Nagyon sok ikonikus luxusautót ismer a világ, de a Mercedes S-osztály egy kicsit talán ezeknél is több, közel 50 évnyi történelme alatt igazi fogalommá érett, most pedig az elektromos érába is megtette belépőjét: íme, a Mercedes EQS. Korábban nagyon extrém képeket láttunk az autó külső-belső formatervéről, és bár a belső tényleg nagyon futurisztikus, kívülről inkább eleganciát sugall az S-osztályhoz képest alacsony és kupészerű limuzin.
A kocsi teljes hosszúsága 5216 milliméter, amelyhez 1926 milliméteres szélesség és 1512 milliméteres magasság társul, de nem csak aprónak, pehelysúlyúnak sem lehet nevezni a modellt: 2,4-2,5 tonna a menetkész tömeg, és 3-3,1 tonnás megengedett össztömegről beszélünk. A 0,20-as légellenállási együttható ugyanakkor lenyűgöző, és nem csak a hatótávra, de a zajszintre is jó hatással van. Ilyen méretek mellett az akár 10,9 méteres fordulókör is jónak számít, ez legfőképp az elérhető hátsókerék-kormányzás miatt tud ennyi lenni, amiből egy alap, 4,5 fokos elfordulást végző megoldást kapunk alapáron, felárért pedig 10 fokot mozdulhatnak a hátsó kerekek.
Hagyományos külső tükrökkel érkezik a kocsi, de az övvonalba integrálták a talpukat, a kilincsek pedig a karosszéria síkjába süllyednek, ha épp nincsenek használatban. A motorháztető csak a szervizben, karbantartás (pl. utastéri levegőszűrő cseréje) okán nyitható, az ablakmosó folyadékot a bal oldalon, külön ajtócskán át lehet beletölteni. Az Airmatic légrugózás ADS+ folyamatosan változó lengéscsillapítással a szériafelszereltség része, az autó aktívan változtatja a hasmagasságát is. A csomagtér 610 literes.
Mivel elektromos autóról beszélünk, érdemes a platformról és a hajtásláncról is részletesebben beszélni. Alapvetően az S-osztállyal sok ponton közös padlólemezre épül az autó, de ennek fejlesztésekor a gyártó szerint már maximálisan szempont volt, hogy az elektromos szettet is jól fogadja be. Kétféle modell jön, a sima, hátsókerékhajtású EQS 450+ összesen 333 lóerőt és 568 Nm nyomatékot kínál PSM szinkronmotorján át, 0-100-as gyorsulása 6,2 másodperc, végsebessége 210 km/h, a nettó 108 kWh kapacitású akkumulátorral pedig 770 km-es WLTP hatótávval kecsegtet.
Az EQS 580 4Matic az összkerékhajtású változat, ez 524 lóerős rendszerteljesítményt ad 855 Nm-es forgatónyomatékkal, 4,3 másodperces 0-100-as sprinttel, de végsebessége és akkumulátorcsomagja megegyezik a normál változatéval, a maximális energia-rekuperációja azonban jobb, 186 helyett 290 kW, ez utóbbi 0,3 m/s²-es lassítást jelenthet a gyakorlatban. Ezek a luxuslimuzinok már csak a tömegük miatt sem feltétlenül a legsportosabb közlekedést szolgálják ki, tehát valószínűleg az EQS sem egy Taycan-verőnek indult a tervezőasztalon, de ettől függetlenül készülőben van egy 762 lóerős csúcsverzió is, ha valakinek esetleg ezeknél is jobb gyorsulásra lenne szüksége.
A 4Matic összkerékhajtási rendszerről annyit árult el a gyártó, hogy a két tengelyen található elektromotorok összehangolásával intelligensen és folyamatosan változtatja a tengelyek közötti erőeloszlást, és percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi a kerekek megfelelő tapadását, ez sok esetben túl tud mutatni a hagyományos, mechanikus összkerékhajtás képességein, egy elektromos autónál pedig pláne logikus, hogy ilyen módszerrel legyen megoldva.
