Hirdetés

Kívül Mercedes, belül űrhajó: megjött az EQS

Ilyen egy elektromos luxuslimuzin a csillagos márka értelmezésében: hivatalos specifikáció és megannyi hivatalos kép érkezett.

Nagyon sok ikonikus luxusautót ismer a világ, de a Mercedes S-osztály egy kicsit talán ezeknél is több, közel 50 évnyi történelme alatt igazi fogalommá érett, most pedig az elektromos érába is megtette belépőjét: íme, a Mercedes EQS. Korábban nagyon extrém képeket láttunk az autó külső-belső formatervéről, és bár a belső tényleg nagyon futurisztikus, kívülről inkább eleganciát sugall az S-osztályhoz képest alacsony és kupészerű limuzin.


[+]

A kocsi teljes hosszúsága 5216 milliméter, amelyhez 1926 milliméteres szélesség és 1512 milliméteres magasság társul, de nem csak aprónak, pehelysúlyúnak sem lehet nevezni a modellt: 2,4-2,5 tonna a menetkész tömeg, és 3-3,1 tonnás megengedett össztömegről beszélünk. A 0,20-as légellenállási együttható ugyanakkor lenyűgöző, és nem csak a hatótávra, de a zajszintre is jó hatással van. Ilyen méretek mellett az akár 10,9 méteres fordulókör is jónak számít, ez legfőképp az elérhető hátsókerék-kormányzás miatt tud ennyi lenni, amiből egy alap, 4,5 fokos elfordulást végző megoldást kapunk alapáron, felárért pedig 10 fokot mozdulhatnak a hátsó kerekek.


[+]

Hagyományos külső tükrökkel érkezik a kocsi, de az övvonalba integrálták a talpukat, a kilincsek pedig a karosszéria síkjába süllyednek, ha épp nincsenek használatban. A motorháztető csak a szervizben, karbantartás (pl. utastéri levegőszűrő cseréje) okán nyitható, az ablakmosó folyadékot a bal oldalon, külön ajtócskán át lehet beletölteni. Az Airmatic légrugózás ADS+ folyamatosan változó lengéscsillapítással a szériafelszereltség része, az autó aktívan változtatja a hasmagasságát is. A csomagtér 610 literes.


[+]

Mivel elektromos autóról beszélünk, érdemes a platformról és a hajtásláncról is részletesebben beszélni. Alapvetően az S-osztállyal sok ponton közös padlólemezre épül az autó, de ennek fejlesztésekor a gyártó szerint már maximálisan szempont volt, hogy az elektromos szettet is jól fogadja be. Kétféle modell jön, a sima, hátsókerékhajtású EQS 450+ összesen 333 lóerőt és 568 Nm nyomatékot kínál PSM szinkronmotorján át, 0-100-as gyorsulása 6,2 másodperc, végsebessége 210 km/h, a  nettó 108 kWh kapacitású akkumulátorral pedig 770 km-es WLTP hatótávval kecsegtet.


[+]

Az EQS 580 4Matic az összkerékhajtású változat, ez 524 lóerős rendszerteljesítményt ad 855 Nm-es forgatónyomatékkal, 4,3 másodperces 0-100-as sprinttel, de végsebessége és akkumulátorcsomagja megegyezik a normál változatéval, a maximális energia-rekuperációja azonban jobb, 186 helyett 290 kW, ez utóbbi 0,3 m/s²-es lassítást jelenthet a gyakorlatban. Ezek a luxuslimuzinok már csak a tömegük miatt sem feltétlenül a legsportosabb közlekedést szolgálják ki, tehát valószínűleg az EQS sem egy Taycan-verőnek indult a tervezőasztalon, de ettől függetlenül készülőben van egy 762 lóerős csúcsverzió is, ha valakinek esetleg ezeknél is jobb gyorsulásra lenne szüksége.


[+]

A 4Matic összkerékhajtási rendszerről annyit árult el a gyártó, hogy a két tengelyen található elektromotorok összehangolásával intelligensen és folyamatosan változtatja a tengelyek közötti erőeloszlást, és percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi a kerekek megfelelő tapadását, ez sok esetben túl tud mutatni a hagyományos, mechanikus összkerékhajtás képességein, egy elektromos autónál pedig pláne logikus, hogy ilyen módszerrel legyen megoldva.


