Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • denesdr

    addikt

    válasz Tamoo #108598 üzenetére

    Végülis, ha belegondolunk van határ az elnyelésben, mert ha nem lenne, akkor egy minimális csillapítóanyag is elég lenne minden szobába. :))

    Vagy esetleg arra gondolt, hogy nagyobb hangerőn mondjuk nem elég a 0,3-ra csökkentett utózengés és jobb lenne mondjuk 0,2, alacsonyabb hangerőn meg 0,4?! Mindenesetre általánosságban 0,2 meg 0,3 is jobbnak mondható mint a 0,5.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Tamoo #108598 üzenetére

    Úgy kell értelmezni - fogalmam sincs, miért néz mindenki hülyének - hogy ugye az akusztikai kezelés alapvetően két témakör, egyik az elnyelés, másik az eltérítés. Szóval el is nyelünk, meg diffúzorokat is használunk. Ezzel újat nem mondok (legalábbis remélem, de nem annak tűntök az alapján, ahogy felhördültetek, hogy úristen, mit merek állítani).

    Hogy fapaci és a többiek hogy mérnek, hidegen hagy. Ez nem nekik szól, respect meg minden, csak itt és most semmit nem adnak hozzá vagy vesznek el a témából (pláne, hogy nincs itt).

    Amire gondolok az a puszta csillapítás, egy adott frekin, mint akusztikai kezelés (mert ugye olvastam itt korábban arról, hogy X, Y, akármilyen frekiken csinálunk csapdát, ergo így vagy úgy, de csillapítjuk azt, ami leválik a hangszóróról, annak megfelelően, hogy fülünknek mi kellemes).

    Namost: ha veszel 100 egység hangot (az egyszerűség kedvéért), amihez alkalmazol bánomisén milyen frekin, ilyen-olyan kezeléssel "10 egység" csillapítást, akkor 90-re érkezel a füleden, elkönyveled, hogy jajdejó. Szóval az egytizedét lecsillapítod, így nagyon leegyszerűsítve szemléltetve most.

    Aztán jön egy 110 egységes hang, ehhez is alkalmazol 10 egység csillapítást, hisz a szoba ugyanaz, minden ugyanaz. Itt is ugyanez lesz a hangszóróról érkező teljesítmény és a csillapítás mértékének aránya, mint előző esetben ? :N

    Amíg kicsi a delta, az "ideálistól", beállítottól való eltérés - és igazából ezzel él minden akusztikai kezelés - addig jók vagyunk többféle hangerő szinten is.

    De amint azt mondom, küldjük már meg a rendszert teljesítménnyel, és mondjuk jön 150 egység hang, továbbra is 10 egység a csillapítás (nem kilóra, hanem amennyi energiát elnyelni képes), itt mi lesz a hangerő / csillapítás aránya ? :U

    Úgyhogy visszakérdeznék, mert ha úgy gondoljátok, Ti ezt okosabban tudjátok - ebben bízom és erősen reménykedem, nagyon ilyennek tűntök - mondjátok már el nekem, hogy:

    - egy 20 négyzetméteres szobában 10cm csillapítás egy repülőgép sugárhajtóműjének beindulását 70dB SPL-en ugyanúgy csillapítja, mint az élő valós hajtóművet betéve a szobába, annak csúcsaihoz mérten, ergo arányosítva ? (Hogy ne torzuljanak az arányok, és most nem kell Fletcher-Munsonnal meg a Harmannal jönni, nem arra gondolok).

    - kis szobához nagy hangszóró jó kis hangerőn. Nagy hangerején meg nemjó. Miért nem ? :U :U (És akkor ennek okán kérdem én: miért gondolod azt, hogy az akusztikai csillapítás, ami fix, nem változik, végtelen mennyiségű mozgási energiát, rezgést, hullámot képes elnyelni, mi ez, fekete lyuk netán ? )

    Szóval.... csak ilyen nagyon alap kérdéseim vannak, hogy az ARÁNYOK hogyan módosulnak, ha mondjuk változó SPL mellett fix csillapítás van a szobában, vagy fix a szoba (ami mindig is fix ugye), én kis hülye naiv :U Elnézést.

    Dorian: bízzuk Besenyő Pista bácsira, hogy mi hülyeség és mi nem az. De ha hülyeség, Téged is szívesen kifaggatlak - kézmosás nem ér, hogy Te nem vagy hangmérnök - , szóval Tamoo kérdését megfordítva, mi az a fizikai jelenség, ami azt súgja Neked, hogy fix 10 cm kőzetgyapot vagy tök8 milyen egyszerű vagy komplex csilapítóanyag a megfelelő ponton elhelyezve, használata mellett magasan szarhatunk a hangerőre, a felénk lesugárzott SPL-re, és az egy nagyon széles spektrumban egyaránt alkalmas a lepkefinghoz képest is csillapítani annak kiemelését, meg alkalmas a 105dB-n visítva elsuhanó Tie Fighter hangjából is "kiszedni" a nemodavalót.

    És ha nem csak ezen aspektusát nézzük a szoba kezelésének, hanem a visszhang mértékét is, miért gondoljátok, hogy végtelen mennyiségű, levegővel közölt mozgási energiát meg tud fogni ugyanannyi mennyiségű 10cm csillapítóanyag, mondjuk egy 10W mélysugárzó esetén, illetve egy 2 kilowatt mélysugárzó esetén egyaránt ? Mert én nem gondolom. De tökhülyének néztek.

    Mondjátok, ha az vagyok, és elszégyellem magam, nagyon, de a józan paraszti eszem azt súgja, a szoba kezelése - amit kombináltan oldunk meg csillapítással és/vagy diffúzorokkal, bár eddig ha visszalapozok, 99% csillapítást látok mindenhol, hátadmögé, evp, ide tedd oda tedd, satöbbi, na szóval, a józanom azt súgja, 1 (!!) adott közepes (?) hangnyomáson felrajzolt mérés(sorozat) a kiinduló pontja, hogy hova mennyi csillapítás kellhet, és ez igaz a DSP-re is. Nem tudom, van-e olyan DSP, ami figyelembe veszi a hangerőpoti állását és rendelkezik nem csak 1-dimenziójú méréssel (sweep) a teljes frekispektrumot illetően, hanem ezt mondjuk le tudja futtatni ideális esetben végtelen sok, valóságban 5-10 eltérő hangerőszint mellett, nézve, hogy melyiken mennyire változik az átvitel arányaiban, és ez még csak a szoba kisebb vagy nagyobb hangerőre adott "elfojtásaiból" és visszaverődéseiből kalkulált komplex adat lenne több mérést kumulálva, mely profilok között seamless váltogatna a DPS a hangerő függvényében, ... arról még nem is beszéltünk, hogy tegye rá a fül kontúrjait (jöhet Fletcher), hogy mondjuk kis-közepes hangerőn a mélyeket-magasakat lehet jobban kiemelni kicsit ahhoz képest, amikor még jobban növeljük a hangerőt.

    4 dimenzió.

    Követ valaki, vagy elvagyok magammal és ismét kérjek elnézést ? :U
    Nem gond, ha nem megy, majd DIYAudio-n akkor megvitatom a nagyérdeművel, vagy megkérdezem róla email-ben Dr. Mark Waldrep-et, de egyelőre gondoltam, ide bedobom anélkül, hogy megdobálnátok tojással.

    Hát kössssszönöm.
    :R

    [ Szerkesztve ]

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák