Hirdetés

Nem készül több Chevy Bolt idén

A Chevrolet a problémás Bolt és az Opel Ampera-e akkucseréjére fókuszál.

A villanyautó történet legdrágább visszahívása kerekedett a Chevrolet Bolt, avagy az európai piacon Opel Ampera-e néven futó modellek akkumulátorainak hibáiból, ami odáig fajult, hogy nem csak a töltéskapacitás maximumát (és ezzel a hatótávot) javasolták limitálni, az amerikai gyártó arra kérte a felhasználókat, hogy ne parkoljanak zárt térben – de több helyen a járműveket még a nyitott parkolókból is kitiltották.


A Chevy Bolt amúgy jól sikerült, korrekt méretű EV [+]

A hibáért két akkuprobléma együttes megléte felel a szeparátor környékén, emiatt több Bolt is kigyulladt különböző évjáratokból, és csak az Egyesült Államokban 1,9 milliárd dollárba kerül gyakorlatilag az összes valaha legyártott modell telepcserjéje. Ez ráadásul elég lassan folyik az LG Energy Solution szűkös kapacitása miatt, és akkor ott van még a chiphiány, habár ez a visszahívást csak közvetetten érinti.

Egy kiégett Chevy Bolt
Egy akkuproblémákból kiégett modell. Forrás: InsideEVs [+]

Ez mindenképp pofon a felívelőben lévő EV befogadásnak, annak ellenére, hogy egy éghető üzemanyaggal működő, robbanómotoros jármű statisztikailag nagyobb eséllyel gyullad ki. Különösen fájhat a dolog a villanyautós adóvisszatérítésen dolgozó amerikai kormánynak, pár napja nevezte ugyanis Joe Biden amerikai elnök az anyacég General Motorst az EV forradalom vezérének, mert Mary Barra azt ígérte: 2035-re teljesen villanyosítja a céges palettát.

Úton a GM EV1 modellek a zúzdába, rendőri kísérettel a tulajdonosok tüntetése miatt
Úton a GM EV1 modellek a zúzdába, rendőri kísérettel a tulajdonosok tüntetése miatt (forrás: Taringa)

Ez két okból is furcsa volt: meg sem említette a piacvezető amerikai villanyautó márkát az elnök, valamint kifelejtette a tényt, hogy bő két évtizede egyébként tényleg a GM taposhatta volna ki az EV ösvényt. Aztán a vezetés fogta, és a tulajdonosok ellenállása és tüntetése közepette kivette a kezükből az elég suta kinézetű, de előremutató EV1 járművet, és hogy még bizonyítéka se maradjon a villanyautós kitérőnek, a modelleket rendőri őrizet mellett elvitték bezúzatni. Erről szól a 2006-os Who Killed the Electric Car? című dokumentumfilm, és ez az esemény is közrejátszott, hogy egy dél-afrikai milliomos úgy döntött: megpróbálkozik a villanyautó témával saját maga. A többször csődközelbe jutó Tesla piaci kapitalizációja ma egybillió dollár és az amerikai EV piac kétharmadát uralja.


[+]

A GM amúgy már októberben leállította a Bolt gyártását (Ampera-e már nem is készül), aztán novemberben, rövid időre újra elindult a termelés, aztán megint leállt, és most bejelentették, hogy idén nem is gördül le új darab a modellből, mert az akkucserére fókuszálnak. Egyelőre csak annyit árult el az anyacég, hogy a gyártás valamikor 2022 elején indul újra, mindenesetre az Opel modelleket nem számolva 140 ezer 65 kWh-s akkut kell cserélni, és mivel több év volt ennyi járművet az utakra bocsátani, valószínűleg a Chevrolet és az LG sem készült fel arra, hogy hirtelen ennyi új telepet kell előállítani meglévő járművekbe.


[+]

A minap legalább bejelentették: 30 napon belül érkezik egy szoftverfrissítés, amely fizikailag is 80%-ra limitálja a töltést, és ismét parkolhatnak a tulajok a garázsban. A GM / Chevrolet helyzete azonban nem rózsás, hiszen akkucsere nélkül a már legyártott és még eladásra váró darabok sem kerülhetnek az utakra, úgyhogy a fenti összegre még bőven rájön a bevételkiesés értékesítési és gyártási oldalról, plusz a hírnéven esett csorba. Így elég érdekes az EV forradalmi vezérszerep, ám ez esetben igazából az akkugyártó a ludas.

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés