Hirdetés

Hirdetés

IFA 2022: Berlin-Budapest villanyautóval

Hazaértünk az IFA kiállításról, ezt az utat is egy villanyautóval tettük meg. Írjuk a tapasztalatokat.

Hirdetés

Véget ért a berlini IFA kiállítás, mi pedig hazaértünk Budapestre: aki olvasta az előző blogbejegyzésünket, az pedig tudja, hogy ezt az utat is egy tisztán elektromos meghajtású BMW iX3-mal tettük meg. Maga az autó számunkra olyan tekintetben nem jelentett újdonságot, hogy korábban már teszteltük, ettől függetlenül voltak olvasóink, akik a Budapest - Berlin út kapcsán a blogbejegyzésből hiányolták a műszaki adatokat, úgyhogy most röviden ezek is említésre kerülnek majd, főleg, mert ezt a bejegyzést most én írom, aki vezetett.


[+]

Több tucat elektromos autó kipróbálása és huzamosabb használata után már nincs meg bennem az újdonság varázsa érzés, de ez a modell annak ellenére is lenyűgözött, hogy az SUV kategória nem az én műfajom. A belsőégésű motoros X3 alapjaira építkező iX3 kapcsán nehéz lenne sorolni a negatívumokat, abszolút hozza a BMW-s életérzést, és itt most nyilván nem a szó pejoratív jelentésére kell gondolni, hanem arra a német prémium érzésre, ami alatt a rendkívül kényelmes és minőségi kialakítást, a döbbenetesen jó zajkomfortot és a nagyon kellemes vezetési élményt értjük. 400 Nm nyomaték, 286 lóerős teljesítmény hátsó keréken, elképesztően jó futóművel, 2255 kilogrammos menetkész tömeggel, okos és nagyon megbízható vezetést támogató rendszerekkel. Ilyen sokat még nem vezettem úgy, hogy szinte el sem fáradtam, amiben persze a fejlett német és cseh vezetési kultúra is szerepet játszott, pihenni pedig visszafelé is csak azért álltunk meg, mert épp egy dupla bokaszalag-szakadásból épülök fel, és kényelmes BMW ide vagy oda, azért muszáj volt pihentetni a lábam.

Töltő (megálló helyszíne, időpontja) Berlintől megtett távolság Töltéssel telt idő Töltésre elköltött összeg Az autóba töltött energiamennyiség
Thiendorf, Németország, szeptember 3. 15:46 163 km 39 perc 11 550 forint 52,708 kWh
Loket/Brzotice, Csehország, szeptember 3. 19:12 423 km (előzőtől: 260 km) 47 perc 7412 forint 53,557 kWh
Hustopeče, Csehország, szeptember 4. 9:14 581 km (előzőtől: 158 km) 57 perc 5927 forint 42,900 kWh
Ács-Bábolna, Magyarország, szeptember 4. 12:03 787 km (előzőtől: 206 km) 17 perc 9233 forint 32,976 kWh
Budapest, Magyarország, szeptember 4. délután 888 km (előzőtől: 101 km) - 3607 forint 59,200 kWh

Berlinből nagyjából 60%-os töltöttséggel indultunk, összesen pedig 241 kWh energiát töltöttünk az autóba, ennyi kellett ahhoz, hogy Budapesten már 100%-os töltöttségen legyen az autó. Ez összesen 37 729 forintba került úgy, hogy az utolsó, 80%-nyi töltést már otthon, tehát lakossági áron pumpáljuk be, ha ezt mondjuk egy csehországi 50 kW teljesítményű CCS töltőn tettük volna meg, akkor bő 40 000 forint lenne a teljes költség. A fogyasztás nagyjából 20 kWh / 100 kilométerre jött ki, ami egy ekkora autótól autópályán, 130 kilométerre állított tempomat mellett nagyon kellemes érték, a kilométerenkénti költséget pedig körülbelül 40 forintnak számolhatjuk. És igen, ennél papíron lehet alacsonyabb költségeket is elérni, főleg, ha hatósági üzemanyagárral számolunk: ha az iX3-hoz hasonló méretű és felszereltségű, gázolajjal üzemelő német prémium SUV-t nézünk, akkor egy 6 literes autópályás átlagfogyasztás mellett 28,8 forintra is kijöhetünk  de csak Berlinig, ott már literenként 750 forint körül kellene tankolnunk, az meg 45 forintra jön ki kilométerenként.

Óriási megfejtés tehát nincs: az európai energiaválság nyilván az autótöltésre sincs jó hatással, az árak csökkenni nem fognak, emelkedni annál valószínűbb. Tehát egy elektromos autóval ma már extra olcsón csak akkor tudunk közlekedni, ha otthon töltjük. Napelem esetén ez gyakorlatilag ingyen van, lakossági fogyasztói áron pedig a BMW iX3-mal mondjuk autópályás fogyasztással számolva 1200 forintból hozható ki száz kilométer, ami 2,5 liter forintnyi benzin vagy gázolaj hatósági ára. De a miénkhez hasonló, hosszabb utakon ezt nyilván csak az első 3-400 kilométeren át lehet élvezni, utána azok az árak, amiken mi is töltöttünk. De az ismét kiderült, hogy még ha lassabban is, de országok között is tökéletesen lehet utazni ezekkel a modern autókkal, miközben a komfortérzés zseniális.

Utazásunkat a Yettel Magyarország támogatta.

  • Kapcsolódó cégek:
  • BMW

Előzmények

Hirdetés