A sokszor teszteletlen, kezdetleges funkciók véglegesként történő kiadásainak világában a Mercedes külön kiemeli, hogy az EQS útja ötmillió tesztkilométeren át vezetett a sorozatgyártásig, ráadásul mindenféle körülmények között: a skandináv térség kemény teleitől kezdve a tesztpályák aszfaltján át a közutak és városok dzsungeléig mindenhol kiállta a próbát, beleértve a nagysebességű Nardo pályát és Dél-Afrika forróságát. Ennek megfelelően bízunk benne, hogy az EQS-t elkerülik azok a visszahívási és szériaproblémás esetei, amik nem vetnének túl jó fényt a limuzinra.
Az akkumulátorra 10 év vagy 250 000 kilométeres garancia vonatkozik, ennyi használat alatt legfeljebb 70%-ig eshet vissza a teljes kapacitás. A hajtásrendszertől függően 10- vagy 12-cellás modulokba rendezett akkumulátorok gyártása a Mercedes német gyárában 2022-től karbonsemlegesen készül, a gyártáshoz szükséges kobalt mennyisége pedig már most is 10% alatt van. Az ügyfelek az első évben nem csak a Mercedes Me Charge, de az Ionity töltőkön is ingyen töltenek (összesen 200 ezer töltőpontot jelent ez), ráadásul akár 200 kW-os DC töltési teljesítménnyel, ami alig 31 perces 10-80%-os töltési időt takar legjobb esetben.
A fedélzeti AC töltő alapáron 11 kW-os, de 22 kW-os opció is van, ez 10 vagy 5 órás teljes töltési időt takar otthoni wallboxon vagy egyéb, nyilvános töltőállomáson. A fogyasztás a WLTP szerint 15,7-20,4 kWh/100 km a hátsókerekes modell esetén, az összkerekeshez 17,4-21,8 kWh-s értékek vannak megadva.
A korábban már érintőlegesen bemutatott MBUX Hyperscreen központi és utas oldali érintőképernyője haptikus visszajelzést nyújt, amely a mechanikus kapcsolók érzetét kelti, és force touch funkciókat is kapott. 141 centiméter széles megjelenítőről van szó, az íves üvegfelület mögött három panel dolgozik, egy a vezető előtt, egy középen, egy pedig a jobb oldalt ülő utas előtt. Az infotainment-rendszer kapcsán érdekesség, hogy támogatja az OTA-frissítéseket, és a modell életciklusa során számos új funkciót ígérő frissítésre számíthat a felhasználó. A német prémium luxusautókban ismert aktív illatosítás ebben az autóban is meglesz, de természetesen nem maradhatott el a tízféle programot kínáló masszázsülés sem.
Bizonyos országokban 2022 első felétől elérhető lesz a Drive Pilot rendszer, ami egyelőre kifejezetten csak autópályás dugóknál, de akár teljesen önálló közlekedésre is alkalmassá teszi az EQS-t, hiszen képes teljesen magától vezetni 60 km/h-s sebeségig úgy, hogy közben a vezető akár az e-mailjeit is olvashatja, legalábbis a gyártó szerint, külön kiemelve, hogy természetesen csak akkor, ha a közlekedési szabályok ezt lehetővé teszik. Lesz viszont 4-es szintű automatikus parkolás (Intelligent Park Pilot - Automated Valet Parking) is, elméleti szinten nagyon jól hangzik, hogy bizonyos felszereltség felett az EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan.
Egyelőre még nem tudni, mikortól lehet rendelni, megvenni az autót, mindazonáltal mi nagyon kíváncsian várjuk ezt a luxusautót, aminek a jelenleg még szintén ismeretlen árcímkéje azonban valószínűleg inkább fővárosi ingatlanokhoz, mintsem hagyományos autókéhoz lesz mérhető.