nyilvánosan Működő Részvénytársaság részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén jegyzik."

    Guild Wars - Zenty a survivor

  • Gyantusz

    tag

    válasz csibor #612 üzenetére

    Bevágják őket, mindet és mennek Dunaújvárosba a kohóba, hogy tegye őket a Nehézség oda, ahová gondolom...
    Ugynaígy járnak a 21-esek is (legfrissebb hír szerint 2 milláért tied lehet egy).
    A Szu-22-esekkel nem tudom mi lesz, mert azokba finoman szólva lófing repóra sincs és még nagyjavítottuk is kivonás előtt. A kétüléses UM3K-k már nincsenek itthon, eladtuk őket, az M3-ak meg (gondolom) azért nem kellenek, mert "csak ma csak nekünk" altípusok, azaz nem Ljuka, hanem a MiG-23-as Tumanszkij hajtóműje van bennük. Logisztikailag sz'tem korrekt lépés volt, de nem tudom a gyakorlatban hogy működött.

    A másik.
    Nem tudom, ki olvasta a mostani Haditechnikát. Tegnap este olvastam a 61-62. oldalon levő "A 2B9 Vasziljok automata aknavető és modellje" c. cikket. Írja, hogy a SZU-nak gyártottunk 1978-tól (DIMÁVAG) ~4500 db-ot, az utolsó sorozatot már nem vették át a széthullás miatt (1992), így ránk maradt (valami 82 darab). A HTI megpróbálta adaptálni kicsiny haderőnkbe (MT-LB és BMP-1 alvázba) már ha "inygyért vót", de nem kellett (95-ös "remek" időszak). Eztán 1998-ban elkészült ~4 db tesztpéldány 81 mm-es NATO-ra átalakításról, Unimog bázison a légideszantnak, de esse kellett. Aztán az ÁVÜ Rt. szanálta a DIMÁVAG-ot, műszaki eszközeit privatizálták kisebb magáncégeknek (csókosoknak, gondolom "pri pénzért", "csak a szokásos" :(( ).
    A tárolt példányokat pedig bedarabolták és mentek a kohóba!

    De miééééééééééééééééééééééért? :O
    Miért vagyunk ennyire agyament fatökűek?

    Nem láttad, melyik old :F alszámú 23-as volt? Hátha megvette valaki... :F

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz csibor #612 üzenetére

    Most hallom, hogy állítólag Kecskemétre kerül a Járműjavítóba, hogy "feltuningolják" a repülőnapra (aug. 16-17.), de ez csak (egy újabb, más forrás szerinti) feltételezés. A kassai Floggert is a kecskeméti J.jav.újította fel.
    Ha mégsem, akkor passz, remélem nem kohóba...

    Nem emlékszel az oldalszámára?

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • csibor

    őstag

    válasz Gyantusz #614 üzenetére

    Reggel volt,lezárták a füredi elágazást,a buszból nem lehetett rendesen látni.

  • Gyantusz

    tag

    válasz csibor #615 üzenetére

    Kár.
    Nem baj, majd kiderül. Remélem tényleg kecsóra megy. Mondjuk ennyi erővel vihetnének egy 21-est és egy Szu-22-est is még mellé... A Jófranc se bánná, ha az adómat erre költenék el...
    MiG-21-esből meg isten bizony venni kéne egyet, amíg még lehet. Még hitelt is bevállalnék kocsi helyett (5-6 évre). A kertben épp elfér (múltkorában szerkesztettem ki ArchiCAD-del... :B ). Mondjuk egy kétüléses UM-et (pl. az utolsó négyre - a 900-asok - bisz szárnyat raktak a Pestvidéki Gépgyárban anno)... Ennek is utána kék járni.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • csibor

    őstag

    válasz Gyantusz #616 üzenetére

    Veszek lottót :K Ha nyerek te is kapsz 1-et. HT olvastam,és nem igaz hogy nem lehetet volna eladni az aknavetőket.