[+]

A sokszor teszteletlen, kezdetleges funkciók véglegesként történő kiadásainak világában a Mercedes külön kiemeli, hogy az EQS útja ötmillió tesztkilométeren át vezetett a sorozatgyártásig, ráadásul mindenféle körülmények között: a skandináv térség kemény teleitől kezdve a tesztpályák aszfaltján át a közutak és városok dzsungeléig mindenhol kiállta a próbát, beleértve a nagysebességű Nardo pályát és Dél-Afrika forróságát. Ennek megfelelően bízunk benne, hogy az EQS-t elkerülik azok a visszahívási és szériaproblémás esetei, amik nem vetnének túl jó fényt a limuzinra.


[+]

Az akkumulátorra 10 év vagy 250 000 kilométeres garancia vonatkozik, ennyi használat alatt legfeljebb 70%-ig eshet vissza a teljes kapacitás. A hajtásrendszertől függően 10- vagy 12-cellás modulokba rendezett akkumulátorok gyártása a Mercedes német gyárában 2022-től karbonsemlegesen készül, a gyártáshoz szükséges kobalt mennyisége pedig már most is 10% alatt van. Az ügyfelek az első évben nem csak a Mercedes Me Charge, de az Ionity töltőkön is ingyen töltenek (összesen 200 ezer töltőpontot jelent ez), ráadásul akár 200 kW-os DC töltési teljesítménnyel, ami alig 31 perces 10-80%-os töltési időt takar legjobb esetben.


[+]

A fedélzeti AC töltő alapáron 11 kW-os, de 22 kW-os opció is van, ez 10 vagy 5 órás teljes töltési időt takar otthoni wallboxon vagy egyéb, nyilvános töltőállomáson. A fogyasztás a WLTP szerint 15,7-20,4 kWh/100 km a hátsókerekes modell esetén, az összkerekeshez 17,4-21,8 kWh-s értékek vannak megadva.


[+]

A korábban már érintőlegesen bemutatott MBUX Hyperscreen központi és utas oldali érintőképernyője haptikus visszajelzést nyújt, amely a mechanikus kapcsolók érzetét kelti, és force touch funkciókat is kapott. 141 centiméter széles megjelenítőről van szó, az íves üvegfelület mögött három panel dolgozik, egy a vezető előtt, egy középen, egy pedig a jobb oldalt ülő utas előtt. Az infotainment-rendszer kapcsán érdekesség, hogy támogatja az OTA-frissítéseket, és a modell életciklusa során számos új funkciót ígérő frissítésre számíthat a felhasználó. A német prémium luxusautókban ismert aktív illatosítás ebben az autóban is meglesz, de természetesen nem maradhatott el a tízféle programot kínáló masszázsülés sem.


[+]

Bizonyos országokban 2022 első felétől elérhető lesz a Drive Pilot rendszer, ami egyelőre kifejezetten csak autópályás dugóknál, de akár teljesen önálló közlekedésre is alkalmassá teszi az EQS-t, hiszen képes teljesen magától vezetni 60 km/h-s sebeségig úgy, hogy közben a vezető akár az e-mailjeit is olvashatja, legalábbis a gyártó szerint, külön kiemelve, hogy természetesen csak akkor, ha a közlekedési szabályok ezt lehetővé teszik. Lesz viszont 4-es szintű automatikus parkolás (Intelligent Park Pilot - Automated Valet Parking) is, elméleti szinten nagyon jól hangzik, hogy bizonyos felszereltség felett az EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan.


[+]

Egyelőre még nem tudni, mikortól lehet rendelni, megvenni az autót, mindazonáltal mi nagyon kíváncsian várjuk ezt a luxusautót, aminek a jelenleg még szintén ismeretlen árcímkéje azonban valószínűleg inkább fővárosi ingatlanokhoz, mintsem hagyományos autókéhoz lesz mérhető.

Azóta történt

Előzmények