Új Android főverzió, új One UI: a Samsung tulajdonosok már hozzászokhattak ehhez a frissítési szisztémához, ezúttal sem lesz másképp, az Android 12 alapjain a One UI 4.0 érkezik, a Samsung Galaxy S21-trió tulajdonosai pedig már élvezhetik is a végleges rendszert. Mi kettő darab Galaxy S21 Ultra segítségével tudjuk demonstrálni, mi a különbség a One UI 3.1 és a 4.0 között, de mielőtt alaposabban bemutatjuk, milyen a friss szoftver, nézzük át, mely modellekre érkezik biztosan.
A korábban kiszivárgott naptár nagyjából helytállónak látszik, az biztos, hogy a Galaxy S20, S10, Note20 és Note10 széria gyorsan megkapja a friss rendszert, ahogy az összes hajlítható kijelzős modell, továbbá a 2-esre végződő Galaxy A-család (A82 5G, A72, A52, A52s 5G, A42 5G, stb.) tagjai is, de a tabletek közül is számos típuson fog megjelenni a frissítést jelző ablak.
Bal oldalon Android 11 és One UI 3.1, jobb oldalon Android 12 és One UI 4.0 [+]
Nem sokat változtak az alapképernyők, olyan apróságok történtek, hogy az Edge-panel kihúzásával mostantól nem homályosodik el a háttér, és az alkalmazások neve sem jelenik meg az ikonok alatt, így letisztultabb lett a Material You felület. Ha már oldalsáv, a kisegítő lehetőségeknek is adhatunk külön oldalsávos lehetőséget, így gyorsítva a nagyítást, az invertálást, a kontrasztos módot, vagy bármilyen egyéb, sokaknak hasznos funkciót.
Megújult a megosztási felület is a One UI 4.0-ban [+]
A rendszeralkalmazások ikonjainak színsémája mostantól a főbeállításokon belül, témától függetlenül változtatható, ez nem minden gyári appot érint, de a legtöbbet igen. A megosztási funkciók alsó sávját mostantól fix kedvencekkel tölthetjük fel, ha az algoritmus által automatikusan kínált megosztási módok nem találkoznának a mi egyéni igényeinkkel.
One UI 4.0 újdonság a külön variálható ikonséma [+]
A gyorskapcsolók paneljén nagyobbra nőtt a fényerőállító csúszka, tömörebbek lettek az értesítések, így több fér ki belőlük, és valamelyest változtak a widgetek is, egyrészt, most már kategóriákba rendezve, listaszerűen, jóval átláthatóbban lehet őket kihelyezni a főképernyőkre, másrészt a design is fejlődött, például a dupla időzónás időjárás panelnél a két különféle helyhez tartozó hátterek megváltoznak annak megfelelően, hogy épp éjszaka vagy nappal van.
Az always-on kijelző megjelenítését mostantól nem csak érintésre, ütemezéssel vagy folyamatos láthatósággal lehet aktiválni, hanem értesítéshez is köthetjük, mikor villanjon fel. Zárolt képernyőn a médialejátszó kezelése mostantól több lehetőséget ad, egyrészt bele lehet tekerni a zenébe, másrészt a hangkimenet gyors váltása is lehetséges.
Adatvédelmi szempontból az Android 12-ből ismert fejlesztések itt is megjelennek, ha bármilyen okból használatban van a kamera vagy a mikrofon, azt a jobb felső sarokban lévő pötty által fixen látni fogjuk, sőt, a gyorskapcsolók felületéről a komponensek teljes letiltására is van opciónk. Ezen kívül napra, órára és percre pontosan megnézhetjük, mi és mennyi ideig használta a kameránkat vagy a mikrofonunkat az elmúlt 24 órában.
Fejlődött az Eszközkarbantartó, nem csak átláthatóbb és értelemszerűbb az erőforrás-kezelés, de akkumulátorvédelmi okból bekerült az az opció, hogy 85% fölé soha ne töltse az telepet a rendszer, így szolgálva a hosszú élettartamot.
Bal oldalon Android 11 és One UI 3.1, jobb oldalon Android 12 és One UI 4.0 [+]
A kameraszoftver két legfeltűnőbb változása az, hogy egyrészt már nem fákkal, hanem konkrét számokkal jelzik, milyen nagyításra számíthatunk a kamerák közti váltáskor, másrészt a videózás elindítása is sokkal egyszerűbb, a fotós exponálógomb megérintésére és az ujjunk felfelé csúsztatására ugyanis azonnal elindul és kézi leállításig megy a rögzítés, ez az előző rendszernél még nem így volt, ott még addig kellett nyomva tartanunk a gombot, amíg videózni akartunk. Ha bekapcsoljuk a komponálást segítő rácsvonalakat, automatikusan kapunk egy szintezőt is, ami segít teljesen vízszintesen tartani a kamerát.