  • Egon

    nagyúr

    válasz Egon #609 üzenetére

    Szóval, KVNR (Katonai Végzettséggel Nem Rendelkezők) tanfolyam(a).
    Időtartama két nap híján 6 hét (ebből 1-1 nap a vizsgára felkészítés, illetve a vizsga).
    Az alábbi tárgyakat, témaköröket oktatják, illetve az alábbi foglalkozások vannak:
    - Honvédelmi ismeretek (2 óra elmélet)
    - Szolgálati szabályzat és szabályismeret (2 óra elmélet)
    - Híradó ismeretek (2 óra elmélet)
    - Logisztika (2 óra elmélet)
    - Egészségügyi ismeretek (8 óra elmélet/gyakorlat)
    - Alaki kiképzés (8 óra gyakorlat)
    - Lőkiképzés (8 óra elmélet és 5 nap gyakorlat)
    - Vegyivédelem (4 óra elmélet és 1 nap gyakorlat)
    - Műszaki ismereket (6 óra elmélet és 2 nap gyakorlat)
    - Békeműveletek (6 óra elmélet és 2 nap gyakorlat)
    - Tereptan (6 óra elmélet és 1 nap gyakorlat)
    - Túlélés (2 óra elmélet és 1 nap gyakorlat)
    - Harcászat (8 óra elmélet és 2 nap gyakorlat)
    - Testnevelés (8 óra).
    Az órák 45 perces tanórákat jelentenek (általában két, ritkán négy tanórás blokkokban megtartva, az egyes blokkok között (helyzettől és oktatótól függően) 5-20 perc szünettel); a napok pedig reggel héttől délután kettőig, ritkábban négyig tartanak (utazással kezdve és végezve).
    Eddig csak a tanfolyam felén vagyok túl (a gyakorlati rész zöme még hátravan), ezért nem biztos hogy minden foglalkozásra igaz, amit írtam (pl. a túlélés vélhetőleg estig fog tartani).

    Részletesebben nem fogok írni ezzel kapcsolatban (nem tudom mennyire publikusak ezen infók).

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • Egon

    nagyúr

    válasz Egon #618 üzenetére

    Még annyit fűznék hozzá a fentiekhez, hogy számomra meglepő módon alakul a résztvevők összetétele, illetve rendfokozata. 28 fő vesz részt (velem együtt) a május közepén indult ciklusban (előtte elvileg év elején volt ilyen képzés), ebből 17 (sic!) nő, és 11 férfi van. Rendfokozatilag a csúcs egy alezredes (!!), aztán van egy őrnagy, kb. 10-10 százados illetve főhadnagy, a maradék 4-5 ember pedig hadnagy.

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • Gyantusz

    tag

    válasz csibor #617 üzenetére

    Látom [link] nem jártás sikerrel... :O A héten én is megprószálom. ;)

    Egon: Érdekes lehet. Hogy kerültél bele ebbe a "levesbe"? Ha végzel, gondolom egyből vezérezredes leszel. :) A többiek hogy viselik (nők, főtisztek)? Az ales. gondolom hadnagyi rendfokozattal zár...

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Egon

    nagyúr

    válasz Gyantusz #620 üzenetére

    Hogy kerültem bele? Egyszerű. Közalkalmazottként dolgoztam jó pár évig egy HM háttérindtézményben, és úgy gondoltam, ha már van egy diplomám, miért ne keressek kétszer annyit, ugyanazért a munkáért... :B Beadtam egy kérelmet, amit támogatott a vezetés, és "bevettek" szerződésesnek.
    Neeeem, nem vezérezredes: birodalmi marsall akarok lenni...:D
    A nők zöme meglepően jól viseli a terhelést, bár úgy látom, kímélnek is minket. Az elején felmérték, kb. mire képes a csapat, és azt azért kisajtolják a résztvevőkből...
    Az utolsó mondatodat nem értem. :F Az alezredes asszony természetesen marad alezredes. Ennek a képzésnek nincs köze a rendfokozathoz: ez a katonai végzettséggel nem rendelkezők tanfolyama. A rendfokozatot beöltözéskor adják, méghozzá a lehető legoptimistább számítással. Tegyük fel, hogy mondjuk 33 éves vagy. Diplomáztál 30 éves korodban, levelezőn, 3 évvel később beöltözöl. A rendfokozatod úgy fog alakulni (jó esetben), hogy elkezdenek számolni: _ha_ 18 éves korodban (szki után ugye) elmentél volna a Bólyai-ra, 21 éves korodban hadnagyként kezdhettél _volna_. 4 év után már főhangya, újabb 5 év után meg százados lehettél _volna_. Így századosként fogsz kezdeni (őrnagynak már necces beöltözni: nálunk egy 40 éves osztályvezetőt is "csak" szds-nek öltöztettek be (legalábbis első körben, mert utána gyorsan korrigálták...:D).
    Mondjuk időnként rájön az ötperc a Személyzeti Főosztályra: volt olyan hogy kitalálták, hogy minden újonnan beöltözött csak hadnagy lehet. Így lett az egyik kollégám a sereg legöregebb hadnagya, a maga 42 évével...:)

    "Bonyolult kérdésre egyszerű választ keresni helyénvaló, de ritkán célravezető megoldás" (Wayne Chapman)

  • lsc

    nagyúr

    Kovács Gyula ftörm , tűzszerész , mai nap meghalt feladat végrehajtása közben Afganisztánban .
    Nyugodjék békében .

    Az élet kegyetlen .

  • Gyantusz

    tag

    Gondolom, már köztudott, hogy tegnap leesett egy L-39 a Fehérgyarmat melletti szükségrepülőtéren. A hátul ülő Janicsek András alezredes kiugrott, de nem élte túl, Ignácz Zoltán főhadnagy - vélhetően a későn megkezdett katapultálási folyamat miatt (bárki indít, a hátsó megy ki elsőnek) - a gépben meghallt. Mindketten elvégezték az NFTC-t is.

    Hivatalos linkek:
    Repülőgép-katasztrófa Fehérgyarmat mellett
    Alul linkek

    MTV: [link]

    "Eltértek a kiszabott feladattól, és olyan manővereket hajtottak végre, amely nem volt tervezett és amely rendkívül kockázatos." - Szekeres Imre, HM

    "Megbízhatóan működött a repülőgép." - Tömböl László mk. altbgy., MH ÖhP pk.

    MIndez első körben, a többit a vizsgálatok kiderítik, és "természetesen" ez sem lesz nyílvánosságra hozva (mint ahogy a januári Mi-8 és a 15-ös MiG-29B esete sem).

    :(( Szomorú tények. :(

    Az Este [link] - Szabó "Topi" Zoltán nyá. szds. is nyilatkozik telefonon

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • norbi1416

    csendes tag

    Sziasztok!
    A Wikipédián az alábbiakat olvastam:

    "A Magyarországnak gyártott változat különleges (EBS HU: Export Baseline Standard Hungary[36]), mert ezek a repülőgépek az A/B változat sárkányán alapulnak (használt repülőgépek átalakításával jött létre az új repülőgép), kivéve a törzs középső részét, ez a légi utántöltő csonkja miatt teljesen új gyártás. Az avionika a C/D változaton alapul, néhány esetben, egyes svéd rendszerek NATO-inkompatibilis volta miatt, eltérő berendezéseket építettek be (például Link-16)."

    Ez igaz, tényleg ilyen öszvér gépeket kaptunk? Ilyen esetben, hogy számolják a sárkányban lévő üzemórák számát?

    Tudja valaki, hogy milyen megfontolások, logika alapján határozzák meg századok gépállományának a számát? Kíváncsi vagyok a hazai ill. más légierőkkel kapcsolatos információkra is.
    Ha 24db-ot lett volna akkor milyen elosztásban lettek volna? pl.:18+6, 20+4
    Gondolok itt arra, hogy...4 harcol, 4 stand by, 4 feltöltés átfegyverzés alatt...szóval, hát ez nem tűnik soknak. Tudom a 24 drága lett volna, akkor miért nem18+2 és majd későbbi a korszerűbb változatból lehetne bővíteni még 18+2-vel: Rosszul logikázok?
    A Migek miért pont 22+6? Számomra sehogy nem jön ki? Tudtommal pl holland, belga, dán, norvég F-16-ok 18 gépes századokba voltak szervezve míg az amcsiknál ez 24 gépes szazadokat jelentett.
    Mivel géppárban (2db) ill. rajban (4db) kell gondolkozni adja magát a 4-el osztható darabszám.
    A kétüléses gépek csak gyakorló vagy harcban is használhatóak lesznek? Tudom, hogy képes rá, csak nem tudom, hogy hogyan fogjuk használni. Gondolok itt arra, hogy míg a c-ken repülő pilóták elsősorban elfogást/légiharcot gyakorolnakaddig a d-k csapásmérést. Mivel ilyen esetben ajánlott a feladat megosztása lásd F-15.

    Péter odaszól Jézusnak: - Pszt, Júdás kérdezi, tudsz csinálni lisztből kokaint?

  • #65675776

    törölt tag

    válasz norbi1416 #624 üzenetére

    A gépek félig meddig kényszerből lettek ilyen sárkányúak. Orbean-ék ugye megkötöttek egy szerződést, JAS-39A/B-kre. Ezekkel van némi probléma: egyáltalán nem NATO kompatibilisek. Ezzel egyébként a "polgári" kormány Országgyűlési határozatot sértett, lévén az Ogy NATO kompatibilis gépek beszerzésére adott felhatalmazást. Emiatt a Megyesi kormány tulajdonképpen kénytelen volt módosítani a szerződést, hogy az megfeleljen a határozatnak. Viszont addigra a rendelt gépek bizonyos részegységei már le lettek gyártva, ergo mindenképpen ki kellett volna őket fizetni. Emiatt született a döntés, hogy ezen részegységek maradnak, és csak a továbbiak lesznek az új, NATO kompatibilis felépítésűek. Az avionika nem probléma, a MIL STD 1553B-nek köszönhetően csak sw alapú mósdosításokat kellett elvégezni az új eszközök integrálásához.

    Az élettartamot ilyenkor a leggyengébb részegység határozza meg (egy lánc csak annyira erős, mint a leggyengébb láncszem elven). Ezzel kapcsolatban egyébként a szárny a legnagyobb probléma, az ugyanis az A-é, azaz hajlamos az oszcillációra a szárnyvég. Főleg ha a Sidewinder-eken be vannak építve a Rolleron-ok. A Rolleronos repült órák száma erősen korlátozott. Kellemetlen, lévén a Sidewinder nem forgás, hanem szárnystabilizált, ebben pedig a Rolleronoknak kiemelt szerepe van. Szóval a Rolleron nélküli Sidewinder csak dísz. (Ha megnézed a képeket, a Gripenek gyakorlatilag mindig Rolleron nélküli Sidewinderekkel repülnek.) A C/D szárnyvége meg lett erősítve, de még a jelek szerint így sem elég erős. Ehhez képest már az A is ~1t-val nehezebb, mint a tervezett, emiatt is alaulmotorizált a Gripen (a C-k meg méginkább).

    A századok felépítése alapvetően harcászati elképzelésektől függ. Nálunk tipikusan a 12-14 gépes század a szokás. Alepvetően ez három vadászraj (egy raj két géppárból áll). Ez egészül ki a kétülésesekkel. Ezeket nem számolják nálunk a harci állományba, mivel az eddig rendszeresített MiG-ek mindegyikének csak erősen korlátozott képességű volt a kiképző változata, harcra szinte alkalmatlan. Egyébként a 12 gépes század alapvetően német eredetű nálunk (Rotte -> Schwarm -> Staffel -> Gruppe -> Geschwader; egy Schwarm két Rotte-ből áll, egy Staffel három Schwarm-ból. Egy Gruppe három Staffel + Stabschwarm, egy Geschwader három Gruppe + Stabschwarm. A háború végén a hármas számokat négyesre cserélték. Ezen kívül voltak a tartalékok, Staffelenként három gép, Gruppe-nként újabb három.)

    A US Navy-nél egy század max 12 gép, ez a hajók kapacitása miatt alakult ki.

    A USAF esetén mivel szárazföldön települnek a hely nem korlátoz, ezért egy század 18 gépből áll jelenleg (1992-től).

    A 22+6 egy egyszerű okból alakult: az optimális részaránynak a ~20%-nyi gyakorlógép bizonyult az idők során. A MiG-ek esetén ez ugye szigorú arány, mivel a kétülésesek nem teljesértékűek (leszámítva a MiG-29KUB-t). Normális helyeken a kétülésesek is teljes harcértékűek, legfeljebb a hatótávolságuk alacsonyabb, mivel kevesebb üzemanyag fér beléjük. (Az amerikai tevezési elvek szerint a kétülésesek és az együlésesek sárkánya szinte azonos, csak a kabinszekció bővül az első törzstartály rovására.) Sőt, a kétülésesek sokszor komolyabb képességekkel rendelkeznek (lásd F/A-18D+ és F).

    A JAS-39B/D teljes harcértékű, illetve mivel a munka megosztható a személyzet tagjai között, bizonyos feladatokra jobban megfelelnek, mint az A/C-k. Hogy hogy fogja a MH használni őket az egy érdekes kérdés. Szerintem még ők sem tudják.

    A 18+2 nem jó elosztás, kevés a kétüléses gépek száma. 24 gép esetén 20+4 lett volna. A feladatmegosztás meg mikor milyen, tipikusan egy század egyszerre indul harcba (legalábbis háború idején). Békeidőben pedig mindössze két gép látja el a készültséget.

    Az meg megint nem jó megoldás, hogy most veszünk ilyet, majd később másmilyet. Logisztikailag nem a legjobb megoldás.

    De az biztos, hogy nem lesznek magyar pilóták Gripennel "világbajnokok", lévén a gépek nem kerülnek a tulajdonunkba, csak béreljük őket. Szóval nem lehet őket szétrepülni, ahogy Vári-ék tették legalább három 29-essel. Azokat simán le kellett selejtezni.

    [ Szerkesztve ]

  • norbi1416

    csendes tag

    válasz #65675776 #625 üzenetére

    Köszi a gyors reagálást!
    Érdekes dolgokat írtál az arányokról. Nem gondoltam eddig bele. Az stimm, hogy a keleti típusok csak gyakorlásra jók , a nyugatiak pedig szinte minden harci feladatra alkalmasak.

    Az arányokról:
    Ha a 20%-al számolunk akkor 24+4. Ha figyelembe vesszük, hogy a kétüléses gépek bizonyos feladatokban (csapásmérésben) még jobban is használhatóak mint együléses társaik, akkor az 5:1 arány -véleményem szerint- kevés.

    Úgy gondolom, hogy Magyarország légvédelmét legalább 2 ezrednek (4 század) kellene ellátnia, mégpedig két helyre települve.Egy nyugaton (Pápa), egy keleten (Kecskemét). A csapásmérést -ideális esetben- 1-1 század feladata lenne (célszerűen kétülésesekkel). A század feladatának megfelelően nagyobb hangsúlyt kéne fekteni a kiképzés során hol a légiharcra, hol a földközeli repülésre-csapásmérésre.

    [ Szerkesztve ]

    Péter odaszól Jézusnak: - Pszt, Júdás kérdezi, tudsz csinálni lisztből kokaint?

  • #65675776

    törölt tag

    válasz norbi1416 #626 üzenetére

    A 24+4 esetén a 4 db kétüléses csak 14,3% ((4/24)x100). Az meg karcsú.

    Hogy mennyi gép kell milyen elosztásban, azt az alkalmazási elképzelések döntik el. A jelek szerint nálunk csak a vadászfeladat a lényeg. Litening III-ból is csak minimális mennyiséget szerzünk be. Illetve lehet belelépünk abba a folyóba, amibe az oroszok a Ka-50-nel (egy fő is elég a bonyolult feladatokhoz, mert az elektronika támogatja, blabla...). Bombázólőtér van Magyarországon (egy Hortobágyon, ahol a Gripeneknek ki van jelölve a gyakorló lőtér is, illetve elméletileg az ország felett csak itt lehet kerozint a levegőben leengedni, és szükség esetén tán a táborfalvi lőtér is használható ilyen célokra).

    Az elképzelésed reális, csak nem pénzügyileg. Bár igazából lenne pénz a MH-re, csak szarul költik el (>70% a központi szerveknél marad).

  • Gyantusz

    tag

    Egy cikk:
    Magyar Gripen Párizs fölött - hm.gov.hu

    És egy észrevétel:
    Nem tudom, ki nézegette mostanság a repulonap.hu-t, de a statikuson lesz ez+az:
    MiG-15, MiG-17, MiG-21, MiG-21 bisz, MiG-21 UTI, MiG-23, Mi-1, Mi-2, Mi-4, Ka-26, Z-43, Szu-22, Messerschmitt Bf 108.

    Mondjuk a MiG-21UTI-ra kíváncsi leszek, mert róla még a MiG MAPO sem tud... (de az RSZK MiG se). De ezek szerint nem Diósgyőrbe vitték a 23-ast, hanem javításra.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Menahem

    tag

    válasz #65675776 #625 üzenetére

    Izé, nem úgy van, hogy 2014-ig lízingeljük őket, majd maradványáron megvásároljuk? Tehát mintha a miénk lenne, csak részletben nyögjük ki az árát, és nem egy összegben lettek kifizetve. Ha bérelnénk, akkor elég rossz bolt volt 230 milliárdért bérelni őket egy 7 éves időtartamra.... De Szekeres Imre által felvázolt légierő fejlesztési programok optimistább változatában benne van, hogy még 12db Gripen beszerzésre kerülne.

  • Menahem

    tag

    válasz #65675776 #627 üzenetére

    mit értesz azon, hogy a pénz >70%-a a központi szerveknél marad? Ráül a HM minisztérium, és nem csinál vele semmit? Nézegettem a környező országok katonai költségvetését, és pl. a lengyelek 4 milliárd USD-ból sokkalta jelentősebb létszámú, korszerűbb haderőt tartanak fenn, amíg mi 1,6 milliárd USD-ból csak a töredékét... Jó magyar szokás szerint lenyúlják a pénzt?

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #629 üzenetére

    A szerződés szerint 10 évre béreljük őket, ez alatt a teljes kockázat a svédeké. Ergo meghatározhatják, hogy mit és hogyan repülhetnek a magyar pilóták. Ezen kívűl, mivel a bérlet fix gépszámra szól, az esetleges veszteségeket pótolniuk kell. Nem véletlenül lett balhé ebből. Plusz ugye fix óraszámra béreltük őket (17500 óra ha jól emlékszem), azaz a repültetés is korlátozott, méghozzá nagyon erősen.

    Teljes fennhatóságunk a gépek felett csak a bérlet lejárta után lesz, ha megvesszük őket.

    Igen, kb azt jelenti. A HM és az egyéb kirakatszervezetei költik el a pénz döntő többségét, hogy mire, azt nem igazán tudni. Van pénz Mo-on honvédelemre, csak nem jut el oda, ahova kell.

  • Menahem

    tag

    válasz #65675776 #631 üzenetére

    Mit értesz kirakatszervezet alatt? A 300 milliárd Ft-nyi pénzt akkor nem felügyeli senki??? Mert még egy laikusnak is szemet szúr, hogy a HM költségvetéséhez képest elég nevetséges haderőt tartunk fenn... A honvédségi kézifegyverek cseréje esedékes lesz belátható időn belül? Az AK63D és FÉG szutykok, de leginkább a FÉG pisztolyok nem éppen modern, hadi fegyverek.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #632 üzenetére

    Na az a jó, hogy pontosan nem tudni, hogy mire is megy el a pénz.

    Az AK még éppen belefér, de a többi (leszámítva a nemrég kapott M4A1-ek és hasonlók) az tényleg hulladék. Jelenleg mintha csak a repülőcsapatokra akarnának költeni.

  • vosimo

    aktív tag

    Van még olyan, hogy magyar honvédség? Vagy csak néha-néha nyomatnak egy kis eksönt a látszat kedvéért? :F

  • Integra

    titán

    válasz #65675776 #631 üzenetére

    mit gondolsz mint a szaki?
    a kibelezett mig29 vadonatúj motorral és avionics-szal jobb lett volna?
    egyáltalán, mi kellett volna nekünk?

    ...egy fecske nem csinál nyarat, viszont egy hülye százat csinál...

  • Menahem

    tag

    válasz Integra #635 üzenetére

    A mig29-nek nagyon magas a fenntartási költsége, továbbá a rá integrálható fegyverek hatásfoka elmarad a nyugati fegyverektől.

  • Menahem

    tag

    válasz #65675776 #633 üzenetére

    Egyébként te honnan tudsz ennyit a honvédségről? A KUB-okat 2015 után mivel akarják kiváltani? Milyen és mekkora mennyiségű helikopter kerül beszerzésre? A közel negyven mi24-ből miért csak 8 darab van aktív szolgálatban? Sorry a sok kérdésért , de érdekel :B

    Az M4A1, G36, HK MP5A, M249 mekkora számban kerültek rendszeresítésre? Csak a különleges műveleti zászlóalj kapott ilyeneket? Azokat a nyomorult AK-kat legalább SOPMOD-olhatnák a külföldi missziókban szolgáló katonák részére, nagyobb lenne a túlélési esélyük...

    A tartalék állományba helyezett haditechnikai cuccokon nem akarnak túladni? Ahogy néztem, a képek alapján a csillaggarázs alatt tárolt tankok, BMP-1-ek erősen korrodált állapotban vannak. Kétlem, hogy egy átfogó felújítás nélkül hadra fogható állapotban lennének...

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Integra #635 üzenetére

    A MiG-29-ből tényleg csak a sárkányt lett volna érdemes megtartani. Minden egyebet (pl hajtómű és avionika) teljesen ki kellett volna cserélni ahhoz, hogy versenyképes legyen. Fegyverzet detto. Az meg már olyan, mintha majdhogynem új gépeket vennénk. Mondjuk F-16AM/BM-eket, amiket a belgák pl viccáron adtak volna, és a törökök ceruzája sem fogott túl vastagon a Block30-ak esetén...

    Mivel kis géplétszámú csapatokat tartunk fent (Légierő, mint önálló fegyvernem mr nincs), mindenképpen többfeladatút. És biztosítani a repidőt...

    Menahem: Sokat olvasok, plusz ismerek egy-két hivatásos katonát is. Tudnak érdekeseket mesélni...

    A Kub-ok leváltására egyelőre nem lett kiírva tender, szóval azt még senki sem tudja mi lesz helyette. Személy szerint SL-AMRAAM / NASAMS mellett tenném le a voksom, valami értelmes járműre telepítve (az Unimog, főleg ahogy az Atlas-okat rárakták, nem az).

    A helikopterek helyzete megint majdhogynem követhetetlen. Van szó arról, hogy a 29-eket visszaveszik az oroszok, és cserébe felújítják a Mi-17-einket (a Mi-8-okkal már nem érdemes foglalkozni, csak ha ingyér átépítik Mi-17 vagy -171 szintre). Emellett mostanában pedzegetik Mi-171-ek beszerzését (vegyesen Mi-8-akkal, aminek értelme nincs).
    A Mi-24-ek meg egyszerűen kiöregedtek (na nem szétrepülve lettek). A D-ket kivonták, mondjuk el is voltak avulva. A géppuskájuk szinte semmire sem jó, a Falanga is igencsak korlátozott képességű. Mondjuk a V-k és P-k Sturm-jai sem a csúcstchnológiát képviselik. A P-k GS-30K-ja megfelelne tűzerőben, csak ugye fix beépítésű, ami az alkalmazhatóságát erősen behatárolja.
    Elektronikáról nem nagyon lehet beszélni, mert nem igazán van benne...

    Szóval a Mi-24-eket is szinte teljesen újjá kellene építeni.

    Igen, csak a különleges egységek kaptak.

    AK-k felújítására többféle terv is létezik (a tavalyi C+D-n is lehetett látni nem egy ilyen protopéldányt). Persze alapvetően mind csak az ágyazatok cseréjét jelentette, olyanokra, amiken Picattiny sínek vannak. Plusz ugye a válltámasz csere (arra is bőven ráfér). Nem tudom miért, de nagyon nyomatják a Szép-féle eszközöket, pedig semmi extra nincs bennük. Leszámítva az árukat (a Szép féle mesterlövészpuska árából pl 1,5-2 Sauer SSG3000-et lehetne venni).

    Nálunk az M-zárolás egy dolgot jelent: hagyjuk a dolgokat szétrohadni... Emellett a zárolt eszközök harcértéke is meglehetősen alacsony (az irakiak egyszerűen ócskavasnak minősítették a felújított T-72-ket).

  • Integra

    titán

    válasz #65675776 #638 üzenetére

    "Nem tudom miért, de nagyon nyomatják a Szép-féle eszközöket, pedig semmi extra nincs bennük. Leszámítva az árukat"
    pont ezért nyomatják. kérdezd meg, hogy ki a tulajdonos (és jelenleg hol dolgozik, milyen hatáskörben) és máris érthető, miért nem a sig-gel foglalkoznak...
    ráadásul a sig még a tömegtermelt lőszerrel is hajszál pontos.
    ami a szépről ugye nem mondható el.
    de nekünk a sig nem kell, mert az érdekek mást diktálnak, valakik gazdagodni akarnak...

    ...egy fecske nem csinál nyarat, viszont egy hülye százat csinál...

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Integra #639 üzenetére

    Arról nem is beszélve, hogy nemrégiben kivonultak lőni a Szép-féle mesterlövészpuskákkal, és a lőszer felét vissza ellett vinniük, mert a tárak egytől egyik beszartak...

    Egyébként teljesen jó, hogy a Szép-féle mesterlövészpuska ~1%-ban magyar... Míg ha a SIG-ekre vennének Schmidt & Bender távcsöveket, mindjárt előrébb járnánk, lévén a bennük levő lencsék 60%-át a Budapesti volt MOM-nál gyártják.

    Mondjuk a pisztolyok is érdekesek voltak, elsőre nem is feletek meg a teszteken, másodikra is csak a csökkentett követelményeknek, és annak is csak válogatott példányok. Igaz azóta a rendszeresített mennyiség jó felét le kellett selejtezni, mert széthullottak, letört a csőszakáll, stb. Pótalkatrész meg persze nincs, elvégre egy csőd szélén álló cégtől kellett megvenni.

  • Integra

    titán

    válasz #65675776 #640 üzenetére

    hihetetlen, hogy ezt fapofával keresztül tudják vinni.....
    gondolom simán megmagyarázzák hogy a sig, a hk és a többi egy fos, bezzeg a mienk az tutituti... :)

    a "páncélozott" g-s merciknek lett valami végkifejlete?
    vagy eltussolták ezt is, ahogy az a nagykönyvben megvagyon írva?

    [ Szerkesztve ]

    ...egy fecske nem csinál nyarat, viszont egy hülye százat csinál...

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Integra #641 üzenetére

    Valamire el kell használni a lejárt szavatosságú ballisztikai védőmellényeket. Ezen kívül semmi.

    Egyébként a gyári "páncélozott" szarci egy nagy hurka. AK ellen már nem véd szerintem az a ~3mm-es lemez, amit felraktak rá. A motortér meg ugyan olyan védtelen mint volt, ahhoz nem nyúltak.

  • Menahem

    tag

    válasz #65675776 #642 üzenetére

    Akkor miért engedik a magyar katonákat ilyen ratyi felszereléssel szolgálni? A csehek a külföldi missziókhoz elég jó járműveket vettek az amcsiktól és a németektől, hogy legalább azok legyenek biztonságban, akik valóban rászorulnak.
    Más: tegnap kipróbáltam, hogy a magyar acél rohamsisak mi ellen véd. 20 méterről megfogott pár 9mm Luger kaliberű lőszert, pontosabban lövedéket, de amikor a deformációtól már nem tudott gellert kapni a lövedék, simán átlehetett lőni. Tehát 9mm Luger ellen pár lövés erejéig véd, de egy .40 kaliber már simán átviszi, AK-ról nem is beszélve...
    De ahogy elnéztem, a MH által rendszeresített mellények is a legszarabbak a külföldi kontingensekhez képest...

    U.i.: CZ75B-ből adtam le lövéseket.

    [ Szerkesztve ]

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #643 üzenetére

    Nagyon egyszerű: leszarják nagyívben. Persze ha meghal valaki, akkor egyből verik magukat. Mármint a politikusok.

    Pedig gyártanak ebben az országban kifejezetten jó mellényeket is.

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #643 üzenetére

    Az egyik kb. 1996-os Manőver c. katonai havi-riportfilm/híradó/akármiben (milyen kategória lehet?) volt "tesztelve" a 65M rohambili. Egy földbe állított fatörzsre volt ráakasztva a sipka, majd 150, vagy 200 m-ről AKM-mel és M16A1-el is rálőttek többször, befogott, pontos egyes lövésekkel. Mindkettő csont nélkül átütötte, ahányszor eltalálta a lövész. De ugyanez elmondható bármelyik másik ország (nem csak volt-VSZ) acél rohamsisakjára is (említhetem az amerikait és a németet is), mert nincs sok különbség. Elsődleges céljuk (amiért a 20. század elején megkreálták őket), hogy a tüzérségi lövedék- és kézigránát-repeszek (il. egyéb faszilánkok, kemény földdarabok) ellen védjék a baka fejét.
    Gondolj bele: az 1950-es, '60-as évekig - amikor a köztes töltényt tüzelő gépkarabélyok tömegesen elterjedtek - elég bika teljesítményű lőszereket puffogtattak egymásra (ismétlőpuskák/-karabélyok és öntöltő társaik, .30-06 Springfield, .308 Win., 7,62x39R, 7,92x57, 8x50R stb.). Eszük ágába se merült fel, hogy ezek lövedékei ellen egyáltalán védekezni is lehet... Az I. vh-ban a k.u.k. és német hadseregek egyes (roham)alakulatainál rendszeresítettek acél előtétlapot a sisakokra, de úgy tűnik nem volt túl hatékony, mert a két háború között már nem használták (a HT-ban volt erről egy cikk, olyan 1996-97 körül).

    Más:
    A haditechnikai együttműködés lehetőségeiről tárgyalt Ukrajnában a honvédelmi miniszter - hm.gov.hu (mai hír)
    Májusi Magyar Honvéd - Vannak benne jónak ígérkező (még nem olvastam) cikkek és hírek! Pl. Vehetünk kanadai fegyvereket, egy MH PRT-s cikk, osztrák-magyar békefenntartók Krétán 1897-1898-ban!!!, Magyarok Vietnamban, 2. rész, stb. Szóval egész érdekesnek tűnik.
    A többi itt lelhető fel: [link] az előző évi meg itt: [link]

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Menahem

    tag

    válasz Gyantusz #645 üzenetére

    Mondom, amíg az ívelt forma megmaradt, addig gellert kapott a lövedék, és nem vitte át, tehát azért az akkori pisztolylőszer ellen 20 méteres távolságból nyújtott valamennyi védelmet, máskérdés, hogy azért nem kis trauma érheti ilyenkor a katona fejét, az agyrázkódás borítékolható.
    Sztem ebből az ukrán-magyar megállapodásból nem lesz semmi. Ennek inkább diplomáciai jelentősége lehet. Az ukránoknak önálló, stabil hadiparuk van, ,miért lennének ránk szorulva? Az országunk NATO tagsága miatt mehet a puhatolózás, az ukrán civil, és magyar katonai radarrendszer az ukrán határ közelében való összekapcsolását illetően ezt meg is jegyezte a szerző.

    Az amcsi rohambili, mármint az acél váéltozat nekem sokkal masszívabbnak tűnik. Vastagabb acélból, és valszeg jobb minőségűből készülhetett, de náluk már tisztes ideje kevlár sisak van rendszerben, ami összehasonlíthatatlanul jobb védelmet nyújt.

  • Menahem

    tag

    válasz Gyantusz #645 üzenetére

    Ha képet szeretnék feltölteni, akkor valamilyen web-es képtárból tudom csak? Mármint csak a linkjét? Raknék fel képet a tesztalanyról (rohambili) :))

  • Integra

    titán

    válasz #65675776 #642 üzenetére

    persze hogy nem véd, mert nem páncélozottak.
    csak papíron azok. valaki a különbséget zsebre rakta. mert páncélozott árat fizettünk érte.
    mindegy, jó az cimborámnak afganisztánban.. :(((

    ja és kíváncsian várom, hogy mi lesz a hm vezetésében ősszel..
    mert ha igaz, akkor vicces lesz, fognak páran nézni

    [ Szerkesztve ]

    ...egy fecske nem csinál nyarat, viszont egy hülye százat csinál...

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Integra #649 üzenetére

    Nem azokról beszélek, ami nálunk rendszeresítve lett, az valóban nem páncélozott. Én erről beszélek.

Új hozzászólás Aktív témák